Társalkodó, 1838. január-december (7. évfolyam, 1-104. szám)

1838-09-26 / 77. szám

Dúl a­ tó fölött. Csöndes , holdragyogta­tónak Tiszta tükörén Ingva száll egy sajka ’s benne Búsan ülök én. Búsan ülök és sötéten, Nem mint e’ vidék, Melly vidám ’s derült körülem , Mint borútlan ég. Millió csillagsugár rezg A’ viz’ tükörén: Nékem egy sugár se’ fénylik Búm’ nagy tengerén. ’S rajta még is kell eveznem Czél­­ ’s iránytalan ! Hol kötök­ ki ? ah , e’ tenger’ Árja parttalan! Zúgna bár vihar felettem És a’ tó felett, Hogy temetne hullámsírba Bummal engentet! Riskó Ignácz: Néhány szó a­ Duna-hajózás kör­ül. (Lászó Társalkodó 96 szám , 1836.) XXII. Pest, sept. 19. 1838. Jóllehet már olly nyilványosságot nyert a’ gőz­­hajózás Magyarországban, hogy nem igen lehet e’ tekintetben ollyasmirül tudósítni a’ közönséget, mit saját szemeivel nem látott, miről maga nem ítélhetett volna, azért még sem tartom e’ sorok’ közlését azok­ra nézve egészen feleslegesnek, kik távul Dunánk’ partjaitul sőt honunktul csak hírlapok által érthetik meg azt, mi hazánkban történik; ez okból azonban tán még sem részesülnek kevesb örömben annak bármilly csekély előmenetelei’ hallásán is, mint mi, kik azoknak min­dennapi tanúi vagyunk. Ezt méltányolva jelentem tehát, hogy tegnap jött vissza Társaságunk’14ik gőzöse ‘Sophia’, ’s pedig Sziszekről, hová kapitány Rau’ vezérlete alatt innen e’ folyó hónap’ 4ikén indult, ’s hol 1­sikén nem cse­kély akadályok után szerencsésen megérkezett. ’Símé, Társaságunk’ pályaköre, melly Linztől Trapezuntig és Smyrnáig terjed, Szávánk’ kanyarulaté is véve szám­ba, megint jóval hosszabbul. Merthogy Szávánk töké­letesen hajózható lehet, némi bedőlt fák’ kitisztításá­val , sőt hogy egy kissé kedvezőbb vízállásnál már most is ollyannak tekintethetik — az , e’ próbaút’ tapaszta­lati után minden kétségen túl van, ’s ekkép nincs ok, azt pályakörünkhöz nem számlálni, valamint arra meg­int elegendő az ok, hogy ‘tehetségünk szerint’ ipar­kodjunk minél előbb ellátni Szávánkat is elégséges gő­zösökkel ! Ez őszszel lesz nyolcz éve, hogy első gőzhajónk •Ferencz’, megnyitó a’ vállalat’ kezdetét, és ma már — hála az égnek­­ nagyobb szerencsétlenség nélkül — 14 *) gőzhajót bírunk, és ez év’ leforgása előtt még két újnak leszünk birtokában, úgy hogy a’ jövő tavaszt 16 hajóval kezdendjük­ meg. Ezen utolsóknak egyike vasbul készült és most szerkesztetik egybe Linz’ városában, ’s olly reménynyel kecsegtet, hogy minden eddigi hajónkat biztosságban, kellemben felülmulandja , midőn a másik Triestben épül és helyét alkalmasint Konstantinápoly és Trapezunt közt veendi. Kérdés: “meg fogunk-e állapodni e’ számnál?” mire nem lehet más válasz, mint: “bizonyosan nem.” Mert eddigele , noha ki van már tökéletesen jelölve körünk’fő vonala— Bécstül Konstantinápolyig—, azért még sem mondhatunk egyebet, mint ‘Megnyertük a’ csatát’, m­íg ennek hasznait és jó gyümölcseit csak most kell következtetnünk. Jelenleg utas korántsem leli gő­zöseinken mind azon késelmet, mellyet a’ külföld jobb hajóin talál, ’s mellynek kiállítására most legnagyobb gondunkat kell fordítnunk. Eddig — ’s nyolcz év erre tán nem volt felesleges idő — az vala fő feladat, hogy a­ dolog meglegyen’s biztosan legyen meg; most azonban , midőn megvan ’s biztosan van meg, már az áll napirenden ,mikép az érintett feladat mellett az utazó közönség lehető legnagyobb 's legtöbb kellemek­­ben is részesüljön, ’s pedig lehető legkevesb költség­gel. Ezt azonban csak úgy remélhetni legbiztosab­ban , ha hajóink’ lehető javítása mellett — mitül nem vagyunk elzárva , mert korántsem érte még el a’ tö­kély’ németét a’ gőzhajó — azok’ számát is növeljük mind addig, mig például a’ bécs-pesti vonalon napon­ként nem jár fel’s alá egy egy hajó, ’s úgy Linzbül Tra­pezuntig, Smyrnáig aránylag. Már mennyi hajó szük­séges ehhez, — előre nem mondhatni; de harmincz, negy­ven nem sok. A’ milly arányban nő azonban ezek’szá­ma — ’s okvetlenül nőni kell — ’s azzal a’ közönség’ kérelme is — mert mindennap biztosan utazhatni gőz­hajón , vajmi kellemes ! — , azon arányban sulyosbul a’ tárgy’ fentartása is, minthogy annyi hajót biztos, szép­ viseletű kapitánynyal, értelmes és józan erőmű­­vessel — kiknek most is olly nagy szűkiben vagyunk — ellátni, nem kis baj, ’s méltán gerjeszti mindenki­ben azon fohászt ‘bár képződnének illy tisztekre hon­fiak minél előbb !’ ’S ím ez — minél inkább teljebb a’ vállalat — azon baj , mellynek véget legnehezebb vet­ni. Mert midőn a’ külföld’ tengere száz meg száz ha­jóst képez­ ki, serdülőtől fogva derék hajóvezérig, mig a’ külföldnek számos gyáraiban száz meg száz erőmű­­ves könnyen megtanulhatja a’ gőzgépelynek nemcsak theoriáját, hanem minden gyakorlati csínját-binját is, addig mi belföldiek , honunk’ határai közt, sem egyben sem másban nagy előmenetelt nem tehetünk; mihez ké­­pest az egész tárgy’ honosítása tán sehol sem jár an­nyi nehézséggel, mint éppen nálunk. De azért még is oda kell jutnunk, kivált ha— mint én édesen álmodni ’s remélni szeretem — Szávánkon kívül nemcsak a’ Tisza ’s Dráva fog rendesen gőzösök által hajóztatni, hanem majd majd, józan elvekre állított egyesületek által Tisza, Balaton, Fertő ’s a’ 1. hajózható csatár­­ d) I. Ferenc/., Argó, Pannónia, Maria-Dorothea, Zrínyi, Nádor, Ferdi Hand, Árpád, Metternich, Maria-Anna, Erős, Stambul , Crescesit , Sophia.

Next