Thalassa - Pszichoanalízis–Társadalom–Kultúra, 2001 (12. évfolyam, 2-3. szám)

TANULMÁNYOK - MARNO DÁVID: A pszichoanalitikus narratíva

Tanulmányok Ez azt jelenti, hogy az ödipális séma metanarratív séma. Az a kortör­ténet, amely ezen az ödipális sémán alapul, egy metanarratív sémán alapuló, erősen deduktív jellegű, interpretatív elbeszélés. Az ödipális séma a betegség interpretációjának teoretikus sémája lesz. Összefoglal­va mindezt, konklúziónk az, hogy a kezelés végcélja, a kortörténet ko­herens, helyes elbeszélése egyfelől ugyan empírián alapul, amennyiben az ellenállás maga empirikus jelenség, másfelől azonban ezt a jelensé­get az orvos egy metanarratív séma alapján interpretálja. Vagyis a tör­ténet azért és annyiban rekonstruálható, amiért és amennyiben ismétlés, vagyis amiért és amennyiben megjelenik benne a metanarratív ödipális séma. Másképp szólva, annyiban interpretálható, amennyiben szükség­­szerű (azaz egy teoretikus séma alapján determinált) és általános (azaz nyelvileg kifejezhető, nem tökéletesen individuális). A terápia célja en­nek értelmében az, hogy a jelenben ismétlődő, idővonatkozás nélküli tudattalan emléket integrálja a múltba, de nem egy individuális múltba - mert ez lehetetlen - hanem egy közös, általános múltba. Ami termé­szetesen annyit tesz, hogy integrálja egy általános, múlt idejű elbeszélés időstruktúrájába, amely elbeszélés az ödipális sémán alapul. Nem egy eredeti történet rekonstrukciója segít tehát a tudatosításban, hanem egy általános, közös történeté. Ahogy a dolgozat elején idézett szöveg­­részletben Hayden White fogalmaz: „Mondhatjuk úgy is, hogy az ese­ményeket azzal fosztják meg traumatikus tulajdonságaiktól, hogy ki­emelik őket a cselekményszerkezetből, amelyben meghatározó szere­pet játszanak, és beillesztik őket egy másikba, ahol alárendelt vagy átla­gos szerepet töltenek be egy olyan élet elemeiként, amelyet az összes többi ember is megél.” Úgy vélem, a freudi narratív­ elméletnek ez a mozzanata, vagyis az ál­talános, az elméleti, a metanarratív mozzanat hangsúlyozása szolgálhat alapjául egy olyan interpretációnak, amely a pszichoanalízis freudi el­méletét nem a későbbi, részben posztmodern fejlemények felől, hanem az előzmények felől értelmezi - és ezen elsősorban Hegel történetfilo­zófiáját értem. Irodalom Brooks, Peter (1984): Reading for the Plot. A. A. Knopf Carr, David (1986/1991): Time, Narative and History. Indiana UP. Bloomington and Indianapolis

Next