Theologiai Szemle, 1973 (16. új évfolyam, 1-12. szám)

1973 / 11-12. szám - HAZAI SZEMLE

való a Szentlélek által vezeti, valljuk azt is, hogy a gyülekezetek története, az egyház története, nem más, mint az ige működésének, dinamizmusának nyomon követése, a kor adottságai, történetileg, társadalmilag, kulturálisan meghatározott körülményei között. Egyházunk eme ünnepélyes eseményén azt kíván­juk megvizsgálni, hogy az Ige teremtő és újjászülető erejével élő gyülekezet élete, mit jelent az adott tár­sadalomban ott és akkor, amikor az Isten üzenete, az Ige megszólal. Az előttünk járók látását, hitbeli felismeréseit nem kívánjuk időtlenül vizsgálni. A felismerések és a té­vedések egyszerűen kötődhetnek a korhoz és az Ige helyes vagy helytelen megismeréséhez. De figyelmez­­ni kívánunk az egyház Urának, Jézus Krisztusnak ta­nácsára, aki arra tanít, hogy újra és újra vizsgáljuk meg az Ige fényében életünket, és minden helyzetben tanuljunk meg visszakérdezni az alapokig, megbízatá­sunkig. Az egyháztörténet segít ma is feltárni a ránk bízott üzenet útját és mai érvényét. Az emlékezésnek alapigénk szerint adott célja is van mégpedig, hogy kitudódjék „mi van a te szívedben”. Ilyen értelmezéssel pedig az egyháztörténelem fő fel­adata, hogy rámutasson cselekedeteink indítékaira és visszavezessen bennünket megbízatásunkhoz, az Isten­től reánk bízott adventi üzenet alapjaihoz. Ezeknek a gondolatoknak a jegyében szeretnék emlé­kezni a magyar adventista egyház elindulásáról, egy­házunk életének egy­néhány kiemelkedő eseményéről. Az Adventista misszió történetét, ha tanulmányoz­zuk, az 1880-as évektől kezdve olvashatunk adventis­ta, vagy adventistákról szóló híreket az egyházi sajtó­ban. 1895. május 22-ike azért kiemelkedő időpont, mert Rottmayer János és neje akkor lesznek egyhá­zunk tagjai, akiken keresztül L. R. Conradi, a ham­burgi adventista misszió vezetője megismerkedhet Szalay József nagybecskereki református lelkésszel, ő az, aki E. G. White „Jézushoz vezető út” című könyvét magyar nyelvre fordítja, amely jó segítség lesz a missziós munkához, sőt Szalay lelkész még lap­jában is helyet ad adventista szerzők cikkeinek. A misszió a következő időben eredményesen fejlődik. Ez pedig arra késztette az akkori adventista európai egyházvezetőséget, hogy Magyarországra önálló lel­készt küldjenek. Az egyházszervezés eme első, ki­emelkedő lépése történt meg 75 évvel ezelőtt, amikor 1898. augusztus 21-én Budapestre érkezett Huener­­gardt János Frigyes misszionárius, a Magyarországon dolgozó első adventista lelkész. Huenergardt lelkész alig egy évvel azelőtt érkezett Európába, hogy a ham­burgi, berlini, brémai és kieli gyülekezetekben végez­zen szolgálatot. Az 1898 augusztusában megtartott né­met konferencia után pedig, a vezetőség megbízása alapján Magyarországra érkezett, hogy itt végezzen lelkészi szolgálatot. Huenergardt lelkész munkáját Isten jó gyümölcsök­kel áldotta meg. Ennek eredményeként 1890-ben már magyar hallgatója is van a németországi friedensaui lelkészképzőnek, mégpedig az erdélyi származású Ke­lemen István, a későbbi első magyar felszentelt adven­tista lelkész. Az egyre jobban terebélyesedő misszió szorosabb szervezeti kereteket kíván. Ezért az 1902-ben Konstan­­zában tartott konferencián megszervezik „az Osztrák- Magyar—Balkáni misszió területet”. Ennek a misszió­területnek lesz külön szervezett része a még ugyaneb­ben az évben Kolozsvárott megalakult­ Magyar Unió Egyesület. 1911-ben már három kisebb területi egysé­get is létre kell hozni az unióban. 1912 júliusában pe­dig megalakult Budapesten a Duna Unió. Ezután a világtörténelem egyik legfájóbb eseménye az első világháború következik, amely nem kedvezett a fiatal adventista egyháznak sem. Az első világhábo­rú után a Tanácsköztársaság napjaiban egyházunk há­borítatlanul élte életét. Az első világháború után Magyarországon egyházunk új szervezeti forma szerint fejlődik tovább. Újabb konferenciák, szükségszerű átszervezések követték egymást. Az 1930-as években újabb problémát jelentett egyházunk közjogilag rendezetlen helyzete, a még ér­vényben levő 1895-ös nevezetes 43-ik törvénycikk alap­ján, amely az egyházakat osztályozta. Ebben az időben a 18 éven aluliaknak nem volt szabad adventista is­tentiszteleteket látogatni. A csendőrség és a rendőri szervek rendre ellenőrizték az istentiszteleteket, az el­mondandó prédikációkat pedig rendszeresen, előzete­sen jóvá kellett hagyatni a hatóságokkal. Gyülekezeti tagjaink, az idősebbek el tudják mondani hányszor vol­tak kitéve a főjegyzők és szolgabírák vallási türelmet­lenségről tanúskodó, önkényes büntetéseinek, gyüleke­zeteink pedig az indoktalan betiltó határozatoknak. Ezeket a jórészt helyi jellegű kellemetlenségeket te­tőzte be egyházunk 1939. december 2-iki betiltása. Ma­gyarországon 13 hónapig tilos volt minden adventista istentisztelet. 1941 januárjában csak névváltozással, a Bibliakövetők Felekezete név felvételével, sikerült ideiglenesen, korlátozott legális lehetőséget biztosítani istentiszteleteink megtartásához. Az állásnélküliséget, a különböző katona­ problémákat, a szombat­ kérdésből eredő megannyi nehézséget aligha kell külön említe­nem. Talán csak annyit, hogyha az egyház ügye, a névváltozással rendeződött is valamit, az egyház elnö­ke behívót kapott katonai szolgálatra. Mindezek ellenére elmondhatom, hogy az üldözés e kegyetlenül nehéz évei nem a tétlenség napjai voltak az adventisták életében. Amint azt kiállításunkon be­mutatjuk, ebben az időben megerősödött egyházunk diakóniai és szeretet­szolgálata. Egyháztagjaink a szo­ciális felelősség ébresztgetésével is próbáltak segíteni a cselekvő segítés mellett. Ugyanez a felelősség nyilvá­nult meg Isten vezetése folytán egyházunk vezetőiben és tagjaiban az 1940-es években a vallási és faji meg­különböztetés idején is. Sajnálatos tény, de 1942 júniusában újabb belügymi­niszteri rendelet jelent meg az adventisták betiltásá­ra, és csak 1943. július 3-án gyűlhettek össze újra egy­háztagjaink az istentiszteletek megtartására. A sok hányattatás, megcsúfoltatás, a jogtalan sérelmek arra késztették az akkori egyházvezetőséget, hogy a többi kisegyházak vezetőivel együtt, megalakítsák a mai Szabadegyházak Tanácsa jogelődjét, a Szabadegyhá­zak Szövetségét, amelynek ma már egészen más a funkciója mint volt a kezdeti szakaszában, amikor megtűrt vagy be nem vett felekezeteket tömörített magában, hogy érdekeinket a nagyon szűkös lehetősé­gekhez képest képviselje. 1945-ben hazánk felszabadulásával új fordulat állt be a magyar nép történetében és ezzel együtt egyhá­zunk életében is. A felszabadulás a szó szoros értel­mében szabadságot jelentett egyházunk és gyülekezeti tagjaink számára. Történelmünk során lényegében et­től az időtől vallhatjuk szabadon hitünket és tehetünk bizonyságot az Istenitől kapott adventi üzenetről. Számunkra az állam és az egyház szétválasztása nagy előnyt jelentett, éppen ezért örömmel üdvözöl­tük. Alkotmányunk minden állampolgárnak biztosítja a lelkiismereti szabadságot és a szabad vallásgyakor­latot. Ilyen értelemben a felszabadulás után egyhá­zunk nemcsak külső lehetőségekben erősödött meg, hanem belső életében is. Ettől az időtől jellemző, hogy

Next