Theologiai Szemle, 1966 (9. új évfolyam, 1-12. szám)

1966 / 7-8. szám - HAZAI SZEMLE

A dolgozatnak két nagy célja volt: 1. Az Isten Kijelentésének és a humanista racionalizmus har­cának ábrázolása. 2. Az erdélyi antitrinitarizmus kezdeti, főleg nemzetközi összefüggéseiben ismeret­len szakaszának bemutatása. Avatott szakember komoly tudományos alapozottsággal készített, hé­zagpótló műve. Dr. Czeglédy Sándor: a Heidelbergi Káté ma-­a­gyarországi magyarázatainak története 1791-ig c. dolgozata a korszak kátémagyarázó prédikációinak és teológiai kommentárjainak felhasználásával ké­szült. A nyomtatott és kéziratos anyag beható vizs­gálata teológiatörténeti alapozottságú értékelés, s a kátémagyarázatok ökumenikus vonásainak kidom­borítása jellemzik. 1616-tól kezdődött meg a Heidel­bergi Káté feldolgozása magyarázatokban. A szer­zők sorában Margitai Péter, Keresztúri Pál, Keres­­szegi Herman István, Komáromi Csipkés György, Drégelypalánki János, Szatmárnémeti Mihály, Pó­­saházi János, Kaposi Sámuel, Szatmári Paksi Mi­hály nevét találjuk. Munkáik forrásainak, s az őket ért teológiai hatásoknak vizsgálata hiányzó teológia­­történetünk egy-egy fejezetét pótolhatja. Céljaik felvázolásában a magyar kegyességtörténet eddig kevéssé figyelt részletei tűnnek elő. A szakember felkészültségével mutatja meg az egyes kátémagya­rázatok teológiai, gyülekezeti, társadalmi hasznát, értékeit. Különösen is hangsúlyozza a puritanizmus szerepét, amely még a 18. századi lelki dekadencia idején is kedvezően hatott a kátémagyarázatokban. Több helyen utal a magyarázók ökumenikus gon­dolkodására. A Káté biblikus tartalma egységre ne­velt. ,,A kátémagyarázatok a külföldi református egyházakkal való szolidaritásunkat is kifejezték.” A magyarázók állandóan tanulmányozták a külföld református teológiáját. Munkájukat így a reformá­tus „ökumené” szellemében végezték, ami jelentő­sen hozzájárult a Káté magyarországi áldásos szol­gálatához. Dr. Esze Tamás: A Heidelbergi Káté története Magyarországon a XVIII. században. A kötetben kö­zölt dolgozat a szerző nagyobb tanulmányának ki­vonata. Azt a folyamatot vizsgálja, hogy a bécsi kormányzat miként akarta megfosztani a magyar reformátusságot egyik legfontosabb hitvallásától, a Heidelbergi Kátétól. A kitűnően tagolt anyag nagy egyháztörténeti gyűjtésen alapul. Kortörténeti hát­térrel mutatja be múltunknak azt a szakaszát, ami­kor az egyházi tradicionalizmus először még szívó­san védte a Heidelbergi Káté teljes szövegét, de ké­sőbb a korszellem hatására felszabadult tekintélye alól. A Rákóczi-szabadságharc idején még úgy lát­ják, hogy az egyház rendjének s erkölcsének hely­reállítására legalkalmasabb módszer a Káté ma­gyarázása. A 18. századi ellenreformáció idején a jezsuita könyvégetések tárgya, s a katolikus cen­zúra támadásának egyik fő célpontja. Különösen is figyelni kell ezzel kapcsolatban szerzőnek arra a megállapítására, hogy az ellenreformáció nemcsak egyes kátékérdések átfogalmazásáért indított har­cot, hanem „a hazai protestáns teológiai művelődés és a protestáns lelkigondozás egész irodalma ellen. S ez veszedelmesebb volt a református egyházra nézve, mint a templomfoglalások hosszú sorozata.” A jezsuita ellenreformációval és a Helytartótanács cenzurarendeleteivel szembeszegülő református egy­ház azonban ekkor már nem egységes ortodox kö­zösség, s útja a racionalizmus és liberalizmus felé vezet. Ebben a folyamatban Piciérnek, de főleg Osterwaldnak jut nagy szerep. Az utóbbi moralizáló teológiája „páratlan hatást gyakorolt a magyar re­­formátusságra, amely ennek hatása alatt feladta ... a Káté szerint megfogalmazott krisztológiáját, még­pedig éppen azokban az évtizedekben, amikor a Heidelbergi Kátéért harcolt az államhatalommal szemben.” Része volt ebben az egyházkormányzat­ban szereplő világiaknak is. Ez eredményezte aztán, hogy a század közepén kiadott elkobzó­ rendeletek után a hetvenes évektől kezdve módosított szöveg­gel jelenik meg a Káté. A felvilágosodás hatása alá került egyházban elsorvadt a hitvallásos könyvek tekintélye. A Heidelbergi Káté már nem szimbolikus könyv, hanem múltja, egykori funkciója és nevelő haszna miatt tiszteletet érdemlő vallástani kézi­könyv. E folyamatot a budai zsinat fejezte be, ahol a zsinati atyák — egy titkos jelentés szerint — az egész Kátét önként kihagyták szimbolikus könyveik sorából. A dolgozat két fő vezérlő szempontja: 1. A Hei­delbergi Káté ellen irányuló külső támadásoknak és 2. a felvilágosodás belső, bomlasztó hatásának rajza teljes összhangba olvad, s így kivonat formá­jában is mutatja a még kéziratban levő, nagyobb terjedelmű tanulmány egyház-, irodalom-, és mű­velődéstörténeti értékét. Dr. Bucsay Mihály: A Heidelbergi Káté magya­­rázatának története 1791-től napjainkig. A gyüle­kezeti lelkipásztorok különösen is nagy haszonnal olvashatják ezt a tanulmányt, amelynek már a be­vezetése jelzi, hogy ebben az időszakban magyar nyelven két tucatnyi teljes magyarázat jelent meg a Heidelbergi Kátéhoz, s kb. ugyanennyi, hasonló tárgyú kézirat található egyházi és állami gyűjte­ményeinkben. A szerző alapvető szempontja: „mi­ért éppen akkor, olyan számban és olyan irányban írták meg ezeket a könyveket és kéziratokat.” A kérdésekre a társadalmi, politikai, teológiatörté­neti háttér megrajzolásával, s az egyes magyará­zatok jól sikerült értékelésével válaszol. Anyagát hat időszakra osztva tárgyalja, s a magyarázók kö­zött tradicionalistákat, a hit merészségével járó újítókat s közvetítő középirányzatúakat különböz­tet meg. A kéziratban maradt magyarázatokat csak röviden ismerteti, de bőven foglalkozik a nyomta­tott anyaggal. A Heidelbergi Káté tanításának ki­bontása minden korszakban jellemző vonásokat mutat, s a magyarázatok között néhány népszerű, biblikus és ma is haszonnal forgatható munkáról olvashatunk. A 20. században a Heidelbergi Káté­nak a konfirmációs oktatásban jut fontos szerep, s a legjobb magyarázatok elsősorban erre vannak tekintettel, (Lampert Gyula, Virágh József, Andrá­si Tivadar, Kiss Tihamér László). 1945 után a Hei­delbergi Kátéból ismerik fel, hogy a hálaadó élet szolgálatban mutatkozik meg, s a keresztyén em­ber így lesz áldás a közösség számára. Az egyházat ehhez az úthoz a Heidelbergi Káté vezeti, s ez „ma is a megtisztulás és az erő olyan forrása amely ál­tal az apostoli kor és a reformáció öröksége válik élővé.’ Dr. Tóth Endre: A Heidelbergi Káté a magyar református gyülekezetekben és iskolákban c. dol­gozata azt a folyamatot tárgyalja, ahogyan a Hei­delbergi Káté fokozatosan a „nép könyvévé” lett. A rendkívüli munkaigényes dolgozat iskolai törvé­nyeket, zsinati határozatokat, egyházlátogatási jegyzőkönyveket, ágendákat, kátémagyarázatokat, egyéb feljegyzéseket használ fel. Érdekes témák alatt csoportosított anyaga a Káténak a tévtanítá­­sok és újítások elleni védekezésben, az iskolákban, lelkészi vizsgákon és disputációkon s a konfirmá­ciós oktatásban betöltött szerepéről szól. Bemutat­ja a Káté sorsát az egyházi racionalizmus idején s találó idézetek alkalmazásával bizonyítja a kor­zet-

Next