Természet Világa, 2012 (143. évfolyam, 1-12. szám)

2012-02-01 / 2. szám

INTERJÚ - Visszatérünk az iskolához. Más tett az egyetemi oktatás attól, hogy a kutatás stílu­sa, terepe megváltozott? - Az elmúlt fél évszázad során az anali­tikus mechanikáról a numerikus mechani­kára való áttérés beépült a tananyagokba, ez a váltás tehát erősen rányomta a bélye­gét az oktatásra. De az interdiszciplináris kutatásaink nem szerepelnek a tanrendben meghirdetett kurzusokon, mert elsősorban mérnököket képezünk, a mérnöki munká­ra készítjük fel a hallgatókat, és arra is elég kevés az időnk. A doktoranduszok viszont részt vesznek az interdiszciplináris kutatá­sokban - nemrég derült ki, hogy ennek is vannak buktatói. Egy doktoranduszhallga­­tóm - nagyon tehetséges, szorgalmas, ki­váló fiú - a biomechanikai témájú doktori védése után el akart volna helyezkedni épí­tőmérnökként. Amikor azonban az állásin­terjú során megtudták, hogy biomechani­kával foglalkozott, azonnal eltanácsolták. Sajnos nem tudta kellőképpen érvényesí­teni, hogy aki ilyen bonyolult feladatokat sikeresen megold, és halmozottan nemline­áris anyagokkal és szerkezetekkel foglalko­zik, az az építőmérnöki szakmában előfor­duló sokkal egyszerűbb feladatokat is sike­resen meg tudja majd oldani. Valószínűleg nekünk kellene abban segíteni, hogy a dok­­toranduszaink ne szenvedjenek hátrányt, ha interdiszciplináris témával foglalkoznak. Mert bizony biomechanikából nagyon ne­héz megélni, különösen Magyarországon. - Egy korábbi beszélgetésünk alkalmá­val már kiderült, hogy nemcsak a dokto­­randuszokat szereti tanítani, hanem az al­sóbb éveseket is. - Igen. Szilárdságtant adok elő, a Tartók statikáját már átadtam a fiataloknak. Kép­zelje el, hogy több százan ülnek egy terem­ben, és meg kell magyarázni nekik valami nagyon nehéz, elvont fogalmat, jelenséget, amihez semmi kapaszkodó sincs. Meg kell értetni például a feszültségtenzor vagy az alakváltozástenzor fogalmát, vagy hogy adott teher esetén hol helyezkednek el a hajlított gerendában a főfeszültségi trajek­­tóriák. Én még mindig a hagyományos ok­tatási módszer híve vagyok: tábla és kréta! Bár egész életemet a számítógépek között éltem le, nem szeretem a mechanikai tár­gyú előadásokon a power pointos prezentá­ciókat. A legnehezebb levezetéseket is táb­lánál, színes krétával, a hallgatókkal együtt küzdöm végig úgy, hogy ők is írják és raj­zolják, amit én. Sokszor bizony folyik a víz a hátamon, és egy óra alatt tíz-húsz négy­zetméter táblát is telerajzolok. Lehet, hogy a világ nem efelé tart, de én el sem tudom képzelni, hogy a passzivitásra serkentő, moziszerű vetítés hatékonysága ugyanak­kora lenne, mint közös küzdelmünké. Igen, tanítani nagy gyönyörűség! Az interjút készítette: SILBERER VERA Természettudományi Közlöny 143. évf. 2. füzet J­usth Zsigmond, amint naplójában olvas­hatjuk, félévi párizsi tartózkodás után, 1889 tavaszán visszatér Budapestre. A fiatal, tehetős földbirtokosnak, aki családját a XII. századból eredezteti, nagy irodalmi és társadalmi ambíciói vannak. Egy kötetnyi elbeszélése és egy regénye már megjelent, cikkeit rendre közlik a lapok. Társadalmi tö­rekvései talán most, Párizsban nyertek hatá­rozott alakot. A franciául meghitten csevegő fiatalember az ottani arisztokrata társaság, a St. Germain negyed palotáinak szívesen lá­tott, állandó vendége, ahol döbbent öröm­mel tapasztalja, hogy a gazdag pénzembe­rek, modern festők, költők, színészek, még akár emigráns forradalmárok is hogyan ol­vadnak be egy nagy szellemi közösségbe. Az arisztokrácia egyszerre élvezi őket, és tart persze távolságot tőlük - távolságot, ami úgy látszik, nem is áthidalhatatlan. Az évad nagy társadalmi eseménye egy hercegleány­nak és a nagy színésznő, Sarah Bernhard törvénytelen fiának közelgő házassága. De nem csak a társasági szabályok lazulásáról van szó: a „modernizmus” és a „dekaden­cia” mint művészeti jelszó és mint a szelle­mi haladás programja, behatol az arisztokra­ta palotákba. Ezek a párizsi tapasztalatok is alakítják azt a fontosnak gondolt és hasznosnak re­mélt szerepet, amit a hazatérő fiatalember itthon be kíván tölteni. Szépirodalmi mun­kái is jórészt arról szólnak, hogyan veszíti el történelmi szerepét és társadalmi súlyát a magyar arisztokrácia. Az ország új vezető rétegének úgy kellene létrejönnie, hogy öt­vöződik a nagy múlt és vagyon meg a jöven­dőt alakító szellemi és művészi kiválóság. Ahogyan Párizsban találkoztak a magasztalt költők és irodalomtudósok, kiválónak tartott festők és színészek a St. Germain negyeddel. Kíséreljük meg ugyanezt itthon is! (A késői utókor olykor persze csodálkozik a kortársak értékrendjén.) A párizsi arisztokrata negyed pesti válto­zata ekkoriban már épülőfélben van. A Nem­zeti Múzeum és a régi Képviselőház vidé­két már a korabeli sajtó is „mágnásnegyed­ként” emlegette. A mai nevükön Bródy Sán­dor utca - Ötpacsirta utca - Pollack Mihály SCHILLER RÓBERT Trefort gimnázium - a Minta 125 éves épülete Helyünk szelleme Folyóiratunk 142 éve Budapesten készül. Szerkesztőségünk ez idő alatt szinte min­dig a főváros jól körülhatárolt kis területén, a mai VIIl. kerületben működött. Folyóiratszámaink őrzik szerkesztőségünk címeit: Eszterházy utca 16., Gyulai Pál utca 14., Somogyi Béla utca 6., Bródy Sándor utca 16. Természettudományos múltunk számos emléke vesz itt körül minket. Közelben Társulatunk egykori szék­háza (a mai Bródy Sándor utcaiban dolgozunk), kőhaj­ításnyira szerkesztőségünk tagjainak alma matere, az Eötvös Loránd Tudományegyetem. A Gutenberg téren áll „közegészségügyünk első apostolának”, Fodor Józsefnek szobra (aki egy időben folyóiratunk főszerkesztője is volt), a Rókus kórház előtt az anyák megmentőjének, Semmelweis Ignácnak szobra... Közelünkben nagyjaink, egykori jeles intézménye­ink emléktábláinak sorát láthatjuk. Körülvesz minket a hely, a helyünk szelleme. A januárban útjára indított sorozatunk szerkesztőségünk szűkebb környezetének ter­mészettudománnyal összefonódó emlékeiről ad képet. Szerkesztőbizottsági tagunk, Schiller Róbert írása egy közeli, neves tanintéz­mény születését és szellemiségét idézi. 71 HELYÜNK SZELLEME

Next