Természet Világa, 1994 (125. évfolyam, 1-12. szám)

Pótfüzetek

JUBILEUMI PÓTFÜZET egy része bizonyos romantikus vonással nyeri meg az elméket, legtöbbjük pedig azzal, hogy igen egyszerű, könnyen megért­hető magyarázattal látszik meg­fejteni a tüneményeket. A XVIII. század nagyhírű hollan­dus orvosának, Boerhavenak egy sokat idézett mondása: simp­lex sigillum veri, az egyszerűség ismertető jele az igazságnak. Ta­lán még soha tévesebb állítás nem lett szálló­igévé. A leg­több dolog, ha alaposan vesszük szemügyre, nem is olyan egysze­rű, minél mélyebbre hatolunk be a velejébe, annál több vonatko­zása bontakozik ki előttünk, s ha ezeket sorjában felismertük, ju­tunk közel a dolog valódi megér­téséhez. Ehhez képest a magya­rázat sem lesz olyan egyszerű, s már a megértése is alaposabb bemélyedést, a kérdéssel való bővebb foglalkozást igényel, s ezért van az igazságnak gyakran nehéz helyzete a helytelen, de inkább a közönség szája íze sze­rint való, egyszerűbb felfogással szemben.” Dalmady Zoltán jelentős örökséget hagyott ránk. Köteles­ségünk jól sáfárkodni vele. Iji JEGYZETEK A Dalmady-dolgozat 555. oldalán emlí­tett munka adatai a következők: Bartucz Lajos: Hol volt a „kutyafejű király" birodalma? Természettudományi Közlöny 60. 436-443 (1928) A hivatkozott rész a 439-440. oldala­kon olvasható. A természettudományi mendemonda definiálása nehezebb, mint a történel­mié, mert a történelmiben csak a volta­­képen a hazugság és a mendemonda közti különbséget kell kiemelni, a természet­­tudományiban pedig a mendemonda és babona közti határ megvonása is fontos. Nézzük, miben térnek el e szomszédos fogalmak egymástól. A hazugság olyan, hogy tudtával vagyunk állításunk téves­­ségének, és bizonyos rosszakaratú szán­dék is fűződik hozzá. A mendemonda voltaképen szintén ellenkezik a valóval, de mégis különbözik a hazugságtól, mert itt igaznak hisszük a valótlan dolgot és mint ilyet állítjuk, azonkívül soha sincs hozzá rossz szándék fűzve. Ezekkel el­lentétben a babona olyan dolgokat he­lyez természeti tárgyakkal vagy jelensé­gekkel kapcsolatba, melyek voltakép­pen egyáltalán nincsenek kapcsolatban. Néha vallási nézetek is belejátszanak. Legjobban fogja különben a példa illusztrálni az eltéréseket. Ha azt mon­dom, hogy láttam, mikor a kígyó tojást evett, hazudom, mert hisz tudatával va­gyok állításom valótlanságának. Ha az a határozott véleményem, és azt vallom, hogy a kígyó úgy eszi a tojást, hogy kétszer rácsavarodik és felső gyűrűjét összehúzva leszeli a tojás felső felét és így kényelmesen kiissza, mendemondát mondottam. Az a vélemény végre, hogy mikor valaki kígyót lát, a­mint tojást eszik, kívánnia kell hamar valamit, és az be fog teljesülni: babona. A természettudományi mendemonda keletkezésének többféle módja van, de pontosabban vizsgálva a dolgot, vala­mennyi eredését visszavihetjük: hibás okoskodásra, helyes állítás félremagya­rázására, hazugság elhivésére, erőltetett magyarázatadásra, a fantáziára. Legelterjedtebb a hibás okoskodásból származó mendemonda és alapja az elégtelen pontosságú megfigyelés; az ok és okozat fölcserélése; az össze nem tartozó dolgok ok és okozati egybekap­csolása, a­nélkül, hogy a babona hatá­ráig jutna­ bizonyos tehetségek, tulaj­donságok túlhajtása, de mégis bizonyos észszerűséggel, úgy hogy nem lehet ba­bonának nevezni. Érdekes és vizsgálandó az is, hogy körülbelül mely korig vihető vissza a mendemonda; de ezt főleg azokról, me­lyek a nép száján élnek, igen bajos kideríteni, mivel talán sohasem foglal­tattak írásba. Sok Aristotelesig, Pliniusig vihető vissza; mások Gessner, Alber­tus Magnus, Theophrastus tollából ke­rültek ki. A természettudományok ágai közül az állattan, növénytan, az orvostudo­mány, sőt a fizika is bővelkedik mende­mondákban.­ * Foglalkozzunk először az állattan mendemondáival, melyek úgyszólván mind érdekesek, legtöbbjök igen elter­jedt, úgy hogy még művelt laikusok is gyakran emlegetik. Természettudományi IROZSONY A denevért, e megbecsülhetetlenül hasznos állatot két mendemonda is üldö­zi. Az egyik szerint a denevér megdézs­málja a kéménybe füstölni tett szalon­nát. Ez állítás tévességét több oldalról is bizonyíthatjuk. Tudjuk mindenekelőtt, hogy a mi denevéreink kizárólag rova­rokkal táplálkoznak, és azt is, hogy köz­vetlen megfigyelés sohasem igazolta e vádat. Martin vizsgálat tárgyává tette a dolgot és arra a tapasztalatra jutott, hogy füstölt szalonnához semmiféle de­nevér nem nyúl." Persze tapasztalták, hogy a denevér szeret a padláson, a kémény környékén, talán a kéményben is aludni, esetleg a szalonna mellett húzza meg magát s így természetes, hogy őt vádolták az egerek, patkányok, bogarak okozta kárért. Keletkezésének oka a hibás okosko­dás, illetőleg az elégtelen pontosságú megfigyelés. A másik mendemonda, mely a dene­vért üldözi, az, hogy a denevér az ember hajába kapaszkodik. Ki ne hallott volna rémült sikongást, ha egy ártatlan dene­vér véletlenül a szobába jutott. A nők ijedten kapnak kendőt a fejekre, hogy ez a rettenetes állat a „hajukba ne ka­paszkodjék". Bizonyára nagyon régi e mende­monda is, melynek keletkezési módja valószínűleg hibás okoskodás, képze­lődés. Vérfagyasztó mendemondák járnak szájról szájra a vámpírról. Mesélik, hogy az alvó ember lába hüvelykére száll és alig látható seben át kiszívja áldozata minden vérét. Még a legerősebb csizmát Természet Világa 1994. március DALMADY ZOLTÁN Mendemondák a természettudományok köréből TERMÉSZETTUDOMÁNYI KÖZLÖNY XXX. KÖTET 1898. OKTÓBER 350. FÜZET 6

Next