Társalkodó, 1840. január-december (9. évfolyam, 1-104. szám)

1840-09-12 / 74. szám

294 Fesztért és Tanárkyt ragadá­ki köréből; majd Gom­bos Imre, Thaisz András és Márton József hunytak el. Ők is becsülettel tölték be literaturánkban választott helyeiket, ’s társaik mindig tisztelettel fogják nevei­ket emlegetni. M­órunk. (r­égé.— Társaik. 68. — 70 . számúhoz) Ipart a’ munkakörökben, mint egyszer már emlí­tem, csak akkor találunk, ha arra ,ingere is van ; en­nek hiánya okozá, miért nem volt ipar a régi korban, mert a’ munkások rab­szolgák valanak. és ez okozza a’ jelen szorgalmat; mert kiki a’ mit munkásságával szerez, öntulajdonává leszen , ’s a’ milly mértékben iparkodó, a’szerint láthatja el magát, rendszerint, ja­vakkal, úgy vi­hat ki magának kisebb vagy nagyobb jóllétet ’s boldogságot. — Azonban a’ javakról, gaz­dagságról, kereset-vágyról jelenleg is sok és sűrű köde kering az elő ’s balitéleteknek. — A’javakat a’ lét olly lényeges részének vehetni, melly a’ legfőbb figyelmet érdemli meg. Mert vizsgáljuk­ meg a’ bűnök ’s vétkek’ okait, hallgassuk ki azoknak, kik tömlöczökben fet­­rengnek, életrajzaikat, tapasztalni fogjuk, hogy a’ ja­vak’ hiánya volt azon kútfő, mellyből a’ legundokabb bűnök eredtek. Szükség kényteti az embereket túl­lépni az erény ’s igazság’ határvonalin; ha az nem lé­teznék, a’ vétek legritkább jelenet volna pályánkon. Szükség tehát a’ javak’ forrását, az ipart megnyitni, vagy is erre kellő ingert adni; igy akadályoztatik meg az erkölcstelenség. — ’S a’ műveltség, részint a’ fen­­sőbb, részint a’ köz­ életre tartozó, mikép éretik el, ha csak nincsenek eszközink, mellyek a’ műve­lődés’ nemeihez képest, hol több, hol kevesebb ja­vakat kivánnak. —Hogyan teljesítheti a’ polgár kö­telességeit mind társai, mind nemzete iránt, ha hi­­­ányzik a’ mód magán is segíthetni ? — És azon nem­zet , melly szegény, nem zsoldosa ’s adófizetője e másoknak? önállást ’s igy szabadságot csak akkor élvezhet a’ haza, ha ön erejét kifejtve , lehetőleg ki­művelve , gazdagon állhat a’ többinek sorában. Kü­lönben boldogsága mások’ önkényétől függ ; életét, vagy nem-életét társainak érdeke határozza­ meg.— Innen az emberek’ azon tulajdonát, miszerint a’ javak ’s gazdagság iránt kissé élénkébb figyelemmel visel­tetnek, méltányosnak tartom. Illy emberek minden tár­saságban a’ legnagyobb tiszteletet érdemlik, mert erőt adnak hazájoknak, föntartva igy ennek tekinte­tét, önállását, szabadságát ’s boldogságát. Virulást terjesztenek minden körében a’ foglalkozások ’s mű­vészeteknek. Védpasszt nyújtanak a’ vész’ idején, és segélyt azon részokra ’s hiányokra, miket egészen egy honban sem kerülhetni el. — A’ vagyon­szerzésnek , a’ jóléten ’s gazdagságon munkálkodásnak e’ szelleme korunkban leginkább mutatkozik, ’s annak mintegy jellemévé válik, mert naponkint jobban ’s jobban átlátják , milly hasznos az, sőt elkerű­lhetlenül szükséges, a’ lét’ czéljainak— mellyek a’ milly érdekesek, szintolly nemesek is,— létesítésére.—De egyszersmind nem szűnik meg egy ellenpárt még folytonosan hangoztatni vádjait ezen mindig tovább ’s tovább terjedő ’s erősbülő irány el­len; önzés’, aljasodás’, erkölcstelenség’,’s isten tud­ná még milly bűnök’ ködébe igyekszenek azt burkol­ni. Mi az önzést illeti: ez valódi értelmében valamint aljas, úgy igazságtalan is; mert viszonos a’ kötelék a‘ társaság’ tagjai közt; a’ közkötelességektől senki sem vonhatja magát vissza; a’ köz czélra, melly a’ tagok’ boldogsága­, ’s mindig tökéletesbülő jólétében áll, mindenkinek szükséges járulni. Innen maga a’ közvélemény, melly előtt hódolnunk kell rang- ’s va­gyon-különbség nélkül, eléggé bünteti az illy legszen­tebb kötelességjökről feledkezetteket, kik egyikével a’ legocsmányabb bűnöknek bélyegzik magokat. De ezen bűnök’ sorába nem tartozik rendszerint azon igyekezet, mellyről följebb szólottam; mellyet, m­ig önhatárai közt marad, méltán az erény’s legszebb tet­tek’ kút­ fejéül tekinthetni; mert valamint általa jön­nek létre a’legdicsőbb jelenetek, úgy ellenkezője a’ legszámosb ’s legundokabb bűnöket szüli___Angliát leginkább éri ezen vád; ’s a’ kik beutazták, vagy ha nem is, de jegyzeteket közölnek róla, ritkán mulaszt­ják el szemére vetni ’s neki hiányul ’s hibául említeni speculativ szellemét, melly azonban e’ nagy nem­zetnek dicsőségére válik; igy lehet, csak olly erős, önállásu, szabad honná fejlődnie ; igy vala képes olly számos, egész emberiséget boldogító, tökélesitő mű­veket alkotnia. Bár figyelemmel követnők lépteit, a’ nagy czélhoz bizonyosan közelebb ’s hamarébb jut­hatnánk. — A’ mostankor’speculativ szelleme és gazdagsága ellen nem mulasztják felhozni ama’ szegénységet is, melly leginkább korunkban olly kitűnőnek látszik. Meg kell vallani, ez az emberi pályán legnagyobb rész, általa hátráltatik a’ tökéletesülés, általa szár­maznak a’ bűnök’ ’s vétségek csoportjai. De kinek tulajdoníthatni ezt? Midőn a’ természet’ legszüksé­­gesb következménye, melly az embereket különbféle mértékben ruházta föl ész- ’s erőtehetségekkel; kü­lönbféle,—de leginkább vegyületét a’ lelkiereknek más ’s más indulatokkal, p. o. nagyobb vagy kisebb szorgalommal, származtató szüleikről gyermekeikre át. E’ tehetségek ’s indulatok után, egyik nélkülöz­­hetlen eszközül választá magának czéljai’ elérésére a­ szorgalmat, életének nagyobb részét foglalatoskodva tölti­ el, a’ legkisebb alkalmat is erősen ragadja meguj meg uj ismeretek’ szerzésire, halad az idővel ’s kortár­sival és--------gazdag, műveit férfiút, kinek bókol a’ félvilág, vagy legalább boldog embert látunk magunk előtt. Másik, tehetségei miatt sokra nem képes , lel­­külete’ következtében kedves, neki a’ henyélés mint dolgozás; a’ dőzsölést, csavargást inkább választja mint a’ szorgalmat, ipart; ’s igy többnyire szűkölkö­dő szerencsétlen válik belőle. — Ez a’ természet’ munkálata. — ’S a’régi korban nem volt őszint így? Talán még nagyobb szegénységről vádolhatnék ; mivel akkor ezrek mellett milliókra terjedt a’ szegények’ száma, holott jelenleg milliók mellett csak ezreket tesznek. — És nem csekély mentségére ’s dicsősé­gére válik korunknak azon igyekezet, miszerint e’ bajon segítni iparkodik; naponkint intézetek emelked­nek kisebbíteni e’ bajt; a’ szegények’ ügye köz­ügygyé vált , mellyen nem segélni szégyen. És nemcsak egy nemzet’ tagjai egyesülnek e’ nagy czélra áldozni ki­­vánólag; még a’ nemzetek is kezet fognak, segítik egy­mást e’ szép irány felé haladásban. Illy törekvést a’ szép és nemes felé egy kor sem mutathat. Nemcsak ipar, szorgalom, de műveltség ’s felvi­­lágosultság is jellemzik korunkat; mit eléggé tanú­sít ama’ számos intézet is, mellyek e’ szép ’s nemes czélra állitvák. A’ régi előítéletek lassankint — bár­ha fájdalom­ nem egészen, —tünedezni kezdenek’s nemcsak a’ polgárok , még a’ kormányok is, ha nem is olly tiszta érdekekből, áldozatokra készek, hogy

Next