Telegraful Roman, 1857 (Anul 5, nr. 1-102)

1857-10-19 / nr. 83

Telegraful ese de doi ori pe septemănă: Mercurea și Sămbăta. Prenumerația se face în Sibiu la espeditura foiei, pe affată la C. R. pește, cu bani gata, prin scrisori francate, adresate către espeditură. Prețiul prenumerației pentru Sibiu este pe an 7. fl. m. c.i ear pe o jumătate de anu. fl. 30 cr. Pentru celelalte părți ale Transilvanii și din Monarhiă pe pentru provinciele un an 8. fl. ear pe o jumătate de anu 4. fl. Imseratele se plătescu cu 4. cr. șirul cu slove mici. Pentru princ. și țeri străine pe unu an 12 f. pe 7 an 6 4. m. p. Viitoarea consecripție a poporului. Ministeriul c. r. de interne pe lăngă ordinăciunea în privința numerărei poporului, carea are să se înceapă în toată împărăția în 31 ale curentei, au mai slobozit pentru deslușire un memorial despre sfârșitul, carele are de a se ajunge prin întreprinderea aceasta, precum și despre mijloacele, care au de a se întrebuința spre ajungerea acelui sfârșit. Scopul conscrierii poporului este descrierea poporului, aflarea acelei părți de popor, carea după hotărârea legilor are să se întrebuințeze la miliție, și înființarea unei matricule comnale.3 Despre marginile, între care va să se facă descrierea poporului cu prilejul numărerii, memorialul se exprimă în urtpriul chip: „Pe căt e de dorit, ca conscrierea aceasta să dea o icoană cât se poate de credincioasă, adecă să fie o descriere, care să străbacă căt s'a putea și în cele mai mici relațiuni ale poporului; totuși nu trebuie mere așa departe într'un stat așa mare și peste tot un asemenea înaintat în cultură, pentru ca organele însărcinate cu lucrul acesta prin mărimea lui să nu se prea împovăreze, și în urmă vun arătările, cu prea multe detaiuri, deși în privința țarelor acuzate, să nu fie însă departe de adevăr” Sau țărmurit așadară pe lângă următoarele 5 categorii de relațiuni personale: 1. după religie, 2. după chiemare, 3. după vârstă, 4. după stare și 5. după locuință. Categoria cea dintăiu numără următoarele 10 religii: a) catolici de ritul roman, b) de ritul grecesc, s) de ritul armenocatolic, d) greco-răsăriteni, e) armeni răsăriteni, f) evangelico-luterani, g) reformați, seau de religia elvetico-evangelică, h) Unitari, i) Ludei, c) Mennoniți, Mahomedani și toți carii nu se țin de religiile pomenite dela a pănă la i. După chiemare, modul de câștige seau de susținere, sau făcut următ. 18 rubrici a) Preoți, b) amploiați, f) militari, d) ligerați și artiști, e) advocați și notari, f) persoane de sanitate, g) posesori de pământ, n) posesori de căși și rente, i) fabricanți și meseriași, c) neguțători, 1 corăbieri și pescari, m) lucrători ajutători, 1 la agricultură, 2 la meserii, 3 la comerț, 4 alți servitori, 5 zileri, în urmă alte persoane: 1 bărbați peste 14 ani, 2 muieri și copii. Despărțământul acesta de altmintrea are de a afla țivrele relative, fară au cele absolute, adecă are de a arăta cum se împarte populația după chemarea de căpetenie, după agonisirea și izvorul principal de nutrire. Categoria a treia, după vârstă, se împarte pentru populația bărbătească în următoarele 16 rubrice: a) de la naștere pănă la al 6 an; b) peste 6 pănă la 12 ani (vârsta de școală), e) peste 12 pănă la 14 ani, d) cei de 14 ani, e) cei de 15 ani, D cei de 16 ani, g)cei de 17, n) de 18, i) de 19, c) de 20, cei de 21 ani, m) peste 21 pănă la 24 ani, n) peste 24 pănă la 26 de ani (margine normală legiuită pentru îndatorirea sa miliție), a) peste 26 pănă la 40 ani, f) peste 40 pănă la 60 și a) peste 60 ani. Pentru populația femeiască sau statorit următoarele 7 rubrici de vărstă: a) de la naștere pănă la al 6-ea an, b) peste 6 pănă la 12 ani, e) peste 12 pănă la 14 ani, d) peste 14 pănă la 24 ani, e) peste 24 pănă 40 ani, f)peste 40 pănă la 60, și g) peste 60 ani. 3 rubrici: în a celor necăsătoriți, căsătoriți și văduviți, și cincea categorie: după locuință în rubricele împărțite după sfilul acelor de față și acelor ce lipsesc. Pentru aflarea poporățiunei aceia, carea are a se aplica la miliție, sau făcut la împărțirea claselor pentru vârstă a părții bărbătești, opt rubrici pentru opt ani, prin care, în legătură cu rubricele anilor 21 pănă la 24, cu privire la al 24 pănă la 26 lea an pentru întregirea armatei în privința vârstei, sau îngrijit din destul. O altă întrebare însemnată pentru întregirea armatei, e întrebarea în privința domiciliului, pentru că după prescrisele în privința recrutății de acum, în toată comuna, și respective în tot cercul, după regulă numai cei cu locuința acolo au a se lua la miliție spre întregirea normală a armatei. Deosebirea între lăcuitori și streini are să se facă cu numerarea aceasta după nota cunoscută, încât deștecare persoană are de a se privi ca indigenă, deaca nu sau adus adeverință, cu prilejul numerărei, că ar fi de airea. Cei indigeni după aceea se scriu întro listă deosebită, și străinii iarăși în lista pentru străini. Un alt sfârșit momentos este împreunat încă cu conspunerea aceasta, adecă înființarea unei matricule combinave, Căștigul pentru administrarea statului, ce -i vine de aici încă e mare. Operantele numerării poporului dau o deslușire în relațiile familiare și în starea acelor ce sânt de față sau sânt duși în lucrurile sale, în care întămplări arătarea acestor relații e foarte de lipsă pentru adeverirea, întregirea sau îndreptarea arătărilor din partea partidelor sau a comunităților, mai cu seamă la dregătoriile politice mai mici. De aicea se țin pertractările pentru darea sau înoirea cărților de legitimație, paspoarte, cărți de peregrinat, cărți pentru servitoare, despre competință, atestate comunale ș. a. eșită în privința aceasta. Categoria a patra, după stare, se împarte numai în a o Monarhia Austriacă. Transilvania. Sibiiu, 17 Octomvrie. Între alte rugări, care Esselenția Sa, Părintele postru Episcop, cu prilejul petrecerii sale ceii de curănd în Viena, leau așternut într'o audiență privată la piciarele Maiestății Sale c. r., este precum auzim din izvor sigur și aceea, ca să se îndure Maiestatea Sa, a concede prea grațios rădicarea unei Biserici catedrale greco-răsăritene în Sibiiu, și a se face spre sfărșitul acesta o colectă obștească în toate provinciile Monarhiei noastre austriace. Maiestatea Sa cu prea înalta hotărâre din Lacsemburg s'au îndurat a sancționa cererea aceasta, care este totdeodată a unei jumătăți de milioane de supuși credincioși, carea ne pare bine, putea aduce la cunoștința publicului jurnalului nostru, cu aceea, că după informări mai de aproape îi vom servi cu detaiuiri mai pe larg în privința aceasta în vreunul din nimerii viitori. În seara din 28 spre 29 Septemvrie se iscă foc în Biserica noastră din Teliu, care mistui preste noapte scaunul Arhieresc, strana dăscălească, cărți și icoane, cu totul în sumă de 196 fl. 48 cr. m. c.; - o tristă dovadă, căt de puțin bagă în samă unii dintre slujitorii bisericești de rănduiala Episcopească