Technika, 1959 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1959-02-01 / 2. szám

III. ÉVFOLYAM 2. SZÁM _ ÁLT­ALÁNOS MŰSZAKI SZEMLE _ 1959. FEBRUÁR MEGNYÍLT A VILÁGEGYETEM KAPUJA A jann»­! «1 egész emberiséget felrázó szov­jet űrrakéta-kilövés híre sajnos későn érkezett ahhoz, hogy lapunk legutóbbi számában foglalkozhassunk vele. Most — egy hónappal a világtörténelmi esemény után — igyekszünk néhány olyan adattal és megállapítással szolgálni olvasóink tájékoztatását, amelyekről a közben megjelent lapok keveset, vagy egyáltalán nem írtak még. Amikor éppen két évvel ezelőtt lapunk első száma meg­jelent — az űrhajózás, a mesterséges holdak problémáit bon­colgatva első oldalán — nem tudhattuk, mennyi ideig kell még várnunk az első mesterséges hold felröppentéséig. Rö­vid idő telt el azóta, de közben felrepült az első szovjet szputnyik, amelyet követtek egyre nagyobb társai, valamint a különféle kisebb amerikai mesterséges holdak, s egyben megkezdődtek a holdrakéta-kísérletek is. Az ember vissza­vonhatatlanul megnyitotta a világegyetem kapuját és az űr­hajózás — az asztronautika — kezdi valóra váltani hosszú évezredek álmait. Úgy hisszük, szinte felesle­ges az előzmények sorában a szputnyikról szólni. Ha mégis beszélünk róluk, úgy ennek oka abban keresendő, hogy a szovjet mesterséges holdak és űrrakéták fejlődése töretlenül felfelé ívelő vonalat mutat: az egymás után következő mes­terséges holdak egyre nagyob­bak lettek, egyre távolabbra emelkedtek és mindezt most betetézte az űrrakéta, amely nem csupán a legnagyobb, de egyben a leggyorsabb is a vi­lágűrbe eddig fellőtt különfé­le mesterséges égitestek sorá­ban. A Szovjetunióban az egész űrhajózási kutatást a szovjet tudományos akadémia asztro­nautikai bizottsága (pontos nevén Bolygóközi Közlekedési Szakbizottsága) kezdeményezte és koordinálja. Ennek a szerv­nek, amelynek minisztérium feletti rendelkezési joga van, és amely talán a világ legha­talmasabb asztronautikai kuta­tó gépezetét mozgatja, tagjai sorában ott találjuk a szövet rakétatechnika legkiválóbb szakembereit, a geofizikusokat, a csillagászokat és sok más ki­váló tudóst. A bizottság több mint 5 éve foglalkozik az űr­hajózás bevezető és távolabbi programjaival és munkássága több világraszóló siker alakjá­ban hozott eredményt. 1955-től folytak a mesterséges holdak­kal kapcsolatos tényleges szer­kesztési és gyártási munkála­tok, amelyek nyilván összefüg­gésben álltak az interkonti­nentális ballisztikus rakéta fejlesztésével és bizonyára nem véletlen, hogy az inter­kontinentális rakéta sikeres fellövése után egy hónappal már a magasban keringett. Földünk első mesterséges holdja is. A holdrakétával kapcsolatos kutatások valószínűleg a szputnyikokkal kapcsolatos kutatásokkal egyidejűleg kez­dődtek. Ezúttal szándékosan holdrakétát mondtunk, mert valóban több kitűnő szovjet csillagász vizsgálta meg igen részletesen a Holdba jutás égi mechanikai feltételeit, és a szovjet rakétaszerkesztők ké­sőbb megkezdett kutató és fej­lesztési programjukban már aránylag igen nagy pontosság­gal meghatározott, egzakt ada­tokra támaszkodhattak. A bevezető kutatásokat vég­zők közül ki kell emelnünk Csebotarev nevét, aki 1956-ban a szimmetrikus holdrakéta pá­lyákról szóló vizsgálatát kö­zölte, ugyancsak említést ér­demel Liszovszkaja, aki szin­tén Hold körüli pályákról kö­zölt hosszabb elméleti vizsgá­latot, de különösen hivatkoz­nunk kell Jegorov nevére, aki részletes összefoglaló cikkében szinte az e tárgykörre vonat­kozó összes szovjet kutatások áttekintését adja. Megtudjuk ebből, hogy az utolsó 3 év fo­­lyón a Szovjetunióban mód­szeres és minden lehetőségre kiterjedő kutatásokat folytat­tak a lehetséges rakétapályák A holdrakéta megvalósítá­sára szülte végtelen sok lehe­tőség nyílik. Az egyes változa­tok közötti választást nyilván a rendelkezésre álló eszközök, az irányítástechnikai pontos­ság lehetősége, a felhasznál­ható rakétahajtómű teljesít­ménye, stb. fogja meghatároz­ni. Kezdjük vizsgálatunkat a növekvő energiaszükséglet függvényével. Nézzük meg először azokat a rakétapályákat, amelyekhez minimális indító energia szük­séges, tehát azokat a „takaré­kos” megoldásokat, ahol a ra­kéta méreteinek vagy teljesít­ményének csökkentésére nyí­lik mód. Mindezek a pályák többé, vagy kevésbé a Hold vonzóerejét is figyelembe ve­szik. Ezek azok a pályák, ahol a tervezők nem mondhattak le Holdunk rendkívül kis vonzó­erejéről, hanem — az indító rakéta méreteinek csökkentése érdekében — igyekeztek a Holdtól eredő járulékos gyor­sító hatást (ez a Hold vonzá­sának irányító hatása) számí­tásukba befoglalni. A kezdősebességgel együtt laposodó ellipszis-pályák kér­dését már a napi sajtó is meglehetős részletességgel tárgyalta, de egy korábbi cik­kében a Technika is foglalko­zott ezzel. Már ott rámutat­tunk a Holdba jutás néhány műszaki feltételére. A Hold vonzóereje egy bizonyos hatá­ron túl (vagyis a Holdtól adott távolságon belül) foko­zatosan módosítja a rakéta pályáját. Ennek eredménye az, hogy ha — Jegorov számításai szerint — a holdrakéta a Föld felületéről (pontosabban 200 km induló magasságból) 10 849 m/mp sebességgel indul, akkor egy ellipszis pályára kerül, amely kb. 260 000 km távol­ságra jut Földünktől. Még ha a Föld vonzóereje e távolság­ban le is küzdi a Hold vonzó­erejét és így a rakéta vissza­tér, mégis a Hold vonzóerejé­nek e távolságban van akkora hatása, hogy a szputnyik mód­jára keringő holdrakéta pályá­ja kissé megnyúljon: követke­ző keringése során néhány száz kilométerrel és öt körül­­fordulás után kb. 3000 km-rel kerül a Földtől távolabb, il­letve a Holdhoz közelebb, így folytatja a rakéta útját addig, amíg végül többszáz ilyen kör után az ellipszis — elméletben — annyira megnyúlik, ellapo­sodik, hogy a Holdat is eléri. Mindjárt hozzá kell tennünk, hogy ez csak elméletben kép­zelhető így el, mert a rendkí­vül lapos ellipszispálya erősen instabil, és így különféle kül­ső zavaró hatások a pályát el­torzíthatják. Az amerikaiak Pioneer-ra­­kétakísérletei során valami eh­hez hasonlót akartak: a mini­mális lehetséges sebességgel megállapítására és e pályák számításához elektronikus számítógépeket is felhasznál­tak. Az eredmény az összes lehetséges pályák oly kimerí­tő feldolgozása volt, hogy en­nek alapján a szovjet tervezők és mérnökök rendkívül pon­tosan megismerhették mind­azokat a követelményeket, amelyek az égi mechanikai törvényszerűségekből egy ilyen „járműre” vonatkoznak. Érdemes Jegorov mun­kájá­­­­nak néhány olyan eredmé­nyét idézni, amely egyáltalá­ban nem közismert, és rész­ben szinte a sikertelen ameri­kai holdrakéta-kísérletek ma­gyarázatának is tekinthető, szerették volna elérni a Hol­dat. Ennek oka nyilvánvaló: a megfelelő nagyteljesítményű rakétahajtómű hiányában ezen az úton keresték a számukra egyedül lehetséges megoldást. Tudjuk, hogy a kísérlet a se­besség elégtelensége folytán nem sikerült, s a közölt szám­adatok szerint nem csupán a sebesség irányhibája, de a se­besség abszolút értékének elégtelensége is közrejátszott abban, hogy az eddig legered­ményesebb Pioneer-rakéta sem jutott kb. 130 000 fpm-nél távolabbra. A Hold elliptikus pályán való megközelítésének a jelek szerint az az alapvető nehézsé­ge, hogy — 200 ta indító ma­gasságot feltételezve — csupán a 10,85 és a 11,06 km/mp kö­zötti rendkívül szűk sebesség­­tartomány áll rendelkezésre. E sebességhatár alatt a Hold elt­­érésére­­ semmiféle kilátás sincs, e sebességhatár fölött viszont az esetleges irányhibát csupán úgy lehet helyesbíteni, hogy a rakéta pályáját menet közben aktív módszerekkel módosítjuk. ' '­­ A szovjet vizsgálatoknak még egy távolabbi tanulságuk volt: a Hold megközelítése ér­dekében a legcélszerűbb meg­oldás, ha lehetőleg éppen a második kozmikus sebességet választjuk, mert ekkor kb. 50 m/mp sebességhiba, 1/3 percnél valamivel nagyobb szöghiba engedhető meg az in­dítási hely 50 fcm-es és az in­dítási idő 1 perces tűrése mel­lett. Ennek az elméletileg tel­jesen helyes eredménynek az ismeretében érthetővé­ válik, hogy miért törekedtek a szov­jet rakétatechnikusok a máso­dik kozmikus sebesség meg­valósítására és — a nagyobb biztonság érdekében — kisáfokú túllépésére. A parabola pályát az ellip­szis pálya határesetének te­kinthetjük. Ha ugyanis az el­lipszis egyik gyújtópontja a végtelenbe vándorol, akkor a görbe parabolává fajul e. Fi­zikai értelemben az ehhez a pályához tartozó sebesség — a második kozmikus sebesség — a felfelé elhajított, és a végte­lenbe nyúló sebességgel meg­érkező test kezdősebességét jelzi. Érdekes: sokan azt hi­szik, hogy ez a sebesség végig állandó marad. Erről szó sincs, hiszen a rakéta­ felfelé halad­tában indító energiáját foko­zatosan felemészti, és a máso­dik kozmikus sebességgel in­dulva, a végtelenbe éppen energiamentes állapotban ér­kezik. Így a sebeség a pálya mentén állandóan csökken, és a szabályos parabola pálya esetében a Hold magasságában kb. 1500—1600 m/mp nagyság­­rendű. .­­ i . A sebesség kismértékű növe­lése a parabolából másik, nem zárt görbét, ti. hiperbolát hoz létre. A hiperbola pályán ha­ladó test egészen a végtelen tá­voli pontig megtart egy bizo­nyos maradó sebességet és ez a maradó sebesség az indítóse­­besség aránylag kis változásai során óriási értékkel változik. Ki gondolná pl., hogy 10 m/mp indítási sebességtöbblet (11 210 m­m­p) csaknem 0.5 km/mp maradó sebességkülönbséget jelent, és hogy a szov­jet űrrakétára­­a Hold Elvileig minden test vonzó­ereje a végtelenig hatásos. E megállapításnak azonban ke­vés a gyakorlati jelentősége, minthogy a vonzóerő a távol­ság négyzetével fordítva ará­nyos, tehát pl. 9 földsugár tá­volságban, 58 000 km magas­ságban csak 1/100-ad része a g földfelszíni értékének. A Hold távolságában a Föld von­zóereje nem éri el a Föld felszíni érték 3/10 000-ed részét sem, tehát igen kicsiny. A szovjet vizsgálatok alapvető megállapítása éppen az, hogy minden egyes égitestnek van egy ún. szférája, amelyen be­lül minden más test vonzó ha­tása, nehézségi ereje elhanya­golható. A Hold vonzóerejével pl. csak a Hold körül 66 000 km. távolságban kell számolni, ezenkívül elhanyagolhatjuk. E megállapítás azért fontos, mert tudjuk, hogy alig 200 m-es további sebességi többlet­tel a szovjet űrrakéta a Mar­sig eljutott volna, úgy hogy már a közeljövőben időszerű kérdéssé válik a Mars-pályák számítása is. A vonzóerő problémájához tartozik az a kérdés is, hogy miért nem fogta be a Hold az űrrakétát? A kérdésre csupán a választ adjuk meg: egyetlen égitest sem képes befogni, te­hát magához­­ vonzani egy olyan űrrakétát (vagy más égi­testet), amely gyorsabban ha­lad, mint a helyzetéhez tarto­zó szökési (másodi­k kozmikus) sebesség. Mivel pedig a szov­jet űrrakéta jóval gyorsabban haladt, mint amekkora a Holdtól való szökési sebesség, ezért a Hold hatása mindössze annyiben nyilvánulhatott meg, hogy a pálya kissé eltorzult, valamint a Hold megközelítése során a rakéta enyhén felgyor­sult, távozásakor pedig lelas­sult. A felgyorsulás mértéke a Holdhoz viszonyítva sugár­irányban, az adott Hold feletti magassághoz tartozó szökési sebességgel egyenlő. Ha tehát pl. a szovjet űrrakéta elhala­dásának távolságában 800 m/mp a szökési sebesség, ak­kor a Hold felé tartó űrraké­ magasságában­ megadott 2450 m/mp-es sebességből arra következtethetünk, hogy indí­tó sebessége 11240 m/mp kö­rül járhatott? Annyi azonban bizonyos, hogy a sebesség be­állítása mintaszerűen sikerült, hiszen egyrészt nem léptek a parabola-sebesség alá, más­részt viszont csak 0,5 százalék­­nal kisebb értékkel haladták túl ezt a sebességet. Ez az ■adat rendkívül elgondolkoz­tató az irányítástechnika fej­lettségének megítéléseikor. It­­mint a végtelenből a Hold felszínére szabadon eső test­­sugárirányban legfeljebb any­­nyit gyorsulhat fel. E sebes­ségnek a pálya irányába eső vetülete adja azt a sebesség­növekedést, amit innen a Földről is mérhettünk. Mert­­igenis mérhettük: az űrraké­ta a Hold megközelítése előtti 4—5 óra folyamán egyenlete­sen gyorsult. Ezt követően pe­dig vissza­lassult a korábbi értékre. A Hold vonzóereje te­hát igenis jelentkezett a ra­kéta sebességében. A Holdtól kb. 60 000 km-re eltávolodva az űrrakéta gya­korlatilag teljesen kikerült a Hold hatása alól, és ettől fog­va pályáját már csak naprend­szerünk középpontja, maga a Nap határozta meg. A szovjet hivatalos jelentés néhány kevésbé ismert érde­kes adatával is érdemes fog­lalkoznunk. " Megtudjuk pl., hogy 1500 km magasságban a rakéta sebessége több volt, mint 10 000 m/mp, ami kétség­kívül annyit jelent, hogy a ra­kéta hiperbolikus pályán ha­ladt, mert hiszen e ma­gasság­ban éppen 10 000 m/mp a má­sodik kozmikus sebesség. 100 000 km magasságban éppen ezért nem 2750 m, hanem kb. 3500 m/mp sebességen haladt. Ez ismét az előbb általunk em­lített sebességeltérés mellett szól A Föld középpontját a raké­tával összekötő vezérsugár szögsebessége a Földtől számí­tott távolság négyzetével for­dítva arányos. A rakéta moz­gásának kezdetén ez 0,07 fok/ mp volt, vagyis több mint 15- szöröse a Föld rendes forgási szögsebességének. Egy óra múltán azonban már kevesebb volt, mint a Föld forgási szög­­sebessége, és amikor a rakéta a Holdhoz közeledett, forgási szögsebessége az eredeti érték volt — két ezredrészére csö­k­kent és alig 1/5-e volt a Föld forgási szögsebességének (a Hold szögsebessége viszont 1/27 része a Földének). Ebből a néhány adatból becsülhető­ t HOLDRAKÉTA - PÁ­L­YÁK A VONZÓERŐ HATÁSA Ez a kép 1957. decemberében je­­lent meg a France-URSS folyó­iratban, Dobronravov professzor cikkének illusztrálására. A hold­rakéta indulását mutatja be, a kö­zölt rakéta pedig nagyon is megfe­lelhet a szovjet űrrakéta indító rakétájának, ha az konvencio­nális megoldású volt. A szovjet rakétatechnikusok 1957-ben már nagyban készültek az űrrakéta-kí­sérletekre. Néhány lehetséges pálya, az űrhajózás első lépései: 1. — mesterséges hold, a Föld körül stabil pályán kering; 2. — a Holdba ütköző űrrakéta; 3. — a mesterséges hold felgyorsulva megkerüli a Holdat, majd visszatér a Földhöz; 4. — a holdrakéta a Hold mesterséges „holdjaként” kering a Hold körül, majd újabb segédrakétával felgyo­rsítva, visszatér. A 3. és a 4. pályák csak távvezérléssel, segéd­rakétákkal valósíthatók meg! A szovjet űrrakéta pályája a csillagos égen. Láthatjuk a Hold pályáját és a megközelítés pontját is. A nátriumcsóva kibocsátási helye a Föld jelentős részéről volt megfigyelhető. A KOMMUNIZMUS ÉPÍTÉSÉNEK KONGRESSZUSA Csupán néhány száz esztendeje annak, hogy az emberek milliói térdenállva, Is­tenként imádták a Napot, a cikázó vil­lámokat, a sejtelmes­ fényű Holdat, s ma már... ma már lehozták a Napot a Földre, igába fogták a villámokat, s ma­guk küldenek új holdat, új bolygót a végtelenbe! Az emberiség felnőtt, nagy­korúvá lett, s e nagykorúság mindennél fénylőbb pecsétjén, a naprendszer első bolygóján végtelen időkig ott lesz a fel­irat: „Szovjet Szocialista Köztársaságok Szövetsége. 1959 január.” A szovjet emberek, akiknek hazáját négy évtizeddel ezelőtt, mint a szegény­ség és az elmaradottság földjét ismerte a világ, ma a legelsők között vannak. S holnap... holnap elsők lesznek a legel­sők között. A nagy versenynek, a kapitalizmus bé­kés, gazdasági legyőzésének útját most jelölte ki a Szovjetunió Kommunista Pártja XXI. kongresszusa. Szédítő tervek és szédítő távlatok, s mégis annyira re­álisak, annyira közeliek és kézzelfogha­tóak, hogy már az ellenség sem mer ké­telkedni bennük. Negyven év alatt — bármily fanyalogva, s nem­ akarva is — még ők is megtanulták tisztelni a szov­jet népek terveit. A ma mérnöke kevés izgalmasabb ol­vasmányt találhat a kongresszus anyagá­nál. Súlyos, tömör mondatok, s minden bekezdés mögül fantasztikus méretű munka bontakozik ki előttünk. A szá­mok óriásiak. Mindenütt új technológiák bevezetéséről van szó, új gépekről, új anyagokról, automatizálásról, a termelés óriásairól és parányáiról, amelyek mind oly kedvesek a műszaki ember szemében. „A bruttó ipari termelés volumene 1965- re körülbelül 80 százalékkal fog növe­kedni ... A vaskol­ászati és színesfém­­kohászati vállalatok építésére és rekonst­ruálására nagyobb összeget kívánunk fordítani, mint az elmúlt 30 év alatt együttvéve... Felépülnek a világ leg­nagyobb, 2000 és 2286 köbméter űrtar­talmú nagyolvasztói, 500 és ennél több tonnás kapacitású martinkemencék... Körülbelül 100 000 kilométer hosszúság­ban minden főútvonalat átállítunk elekt­romos és dieselvontatásra... Az ipar sok ágában, például a vegyiparban, az olaj­finomító- és az élelmiszeriparban, a villa­mos erőműveknél, a kohászatban a mar­­tinfolyamatokban és a hengerlésben, a gépgyártás egyes ágaiban már most át kell térnünk a műhelyek és a vállalatok komplex automatizálására... A mezőgaz­daságot több mint egymillió traktorral, mintegy 400 000 gabonakombájnnal, nagy számú különböző géppel és gépi beren­dezéssel kell ellátni... A beruházások teljes összege majdnem hárombillió ru­belt tesz ki. Ez azt jelenti, hogy a kö­vetkező hét évben beruházásaink körül­belül akkora összegre rúgnak, amennyit a szovjethatalom egész eddigi fennállása alatt ruháztunk be...” S ki győzné so­rolni! De talán néhány szóban is összegezhet­nénk mindezt: a szovjet emberek a kom­munizmust építik. Ezen az úton vezeti őket kommunista pártjuk. „A most következő időszakban — hangoztatta kongresszusi beszámolójában Hruscsov elvtárs — a kommunizmus anyagi és mű­szaki bázisának megteremtése a legfon­tosabb feladatunk.” S e roppant munkák végrehajtása nem kis részben a szovjet tudósokra, mérnö­kökre, technikusokra — a mi kollegáink­ra vár. Rájuk vár a hengersorok elké­szítése, az atomerőművek munkába állí­tása, a sok millió új lakás felépítése, a cipők és a ruhák mérhetetlen tömegű gyártásának megszervezése, az élelmi­szertermelés rendkívüli ütemű növelése, az új üdülők, színházak, bentlakásos is­kolák megtervezése és felépítése... Lelkesítő feladatok ezek a mi szá­munkra is. Amit ma ott látunk , az lesz a mi holnapunk is Mi is a szocia­lizmust építjük, s részesei vagyunk az ő munkájuknak: tanulhatunk szovjet bará­tainktól, megismerhetjük tudományos eredményeiket, módszereiket, eljárásai­kat, gépeiket és berendezéseiket, s a ta­nultakat közvetlenül is hazánk, népünk javára fordíthatjuk. Gál Fál meg a rakéta Földhöz viszo­nyított mozgásának jellege. Amikor a rakéta vezérsugará­nak szögsebessége nagy volt a Föld forgási sebességéhez ké­pest, addig a pálya vetülete kelet felé haladt, majd foko­zatosan dél felé hajlott el, utána délnyugat felé tartott, és 6—7 órával a rakéta felszállá­sa után csaknem pontos nyu­gati irányt vett fel. Ábránkon bemutatjuk a rakéta mozgá­sát az égbolt csillagzatai között is. A változó sebesség folytán itt is eléggé szabálytalan pá­lyát láthatunk, aminek oka a nagy kezdősebesség és a foko­zatos lelassulás. Foglaljuk össze távirat stí­lusban a mesterséges bolygó­­legfontosabb adatait. Súlya 1472 kg. , 1 Pályasíkjának hajlásszöge a a Föld pályasíkjához 1°. Ha már a mesterséges hol­dakat is kozmikus laborató­riumnak tekinthetjük, akkor ez a megállapítás fokozottabb mértékben érvényes a mester­séges bolygóra, amely pályá­jának telemetrikus szempont­ból aktív szakaszán, tehát az első 62 óra folyamán, csupa olyan adattal ajándékozta meg az emberiséget, amelyről ko­rábban fogalmunk sem volt. Nyugodtan állíthatjuk ezt, mert hiszen olyan kérdések­ről van szó, mint pl. van-e a Holdnak mágneses tere, vagy miből áll a bolygóközi anyag és így­­tovább. A kapott eredmények fel­dolgozása előbb az elektroni­kus számítógépek, utána pe­dig a fizikusok feladata. Min­den­esetre a mérnökök jogos büszkeséggel állapíthatják meg, hogy a kísérlet sikeréhez minden feltételt biztosítottak: a rakétatechnikusok a világ leghatalmasabb rakétáját lőt­ték fel a magasba, az irányí­­tástechnikusok ezt a rakétát a kívánt pályára állították, és a híradástechni­kusok 62 órán keresztül nem csupán nyomon követhették a mesterséges bolygót, de távolságát is mér­ték és a műszerek összes ada­tait vették. Ebből a tanulság az, hogy alig 15 hónappal az első szputnyik felbocsátása után eljutottunk odáig, hogy naprendszerünkön belül szin­te minden űrhajózási jellegű feladat műszaki előfeltétele biztosíthatónak tekinthető. A januári szovjet űrrakéta sike­re bizonyítja azt, hogy ez nem üres megállapítás. Szokatlan körülmények kö­zött, ismeretlen környezetben Pályájának excentricitása 0,148 (a Földé 0,017). Napközeli (perihélium) tá­volsága 150 millió km. Naptávoli (afélium) távolsá­ga 197 millió km. Keringési ideje 450 nap. Ábránkon ugyancsak láthat­juk a pálya pontos alakulását. A mesterséges bolygó pályája legnagyobb szakaszán a föld­pályán kívül halad, s csupán napközeli szakaszán metszi át a Föld pályáját és kerül köze­­leb a Naphoz. A Marsot 15 millió km-re közelíti meg, vagyis negyed annyi távolság­ra, mint a Föld pályája. A Föld és a mesterséges folyó közti távolság állandóan vál­tozik és változni is fog. A leg­nagyobb távolság eléri a 300— 350 millió km-t, a legnagyobb közeledés szakaszában pedig kb. 1 millió km-re jut egymás­hoz a Föld és az „CCCP 1959”, működésre képes műszerek megszerkesztése nem könnyű feladat. Az első mesterséges bolygóval 360 kg-nyi műszer­­berendezést sikerült a magas­ba küldeni. Ez a műszerbe­rendezés nem kisebb feladato­kat teljesített, mint mérte a kozmikus sugárzást, meghatá­rozta a bolygóközi gáz össze­tételét, számlálta a meteorit részecskéket és egész sor fon­tos mágneses mérést végzett. E tények mutatják, hogy meny­nyire fejlett a korszerű mű­szertechnika és ezen belül a szovjet műszertechnika. Az a tény, hogy a rádióösz­­szeköttetés a műsorszórásra felhasznált 15 m körüli hul­lámsáv­ban ilyen nagy távol­ságon megbízhatóan volt fenn­­tarható — az URH telemetri­kus adón kívül — ismét bíz­tató jel a jövő űrhajói és föl­di anyaállomások közötti ösz­­szeköttetések fenntartása te­kintetében.★ Am­i a jövőt illeti, döntő je­lentőségű annak a megállapí­tása, hogy az asztronautika, amely 1957 október 4-ig spe­­kultatív jellegű, elméleti tu­domány volt, a legutóbbi I0 hónap alatt rohamos, szinte exponenciális ütemű fejlődés­sel eljutott oda, hogy lassan­ként gyakorlati műszaki tudo­mánnyá, alkalmazott tudo­mánnyá válik. Századunk büszke lehet ar­ra, hogy két világraszóló fel­fedezésével az emberiség év­ezredes álmait váltotta és váltja valóra: az atomenergia felszabadításával az anyag leg­mélyebb titkaiba kezdünk be­hatolni és az anyag legmélyén szunnyadó óriási energiákat az emberiség javára igyekszünk hasznosítani, az űrhajózás pe­dig a világegyetem végtelen­nek tűnő távolságait nyitja meg az ember számára. Mind a két vívmány tipikusan szá­zadunk vívmánya, csakis az elméleti természettudományok és az alkalmazott műszaki tu­dományok együttes erőfeszíté­se hozhatott sikert. És amikor most az első mesterséges boly­gót ünnepeljük, akkor külön ki kell még emelnünk azt, hogy a tudós és mérnök mun­kájának sikerét a szocialista gazdálkodás tervszerűsége, módszeres fejlesztése, a világ első szocialista államának, a Szovjetuniónak erőfeszítései teremtették meg. Nagy Ernő * A MESTERSÉGES BOLYGÓ-ŰRLABORATÓRIUM Mars-pálya a m. bolygó aféliuma fl­m bolygó­­perihéliuma Mars Az első mesterséges bolygó helyes pályagörbéje, hivatalos szovjet adatok nyomán, a perihélium-helyzetbe a bolygó január közepén jutott és még most is a Föld pályáján belül halad. Március elején keresztezi ismét a Föld útját és akkor a Föld és a Mars közötti térségben halad csaknem 13 hónapig. g— Műanyag alkatrészek ész- Ü szerű kialakítása (2. o.) H— Technikai érdekességek, új­­§ donságok (3. o.) g— A vákuumkohászat, I. rész s — Weigl Ernő (4. o.) ~ — Űj világítóhatás: az elektro­­lumineszcencia — Weisz­­burg János (5. o.) — Kopolimerizációs folyama­tok dielektromos és ultrá­ig hangos ellenőrzése — M. Se. H Boleslaw Jesniak (5. 0.) a— figyelő (6.0.) I— Hírek (7. o.) sr . I— A Nap-istentől a Nap-szol­­§ gáig, I. rész — Papp János <7, ©•) — PauHOHajibHan KOHCTpyK-uhh n.iacTMaccóBbix geta­jieft (CTp. 2.) — TexHHMecKHe 3aMe>iaTeJtb- HOCTH H HOBHHKH (CTp. 3.) — BaxyyMHaa MeTajuiyprus — 1. lacrb — 3 Befirjib (CTp. 4.) — Bbiőop gpeBecHHbi gjis npoMbiuiJieHHbix ueseft flp. n. Tperym (CTp. 4.) — HoBbiá cBeTHiimfi e<Jx}>eKT: SjieKTpOJIIOMHHeCUeHUHSl Pl. Beöcőypr (CTp. 5.) — KÓHTpojib npouecca co­nojiHMepH3aiiHH gHeseKTpu­­neCKHM H y.tbTpaaKyCTH­■iecKHM MCTOgaMM ... Mar. BoaecjiaB PlecHHK (CtP. 5.) — OŐ03peBaTejib (CTp. 6.) — lÍ3BeCTHH (Orp. 7.) — Ot őora — cojibHua go cgyrii-cojibHua — 1. uacTb H. fián (CTp. 7.) — Rationelle Ausbildung von Kunststoff—Maschinentei­len (S. 2.) — Interessante technische Neuigkeiten (S. 3.) — Vakuum-Hüttentechnik. I. Teil. — E. Weigl (S. 4.) — Auswahl der für Industrie­zwecke verwendeten Holz­sorten — Dr. P. Greguss (S. 4.) — Ein neuartiger Leucht­effekt: die Elektrolumines­­zenz — J. Weiszburg (S. 5.) — Dielektrische und Ultra­schallkontrolle. der Kopoly­merisationsprozesse — Mag. Boleslaw Jesniak (S. 5.) — Beobachter (S. 6.) — Nachrichten (S. 7.) — Vom Sonnengott zur Sonne i, als Diener. I. Teil. — J. Papp (S. 7.) I

Next