Thalassa - Pszichoanalízis–Társadalom–Kultúra, 1998 (9. évfolyam, 2-3. szám)

TANULMÁNYOK - TENGELYI LÁSZLÓ: A vágy filozófiai felfedezése

Tengelyi László: A vágy filozófiai felfedezése comme déjaposé dans mon désir d'etre.Fordítás helyett körülírással: ab­ban a pillanatban, amikor létem igenléséhez, tudatos vállalásához elérke­zem, rá kell ébrednem, hogy a bennem élő létvágy megelőzött, így bizonyul a Spinozas conatus eredendőbbnek a descartes-i cogitónál. A létvágyról ki­derül, hogy elválaszthatatlan igazi valómtól, attól az éntől, amelynek ma­gamra eszmélve tudatára ébredek. Már itt helyénvaló a kifejezés, amelyet Ricoeur majd Freud elméletét értelmezve alkot meg: cogito blessé, „sebzett öntudat”. A seb oka hasadásesemény a vágyban: a létvágy, amely megelő­zi az öntudatot, magától elkülönül minden olyan vágytól, amely az ént a vi­lág egyes dolgaihoz fűzi. Ez a megfigyelés teszi lehetővé Nabert számára, hogy az etikát e létvágyra alapozza. Ebben a nabert-i értelemben állítható, hogy Ricoeur a hatvanas években a filozófia egészének etikai színezetet próbál adni. Útja az öntudatot meg­előző vágy gondolatától, amelyet mesterétől átvesz, érthető következetes­séggel vezet el a pszichoanalízissel való számvetéshez. Ricoeur ugyanis Freud „metapszichológiai” vizsgálódásaiban olyan törekvést vél fölfedez­ni, amely e vágy megragadására irányul. A pszichoanalitikai elméletet tel­jes egészében is „az örök előzetes feltárásának”i­s tekinti. Ezért is vezeti be a freudi elmélet megjelölésére a szubjektum archeológiájának fogalmát. Ebből a nézőpontból veszi szemügyre Ricoeur a moralitás pszichoanaliti­kai értelmezését. Úgy fogja föl ezt az értelmezést, mint ami egybeesik a fe­lettes én genetikai magyarázatával. Állítása szerint Freud „a tekintélyt igyek­szik a vágy történetébe bevezetni” avagy, másképp fogalmazva, azt próbálja földeríteni, hogy miképp „emelkedik ki a magasabb rendű” - le sublime - „a vágyból”.­ De hogyan ítéli meg Ricoeur Freudnak a moralitásról kialakított elképzelését? Miután részletekbe menő­­ és fontos tanulságokkal járó­­ elemzést dolgozott ki olyan freudi fogalmakról, mint identifikáció, ideálkép­ződés és szublimáció, végül vállalkozik az összértékelésre is. Kiemeli, hogy Freud két alapvető állítást próbál együttesen fenntartani. Az első állítás a fe­lettes én keletkezését arra a körülményre vezeti vissza, hogy az én az Oidipusz-komplexus elfojtására kezdetben „az apától kölcsönzi az erőt”, és a továbbiakban is „külső tekintély befolyására” hagyatkozik.4 A második ál­­ ­ P. Ricoeur, De l’interprétation. Essai sur Freud, Seuil, Paris 1965,443. o. 2 Uo., 426. o.: „manifestation du toujours antérieur”. 3 Uo., 210. o. 4 Vö. S. Freud, Das Ich und das Es, in: Das Ich und das Es und andere metapsychologi­sche Schriften, Fischer, Frankfurt am Main 1980, 188. o. 5

Next