Taxisok világa, 2013. (23. évfolyam, 1-12. szám)
2013-01-01 / 1. szám
TARTALOM Új év, régi gondokkal 1 4 Utas okozta kábulat 9. Tisztelt Szerkesztőség! _9^ A taxiengedély-kiváltás folyamata 10. 1989-2012, 2013? _______ A bécsi taxikról 12. Taxiállomás-kezelők, ébresztő!. A pénznek nincs szaga!__ 15. Kérdések és válaszok a KATA-ról 16. Állítás - megdöntve 17. Tudod vagy tippelsz? 19. Adóügyek 21. Taxisok kérései, közlekedésszervezők válaszai 24. Megint elvettek egy rendszámot 25. Szabadrablás 25. Turisztika, Sport és Gasztronómia 26. A gépkocsi-sérülésről Jegyzőkönyv kell 27. Mi a helyzet a térfigyelő kamerákkal? 27. Hét és fél év börtönre ítélték 28. Átszivárogtak! 28. BTI-hírek 28. Mikor szedik fel a felesleges vasúti síneket? 29. Ha fizetni kell, akkor a BKK-hoz tartozunk 30. Találtunk egy verset 37. Könyveléshez szükséges adatok 5 évre visszamenőleg 58. Taxitársaságok Budapesten 40. ilyen is volt Budapest 43. Ki kicsoda az utcanévtáblákon? 45. TAXISOK VILÁGA MEGJELENIK HAVONTA ALAPÍTÓ FŐSZERKESZTŐ: Berkó Károly KIADÓ: QcBetax Kft. Kiadásért felelős: a kiadó vezetője Color Pack Nyomdaipari PL Felelős vezető: Zsukk László ISSN 1786-5328 MEGVÁSÁROLHATÓ A szerkesztőségben és a BTI-ben A kiadó a lapban megjelenő hirdetések tartalmáért felelősséget nem vállal! A SZERKESZTŐSÉG CÍME: 1119 Bp., Vahot u. 6. Telefon/Fax: (06 1) 280-1864 E-mail: taxisokvilaga@taxisokvilaga.hu Talán nincs is olyan kollégánk manapság, aki tökéletesen elégedett lenne a munkájával. És az azzal elért keresetével. Legtöbben napról napra élünk, nem jut tartalékolásra, beruházásra, szabadságról, nyaralásról már nem is álmodunk. Csőstül jönnek a problémák, az autó meghibásodik, vagy összetört, az adóhivatal zaklat, büntetéseket fizetünk a közterület-felügyeletnek, mert megállunk ott, ahol nem szabad, aztán letiltást kapunk a csapatunktól, mert nem álltunk meg ott, ahol nem szabad. Pedig az utas ott várt... Sok a stressz, kevés a sikerélmény. Azt hiszem, ez nem csak a mi szakmánkban van így, de hogy nálunk fokozottabban jelentkezik, az biztos. Az elsődleges ok a pénzhiány. A pénzhiány elsődleges oka pedig nem a kevés munka, hanem a nem megfelelő tarifa. Ezerszer írtunk már erről. Előző számunkban Tóth Tibor kollégánk pontos számokkal bizonyította be, hogy miért ráfizetés alacsony tarifával járni. Azért volt egzakt a számítás, mert nem tervezeteket vett figyelembe, hanem saját vállalkozásának tényleges költségeivel számolt. Azt a pénzt ő mind kifizette! Ennyibe került a vállalkozása! Kilométerenként 88 forintba! Na most ha valaki 200 forintos, vagy az alatti tarifával jár, és kihasználtsága nem éri el az ötven százalékot (mert nem éri el! Még a legjobb csapatnál sem!), akkor az összes kilométerre vetített bevétele egy százas, vagy még annyi se. Tizenkét forintból fog megélni kilométerenként? Három-négyezer kilométernél nemigen megy többet havonta. Keresett tehát jó esetben 48.000 forintot. Hát ebből bizony még éhenhalni sem könynyű, nemhogy megélni... Persze a taxis nem így számol. Munka végeztével belekukkant a brifkóba - jó esetben már a tankolás után - és felrikkant: Ohó! Ma is kerestem egy húszast! Vagy egy harmincast! Nem, ne örülj. Nem kerestél annyit. Annyi volt a bevételed! Nem költheted el, nem a tied! A vállalkozásodé! Jó esetben jut belőle neked is egy kicsi... A kicsi, az persze kevés. A villanyszámlára, a kajára, a gyerek zsebpénzére, a sörre. Rosszabb esetben a cigire. Kicsit többet veszünk ki abból a dobozból, mint amennyi benne van. Ezért aztán csúszik a kuplung, sikolt a fék, folyik az olaj. Egyik kolléga panaszolta, hogy egy merő rettegés az élete, a munkája, mert minden pillanatban attól fél, hogy mikor szakad el a vezérműszíj, és okoz helyrehozhatatlan károkat a motorban. Nincs azonban 180 ezer forintja, hogy megszabaduljon ettől a stresszforrástól. Száznyolcvanezer forint miatt kockáztat több milliót, de nem tehet mást, mert egyik napról a másikra él. Azt mondtam, egy kolléga? Szerintem sokan vannak ilyen helyzetben... Aztán mi a másik, amin „spórolni" lehet? C§£) (a IMlsft Hát persze, hogy az adók és járulékok. Nincs azonnali visszahatás, ha nem fizetjük időben. Nem kapcsolják ki a villanyt, a gázt. Később okoz csak problémát. De akkor nagyot... Egyre többen szembesülhetünk azzal, hogy az adóhatóság nem hagyja magát hülyének nézni. Ma már nem kell sokmilliós tartozás ahhoz, hogy leinkasszózza bankszámlánkat, jelzálogot tegyen a házra vagy egyenesen elárverezze, és ugyanúgy az autót is. Azt az autót, amivel a pénzünket keressük! Azt a házat, amelyben lakunk! Persze van megoldás. Részletfizetést kérünk! Ha megadják, ismét lesz nullás papír, drosztengedély, vizsga. Tovább dolgozunk, és gyarapítjuk a ... mit is? A veszteséget! Mert miből gondolja bárki, hogy ha már nem tudott megélni és eladósodott, akkor mostantól kezdve meg tud élni úgy, hogy még az adósságát is törleszti? Honnan ez az optimizmus? Jobb lett a gazdasági környezet? (rosszabb lett...) Több az utas? (kevesebb...) Magasabb a tarifa? (ugyananynyi, rossz esetben alacsonyabb...) Minden mutató romlik évről évre, mégis úgy hiszszük, ez a megoldás. Megsúgom, keveseknek sikerült. Nagy lemondások árán... A megoldás az, ha nem halmozunk fel adósságot. Ha megértjük, hogy a nap végén a brifkóban lévő pénz egésze nem a miénk. Nyugodtan számolhatunk az adóhivatal által megállapított, és immár 12 éve változatlan arányszámmal, amit a taxis átalányadóra talált ki: bevételünk 80%-a költség, 20%-a jövedelem. Kerestünk húszezret? Nem, nem kerestünk, hanem annyi bevételt szereztünk. A taxisok világa ecometér Új eurós, hőnyomtatós taxióra 0 Ft kezdőbefizetéssel, vagy 110.000 Ft kedvezményes készpénzfizetéssel, beszerelve, hitelesítve, üzemkészen elvihető! „Néma” - alapdíjban foglalt km kezelés! +36 20 9344 529 Ecometer Kft. 1039 Budapest, Rákóczi u.8. Tel./Fax:+36 1 240 9479 E-mail: szalai@ecometer.com Weblap: www.ecometer.com____________