Gonda Béla szerk.: A Tenger 17. évfolyam 1927

6-9. szám - Scholtz Andor m. kir. főr. főhajónagy: Az otrantói ütközet 1917 május 15. (képekkel és helyzetrajzokkal)

86A TENGER Rövid félóra alatt ötször ismétlődik meg ez a színjáték. Három gőzös pedig teljesen ronccsá lőve marad a vízszinén úgy, hogy inkább legénységük mentésé­vel töltjük az időt. Vízre bocsátott csónakunk 18 megmentett angol tengerészt hoz a hajónkra. Ezalatt a „Novara", mely még a sötétben látott őrhajókat szintén kikerülte, Fanoig vette útját, ahol azonban körös-körül ellenség nem volt látható. Háromnegyed 5 órakor északra fordult, hogy a „Saida" által széjjelugrasz­­tott drifterek elé vesse magát. 5 órakor megkezdett 12 órás ágyútűzében 5 gőzöst sülyesztett el, 5 mást pedig teljesen széjjelrombolt. További lövetésük céltalan lett volna, mert már csak füstcsóvás úszó madárijesztők voltak. A tűz beszün­tetése után „Novara" 35 angol foglyot mentett meg a vízbefúlástól. Cirkálóink tehát gyors munkával 12 őrhajót sülyesztettek el, más tizet pedig teljesen ronccsá lőve hagytak ott. Valószínű, hogy később azok is elsülyed­­tek. Az egész otrantói szorost hajóroncsok borították és gazdátlanul úsztak messze mérföldekre a veszedelmes hálótömegek. A foglyok is méltányolták a támadás nagy sikerét: hangsúlyozták, hogy itt tökéletes munkát végeztünk és hogy a drifterzár kérdését ugyancsak alaposan elintéztük. A cirkálók fényesen oldották meg feladatukat, de hogy az igazi erőpróba még csak ezután jön, azt mindenki, különösen a flottilla parancsnoka nagyon jól tudta. Hisz számtalan vészjel riaszthatta fel Brindisi és Valona hadikikötőjét! A „Novara" már fél 4 órakor látott a part felől ágyúvillanást és erős tűz­tényt, amiből azt lehetett következtetni, hogy a Csepel csoportnak is akadt mun­kája. 4 órára pedig jelentette is Liechtenstein herceg fregattkapitány, hogy egy torpedórombolót és két gőzöst semmisített meg. Ezeknek vészjelei is hírül vitték Valonába és Brindisibe azt, ami a déli Adrián történt. A győztes vezér minden gondja tehát az volt, hogy csoportját mihamarabb egyesítse és azután egyesült erővel törjön át a minden perccel időt nyerő ellenség vonalán. Mielőbbi segítségére akart menni azonkívül az üldözőkkel harcba bocsát­kozott „Csepel" és „Balaton"-nak is. Ezért horthy sorhajókapitány 5 óra 23 perc­kor „Helgoland" és ,,Saidá"-nak a következő rádió parancsot adta: „Ha számot­tevő elsülyeszteni való nincsen, teljes erővel a harc színhelye felé." Tudnunk kell ugyanis, hogy „Csepel" és „Balaton" jóval a cirkálók előtt hagyták el a cattarói öbölt. Éjjel 3 órakor elérték az Éliás hegy alatti vizeket, ahol a magas part sötét árnyékában észrevétlenül cirkálhattak. Néhány perccel később egy „Esperó" típusú olasz romboló által kísért 3 nagy megrakodott gőzös komor árnyképét pillantották meg. Míg „Csepel" teljes erejével a rombolóra veti magát és azt néhány jól célzott lövéssel lángba borítja, addig „Balaton" torpedóval és gránáttal a két gőzöst sülyesztette el. A harmadiknak sikerült a part alá menekülnie. Ennek üldözése nagyon hosszadalmas és veszedelmes lett volna, minthogy az égő napóta fénye Valonát is felriasztotta. A rombolók a sikeres munka után fokozott gyorsasággal elérték a cirkálók egyesülési pontját és innen azok elővédjeként észak és nyugat felé derítettek fel. Már reggel 8 órakor több füstcsóva tűnt fel a szemhatáron és rövidesen két

Next