Telegraful Roman, 1859 (Anul 7, nr. 1-52)

1859-09-17 / nr. 38

Telegraful ese odată pe septemănă: Joia. Prenumerațiunea se face în Sibiiu la espeditura odei, pe avfară la C. R. pește, cu bani gata, prin scrisori frăncate, către espeditură. Prețiul prenumerației pentru Sibiiu este pe an 4. 9l. 20crevaear pe o jumătate de an 2. 9l. 10 cr. Pentru celelalte părți ale Transilvaniei și pentru provinciele din Monarhiă pe un an 5. fl. 25 cr. iar pe o juminte de anu 2. fl. 627 cr. Pentru princ. și țeri străine pe anu 93. 45 cr ce , an 4 ol.72 cr. ra. Inseratele se plătescutru întâiea oară cu 7. cr. șirul cu litere mici, pentru a doua oră cu 57/ cr. și pentru a treia repetire căe % cr. v. a. l iceenău. din 1 Septemvr. 1ă0. cu privire la organisarea din năuntru a trebiloru șuolare și de învățămăntu, precum și la dreptul bisericei evangelice de ambe confesiunile în regatul Ungariei, Croației, Lavoniei, în Voivodatul sărbescu cu Bănatul timișanu și marținea . Sursore nioratul Mojanului. 4.) Leftendint E peresiană. Aceasta cuprinde în sine senioratul așeasă orașe libere și treisprezece orașe, senioratul a șapte orașe montane, și pe cel de subcarpat, GUmăr, Hontul miei, și Șaroș - Zemlinu, pe toate acestea din Siperintendințele cele de pănă acuma de prelăngă Tisa. 5) Superintendința Sarvașiană. Aceasta cuprinde senioratul brecheșianu, din Superintendința montană de pănă acuma, și senioratul de suntimente din superintendința de pănă acuma de lăngă Tisa. 6.) Superintendința N. Verbasiană. Aceasta cuprinde senioratele Bacsermine și Bărățene, pe amăndouă însă din superintendințele montane de pănă asuma. V. Pentru evangelicii de confesiunea elvetică: 1.) Superintendința Peniteant. Aceasta cuprinde în sine: senioratele Mutume și, Peștei, senioratul din Zolta și Verteșulia din superintendințele de pără acuma de la Dunăre. Senioratul tataiiu din Superine e ține de pănă acuma de dincolo de Dunăre, în sfărșitu Senioratul din Heveș și Cumania mare din Superintendința de pănă acuma de dincolo de Tisa. 2.) Superintendința Comorniană. Aceasta cuprinde în sine: Senioratul din Balș, Dregheli, Palanc și Comornu, din Superintendințele de pănă acuma pană. Aceasta cuprinde în sine: Senioratul din Neruzuld, Orsieg, Papna, Șomoghiul din păuntru și Vesprem din Superintendințele de pănă acuma de dincolo de Dunăre, și Senioratul din Barania de sus, Șomoghiul din pafară și Tolna, din Superintendințele de pănă acuma de lăngă Dunăre. 4.) Superinghendința Saroșpataciană. Acesta cuprinde în sine Senioratul din Abații, Borșodul de josu, Zemlinul de josu, Borșodul de susu, Zemlinul de susu, GUmur, Tomna și Ung- din Superintendința de pănă acum de dincoace de Tisa. 5) Superintendința Debrețiană. Aceasta cuprinde în sine: Senioratul din Baia mare, Bihar, Debreținu, Ermellec, Nagi - Coroli, Sabolța de josu, Sabolța de susu, Salonta mare, Satmaru, din Superintendința de pănă acuma de dincolo de Tisa. 6.) Superintendința N. Sivațiană. Aceasta cuprinde: Senioratul din Baranea de josu și Bazi, din Superintendința de pănă acuma de lăngă Dunăre, și din Senioratul Becan-Bănățanu din Superintendința de pănă acuma de dincoace de Tisă. S. HHVP. Încăt se va părea a fi de dorit subîmpărțirea vreunei Superintendințe de acestea, sau transpunerea Seniorateloru întregi dintro Superintendință întralta, săntu nite dorințe, ce au a se lua înainte în consiliul conferinței generale, și a se așterne pe calea Ministeriului nostru pentru cultu și învățămăntu, spreotărârea Noastră. §. HHVS. Fiește care conferințe generală, după ascultarea celoru ce iau parte, să iasă un proedu separatu asupra ducerei îndeplinire, în privința vreunei părți pretinse de cătră Seniora și fondațiunile ce au fostu comune pentru Districtele superintendențiale de pănă acuma, și dacă n'aru potea urma în privința aceasta învoire, să se aștearnă lucrul tribunalului supremuisericestu evangelinu, pănă la atărâre rămâse averea dietrictuliă în mânile aceloru gersoane,ărora șv nu sper încredințate până asumi nouă. HHII. După săvârșirea împărțirei cei a Superintendințeloru, are conventul iintendențial a fieștecărei superintendințe supea lua în privire, ca îmnpărțirea sepiorateloru să se facă încăt se poate în conglăsuire cu cercurile văminietrative nolitice, prelăngă considerațiunea altoru: priviri. scopoase ce eru mai fi de proestele ce se provoacă la acestea euntu doritu. a se așternu spre utururea Ministeriului pentru cultu și învețuminntu. Tractănduse, ua comunele care săntu a se desface de cătră unele seniorate, să se dee unui seniorat care se țăne de altă superintendință, atunci respectivele superintendințe au a se pune în conțelegere înainte de ce s'ar o fi așternut treaba înaintea Ministeriului. Compunerea senioratelor, sau formarea nouă, se poate apăra în pertractările seniorateloru ce au a se face, căt și în casurile viitoare, pumei în urma proectului conventului superintendențialu, de cătră Ministeriu. Dacă din partea comuneloru singulare se pretinde transpunerea dintro superintendință întralta, și refuzănduse aceasta din partea conventului senioral, sau dacă două Superintendințe pu se potu învoi în privința transpuneriloru cerute a comuneloru singulare din vreunu seniorat în traltul, atunci are a se cereotărârea noastră. §. HHH. Pentru starea și mărginirea comuneloru parohiale, formeze chiar și numai o comună, sau stăe din o parohie materă și din una sau mai multe comune filiale, încăt acelea nu săntu așezate documentate, are de a se lua în privință ușuanța de mai nainte. Străformarea acelora, căt și formarea de Parohii noue, au trebuință de aprobațiunea Ministeriului. I. HHHI. Fiește care comună parohială are dreptul ași alege pe parohul seu, capelanii sei și pe Învățătoriul de școală. §. HHHII. Comuna parohială se va representa în treburile bisericești prin un presbiteru. §. HHHII. Spre perfactarea unoru cause otărâte legiuite mai momentoase, se adună conventul local. În comunele parohiale ce săntu arăta de mari, încătu o desbatere ordinare în adunările ce stau din toți membrii comunei, nu se mai poate țânca, are a se înființa conventul local din representanți aleși ai comunei, în conțelegere cu presbiteriatul. §. HHHIV. În fieștecare comună parohială se va putea alege un inspectoru comunal (curatorii) din starea mirenească. §. HHHV. Comuna tractuală, (serioratul) în întregitatea sa seva e), prin conventul setele și comunele de acum împărțite la fondurile moral. §. HHȘ. Administrațiunea averei fondațiuniloru Bisericiloru și școaleloru., stă și mai departe în înțelesul articulului 26 din anul 1791 10, supt disposițiunea evangeliciloru de ambele confesiuni. Supraveghierea din partea statului asupra manipulațiunei o eseriază Ministeriul de cultu și învățământu, cu acesu drept, ca să poată lua în privire fla casurile de lipsă documintele fundațiuniloru, socotelele și alte acte în privința administrațiunei, și periclitănduse fondul a dispune acea ce va afla de lipsă pentru despăgubire. u. JHIV. În viiuințe, fondațiuniloru, și alte locuminte, prin care se prverează pe sașa bisericiloru bunuri mișcătoare sau nemișcătoare, pu bergaga se lua alte determinăciuni ce aru sta în trăcăniriu cu aogile ce se află. Dacă însă saru întămpla totuși, atunci determinăciunile acelea rămânu fără valoare, earu drepturile și foloasele ce purcedu din asemenea fondațiune sau de dincolo de Dunăre, altu coertu pentru Biserică și școală, se susțânu în putere. §. HHV. Fiește, care superintendință (comună superintențială) stă din acelea seniorate (Protopopiate,) și comune parohiale, care îi sînt asignate prin legea domnească de țară. Superintendenturile își primescu un locu statornicu, după care își iau apoi numirea superitendințele. A. HHMI. Pe viitoriu au a se înființa următoarele superintendințe: A. Pentru evangelicii de confesiunea ausburghică: 1) Cea Peșteană. Aceasta cuprinde în sine: din superintendința montană de pănă acuma senioratul din Buda - Pesta, senioratul comitatului Peșteana, și din superintendința cea dincolo de Dunăre de pănă acuma. Senioratul Strigonului. 2.) Superintendința Pojoniană. Aceasta cuprinde în sine din Superintendința cea dincolo de dunăre de pănă acuma senioratul Arvei, Lipiei și a Nitrei, senioratul orașului Pojon, senioratul comitatului Pojony, din Trencinu și Turol, din Superintendința montană de pănă asuma cuprinde: Senioratul din Zoliomu, Balș, Honta și Neagradu. earu din Superintendința de pănă acuma de dincolo de Dunăre - cuprinde senioratul orașiului Comornu. 3.) Superintendința Soproniană. Aceasta cuprinde în sine din Superintendința de pănă acuma de dincolo de Dunăre, senioratul Șopronului de susu, senioratul Șopronului de josu, a Aisenburgului de susu și de mijloocu, a Vespremului, Gurului, Zalei, Șamogitului, și senioratul Tolna - Baronia - Șamoghianu, și senioratele orașelor: gur, Cuseg, Rustu și Șopronu; earu din Superintendința de pănă acuma de dincoace de Dunăre se 3.) Superintendința peo 4e. „liman.. aunu