Gonda Béla szerk.: A Tenger 5. évfolyam 1915

Éves tartalomjegyzék - A Dardanellák ostroma

KISEBB KÖZLEMÉNYEK: 115 Az Irresistible harmadosztályú csatahajó 1898-ban épült. 15.250 tonnás, 18 csomós, tüzérsége 4 darab 30'5, 12 darab 15, 16 darab 7'6 és 2 darab 4'7 cm-es gyorstüzelő ágyúból, legénysége pedig 750 főből áll. A Defence 4.800 tonnás páncélos cirkáló, 23'4 tengeri mérföld sebességgel, 4 darab 23'4 cm-es, 10 darab 19 cm-es, 16 darab 7'6 cm-es ágyúval, 750 főnyi legénységgel. A Cornwallis harmadosztályú csatahajó 1901-ben épült. 14.200 tonnás, 20 csomós, tüzérsége 4 darab 30­5, 11 darab 15, 12 darab 7'6 és 2 darab 4'7 cm-es gyorstüzelő ágyúból, legénysége pedig 750 főből áll. A Majestic harmadosztályú csatahajó 1895-ben épült, 15.150 tonnás, 18 csomós, tüzérsége 4 darab 30'5, 12 darab 15, 16 darab 7'6 és 4 darab 4'7 cm-es gyorstüzelő ágyúból, legénysége pedig 750 főből áll. A Dublin 5500 tonnás védett cirkáló, 25'5 tengerimérföld sebességgel, 8 darab 15'2 cm-es ágyúval, 380 főből álló legénységgel. A Sapphire 3050 tonnás védett cirkáló, 22'3 tengerimérföld sebességgel, 12 darab 10.2 cm-es ágyúval. A francia flottából: A Suffren csatahajó 1899-ben épült, 12.730 tonnás, 18 csomós, tüzérsége 4 darab 30'5, 10 darab 16'4, 8 darab 10 és 22 darab 4'7 cm­-es gyorstüzelő ágyúból, személyzete pedig 655 emberből áll. A Gaulois és Charlemagne csatahajók 1896-ban épültek, 11.300 tonnásak, 18 csomósak, tüzérségük egyenként 4 darab 30'5, 10 darab 14, 8 darab 10 és 20 darab 4­7 cm-es gyorstüzelő ágyúból, személyzetük pedig 630—630 főből áll. Ezekhez jött legújabban az „Atkold" 6000 tonnás, 23­5 tengeri mérföld sebességű orosz védett cirkáló, 12 darab 15 cm-es ágyúval, 650 főnyi legénységgel. Ezeken kívül van még számos különféle hajó, de a franciák — úgy látszik — tartózkodnak aktív résztvenni az ostromban s hajóegységeik ezért még nem szerepelnek. A Dardanellák ostromára tehát ugyancsak hatalmas flottát állított az an­tant csatasorba. Feltűnő azonban, hogy a nagy csatázó hajókat (a dreadnoughto­kat) s a csata­cirkálókat, melyek pedig nagyobb kaliberű ágyúkkal vannak felszerelve, egyik hadviselő sem küldte a Dardanellákhoz. Ezeket — úgy lát­szik — a német flottától való féltükben tartják vissza. S ennek a hatalmas flotta-akciónak eddig csupán annyi eredménye van, hogy néhány régi török védművet megrongáltak, az erődök ütegei azonban több hadi­hajót oly súlyosan megrongáltak (a többi közt a Queen Elisabeth, az Agamemnon, Canopus, Cornevallis, Swiftsure, Sapphire, Defence), hogy kénytelenek voltak egy „semleges" görög kikötőbe vonulni, sőt szemtanúk állítása szerint egy hajó elsülyedt, különben maguk az angol szakértők sem fűznek sok reményt ahoz, hogy megfelelő szárazföldi hadsereg együttes közreműködése nélkül a flotta-akciónak kívánt sikere legyen. Egy tekintélyes angol katonai szakíró, Repington ezredes maga azt mondja, hogy „Ha a legszélső erődöket szét is rombolták, a nehézségek még csak akkor kezdődnének, ha a hajók bemerészkednek a Dardanellák belső csatornájának veszedelmes vizére. El kell készülve lenni arra is, hogy német tüzérek által kiszolgált elbujtatott ütegek kezdenek támadást, amelyek

Next