Ablonczy Balázs - Fedinec Csilla (szerk.): Folyamatok a változásban. A hatalomváltások társadalmi hatásai Közép-Európában a XX. században (Budapest, 2005)

Új társadalmak a rendszerváltozás után

utat. Hadas a habitust a sportolók játszmaérzékéhez hasonlítja: „a habitus úgy funkcionál, mint a sportolók játszmaérzéke, tehát a szocializációval el­sajátítják a játék szabályait, tudják, hogy mihez kell igazodniuk. De hogy egy adott interakcióban éppen mit tesznek, az már a játszmaérzéktől, a kon­dicionált improvizációs készségtől függ".19 A biográfiai elemzésben ezt a lo­gikát megfordítjuk és a konkrét életeseményeken keresztül próbálunk kö­vetkeztetni a tartós diszpozíciókra. Más szempontból a kronologikus sorba állított életeseményeket (szek­venciasort) felfoghatjuk a középkori annales-ek analógiájaként.­ Ez egyben egy olyan köztes fázis, amelyen keresztül az elbeszélő narratívájával a saját narratívánkat állítjuk szembe. Egy első megközelítésben a két narratíva kö­zött az „elemi tényekként" felfogott események közvetítenek. A helyzet azonban nem ennyire egyszerű, maguk az események ugyanis a beszélő ál­tal szelektáltak, ez a szelekció pedig a jelen szempontjait (az elismertetni akart szociális státust) tükröző, (a státusaspirációkon keresztül) a „jövő ho­rizontjára" nyitott narratíván keresztül valósul meg. A magunk részéről azonban nem érezzük problémának, hogy az élettörténeti eseménysor sze­lektált. Sokszor az egyes kikövetkeztethető események hiányára vonatkozó hipotézisek termékenyebbnek bizonyulnak, mint a narratívában megjelenő eseménysor vizsgálata. Ez az elemzési eljárás, amelynek során az elbeszélő által megjelenített eseményekre a saját narratívánkat „húzzuk rá" szintén megfelel a „legjobb szociológiai hagyománynak", amelyet Bourdieu egyébként teoretikusan is alátámaszt. Szerinte a habitus által kondicionált, társadalmilag beágyazott stratégiák működtetése mindig e stratégiák eufemizációjával (eufemizációs stratégiákkal) társul. Ezek az eufemizációs stratégiák a mező tényleges mű­ködési mechanizmusait, illetve a cselekvők tényleges motivációt - amely mindig a mezőn belüli pozíciójavítás a különböző tőkefajták felhalmozása és ezek konverziója által - hivatottak elfedni. A szereplők maguk részben hiszik is saját eufemizációciós narratíváikat, legalábbis Bourdieu azt mond­ja, hogy a mező működése ekkor zavartalan. Ez annyit jelent, hogy pl. a po­litikai mező akkor működik jól, ha a politikus maga is hisz saját társadalom­jobbító eszméiben, és saját cselekvései motívumait (legalább részben) ennek tulajdonítja, holott másrészt a hatalommaximalizálás, mint cselekvési motí­vum nyilvánvaló és természetes. Ha azonban ez utóbbi (és kizárólag ez) ami politikus előtt a maga pőreségében megnyilvánul, az a mező disz­­funkcionalitását mutatja. Ebben a megközelítésben elkerülhetetlennek lát­szik, hogy az élettörténeti elbeszélésekre mint eufemizációs stratégiákra te­kintsünk és bizonyos értelemben megkérdőjelezzük őket. Ha a habitus és a mező tényleges rekonstrukcióját végre akarjuk hajtani, az eufemizációs

Next