Theologiai Szemle, 1965 (8. új évfolyam, 1-12. szám)

1965 / 1-2. szám - TANULMÁNYOK - Huszadik, jubiláris esztendőnk feladatiról

Huszadik, jubiláns esztendőnk feladatairól Városainkban, falvainkban kelettől nyugatig, felszabadulásunk időrendjében javában folynak a jubiláris ünnepségek. A különböző szintű, orszá­­­gos és helyi államhatalmi, államigazgatási szer­vekben, társadalmi szervezetekben mindenütt ott vannak egyházaink lelkészi és világi képviselői is, akik együtt dolgoznak és most együtt ünnepelnek a gyülekezeteinken kívül álló polgártársainkkal. Húsz éve, hogy a szovjet hadsereg az utolsó, még visszavonulásuk közben is hazafiakat akasztó, uta­kat, hidakat, templomokat robbantó, dúló és fosz­togató német „szövetségeseinket” kiűzte hazánk te­rületéről. Húsz éve, hogy nálunk is létrejöttek egy gyökeres társadalmi fordulat előfeltételei, és né­pünk végre meglelhette honját a majdnem vég­képp elpusztított hazában. Húsz éve, hogy a fizi­kai, erkölcsi és szellemi romok eltakarítása és az újjáépítés műve megindulhatott. Húsz esztendő már a történelem hétmérföldes lépései számára is számottevő távolság; helyesnek látszik, hogy a ju­biláris emelkedőn mi is megálljunk egy lélegzet­­vételre, visszapillantsunk a megtett útra és a— val­lásos vagy nem vallásos hitünk reflektorának fé­nyében — előre tekintsünk az előttünk álló isme­retlen, de mindenképpen közös útszakaszra. Nem gondoljuk, hogy a megemlékezést, szám­vetést és vállalást „elintézhetjük” egy-egy ünnep­séggel, nyilatkozattal, vezércikkel. Sokkal komo­lyabb és fontosabb határkőhöz érkeztünk. Ez az esztendő különösen alkalmas arra, hogy menetköz­ben, munka közben az eddiginél alaposabban tisz­tázzuk a húsz év előtti fordulat jelentőségét a ma­gyar nép és benne egyházaink életében. Erre an­nál nagyobb szükség van, mert — nem először szólunk róla — a technikai forradalom sodrában ifjúságunk jelentős részében aránytalanul megke­­vesbedett a történelmi érdeklődés, csökkent a tör­ténelmi tudat heve és szenvedélye. Aki egyáltalán nem, vagy még nem érett fővel élte át a két világ­háború előzményeit és eseményeit, és a felsza­badulás előtt nem járta végig a személyes, a csa­ládi és a nemzeti lét vagy nemlét határán hú­zódó „szédítő meredély peremét” (Vajda János), annak a számára kétszeresen fontos a hiteles tu­dósítás: honnan és hogyan jutottunk fel a mostani kilátóra. Ami bennünket illet, azon leszünk, hogy az idén több cikkben is — lehetőleg az akkori ese­mények részestársai és tanúi révén — elemezzük a népünk és egyházunk számára oly döntő idők mozgató erőit, az ifjúság, a kortársak, de a múltat szervesen, az évgyűrűit magában hordozó fa mód­jára őriző jövő számára is. Honnan és hogyan jutottunk fel? — ezt a kér­dést annál inkább jó lesz szem előtt tartanunk, mert nemrég bizony még szokás volt inkább a vágyálmaink irreális mércéivel bíbelődnünk és azt ígérgetnünk a fiataloknak, hogy — ott legyek, ahol akarok — szoros határidőre általában utol­érjük, sőt túlhaladjuk a versenyben a leggazda­gabb és legfejlettebb országokat is. Holott ha in­kább arról számoltunk volna be nekik hitelesen, milyen reménytelen alapállásról indultunk mi el, milyen szegény, elnyomott, kifosztott volt a mi né­pünk annyi évszázad óta és különösen a két világ­háború korszakában; milyen mélypontra juttatták hazaáruló urai a hitleri világuralmi tervekbe való belekényszerítésével; hogyan lett életbenm­aradá­sunk és nemzeti újjászületésünk eszköze legyő­zőnk, a Szovjetunió, akkor mutathattuk volna be a mai ifjú nemzedéknek napnál világosabban és to­vábbi erőfeszítésekre lelkesítő büszkeséggel az új­jáépítés páratlan eredményeit. Egyházi vonatko­zásban például a „Rombadöntött és felépített templomaink 1944—1950” című, a felszabadulás ötödik évfordulójára készült és éppen hevenyé­szett mivoltában oly megható füzetke micsoda meggyőző bizonysága az „aggeusi lelkületnek”, amellyel a nagy nemzeti összefogás néhány év alatt sok száz elpusztított templomot — és szét­vert, szétprédikált gyülekezetét — rendbehozott, hívők és nemhívők együttes munkájával — he­lyenként még szovjet katonai segítséggel is — és „sokszor a lakóházak újjáépítését is megelőzve”. Bizony a Szent Lélek megújító, meleg tavaszi zá­pora bőségesen hullott azokban az években a ma­gyar földre — s a társadalmi és az egyházi meg­újulás olyan kölcsönhatásban indult meg, amely­nek titkához csak sarut leoldva, térden lehet kö­zelítenünk. És ez a kölcsönhatás azóta is, ma is eleven erő; valami torz, fonák módon még az el­lenforradalmi lázálom hónapjaiban sem szűnt meg érvényesülni. Kölcsönhatásról beszélünk, és úgy illik, hogy en­nek egyik oldaláért — a Vidor János leleményes, maradandó fogalmazása szerint: „a kívülről befelé munkálkodó kegyelem” ajándékaiért — most való­ban ünneplő lélekkel mondjunk köszönetet Isten­nek és az ő tudatos és nem tudatos munkatársai­nak. Hogy hazai egyházainknak általában nem kell pironkodniok hasonlíthatatlanul gazdagabb országok testvéregyházai előtt sem,­­ hogy teoló­giai munkánkat, meg ökumenikus munkánkat is nemegyszer példaként állították sokkal nagyobb, eszközökben szinte korlátlanul tehetős egyházak elé is — hogy számos gyülekezetünk nevét tisztelettel emlegetik a bennük vendégként megfordult külföl­di atyafiak —, mindebben Isten megtartó munká­ján belül jelentősen érvényesült az egyházainkat fo­lyamatos forradalmi megújulásban körülvevő szo­cialista társadalmi környezet perzsdítő, elevenítő hatása, és különösen az utolsó években meredeken emelkedő nemzetközi tekintélye és jóhíre. Az anya­gi segítség, amelyben a jellegzetesen átmeneti kor­szak nehézségei között az egyházak munkáját meg­

Next