Társalkodó, 1840. január-december (9. évfolyam, 1-104. szám)
1840-01-01 / 1. szám
intézetben használt többrendű eszközök ’s tanszerek, mellyek a’ szellemi hajlamok’ fejlesztésire ’s művelésire alkalmaztatnak, jótékonyságjokat rajok is áraszszák. Megnyugtató eredményül szerencsés volt alulírott a’ következőket tapasztalni. A’szünnapi időre ide adatott gyermekek egyike levelet írván atyjának, többi közt igy ír: „édes atyám, én tanulok gondolkodni, magyarúl tisztán beszélni, meg a’ számvetést, de nem írjuk ám, csak mondjuk. A’ nemzeti történeteket is tanulom. Az illendőség’ szabályit tegnap én magyaráztam a’ kisgyerekeknek, és kilenczet vezettem este haza.“ — Itt a’ gyermek érté a’ gondolkodástudományi elveket ’s szabályokat, mellyek itt minden csekélységben szorosan alkalmaztatnak ; érté a’ fejszámvetést, mellyben több öt- hat éves gyermekünk meglehetős ügyességgel bir; érté a’ nemzeti nyelvet, mellynek tisztaságához és szabatosságához kis gyermek is hozzá szokhatik. Az illendőség’ szabályinak magyarázásával érté a’ bell-lancasteri módszer javított, ’s oktató’ jelenlétében gyakorlott használását. Végre a’ haza-vezetésben érté azon szokást, mellynél fogva péhlányovó intézeti kis népünk némileg kis statust képezvén, minden polgári köteleztetéssel ’s tartozásokkal, mik csak korához illenek, megbarátkozik ’s azokban gyakoroltatik. — Egy másik illy szünnap- időre ide adatott gyermek’ atyja, ki maga is a’ nevelés’ körében szép polgári érdemeket szerze, főkép a’ gyönki oskola’ szellemi alapításában, őszintén megvallá, hogy fia, ki már három év óta jár iskolába, e’ két hónap alatt, miket itt tölte, minden várakozáson túl fejlett szellemben, erősült gondolkodási rendszerben, ’s ügyesült testben. Több illyest megemlíteni szerénytelenségnek tetszhetnék; azért ezt mellőzve, csupán az elmetehetségek’ fejlesztésiről ’s a’ testi erők’ gyakorlatáról, mellyek mint óvó-intézetek’ szelleme kitűnő, még egy két szót. A’ szellemi hajlamokat, ’s testi erőket összhangzásban fejteni, művelni, tesznek léleknek erőt’s ügyességet szerezni, azt ennek alkalmas műszerévé tenni: azon erőpontosulat, melly körül az elemi nevelés’ minden egyes működése forog. Szikrát adni minden egyes hajlomásnak különkülön , hogy foganjon ; egyik ébredését ’s működését a’ másik ösztönéül használni, bizonyos összhangzásba — az ember’ rendeltetéseibe —, hozni mindnyájának működését: elemi nevelő-intézetek’feladata. Innen a’kisdedóvó intézetek, azon kívül hogy a’ gyermekkel polgári jövendőjét jóelőre megismertetik, nemzeti érzelmét kifejtik ’s művelik, főleg azon részben hatnak jótékonyan, hogy bizonyos szaktudományra vagy művészetre kitünőlegalkalmas talentumoknak mintegy próbakövei. E’ szempontból el nem hallgathatja alálirt amaz óhajtását, hogy bár a’ phrenologia méltó tekintetbe vétetnék az elemi nevelő intézetekben ; mert ha nem emelkedhetett is e’ tudomány eddig a’ tökély’ bizonyosságinak fokára, annyi minden esetre kétségbevonhatlan , hogy Útmutatásul, ha nem csalhatlan eredményre is, legalább megközelítő puhatolásokra, szolgálhatna. Ez óhajtás gyakorlati tekintetben annál nyomosabb, minél bizonyosabb az, hogy nem minden hajlam kap rögtön szikrát, ’s ha szikrát kap is,de hatüzének eleme ’s eledele nincs, könnyen ismét elalszik. Folyvásti ébresztgetés ’s az ébredtek’ ápolása szükséges arra, hogy a' szellemi fejlődés sikeresen eszközöltessék.— A’ testi erők’ fejtése, gyakorlása, czélra-igazítása, példány-ovó intézetben, a’ testgyakorlás’ legegyszerűbb műszerei által eszközöltetik, minek szellemét növendék tanítóink helyesen felfogják. Még a’ múlt évnegyedben a’ testgyakorlást kívül a’ szabad levegőn viganyzék, de a’tél’komor képe már elijeszté a’ kis népet, ’s csak játszótermében gyakorolja erejét; ha csak száraz hidegek a’ játékhelyet egyéb tekintetből, az egészségre ártalmatlan befolyással, ollykor ollykor meg nem nyitják. Gyermekeink között, p.o. ki három esztendőn túl van, nincs, hogy 4 ölnyi magasságban szédüljön. Járás, forgás és kitérésben ügyességjök kitűnő. Közmunkákban, hol az újak’ mozgékonysága fő kivonat, elég ügyességet tanúsítnak; szóval: a’ testgyakorlatnak közéletre alkalmazott sükere mindenben észrevehető. E’ szellemi ’s testi fejlődés ’s ügyesség teszi hogy intézetünkből a’ nemzeti iskolába átmenő gyermekek mint jól készített anyagok kitünőleg használhatók. Mondanom sem kell, vat én, ’s minden velem rokon érzelmű hazafi, e’ pillanatban gondolok ’s gondol, óhajtók ’s óhajt. Egyébiránt kétségbe esni épen nem kell, mert ki utitársitól kissé elmaradt, annál jobban neki szorítja a’ hevedert, ’s bárha némi kis erőtetéssel is, de csak utánok iratnak s ollykor el is hagyja. Csak ezen megiramodást kell a’ biztatóknak használni. Nálunk azon igazságnak, hogy a’ természetben ugrás nincs , daczára feneketlen sáros utak’ helyébe vasutakat; még a’ hajózás’ feltalálása’ ősidejéből mintáűl ránk maradt hajók’helyébe gőzhajókat; hirtelen forrás után tiszta nemzeti nyelvet, szaktudományokat ’stb. látni, ezeknek örvendezni nem ritkaság. Adjon isten mindennek illy haladást, illy sükert! Még egy körülményről tartozik ez intézet a’ tisztelt közönséget ez úttal tudósítani. Wodianer Sámuel ur Békés megyei jószágában, Gyomán a’lakosok iránt bőven kitüntetett szeretetéből, a’ már készenálló templomon kívül jelenleg egy kisdedóvó intézetet alapít ’s épít, amelly a’ jövő tavasz’ elején megnyílik. E’ vállalat’ következtében alulírott a’múlt őszhó’ végén Gyomán levén, az alapítónak nemes szívességéből nemcsak az intézet ’s tanitólak’ külső építészeti formájára, hanem belső bútorzatára nézve is czélszerüleg rendelkezik , ’s a’ megnyittatás’ idejekor a’ tolnai képező-intézetből oda alkalmazandó tanítónak hivatalba léptetésével ünnepélyesen folyamatba hozza, hogy a’ munka által elfoglalt szülők kisdedeiket jótevőleg ható helyen az erkölcs, munkásság, rend ’s tisztaság’szárnyai alá helyezhessék; ezekből pedig a’ lelkes Békésnek munkás, józan ’s rendszerető polgárok növekedhessenek. Lelki vigasztalása a’ jótevő alapítónak ! Nyereség a’ hazának ! A’ példány óvó-intézet’ hatásiról nem lehet befejezésül még némellyeket nem érinteni. Kedden délután és csütörtökön közönségesen jönnek látogatóba nagyobb gyermekek, kik a’ nemzeti iskolába járnak, apróbb testvéreikhez vagy ismerőseikhez, kik az illendőségnek, mások iránti tartozásnak, rendnek ’s csendnek szabályit olly pontosan tartják meg, hogy példátlan eset lenne valamellyiket meginteni. Legfeljebb például tűzetik ki nekik valamelyik saját növendékünk. ’Sím amaz igazság’ valósult eredménye, hogy az óvó-intézetbe járó gyermek tiszta 's rendes magaviselete a’ nagyobbakra hatással van ! E’ látogatók szívesen osztoznak a’ kis nép’ munkájában, valamint játékinak élvezésiben is, ’s szerencsének tartják rendes jó gyermekek közt tölthetni szabad idejüket. Vasárnap ’s ünnepen nem ritkaság gyermekcsoportokat látni itt amott udvarokban, kik iskolai játékkal, óvó-intézeti dalokkal,’s elbeszélésekkel töltvén idejüket, az örömmeltelt szülőknek kedves látványul szolgálnak. Meglepő jelenet az is , mikép viszik nagyobb gyermekek az apróbbakat a’sáros után itt ott keresztül,’s vigyázat alatt kisérik haza, hol nekik még ajtót is nyitnak ’stb. Ezeket csak ama’ balitélel’ czáfolatnál, mintha a’ kisdedóvó intézetek a’ gyermekeket rendeltetésük ’s polgári állásuk’ sodrából kiemelve magasb kényelmekkel ismerkedtetnék meg. Sőt inkább a’ gyermeket saját körével ’s jövendőjével megismertetve , az emberi és polgári kötelességekben ’s éré- 3 /^p ko* [gKÖNYV-