Theologiai Szemle, 1983 (26. új évfolyam, 1-6. szám)

1983 / 4. szám - KÖNYVSZEMLE

KÖNYVSZEMLE Az 1894-95. évi magyarországi egyházpolitikai törvények és a református közvélemény Csohány János: Teológiai doktori értekezés. Debrecen, 1981. 162 sokszorosított oldal. A szerző dolgozata megírásával a magyar egyház­­történetben még szinte teljesen érintetlen területet, ti. a múlt század végén alkotott egyházpolitikai tör-­­ vényekkel kapcsolatos református egyházi magatar­tás folyóiratokban tükröződő legfontosabb megnyilvá­nulásait dolgozta fel. Az az idős terület, amit egy­felől a házassági jogról (1894: XXXI. tc.), azután a gyermekek vallásáról (1894:XXXII. te.), valamint az állami anyakönyvekről (1894:XXXIII.) szóló törvé­nyek, majd a következő évben az izraelita vallásról (1895:XLII. te.) és a vallás szabad gyakorlatáról (1895: XLIII. te.) szóló törvények megalkotása megkívánt, — igaz, hogy egy hosszú és nem kevés vitával járó elő­készülettel járt, viszonylag kicsi időt, mindössze két évet ölelt fel. Mindenki tudja azonban, aki a magyar egyháztörténelemben járatos, hogy ezek a törvények egyfelől a magyar egyházak életében a római egyház­nak olyan, korábban egyértelműen érvényesülő elő­nyeit szüntették meg, amire az előző időszakokban gondolni sem lehetett. Másfelől Magyarországon is ér­vényesítették azt, ami már sok más országban a poli­tikai liberalizmus révén régen megvalósult. Egyúttal pedig,­­ ha a kormányzat a gyermekek vallásáról szóló törvényben kénytelen volt is bizonyos mérték­ben engedményt tenni a római katholicizmusnak, ami­ből azután évtizedeken át igen sok vallási villongás támadt, a törvények által elért jogi rendezés egy­értelműen kedvező volt minden más vallási felekezet számára, beleértve a zsidóságot és a kis felekezete­ket is. Csohány János ezeknek a törvényeknek a jelentő­ségét rendkívül tiszteletreméltó történeti tárgyilagos­sággal mutatja fel. A dolgozatnak abban a részében van azonban a legnagyobb é­rték, amelyben a refor­mátus közvélemény alakulásával foglalkozik. Ezt igen széles körű és mély anyag feltárásával, az összes szám­­bajöhető folyóiratcikkek és tanulmányok feldolgozá­sával, mutatja be. Azt a mértéktartó érdeklődést és állásfoglalást, amivel a reformátusság ezeknek a törvényeknek a megalkotását kísérte, nem csak az indokolta, hogy ez a reformátusság bizonyos lehetett affelől, hogy a kor liberális felfogása az új törvé­nyek megalkotásának kedvez, hanem az is, hogy az addigi helyzet bármilyen változása az addig monopol­­helyzetben levő római egyházon kívül minden más egyháznak csak kedvezőbb helyzetet teremthet. Ezek­nek a tényeknek és gondolatoknak az egyháztörténet tudománya módszereivel való bizonyítása a magyar egyháztörténet e jelentős korszakában ezt a dolgoza­tot mindenképpen érdemessé teszi arra, hogy a széle­sebb olvasóközönség is megismerhesse. A dolgozatot rendkívül széleskörű jegyzetanyag, a szerző több mint 100 publikációját tartalmazó bibli­ográfia és német­ nyelvű összefoglalás egészíti ki. Jánossy Imre 254 „Boldogasszony Anyánk” Majsai Mór—Székely László: Ecclesia, 321 l. Az Ecclesia Szövetkezet e kiadványa két önálló művet foglal magába. Az első rész Majsai Mór, szent­földi biztos, egyháztörténész munkája, melynek címe: Szűz Mária tisztelete Magyarországon Szent István királytól napjainkig. A második részben Székely László papköltő a „Szűz Anya életrajzát” verseli meg íme a te Anyád címmel. Majsai Mór írásának műfaja valahol a szépirodal­mi és a történeti elbeszélés határmezsgyéjén van. Bár a szerző neves mariológus, a Mária-dogmák, illetve azok kialakulása nem képezi a mű tárgyát. E könyv­ben a katolikus egyházat jellemző Mária-tisztelet tényként kezeltetik, melynek Magyarországon külön­leges hagyománya van. Mit mondhat erre egy pro­testáns olvasó? Azt nyilván nem, hogy ez nem igaz, mivel igaz. S az is furcsa lenne, ha tanításaink sze­rint érvelnénk a Mária-tisztelet ellen, hiszen e könyv teológiailag nem érvel azok mellett. A bevezetésben az­­ősmagyarok vallásával ismer­kedhet meg az olvasó, mely az ősmonotheizmus je­gyeit viseli magán. Ez a tény adja a spirituális alapot a keresztyénség elfogadására. A honfoglalás külső és belső nehézségeivel, s­­ó letelepedés okozta gondokkal párhuzamosan folyt a keresztyén hit fel­vétele, bár a szerző elismeri, hogy a honfoglaló tör­zsek vándorlásaik során már a korábbi századokban megismerkedtek a keresztyénséggel. Géza fejedelem politikai megfontolásból keresztelkedett meg, de fia, István „ ... már komoly és alapos keresztyén nevelést kapott” (17. 1.). A „Lengyel—magyar krónika” szerint a Mária-tisztelet Magyarországon már István megko­ronázásával kezdetét vette, mely „a Szűz Máriáról szóló fejedelmi mise keretében történt” (22. 1.). Ugyanennek a forrásnak a tanúsága szerint „a szent király már 1001 után felajánlotta országát a Szent Szűznek” (22. 1.). Ezt a fölajánlást élete során több­ször megismételte — állítja a szerző a következő for­rásokra támaszkodva: Nagyobbik Legenda, melynek XII. századi másolata maradt ránk, Kisebbik Legenda, mely még későbbi, Arduin (1088—1105) Győr­­5. püs­pökének írása István életéről, melynek XII. századi másolata maradt fenn. Még ha e források történelmi hitelességét nem is kérdőj­elezzük meg, akkor sem tartjuk rendkívülinek az első király Mária-tiszteletét. Az első király fő célja vándorló népének letelepítése, a belső egység létrehozása, e nép megtartása az euró­pai keresztyén kultúrában való „honosítás” által. En­nek megfelelően természetesnek érezzük, hogy az, aki a Mária-kultusz által átitatott keresztyén hitben ne-

Next