Turista, 1969 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1969-01-01 / 1. szám

H A VISSZACSUKÓDÓ SZEZAM riasztó telefon rend­szerint éjjel kettő és három között kezd csengeni. Ekkor ér­tesít a rendőrség életvé­delmi osztálya, hogy vala­hol megint elveszett egy gyermek, tűnt el öt-hat tagú felfedező társaság s gyanúja szerint valamely barlangban kell keresnünk. Ez törvényszerű. A szülő este tízig nem nyugtalan­kodik, várja a gyereket haza. Tízkor elkezdi ke­resni a szomszédoknál, ti­ A BARLANGI MENTŐSZOLGÁLAT AZ EMBERÉLETÉRT­i­ zenkettőkor nyugtalan s a rendőrséghez fordul. A rendőrség gyorsan nyomoz. Kikérdezi az iskolatársakat, a szomszédságot, valamelyik padtárs biztosan tudja cim­borája dolgát s habozva árulja el, mi is volt szán­déka tegnap a jó barátnak. S ha aztán a villanylámpa és a ruhaszárítókötél is hi­ányzik, mérget lehet venni rá, hogy megint ifjú „bar­langkutatók” álltak mun­kába. S ekkor érkezik el a mi óránk, a Barlangi Men­tőszolgálat néhány nehéz órája. Ezzel kezdi beszélgeté­sünket a Barlangi Mentő­­szolgálat parancsnoka, dr. Dénes György, a neves barlangkutató. Abban a pillanatban, amikor vagy az ő lakásán, vagy a helyettes parancs­nok, Sándor György laká­sán megcsendül a telefon — egyikükről mindig tudni kell, hol tartózkodik — a szervezet akcióba lendül. Ha éjjel van, gyors körte­lefon a mentőszolgálat né­hány tagjának, akiknek felszerelése állandóan ösz­­szecsomagolva készen áll; gyorsan találkozási hely megállapítása ; a rendőri URH kocsi már szedi is föl a szolgálat tagjait s alig te­lik bele félóra, már vala­melyik budai vagy Buda környéki barlang bejáratá­nál állnak. A nappali riadó is hasonló gyorsan megy végbe, rendszerint az egye- A Ferench­egyi-barlang három kimentettje a ruhaszárító kötéllel , e sokszor jártam kép­zeletben a Poprád mentén, mielőtt még a valóságban is el­jutottam volna a Kárpátok alá. Jártam gyalog, lóhá­ton, szepesi takácsok vá­szonnal megrakott echós szekerein, csilingelő szánon, szuszogó kis hegyivasúton — de mindig Krúdy ka­lauzolásával. Legnagyobb gyönyörűsége a téli utaknak volt. Három lovacska von­ta a medvebőrrel letakart piros szánt, s az ezüst csen­gettyűk vidáman csörög­tek, ahogy szilajon vágtat­tunk a szepesi medence öles hóval borított fehér ország­útjén, melyre lilás árnyékát lomhán vetette a lomnici csúcs. A síkság szegélyén csipkés bástyafalként emel­kedtek a Kárpátok hósipkás hegyei ; fekete árnyékolású fenyvesek és nyakig beha­vazott apró városkák alatt kígyózott az út, mellette a Poprád futott mély partjai közt acélszürkén. A három­lovas szán órák hosszát kö­vette a folyócska kígyózá­sát, így utaztunk pokrócok és bundák között egy kö­zépkori kisváros felé, mely a lengyel határszélen ült, a vakító fehérségű Kárpát lábánál. Először egy piros hasú torony tűnt fel az utolsó kanyarodónál. Körülötte régi metszetekből kivágott ódon polgárházak bújtak össze. A girbe-gurba utcá­kon keskeny, egyemeletes házak sorakoztak, csipkés ereszű tetőkkel, vaskosaras ablakokkal , keleréres szélkatonák forogtak a he­gyes tetőgerinceken. A Poprád partján vén, vár­szerű kolostor sötét lett, a piac közepén az 1298-ból való templom zömök román tornya olyan volt, akár egy veres sisakos generális. Az eldugott hegyi városkát a XII. században alapították a határvédő lándzsás ma­gyarokhoz társult szepesi szászok. A tatárjárás után IV. Béla lánya, Kunigunda építtette újjá romjaiból. Zsigmond királyi városi rangra emelte, majd zá­logba adta Lengyelország­nak. A zálogban töltött száz évek alatt nem rak­tak le egyetlen téglát sem Podolinban, s amikor Mária Terézia egy szekér aranyért kiváltotta, egy középkori városkát kapott vissza. Ilyennek találta még a 14 —15 éves Krúdy Gyula is, amikor a piarista algimná­zium diákja lett az öreg kolostorban; ilyennek érez­te, a deresedő fejű író, ami­kor Szindbádként újra meg újra elment megkeresni if­júsága emlékeit; s ilyen­nek láttuk mi, kiket Krúdy könyvei vittek el a Kár­pátok alatt alvó városkába. — Már régen el fogjuk felejteni az egész közép­kort, a szepesi városokban még mindig látható lesz ez a kor. Ők elmaradtak az időtől, és talán sohasem fogják utolérni a valóságos időt — magyarázta Szind­­bád elmerengve, miközben futott velünk a képzeletszán Podolin felé. Most csattogva rohan ve­lem a valóságban a diesel­vonat a Poprád mellett, újra meg újra megvillan hol jobbról, hol balról a széles kavicságyban hem­pergő folyócska ezüst tük­re. A Szepesi Magura ár­nyéka borul barnán a tájra, mögüle ki-kivillannak a Magas Tátra cápafogai, a szörnyű sziklapiramisok. Hirtelen bukkan elő a vá­roska, nyomban felismerem pohos sisakú középkori templomát, az előtte álló, reneszánsz párkányzatú tömzsi harangtornyot, hát­rább meg a várszerű ko­lostor kettős karcsú tor­nyát. Mintha Óperenciákon túli mesevároskába érkeznék, olyan érzésekkel lépek a perron sárga kavicsmezejé­re. Kimegyek az állomás előtti kis térre, de máris úgy torpanok meg, mint aki rossz helyen szállt ki a vonatból. Kétemeletes va­donatúj bérházakból álló modern lakónegyed vesz körül nagy félkörívben, le­hetne akár Komlón, vagy Kazincbarcikán. A hajdani városfal egy omlatag da­rabja is csak ekkor tűnik elő az új házak mögött, ami­kor már majdnem elmen­tem mellette, de az egyre táguló főutca tengelyében ülő vén városháza még a régi. Sárga homlokzatán Lubomirski címerrel ékes latin nyelvű emléktábla őrzi a vörösszakállú lengyel herceg hírét, ki hajdan ura és patrónusa volt a város­kának. A pirosbor-arcszínű Lubomirski szorongást keltő arcmása fogadta a podolini kolostor öles falai közé ke­rült kisdiákokat, aranyos rámában a sötét bolthajtás alatt, falra festött torz szentek fakó árnyai közt. Ez az a kis tér, itt a vá­rosháza előtt, ahol Úrnap­ján nemcsak az öreg Isten, de a herceg úr tiszteletére is elpukkantotta a hajdú a mozsarát. (Igaz, hogy csak felényi puskaporral — tet­te hozzá zárójelek közt az emlékező Krúdy.) Podolin főtere a piros toronnyal

Next