Theologiai Szemle, 1982 (25. új évfolyam, 1-6. szám)

1982 / 2. szám - KÖNYVSZEMLE - Tóth Béla, P.: A teljes élet

egyrészt a c­i­tesianismus-coccejanismus és bizonyos mértékig még az ortodoxia majd a racionalizmus és idealizmus között folyik, mutatja be Koncz Sándor ki­tűnő tanulmánya (A filozófia és teológia oktatása 1703— 1849 között), pontos történeti hátteret rajzolva, s az egyes fontosabb személyeket (is). Csécsi János, a Szath­­mnári Paksi tanár-dinasztia, Rozgonyi József, Sipos Pál, Őri Fülep Gábor, egyenként is elemezve. A kollégium történetének alakulását 1849-től 1919-ig Barcza József dolgozata kíséri végig. A szabadságharc utáni nehéz kezdet majd Haynau rendelete, amelyben felfüggesztette a magyar protestáns egyház és iskolák autonómiáját, kilátástalan, sötét jövőt ígér a kollégi­umnak. A küzdelem az iskoláért újra megindult, de az csak 1860. május 15-én kapta vissza szabadságjogait. Ettől kezdve újra felfelé ível a kollégium pályája, ja­vul a helyzete, a tanulók száma megnő, új létesítmé­nyek keletkeznek. Külön fejezetet szentel Barcza Jó­zsef értekezésében a „pataki szellem” kialakulásának, a kollégium belső életének, a tanárok és diákok együt­tes munkálkodásának, közösségének. A kollégium jog­akadémiával bővül, amelynek oktatási színvonala egye­temi. A felfelé ívelés idején újabb válságos helyzetbe kerül a kollégium. 1916-ban a teológiai és jogi kar kez­deményezi, hogy a főiskolát helyezzék át Miskolcra, mert a rohamosan fejlődő város a lelkész- és jogász­­képzésnek több előnyt, nagyobb életteret képes nyúj­tani Pataknál, s reális lehetőséget kínál annak protes­táns egyetemmé fejlesztésére. A háború azonban elte­relte a figyelmet mind a protestáns egyetem eszméjé­ről, mind az áthelyezés kérdéséről. Ezek után a tanul­mány röviden felvázolja a kollégium helyzetét a há­ború éveiben és a tanácsköztársaság napjaiban. Czegle Imre: A tudományok művelése a kollégium­ban 1849—1919 között című stúdiuma az iskola, annak tanárai tudományos és közéleti tevékenységét, szerkesz­tői és irodalmi működését beleágyazva a kor művelődé­si képébe, roppant széles körű, alapos anyaggyűjtő munkával, lexikom­-szerűen tárja az olvasó elé. E feje­zet a tanulmánykötet egyik legértékesebb része. T. Erdélyi Ilona: Erdélyi János Sárospatakon című írása Erdélyi Jánosnak, a diáknak és tanárnak Paták­kal összefonódott életét írja meg, amely a kollégium története egy szakaszának bemutatása is egyszerre. " Barcza József vázlatos áttekintést nyújt a kollégium 1919 utáni történetéről, a gazdasági helyzetről, a jog­akadémia 1923-ban történt megszüntetése körülmé­nyeiről, a tanítóképző intézetről, a gimnázium újabb fellendüléséről, a teológiai akadémia életéről és Patak egyedülálló, kellően még fel nem dolgozott tevékeny­ségéről, a népfőiskoláról. Hörcsik Richárd szorgos kutatómunkája nyomán előkerültek a kollégium épületeire vonatkozó doku­mentumok a régebbi épületektől kezdve a legújabb időkig, s megelevenednek a pártfogók, előttünk áll az egész épület-komplexum. Szentimrei Mihály a kollé­gium tudományos gyűjteményeit mutatja be (a Nagy­könyvtárat, a levéltárat, a múzeumot és annak gyűj­teményeit, valamint az egyedülálló Adattárat, amely a faluszeminárium gyűjtéséből nőtt ki­ az olvasónak, azok keletkezésében, történetében és legfontosabb anyagában. Takács Béla pedig rövid összefoglalást ad a sárospataki nyomda történetéről 1650-től 1949-ig. (A szerző nagy nyomd­atörténeti monográfiája 1978-ban jelent meg nyomtatásban a Magyar Helikon gondozá­sában.) Az ízléses, szép kivitelű kötetet számos fénykép il­lusztrálja. A közölt tanulmányok mozaikszerűen illesz­kednek ugyan, de nem egyenlő tudományos értékűek. A tanulmánykötet így kitűnően tükrözi a sárospataki kollégium története kutatásának jelenlegi állását, ered­ményeit, s mutatja, a további kutatásnak merre kell haladnia, hol vannak kiegészíteni valók. Egy névmu­tató könnyebben használhatóvá tette volna az érté­kes munkát. Ladányi Sándor A teljes élet Philip Potter; Life in All its Fullness, Genf, 1981. 173. o. Ismerve az ökumenikus mozgalom mai „válságát”, ami az Egyházak Világtanácsa tényleges, politikai sú­lyú cselekvéseinek következményeként lett a 70-es évek végére a nemzetközi egyházi élet egyik főtémá­jává, azt hinné az ember, hogy az EVT főtitkára 1981-ben (angol nyelven) megjelent könyvében véde­kezni és magyarázkodni fog. A helyzet jellemzéséhez elég talán utalni pl. a skót református zsinat külügyi bizottságának határozatára, amely megvon minden anyagi támogatást a világtanács Rasszizmus Elleni Program­jától, mivel abból Genf 85 000 dollárt folyó­sított a rodézia-zimbabwei Hazafias Front támogatá­sára, és felhívta Genf figyelmét a „skót egyházban tapasztalható komoly bizalmatlanságra az EVT iránt”, e kényes és vitatott politikai lépések következtében. (Reformed World, 1978/4. 188—189. o.) A védekezés és magyarázkodás azonban a gyenge­ségnek, esetleg a nézetek ingatagságának, vagy az igazi hit és meggyőződés hiányának jele lenne — és Philip Potter nem ez az ember. Könyve arról győz meg bennünket, hogy Philip Potter az EVT főtitkáraként is mindent hitből, még­pedig a Jézus Krisztusba vetett hitből tesz. Meg kell ezt állapítanunk, még akkor is, ha magukban a vi­tatott kérdésekben kockázatos lenne valós, megbíz­ható, személyes tapasztalaton alapuló ismeretek hiá­nyában véleményt mondanunk. Hiszen, és éppen erre figyelmeztet egyebek közt Philip Potter, az „informá­ció” ma legtöbbször eszköz a hatalom kezében han­gulatkeltésre, saját céljainak előmozdítására, mani­pulációra, akár ellenségeskedések szítása és fenntar­tása formájában is, ha ez „hasznos” ... (92. o.) Ezért tehát valós, személyes tapasztalatok hiányában tő­lünk távoleső, bonyolult, általunk itt alapjában meg nem vizsgálható kérdésekben — nézetünk szerint — helyesebb az ún. „állásfoglalások” mellőzése. Mi az viszont, amit mégis elmondhatunk Philip Potter könyve kapcsán? Mindenek előtt az, hogy hinnünk kell szavának, mert míg pl. a rasszizmus elleni fellépés — egy olyan társadalmi közegben, ahol az esetleg az establishment, hivatalos ideológiai programja is — lehet egyszerűen „lip-service” is, addig egy olyan közegben, ahol ez a társadalom vezető erőinek, politikai tényezőinek, propagandagépezetének, sajtókampányainak kihívását jelenti, ott valószínűbb, hogy prófétai szolgálat. Az első esetben lehet szó akár a Krisztus szavától régen elidegenedett egyház, a „nagy parázna” hízel­kedő szavairól, aki a „fenevad” hátán ül, és a föld királyaival paráználkodik; második esetben ugyan­azok a szavak (és az EVT esetében: tettek!) lehetnek akár egy, az évszázadokon át hiába várt, az őt kör­nyező szekuláris hatalmi tényezőktől immár függet­lenedő, a „trón és oltár” összefonódását végre való­ban felszámoló, eszmélő egyház életének biztató jelei.

Next