Theologiai Szemle, 1963 (6. új évfolyam, 1-12. szám)

1963 / 11-12. szám - TANULMÁNYOK - Szőnyi György: Zwingli, a hazafi

tudom, hogy a gondatlanságom miatt elveszett juhocska vérét az én kezemből veszik számon, tisztemből következően a békét kellett prédikál­nom. Amikor láttam, hogy Isten munkálkodott az ő Igéje által és az emberi érzület hajlott a békes­ségre, a kegyes embereknek annál nagyobb gyil­kosa lettem volna, ha ismét és ismét nem vezettem és serkentettem volna őket a békességre és a ke­resztyén életfolytatásra.” Ebben a megnyilatkozá­sában már hangot kapnak zürichi munkálkodá­sának vonásai is. Tanulmányait glarusi szolgálata közben, mond­hatjuk, mint szórványlelkész is kitartó szorga­lommal folytatja. Könyvet könyv után hozat. Lel­kes tisztelője rotterdami Erasmusnak, a huma­nisták vezérének. Bármennyire csodálta is azon­ban Erasmust, és élénk levelezést folytatott is vele személyes ismeretségükből fakadt barátságuk alap­ján, döntéseinek önálló mérlegelését mindig józa­nul és jó lelkiismerettel megtartotta. Néhány pon­ton pedig — így éppen a hazaszeretet kérdésé­ben — Zwingli szembe is helyezkedett Erasmus­­szal. Kevéssel ellentétük nyilvánvalóvá tétele előtt Erasmus ezt írta egyik levelében: „Szeretnék az egész világ polgára lenni, mindenkinek polgár­társa.” Ezzel az elgondolással egy európai, nem­zetek fölötti szuperállamra utalt Erasmus. Zwingli pedig ezzel az eszmélkedő kozmopolitizmussal szemben, hazájának konkrét előhaladásában, belső épülésében, külső szabadságában és a nemzetek között a béke erősítésében látta feladatait. Honfi­társainak erkölcsi szintje, rendezett életfolytatása, a népeknek egyeduralkodóktól felszabadult ön­állósága foglalkoztatta. Ez a társadalmi felelős­ségérzete az evangélium megismeréséből és népe sorsát hordozó szeretetéből táplálkozott. A népével együttélő ifjú prédikátor felelősséget sugárzó gondolatait, reménységeit és félelmeit egyaránt előtárta irodalmi alkotásainak közreadá­sával. Népének politikai helyzetéhez költemény formájában is szól: Fabelgedicht von einem Ochsen und anderen Tieren, auf gegenwärtige Vorkomm­nisse gemünzt, 1515. Meseköltemény egy ökörről és más állatokról, a jelenlegi fejleményekre szab­va. — Az alpesi mezőn legelésző Munit különböző állatok fogják körül és csalogatják. Egy oroszlán, egy párduc, egy ravasz rókafi s mindegyik a maga szavával akarja megnyerni, hogy legyen a cin­kostársa. Figyelj csak, te remek jószág! Maradj a helyeden és táplálkozz bőségesen! Mert az ide­gen zsoldba csalogatás veszélye környékez s aki hazájához hűséges, annak figyelmeztetést kell ad­nia és meg kell zavarnia az idegen cselszövők ördögi játékát! — Az oroszlán a német császár, a leopárd a francia király, a róka Velence, Mini Svájc, a figyelmeztető éber kutya pedig Zwinglit jelenti. „Béke kertje vagy te alpesi tanya, rólad akarok énekelni, szólni. Büszke hegyek intenek itt vigyázásra, amott meg csobogó patakok, s a zöld fűben ott lépdel legelészve a barnavörös tulok, széles a szarva, göndör a homloka s tokájáról nyakán végig Tábori pap — békeharcos A zürichi nagytemplom ajtaján 24 képben örö­kítették meg a reformátor életének és szolgálatá­nak kimagaslóbb eseményeit. Hogyan ábrázolja Zwinglit a 2. dombormű? Lombardia városkájá­nak, Monzának a főterén egy áruház árkádja alatt prédikál a glarusiak lelkipásztora (1515. szeptem­ber). Bal kezében a Biblia, jobbjával felfelé mu­tat. Most halljuk igehirdetésének egyik részletét! „Szégyelljétek magatokat! Ahová csak ellát a szem, tele a világ hűtlen ravasszággal. Hiányzik belőlünk az Isten szeretete? Keresztyének? Nem látok ebből semmit. A pogányok derekabbak. Mert ha csak tombolni tudunk, azután indulva, ami makacs fejünkből kitelik, ha csak durvasággal és romlottsággal csapdosunk magunk körül — ezt férfias vitézségként dicsérik. Vajon ezt jelenti Jé­zus mondása, hogy nincs annál nagyobb szeretet, mintha valaki az ő életét barátaiért kockára te­szi? S mi odavetjük életünket egy kis egyéni di­csőségért. Viszályt és háborút szítunk, míg valaki azt nem látja: a pokol démonai elszabadultak. Fe­lelj hát, van-e nekünk, keresztyéneknek több a puszta nevünknél? A tettek igazolásával adósak Tanuló ember józan prédikáció 1 ) feszes melléig himbálódzik bőzsírú lebenye, — a duzzadó erőnek képe ez! Ha elfogja a szomjúság, habzsolva nyeli a barom a jeges csermelyt. De irtózatosan epe keserűjét önti az édesbe a megejtő irigység, amely sandán gyűlöli, kit csak boldogságban lát... Lépésről-lépésre nyomában a tuloknak a tanya kutyája, csaholja az ellen közeledtét, hirdetve neki, barátjának: „Látod a fürge vérszopók támadó közeledtét? Tipord meg hát őket erősen Mert tudjuk bizonyosan azoknak szándékát, akik védőszellemként hazánkért aggódnak. Őket kell kerülnünk újból hivő szívünkkel!.... Hagyjatok békén! Legelek mezőmön, megvetem ajándékotokat. Vegyétek csak az ajándékokat — megtudjátok: az élet összeomlik!” Az éber hazafi szemével Zwingli így látta né­pének helyzetét. Hazafisága szembefordul a sváj­ciak megvásárolhatóságával. Ebben a magatartá­sában megedződik, amikor a glarusiakat elkíséri a zsoldos háborúba, két-három ízben. A kor szokása szerint a lelkipásztor hadbaindulás esetén tábori lelkészként híveivel tart. E lombardiai utak után még élesebb határozottsággal kiáltja békét és sem­legességet követelő felhívását: „Hagyjuk a herce­geket, legyenek magukban hercegek; a szövetség tagjai (Eidgenossen) ne adják oda magukat! Tart­satok össze és hagyjátok az idegen urakat maguk közt marakodni, ne szegődjetek el arra, hogy min­den ütést házatokra vesztek!” Az idegen zsoldba indulás „minden gonoszságnak az iskolája és minden megterhelt lelkiismeret szülőanyja.” Teológiai meggyőződéssel is elítéli Zwingli a háborút, alapjaiban elvetve azt: „Nem Istentől — tőlünk származnak a háborúk; ha a béke ügyére annyi fáradságot fordítanánk, mint a kereskede­lem folytatására, akkor sokkal jobban állnánk.”

Next