Kovács Éva (szerk.): A gazdasági átmenet etnikai tájképei - Regio könyvek (Budapest, 2004)

I. Könyv. Erdélyi vállalkozó (ön)képek

Vállalkozástörténetek Erdélyben A kérdés, hogy Ernő kicsoda, melyik, milyen világ részese. A történet­ben el kell hitetnie, hogy beszél németül (holott nem beszél németül). Ha beszél németül, a bürokrácia nem csak etnikai kulturális értelemben ismeri el a „német világhoz” való tartozását, hanem rendelkezésére bo­csátja az ezzel járó jogosítványokat is. Ha nem beszél németül, akkor a bürokrácia nyelvtanfolyamra kötelezi, az „Ausländerek” közé utalja. Ezzel egyben végképp bebizonyosodik, hogy nem a Monarchia határok és kultúrák felett lebegő vándoraihoz, hanem sokkal inkább a keleti (tö­rök vagy lengyel) vendégmunkásokhoz hasonlatos. Ernőnek azonban si­kerül túljárnia a bürokrácia eszén. Kívülről megtanulja a lehetséges kér­déseket és válaszokat. Ezzel pedig jogot szerez arra, hogy a fizikai határ­­átlépést követően szimbolikusan is átlépjen Németországa. Ezek után iratkozik be egy szakmai továbbképzőre. „És ez azért volt nagyon jó, mert ez egy ilyen vegyes társaság volt, nemcsak ilyen Ausländerek meg Aushalte­­nek voltak, hanem voltak ilyen továbbképzés alatt álló németek”. Végül si­kerül teljesen átlépnie és lebontania a megváltozott európai rend által te­remtett Kelet-Nyugat határvonalat azzal, hogy rájön, fölöslegesek az ot­tani emberekkel szembeni komplexusai, hisz neki van „egy nyugodt, időn­ként nyugodtan működő agya”. Ezzel Ernő egyben végigment az átmenet folyamatán, amellyel az ország a kilencvenes években küszködik. Ez te­remt lehetőséget számára, hogy ’90-ben hazatérve „traumák nélkül” lép­jen át a vállalkozói létmódba. V. ÖSSZEFOGLALÁS Térjünk vissza Hayden White (illetve Barthes) kijelentéséhez, misze­rint „a világról szerzett tapasztalat és a tapasztalat nyelvi megjelenítése kö­zött feszülve, a narratíva folyamatosan felcseréli a jelentést az elbeszélendő események közvetlen másolatával”.103 Úgy véljük, sikerült a kilencvenes évek vállalkozástörténeteiben az elbeszélésnek ezt a kettősségét fellel­nünk.103 104 Az interjúalanyok által elmondott történetek egyrészt a szemé­lyes élethelyzeteket, a személyes életpályát tükrözik vissza. Ezekben az élethelyzetekben - mint már a legelején mondottuk - közös, hogy vállal­kozókat kérdeztünk meg. Tanulmányunk azonban nem a tipikusnak mondható élethelyzetek szintjén kísérelte megragadni azt, hogy mit je­lentett a kilencvenes évek Erdélyében vállalkozónak lenni. Ilyesfajta 103 White: i.m. 104. 104 Reméljük, hogy ebből az általunk re­konstruált történetek segítségével valamit az olvasó számára is érzékeltettünk.

Next