Thalassa - Pszichoanalízis–Társadalom–Kultúra, 2008 (19. évfolyam, 4. szám)

A címlap Salvador Dali (1934) Meditation on the Harp című festményének felhasználásával készült. A kép, amely a szülőpárral ábrázolja Ödipuszt (lásd a sötét alak bal lábát, amely az Ödipusz név etimológiájára utal: „dagadt lábú”), az ún. Angelus­­ciklus egyik darabja. Dalira egy álma nyomán nagy hatást gyakorolt Jean-Francjois Millet realista festménye, az Angelus (1859), amelynek kompozícióját több festményében is felhsználta. A benyomást, amitől sokáig nem tudott szabadulni, egy rövid könyvben (Millet Angelusának tragikus mítosza, magyarul 1986, Corvina, Budapest) részletesen elemezte, és kapcsolatba hozta az imádkozó sáska szimbolikájával. Dali röntgennel átvilágíttatta Millet festményét, és nyomára lelt annak a francia festő által később eltüntetett gyermek­koporsónak, amely fölött a szülőpár - Dali értelmezése szerint - eredetileg imádkozott.

Next