Társalkodó, 1840. január-december (9. évfolyam, 1-104. szám)

1840-01-01 / 1. szám

intézetben használt többrendű­ eszközök ’s tanszerek, mel­­lyek a’ szellemi hajlamok’ fejlesztésire ’s művelésire al­kalmaztatnak, jótékonyságjokat rajok is áraszszák. Meg­nyugtató eredményül szerencsés volt alulírott a’ követ­kezőket tapasztalni. A’szünnapi időre ide adatott gyermekek egyike levelet írván atyjának, többi közt igy ír: „édes atyám, én tanulok gondolkodni, magyarúl tisztán beszélni, meg a’ számvetést, de nem írjuk ám, csak mondjuk. A’ nemzeti történeteket is tanulom. Az illendőség’ szabályit tegnap én magyaráztam a’ kisgyerekeknek, és kilenczet vezettem este haza.“ — Itt a’ gyermek érté a’ gondolko­dástudományi elveket ’s szabályokat, m­ellyek itt minden csekélységben szorosan alkalmaztatnak ; érté a’ fejszám­vetést, mellyben több öt- hat­ éves gyermekünk megle­hetős ügyességgel bir; érté a’ nemzeti nyelvet, mellynek tisztaságához és szabatosságához kis gyermek is hozzá szokhatik. Az illendőség’ szabályinak magyarázásával érté a’ bell-lancasteri módszer javított, ’s oktató’ jelenlété­ben gyakorlott használását. Végre a’ haza-vezetésben érté azon szokást, mellynél fogva péhlány­ovó­ intézeti kis népünk némileg kis statust képezvén, minden polgári köteleztetéssel ’s tartozásokkal, mik csak korához illenek, megbarátkozik ’s azokban gyakoroltatik. — Egy másik illy szünnap- időre ide adatott gyermek’ atyja, ki maga is a’ nevelés’ körében szép polgári érdemeket szerze, fő­kép a’ gyönki oskola’ szellemi alapításában, őszintén meg­­vallá, hogy fia, ki már három év óta jár iskolába, e’ két hónap alatt, miket itt tölte, minden várakozáson túl fejlett szellemben, erősült gondolkodási rendszerben, ’s ügye­sült testben. Több illyest megemlíteni szerénytelenségnek tetszhetnék; azért ezt mellőzve, csupán az elmetehet­ségek’ fejlesztésiről ’s a’ testi erők’ gyakorlatáról, m­ellyek mint óvó-intézetek’ szelleme kitűnő, még egy két szót. A’ szellemi hajlamokat, ’s testi erőket összhangzás­ban fejteni, művelni, tesznek léleknek erőt’s ügyességet szerezni, azt ennek alkalmas műszerévé tenni: azon erő­­pontosulat, m­elly körül az elemi nevelés’ minden egyes működése forog. Szikrát adni minden egyes hajlomásnak különkülön , hogy foganjon ; egyik ébredését ’s működését a’ másik ösztönéül használni, bizonyos összhangzásba — az ember’ rendeltetéseibe —, hozni mindnyájának működé­sét: elemi nevelő-intézetek’feladata. Innen a’kisdedóvó intézetek, azon kívül hogy a’ gyermekkel polgári jöven­dőjét jóelőre megismertetik, nemzeti érzelmét kifejtik ’s művelik, főleg azon részben hatnak jótékonyan, hogy bizonyos szak­tudományra vagy művészetre kitünőleg­­alkal­mas talentumoknak mintegy próbakövei. E’ szempont­­ból el nem hallgathatja alálirt amaz óhajtását, hogy bár a’ phrenologia méltó tekintetbe vétetnék az elemi nevelő intézetekben ; mert ha nem emelkedhetett is e’ tudomány eddig a’ tökély’ bizonyosságinak fokára, annyi minden esetre kétségbevonhatlan , hogy Útmutatásul, ha nem csalhatlan eredményre is, legalább megközelítő puhatolá­­sokra, szolgálhatna. Ez óhajtás gyakorlati tekintetben an­nál nyomosabb, minél bizonyosabb az, hogy nem minden hajlam kap rögtön szikrát, ’s ha szikrát kap is,de hatüzének eleme ’s eledele nincs, könnyen ismét elalszik. Folyvásti ébresztgetés ’s az ébredtek’ ápolása szükséges arra, hogy a' szellemi fejlődés sikeresen eszközöltessék.­­— A’ testi erők’ fejtése, gyakorlása, czélra-igazítása, példány-ovó intézetben, a’ testgyakorlás’ legegyszerűbb műszerei által eszközöltetik, minek szellemét növendék tanítóink helye­sen felfogják. Még a’ múlt évnegyedben a’ testgyakor­lást kívül a’ szabad levegőn vigan­yzék, de a’tél’komor képe már elijeszté a’ kis népet, ’s csak játszótermében gyakorolja erejét; ha csak száraz hidegek a’ játékhe­lyet egyéb tekintetből, az egészségre ártalmatlan befo­­lyással, ollykor ollykor meg nem nyitják. Gyermekeink között, p.o. ki három esztendőn túl van, nincs, hogy 4 ölnyi magasságban szédüljön. Járás, forgás és kitérésben ügyes­­ségjök kitűnő. Közmunkákban, hol az újak’ mozgékonysága fő kivonat, elég ügyességet tanúsítnak; szóval: a’ test­gyakorlatnak közéletre alkalmazott sükere mindenben ész­revehető. E’ szellemi ’s testi fejlődés ’s ügyesség teszi hogy intézetünkből a’ nemzeti iskolába átmenő gyermekek mint jól készített anyagok kitünőleg használhatók. Mon­danom sem kell, va­t én, ’s minden velem rokon­ érzelmű hazafi, e’ pillanatban gondolok ’s gondol, óhajtók ’s óhajt. Egyébiránt kétségbe esni épen nem kell, mert ki utitár­­sitól kissé elmaradt, annál jobban neki szorítja a’ heve­dert, ’s bárha némi kis erőtetéssel is, de csak utánok iratn­­ak s ollykor el is hagyja. Csak ezen megiramodást kell a’ biztatóknak használni. Nálunk azon igazságnak, hogy a’ természetben ugrás nincs , daczára feneketlen sáros utak’ helyébe vasutakat; még a’ hajózás’ feltalálása’ ős­idejéből mintáűl ránk maradt hajók’helyébe gőzhajókat; hirtelen forrás után tiszta nemzeti nyelvet, szaktudo­mányokat ’s­tb. látni, ezeknek örvendezni nem ritkaság. Adjon isten mindennek illy haladást, illy sükert! Még egy körülményről tartozik ez intézet a’ tisz­telt közönséget ez úttal tudósítani. Wodianer Sámuel ur Békés­ megyei jószágában, Gyomán a’lakosok iránt bő­ven kitüntetett szeretetéből, a’ már készenálló templo­mon kívül jelenleg egy kisdedóvó intézetet alapít ’s épít, amelly a’ jövő tavasz’ elején megnyílik. E’ vállalat’ kö­vetkeztében alulírott a’múlt őszhó’ végén Gyomán levén, az alapítónak nemes szívességéből nemcsak az intézet ’s tanitólak’ külső építészeti formájára, hanem belső bútor­­zatára nézve is czélszerüleg rendelkezik , ’s a’ meg­­nyittatás’ idejekor a’ tolnai képező-intézetből oda alkal­mazandó tanítónak hivatalba­ léptetésével ünnepélyesen folyamatba hozza, hogy a’ munka által elfoglalt szülők kisdedeiket jótevőleg­ ható helyen az erkölcs, munkásság, rend ’s tisztaság’szárnyai alá helyezhessék; ezekből pe­dig a’ lelkes Békésnek munkás, józan ’s rendszerető polgárok növekedhessenek. Lelki vigasztalása a’ jótevő alapítónak ! Nyereség a’ hazának ! A’ példány óvó-intézet’ hatásiról nem lehet befeje­zésül még némellyeket nem érinteni. Kedden délután és csütörtökön közönségesen jönnek látogatóba nagyobb gyer­mekek, kik a’ nemzeti iskolába járnak, apróbb testvéreik­hez vagy ismerőseikhez, kik az illendőségnek, mások iránti tartozásnak, rendnek ’s csendnek szabályit olly pontosan tartják meg, hogy példátlan eset lenne valamellyi­­ket meginteni. Legfeljebb például tűzetik ki nekik vala­melyik saját növendékünk. ’Sím amaz igazság’ valósult eredménye, hogy az óvó-intézetbe járó gyermek tiszta 's rendes magaviselete a’ nagyobbakra hatással van ! E’ lá­togatók szívesen osztoznak a’ kis nép’ munkájában, va­lamint játékinak élvezésiben is, ’s szerencsének tartják rendes jó gyermekek közt tölthetni szabad idejüket. Va­sárnap ’s ünnepen nem ritkaság gyermekcsoportokat látni itt amott udvarokban, kik iskolai játékkal, óvó-intézeti dalokkal,’s elbeszélésekkel töltvén idejüket, az örömmel­­telt szülőknek kedves látványul szolgálnak. Meglepő je­lenet az is , mikép viszik nagyobb gyermekek az aprób­bakat a’sáros után itt ott keresztül,’s vigyázat alatt kisé­rik haza, hol nekik még ajtót is nyitnak ’s­tb. Ezeket csak ama’ balitélel’ czáfolatnál, mintha a’ kisdedóvó intézetek a’ gyermekeket rendeltetésük ’s polgári állásuk’ sodrából kiemelve magasb kényelmekkel ismerkedtetnék meg. Sőt inkább a’ gyermeket saját körével ’s jövendőjével megis­mertetve , az emberi és polgári kötelességekben ’s éré- 3 /^p ko* [gKÖNYV-

Next