Természet Világa, 1983 (114. évfolyam, 1-12. szám)

1983-09-01 / 9. szám

— A Budapesten elvégzett hat egyetemi év életemnek nagyon kellemes időszaka volt, bár közben állandó szegénységgel küzdöttem, általában végig tanítottam, kezdetben középiskolásokat, később szi­gorlatra készülőket. Akkoriban a magyar orvostudomány nagyjai tanítottak az egye­temen, Korányi Sándor, Farkas Géza, Hári Pál, Schaffer Károly, Grosz Emil, Verebély Tibor. Különösen Korányi Sándor egyéni­sége hatott rám, és ő ébresztette bennem azt a gondolatot, hogy valamely egyetemi klinikán kell tudományos karriert befut­nom. Mondanom sem kell, hogy ez a gon­dolat a harmincas évek második felében számomra már lehetetlen, több mint utó­pisztikus, egészen képtelen gondolat volt. Mégis beállítottam harmadéves koromban a klinikára, és megkértem az akkori ad­junktust, Rusznyák Istvánt, hogy bejárhas­sak. Ez akkoriban szokatlan kérés volt, Rusznyák bevitt a professzorhoz, aki enge­délyezte bejárásomat. Hetényi Géza, ak­kori tanársegéd osztályára kerültem, mi­után előbb egy hónapig a klinika laborató­riumába jártam be, és ez eldöntötte továb­bi sorsomat, melynek vezére és eszmény­képe ezután Hetényi Géza maradt. Minden szabad percemet, vakációmat Hetényi osz­tályán töltöttem, megismertem a betege­ket, beletanultam fiatalon a klinikai mun­kába, és kísérletes vizsgálatokkal megnyer­tem a klinika kitűzött pályázatát. Hetényi figyelemmel kísérte kísérleteimet, állatok­kal, anyagokkal látott el, és eredményei­met egy éppen akkoriban megjelent mo­nográfiában, egy csillag alatti jegyzet for­májában nyomtatásban is közölte. „Ma­gyar orvostanhallgató kísérletei kimutat­ták . . ." olvashattam és megdicsőültem. Medikus éveimet egy mostanában megje­lenő könyvemben (A kérdés, Szépirodalmi Könyvkiadó) részletesen megírtam. Szer­zett érdemeim alapján, diplomám elnyeré­sekor a klinikán maradhattam mint úgy­nevezett externista, olyan, nem hivatalos státusban dolgozó orvos, akinek kötelessé­gei vannak, jogai nincsenek. A klinika azonban jó volt hozzám, részt vehettem, sőt szerepelhettem a klinika tudományos ülésein. Kísérleteimet maga Korányi Sán­dor is megtekintette. Büszkeségem és am­bícióm még jobban nőtt. Szokás volt a kli­nikák közötti tudományos összejövetelek rendezése. A Korányi-klinika liberális szel­lemét jellemezte, hogy egyik ilyen debre­ceni látogatáson a Fornet-klinikán, a Korá­nyi-klinika tagjai között externista létemre szerepelhettem, sőt előadást is tartottam. 1936-ban a kormányzat, mely már bő­ven elindult a jobbra vezető úton, Korányi Sándort nyugdíjazta, anélkül, hogy az ak­koriban mindenkinek kijáró jutalomévet megadta volna, és ugyanakkor a klinikát egészében megszüntette. Minden összeom­lott. Hetényi Géza azonban a klinika ta­nársegédeivel és három fiatal orvossal, akik közül az egyik én voltam, magánintézetet alapított. Ez kiváló intézet volt, a Széche­nyi Társaság alapítványából tudományos munkára is kaptunk pénzt, könyvtárunk volt, és még állatkísérleteket is végezhet­tünk. Bár egész nap nagymértékben el vol­tam foglalva a betegellátással, az éjszakai órákban kísérletekre is jutott időm, és en­nek az intézetnek a működése alatt, egé­szen a felszabadulásig, kb. 15 tudományos dolgozatom jelent meg, külföldi folyóira­tokban is. — Szeretném, ha visszatérnénk a Korá­­nyi-klinika 1936-os megszüntetéséhez. Ko­rányi professzor furcsa nyugdíjazásához. Mi volt ennek a háttere? — A háttér igen egyszerű. A harmincas évek közepétől a fasizmus hatalmas léptek­kel terjedt hazánkban. Az embereket szár­mazásuk alapján és nem tehetségük szerint ítélték meg, a kontraszelekció tombolt. Nem szólva arról, hogy Korányi Sándor származása sem elégítette ki a kívánalma­kat, és a klinika tele volt hasonló, kétes származású vezetőkkel, a liberális Korányi­klinika mindig szálka volt az uralkodó rendszer szemében. Ez a klinika az akkori, egyre inkább züllő társadalmi és szellemi életben oázis volt. Itt mindenki nyilvánít­hatta a véleményét, egy bizonyos szabad légkör uralkodott gondolkodásban, be­szédben egyaránt, a klinika szelleme nem csatlakozott szolgai módon a­ német szel­lemhez, angol és francia tudományos be­folyás is érvényesült, az egyre nagyobb mértékben jobbra tolódó szellemi életben nem lehetett soká tűrni a szellem szabadsá­gát. A hivatalos álláspont az volt, hogy az ország szegény, nincsen szükség három bel­klinikára, elég kettő is, így megmaradt Herzog professzor klinikája, tisztességes, hivatalnokszellemű intézmény, ahol még őrizték a tudomány tisztességét a törvény adta kereteken belül, és a később Német­országba költözött Boros professzor klini­kája, mely behódolt a korszellemnek. — Térjünk vissza az egyetemi évekre. Hogyan lehet összehasonlítani az akkori és a mai oktatási és képzési módszereket? — Az oktatás soha nem volt kielégítő és soha nem is lehet. Az eredmény az okta­tók és az oktatottak személyiségén múlik, és mindkét esetben nagyon különbözők a személyiségek. Az oktatókról nem beszé­lek, kevés olyan kiváló professzorunk van, mint egyetemi éveim alatt, de az oktató professzorok szerepe az oktatásban külön­ben is egészen háttérbe szorul. A mediku­sok mintegy 10%-a mindig kiváló volt, most is az­ 10% használhatatlan. Ezek pá­lyát tévesztett vagy protekciós emberek voltak, és ma is azok. A fennmaradó átlag­réteg akkor is ellátta munkáját, ma is ellát­ja, de többre nem törekedett; akkor megél­hetést keresett és nem hivatást, ma lakást, autót, utazási lehetőséget keres. Ezt az arányt az általam átélt számtalan oktatási forma közül egyik sem volt képes megvál­toztatni. Az oktatás azonban ma egészen mást jelent, mint az én időmben. A régi oktatás szilárd elméleti alapot kívánt nyúj­tani, melyre építve az orvos a gyakorlatot nagyon hamar elsajátítja. Erre az adott le­hetőséget, hogy a magyar orvostudomány teljesen egyenrangú volt bármelyik európai orvostudománnyal, technikai szinten is, és színvonalasabb volt pl. az amerikai orvos­­tudománynál. Amerikaiak tömegesen jöt­tek ide tanulni. A második világháborút megelőző teljes német orientáció és a világ­háború utáni szerencsétlen elzárkózás kö­vetkeztében hazánk orvostudománya ka­tasztrofálisan lemaradt, amihez az ismert pusztulás, felszerelésünk nyugatra hurco­­lása is hozzájárult. Ez az elmaradás, első­sorban technikai tekintetben — hiszen a magyar orvosok szellemi kapacitása ma is kiváló — egyre fokozódik, és helyzetünket többé-kevésbé reménytelenné teszi. A me­dicina fejlődését nem, vagy nehezen tud­juk csak követni. E lemaradás lehet fő oka az oktatás megváltozásának és a prakticista szempontok­ érvényesülésének. A szilárd elméleti alap hangsúlyozása helyett az ok­tatás a gyakorlati képzésre helyezi ma a hangsúlyt, az egyetem főiskolává válto­zott, az oktatás módszereiben szinte kö­zépiskolássá vált. Egy időben az egyetemre kerülők tekintélyes része különböző okok­ból kellő előképzettség nélkül került felvé­telre, nem rendelkezett azzal az általános műveltséggel, mely az orvossá levéshez szükséges, és azt nem sajátította el később sem. A vizsgák követelményei zsugorod­tak, a nívó csökkent, a nagyszámú bukás a buktató intézetet tette gyanússá, és az ok­tatás minőségét hibáztatták az oktatottak minősége helyett. Kétségtelen, hogy ma, főleg a kórházak bevonásával, az oktatás sokkal gyakorlatiasabbá vált, a végző orvos talán hamarább képes kötelességeinek megfelelni, ám alapvető tudása hiányo­sabb. A nevelés az egyetemen, egy-egy nagy egyéniség kisugárzása, elvesztette je­lentőségét. A professzor nem is kerül kap- Galamb kísérlet medikuskorban, 1934 Fiatal orvos Hetényi intézetében 394

Next