Taxisok világa, 1992. (2. évfolyam, 1-12. szám)
1992-07-01 / 7. szám
TARTALOM Válasz a petíciókra 4. old. Biztosítás Magyarországon 6. old. A Volántaxi esztétikai szemléje 7. old. Tele?ATELE5 8. old. Kutyás hiéna... 9. old. Együtt könnyebb? 10. old. A batyu, a trom és a szimplex 11. old. Taxi információs oldal 14. old. Taxisok Szabad Szakszervezete 15. old. Tudod-e? 16. old. A PRINTAX taxióra 17. old. Szabad árhatósági árhatóságilag maximált ár? 18. old. Dolgozni, vagy szerepelni? 20. old. Tisztelt Szerkesztőség! 23. old. A Budapesti magántaxisok története (15.) 28. old. Dilim.....................................■■■■minima 2 Előző számunkban Werner Jenő - Z neve helytelenül jelent meg. Elnézést kérünk. (A szerk.) -j ■ ii ii mii mii Mim in ii mim ii Mimia TAXISOK VILAGA Megjelenik havonta Készült a Taxisok Kamarájának és a Budapesti Taxisok Ipartestületének támogatásával. Főszerkesztő: Berkó Károly Tipografizálta: Szinovszki Sándor Szedés, tördelés: Vörös Erzsébet Kiadó: VOLÁNCOM Nyomda: BERGER Nyomdaipari Kft. Budapest X., Gergely u. 83. A BTI tagok és a CITY, a Fő, a Yellow Pages, a Palota, a Rádió, a Tele5 és a Volán taxisok a magazint ingyen kapják. Megvásárolható a Budataxinál, a BTI-ben és a szerkesztőségben A szerkesztőség címe: 1148 Budapest, Lengyel u. 15. Telefon: 163-7000, 252-7999/162 Fax: 2525526 taxisok világa a Szakma? Abból az általános kérdésből kiindulva, hogy mi aSzakma érdeke már elég sok megnyilatkozást hallhattunk, illetve cikket olvashattunk. Éppen ezért gondoltam arra, talán felidéznék közülük néhányat személytelenül és rögtön meg is válaszolnám. Előrebocsátom, messze nem a személyeskedés a célom! Annál is inkább nem, mert az Urak akikre gondolok, valamilyen téren már tettek pozitívumokat az asztalra! Remélem azonban gondolatébresztőnek , néhány sor azért jó lesz. Az első kérdésem: vajon jó-e nekünk ha kormányzati intézkedésre (üzemanyag-drágítás) tiltakozó akciót, pántlikázást esetleg egyéb megmozdulásokat szervezünk? Véleményem szerint ez a reagálás nem szerencsés, főleg akkor, ha a szakmai válasz elmarad! Azt hiszem a központi intézkedések okozta veszteséget forgalomnöveléssel, vagy áremeléssel lehet ellensúlyozni. Más kérdés, hogy ma forgalmat növelni lehetetlen, vagy csak egymás rovására lehet időszakosan! Fentiekből adódik, hogy a kamaraiak az egészséges áraányok hosszú távú kialakításában kell segíteni. Ebben a szellemben muszáj véleményt nyilvánítani egyénnek és csapatnak egyaánt. A címben is utaltam egy korábbi írásra mellyel mélységesen egyetértettem, és szégyelltem hogy a City és a Kamaa akkori elnöke cserbenhagyta aGábriel’-t. Minden szakmai indokot félredobva, helytelen döntést hozott. Nem értem, ha annak idején a korrektség és az egységes ár kialakítására tett bátor lépés volt a Gábrielé, akkor most mi van? Esetleg a T. újságban található, kissé nagyképű hirdetés az említett célokat szolgálja? Én azt hiszem, nem! Egy másik gondolat kapcsán leírok egy történetet Úgy 5 évvel ezelőtt ahőskorszakban* kaptam egy címet a .Budától’: XII., Nagysalló u. 8. - ha jól emlékszem. Úticél Békásmegyer, Bogár I. u. A Kedves Hölgy kérte, hogy 1/2 óra múlva küldjék neki egy taxit! Tudtam, hogyállandó’ Budás megrendelőről van szó, így azonnal kértem a Szilvikét (diszpécser kisasszony volt a fenti cégnél) majd leadtam aBudás’ megrendelést a Budánál! Ezzel szemben ma nincs is talán olyan telepített rádiónk a vendéglátók, szállodák körében, ahová ne érkezett volna meg a Buda ,korrekt ajánlatai, így állunk pillanatnyilag! Én a magam részéről itt a cikkben kijelentem, álláspontunk az, hogy együttműködést csak akkor kezdeményezünk, ha az elődünk valamiért már nem jól Az ajánlatainkat is ilyen formában tettük meg, pedig a vendéglátók és szállodák döntő többsége hosszú időn keresztül velünk dolgozott, tehát lenne jogalap a kapcsolatfrissítésre. Mi mégis amoratórium’ hívei lennénk, ha... Még egy utolsó gondolat. Ez év áprilisában több kollégát el kellett távolítani a Cityből túlkövetelésért, illetve batyu használatáért. Úgy tudom a Kamarában megállapodás született, hogy az ilyen problémák miatt eltanácsolt kollégákat egyik csapat sem foglalkoztatja. Ezzel szemben egyik volt munkatársunk a fehér Mercedesével ma vidáman feszít a Főtaxinál, pedig kétszer is reklamáltunk, másodszor az illetékes vezetőnél. Vagy talán ez a példa szolgálja az annyira áhított öntisztulást? Biztosan nem. A Kamara etikai normái csak akkor válnak valóra ha betartjuk őket. Itt függ össze a fegyelmi helyzet és a jól kialakított ár kérdése. Az alacsony tarifa ingerli az esendőket Ez nem lehet célunk. Befejezésül visszatérek az említett gondolatokra, nevezetesen az egészséges árra, az egymás iránti korrektségre, az igényességre a fegyelmi helyzet kapcsán. Lehetetlen szakmánkat kimozdítani pillanatnyi válságából, ha az árban nem merünk lépni Javaslom először az alapdíj másfél km-ben történő kamarai szintű megállapítását. A korrektségre tekintve nem ajánlhatok semmit A City és én be fogjuk tartani a cikkben írtakat még akkor is, ha ez nem nyer viszonzást! A túlkövetelésnél nincs pardon!!! Soha nem is volt igen tisztelt régi munkahelyem ,biztos csak véletlen jutott idáig’! Kérem azokat akik érintve érzik magukat,békejobbnak* tekintsék soraimat Teremtsük meg a feltételét a normális ár kialakításának. Ez alapkérdés. El kell ismernünk, hogy a taxiár három, öt éven keresztül emelkedni fog, véleményem szerint évi 10-15%-kal. Ellenkező esetben megágyazunk a korrupciónak és a ma annyiszor elítéltkollégák válnak a kaszáláson keresztül legális, becsületes taxissá, mi pedig tönkremegyünk és lehet hogy 5 év múlvafekete taxizni’, vagy koldulni fogunk. Ha nem lépünk, tényleg igaz lesz a címben foglalt dolog: .Cumin a szakma’ Tisztelettel: Pálinger Sándor City 231 3