Theologiai Szemle, 1935-1936 (11. évfolyam, 1-6. szám - 12. évfolyam, 1-6. szám)

1935 / 1-6. szám - PUBLIKÁCIÓ

Kisebb közlemények. 141 egyázalkotmányi rendeszet elveit és történetét állandóan tanulmányozzák s Isten színe előtti mély felelősségérzettel keressék a lehetőséget annak, miképpen volnának e rendszer értékei és áldásai magyar református egyházunk életének jövő alakulásában sokkal teljesebben hasznosíthatók, mint ahogyan ma haszno­­sítva vannak; ugyanerre kéri fel az Országos Presbiteri Szövetség elnöksége útján a Szöveség egyházmegyei tagozatait is ; felkéri az Egyetemes Konventet, találja meg a módját annak, hogy egy, a bibliai ige és a korszükséglet által egyaránt sürgetett, behatóbb egyház­­alkotmányi reform előkészületei, különösen a hitvalló egyháztagság és az egy­­házi szolgálatok elvi egyenlősége gondolatának kidomborításával, a jövő Zsinatra már most meginduljanak­, legfőképpen az ezzel összefüggő kérdések tudományos és gyakorlati tanulmányozása, valamint széleskörű irodalmi megvitatása útján. A javaslatok indokolását előadásom tartalmazta. Még csak annyit, hogy : ha a magyar református egyház élni akar, és ha az az élet, amelyet élni akar, nem csak a fajulva tengés, olcsó időnek hasztalan sokan — akkor közvéleményének és elsősor­­ban lelkipásztorai közvéleményének olyan készületlenül mennie a következő zsinatra, mint amily készületlenül az elmúltra mentünk, nem szabad." Dr. Révész Imre : A határozati javaslatokat a konferencia egyhangúlag az O. R. L. E. aug■ 26-án tartott köz­­gyűlése elé terjesztette, amely azokat szintén egyhangúlag elfogadta. PUBLICATIO. Adalékok a magyar cseh-morva misszió történetéhez. 1781״. okt. 13-ka volt a nap, melyen II. József, császár״ Türelm­i parancsa"az ausztriai birodalomban kihírdettetett. Örömnap volt ez az eddig oly so­­kat szenvedett protestánsokra nézve mindenfelé , mégis talán legnagyobb hatása volt ennek Cseh és Morvaországban, holott ámbár még 1620.11. Fer­­dinánd alatt tiltatott meg a protenstánsoktól a nyilvános istentisztelet tarthatása, az ősi prot.val­­láshoz való ragaszkodás mindazonáltal még igen sok kebelben élt" — írja emlékiratában­ Végh János, a Csehországba ment magyar református papok kétségkívül legkiválóbbja. Maga az emlék­­írat azután meglehetős részletességgel számol be e cseh-morva misszió előzményeiről, kezdetéről, majd pedig szorosan vett történetéről. Különös­­képen, és méltán, kiemeli a sárospataki főiskola szerepét, mely az idegenben való szolgálatnak oly sok nehézségét vállalta falai közül kibocsátott fi­­ai által. A kibocsátó főiskola ez érdemét, fiainak nagyszerű, áldozatkész munkáját, felesleges dolog volna dicsérnünk itten; a százötven év távolából­­— Sárospataki Füzetek, 1860. 149.­­ Kivonat Végh János csehországi ref. prédikátor emlékira­­tából.—A dátumot helytelenül adja: 1781. október 25-én adatott ki II. József rendelete. 2 . Kinsky Fülöp gróf,csehországi nagybirtokos, 1782. január 2-án kelt levelében helvét hitvallású jobbágyainak (őmaga ugyanis katholikus volt)pre­­dikátort és iskolamestert kér Szalay Sámuel tisza­­melléki ref. superintendenstől (Sárospataki Füze­­tek, u. o. 150­1. Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1887. 1292­­. Magyar ref. papok Csehor­­szágban). Kinsky levelére azután valóban neki is indult két magyar, Kovács Ferenc és Jesszenius Józi; de csak 1782. szeptember, illetve október felénk sugárzó munkaeredményük egyre csak még fényesebbé, csodálatosabbá lesz. Egy nemhiába Európa protestáns testvéri közösségébe belehullott csillag ez ez áldozat a magyar léleknek és aka­­ratnak az égboltozatáról. Utrechti éveim alatt (1931-34) találtam két levelet, melyek ennek a missziónak kezdeteire vonatkoznak s a már ed­­dig ismert adatokat figyelemreméltó vonatkozások­­kal egészítik ki, illetve egészen más megvilágításba helyezik bele. Egyik sem von le semmit a sáros­­pataki főiskola nagyszerű és áldozatos cselekede­­tének értékéből, de világosan kitűnik belőlük, hogy ennek a missziónak a legelső, mondhatnánk, mintegy előkészítő állomása, már jóval Kinsky gróf, és Csernánszki János, bányavárosi ev. szu­­perintendesz intervenciója előtt, Utrecht és Deb­­recen között jött létre Ugyanis alig pár hónappal a ״ Tolerantiale edictum" kibocsátása után, 1782. jan. 1-én ír már Szatmári Paksi István, az egyik utrechti magyarnak, előtb debreceni diáknak Nagy Istvánnak® s levelében egyenesen utasítja havában érkeztek Csehországba. (Református Egy­ház és Iskola, 1932. 8. sz. 3, 4­­.) 3— Csernánszki ezt írja :״ Mitte frater dilectis­­sime ministros tuae confessionis in Bohemiam et Moraviam, quia mei non sunt acceptabiles." Sá­­rospataki Füzetek, u. o. 149­1. 4 — Akkor egyházkerületi főjegyző, püspökhe­­lyettes. 5— 1783-ban maga is Morvába ment papnak s csak 1792-ben, 9 évi működés után jött haza. Re­­formátus Egyház és Iskola,1932. 15. sz. Történel­­mi kapcsolatok a cseh és a magyar kálvínizmus között.

Next