Ablonczy Balázs - Fedinec Csilla (szerk.): Folyamatok a változásban. A hatalomváltások társadalmi hatásai Közép-Európában a XX. században (Budapest, 2005)

Új társadalmak a rendszerváltozás után

hatja saját előfeltevéseit. A narratíva, „folyamatosan felcseréli a jelentést az elbeszélendő események közvetlen másolatával", mondja Hayden White, Barthes-ra hivatkozva.16 Mármost a „jelentésnek" és „az események közvet­len másolatának" a szociológia kimondott és hallgatólagos krédójában kü­lönböző státusa van. A szociológus azonban, amikor az empirikus adat­gyűjtés során akarva-akaratlanul narratívákra támaszkodik, e két általa egyébként különneműnek tartott összetevőt maga is folyamatosan felcserél­ni. Ez nem pusztán szójáték; a magunk részéről komoly módszertani prob­lémának érezzük, hogy főként az interjús kutatások esetében az interjúala­nyok elbeszélései és a szociológus narratívája között nincs meg a világos ha­tármegvonás, így az empirikus anyag episztemológiai státusa sokszor tisz­tázatlan marad. E tisztázatlanságot a narratív biográfiai módszer úgy kezeli, hogy a szoci­ológia egyik alap-dichotómiáját, mannheimi terminológiával a lét és a tu­dat, máshol intézmény és diskurzus, vagy a módszertan könyvekben ke­mény társadalmi tények és tudati elemek közötti megkülönböztetést meg­tartja. HABITUS ÉS MEZŐREKONSTRUKCIÓ Egyik szinten a megélt élettörténetet rekonstruáljuk. Az interjúból a külön­böző életeseményeket kigyűjtjük és azt kronologikus sorrendbe rendezzük. Az elemzés során ezen a kronologikus szekvencia-soron haladunk végig, úgy hogy hipotéziseket állítunk fel az életút várható alakulását illetően. Az elemzésnek ezt a fázisát a bourdieu-i értelemben vett habitus- és mező-re­­konstrukcióként fogjuk fel. Az életút ebből a perspektívából nem más, mint annak vizsgálata, hogy „milyen kapcsolatok jönnek létre az egyes ágensek, azaz habitusok és a mező erői között".17 A mező­ fogalom felől közelítve Bourdieu azt mondja, hogy „csak úgy érthetünk meg egy életpályát, ha már előzetesen megalkottuk a mező egy­mást követő állapotait".18 Az életpálya rekonstrukciójának mindig csak a társadalmi struktúrára vonatkozó társadalomtörténeti jellegű tudás kon­textusában van értelme. Az elemzés ebből a szempontból a struktúrára vo­natkozó ismereteink újragondolását, dinamizálását és mélyítését teszi le­hetővé. A habitus olyan tartós diszpozíciók rendszere, amely a cselekvés alapvo­nalait jelöli ki, azokat az „objektív", vagyis a társadalmi struktúra által ge­nerált stratégiákat. A habitus fogalmával Bourdieu a teleologikus döntésel­méleti modellek és a strukturális determinizmus szembeállásából keres ki­

Next