Theologiai Szemle, 1983 (26. új évfolyam, 1-6. szám)

1983 / 4. szám - KULTURÁLIS KRÓNIKA

részét történeti csodának” nevezte Armand Hammer gyűjteményét, mely öt évszázad mesterműveit vo­nultatja fel. Valsóban nem minden­napi élmény Michelangelo és Leo­nardo, Raffael és Coreggio rajzait, Dürer megrendítően szép virág­ok varellj­ét látni vagy két remek Rembrandt képben gyönyörködni Rubens, Goya és Corot képeinek tár­saságában. Ezt tetézi a 19—20. szá­zad művészetének nem mindennapi kollekciója, melyből csak néhány nevet kedvcsinálóul: Manet, Sisley, Monet, Pisarro, Renier, Cezanne, Degas, Toulouse-Lautrec, Gauguin, Van Gogh — és ezzel még nem is értünk a lista végére. De nemcsak a gyűjtemény csodá­latos, hanem az az ember is különös, aki ezt a gyűjteményt létrehozta. Életrajzát Bob Considine írta meg „Armand Hammer nevezetes élete” címen. Ükapja hajókat épített Nagy Péter cárnak, nagyapja az ukrajnai Herszonból 1875-ben vándorolt az Egyesült Államokba, apja pedig or­vos volt New Yorkban. Ennek szán­ta fiát is, aki eredményesen elvégez­te a Columbia egyetem orvosi karát, de közben kiderült, hogy remek üz­leti érzéke van. Rendbehozta üzle­tileg apja csődbe jutott kis gyógy­szergyártó üzemét és már 20 éves korában milliomos volt. 1921 júniu­sában orvossá avatták és mivel csak januárban kezdődött a kórházi gya­korlat, elhatározta, hogy meglátogat­ja ősei hazáját. A kereskedelmi blokáddal mit sem törődve kezdett kereskedni a gazdasági­­blokád alatt szenvedő fiatal szovjet állammal. Hamarosan jó kapcsolatba került Leninnel, hatalmas gabona üzleteket kötött. Egymillió véka gabonát adott el azbesztért, fáért és szőrméért. Rövidesen 38 amerikai vállalat kép­viselője a Szovjetunióban. Ő veszi rá az antikommunizmusáról ismert Henry Fordot, hogy adjon el trak­torokat a Szovjetuniónak. 1930-ig élt Moszkvában, majd az új világban próbál szerencsét. Ami­hez nyúl, abból mind nagyszerű üz­let lesz. Még hazatérőben felvásárol­ja a szovjet államkötvényeket, me­lyekhez senkiinek sem volt bizalma, de a kötvényeket a szovjet állam be­váltotta és így Hammer jelentős ha­szonra tett szert. Foglalkozott hor­dókkal, w­hiskyvel, tehenekkel. De talán a legnagyobb üzletét véletle­nül kötötte. 1956-ban elhatározta, hogy nyugalomba vonul. De hama­rosan unatkozni kezdett üzlet nél­kül. Egy szép napon 50 000 dollárt adott kölcsön egy, a csőd szélén álló olajcégnek az Occidental Petróleum­nak. Egyhamar fő részvényese lesz a társaságnak, majd elnöke, és né­hány éven belül az egyik legnagyobb multinacionális­­ vállalattá növi ki magát ez a reménytelennek látszó vállalkozás. Armand Hammer hű marad elveihez. Támogatja a kelet­­nyugati kereskedelmet és mindig a népek kölcsönös megértését. Hob­­byját, a műgyűjtést is ennek ren­deli alá. „Akik személyesen­­találkoz­tak vele, azzal a benyomással bú­csúztak, hogy egy kedves, kellemes öregurat ismertek meg, aki éppoly behízelgő, de megnyugtató hangon beszél, mint egy vidéki, idős köror­vos. Igaz, az is lett volna belőle, ha nem vonzotta volna végzetesen az üzleti élet.” Hammer hivatali szobájában egy bekeretezett fényképet őriz. Rajta a következő orosz nyelvű ajánlás: „Armand Hammer elvtársnak V. I. Uljanovtól (Lenin).” De Lenin krembeli hivatalában is — ami ma már múzeum — őrzi egy tárgy ba­rátságuk emlékét. Van ott egy asz­tali dísz, amin egy bronzból formált majom elmélkedik egy könyvhalmon ülve, melynek tetején Darwin „A majok eredete” című műve van. Ezt Hammer 1922 szeptemberében adta ajándékként, amikor röviden beszá­molt Leninnek az azbesztkoncesszió­­ról­­és a szovjet—amerikai üzleti élet más eseményeiről. Leninnek megtet­szett a kis szobrocska és utasítást adott: ne mozdítsák el az asztalról. Térjünk vissza a képekhez. Ham­mer gyűjteményének koronagyé­mántja Rembrandt Junója, ami a mester kedvesének Hendrickje Stof­­felsnek képmása, aki 1663-ban halt meg, amikor a festő elkezdett ezen a képen dolgozni. A másik Rembrandt-alkotás a fekete kalapot tartó férfi portréja, mely 1647 táján készült, talán Frigyes Henrik her­ceg arcképe. Hammer gyűjteményé­nek legszenzációsabb darabjai a francia 19. század és a 20. század fordulójának remekei. Hammer nemcsak „nagy neveket” gyűjt. Ezért a kiállítás kapcsán módunk van arra is, hogy művészettörténeti ismereteinket bővítsük. Bizonyára lesznek olyanok, akikre az amerikai festészet néhány alkotása hat a re­­veláció erejével, vagy Odilon Redon virág csendéletjét tartják különös­nek, de az úgy gondolom nem vitás, hogy Gustave Moreau (1826—1898) vászna, az 1876-ban festett „Salome” megismerése rejtegeti a legtöbb mű­vészettörténeti tanulságot. A képen a titokzatos fények­­és csillogások világában táncol Salome , a „vég­zet asszonya”. A kép a szimbolizmus és a szecesszió határán áll. Moreau a szürrealisták közvetlen elődje, aki nagy hatást tett ezzel a képével kor­­társaira. John Walker, a jeles mű­vészettörténész a katalógus elősza­vában utal arra, hogy J. K. Huys­­manra is nagy­­hatást tett, aki „A különc” című regényében leírja a képet, s „az ő prózája is olyan csil­logó, mint maga a festmény”. Nem véletlen, hogy ezt a regényt a csil­logó szép szavak mestere, Kosztolá­nyi fordította magyarra. Ez a kép Justh Zsigmondot is elbűvölte, aki 1888-ban pillantotta meg egy párizsi szalonban „a legszubtilisabb kor leg­­raffináltabb s legbetegebb festőjé­nek,” Salome vásznait, akinek „tes­tén az ékkövek ragyogása csak kiemeli testének fékeveszetten érzé­­kies idomait, amelyekből a v­ágren­­dítő asszony egész bódító, mérgező, veszedelmes, páratlan egyénisége­­beszél”. A gyűjtemény többi képe is meg­érdemelne néhány elemző mondatot: a grafikai gyűjtemény remek lapjai Michelangelo kettős rajza, mely a legnagyobb Pieta első megfogalma­zása, Correggionak a pármai kép­tár oltárképéhez készült vázlata, és a többi remekmű. A nagyszerű, szemlélődésre indító tárlat még egy indirekt tanulsággal­­is szolgál. Alá­húzza a Szépművészeti Múzeum gyűjteményének kiegyensúlyozottsá­gát és az itt bemutatott remekek művészi értékét. Hiszen a budapesti Rembrandtokkal sem kell szégyen­keznünk. Egy emelettel feljebb ösz­­sze lehet hasonlítani a mi Corot vagy Pisarro képeinket a Hammer gyűjtemény remekeivel — és bátran mondhatjuk, hogy kis számú im­presszionista és postimpresszionista képeink legjobbjai is állják a ver­senyt a Hammer gyűjtemény m­agy­­aabecsült kincseivel. John Walker a kiállítás remek ka­talógusának előszavában így jellem­zi Hammert: „nem olyan, mint a többi műgyűjtő. Kutatni szeret és nem birtokolni”. Éppen ezért ez a kiállítás is kutatásra, új ismeretek gyűjtésére sarkall. (Búcsúzzunk Hammer ajánló soraival, egy idős, sokat látott ember reménykedő op­timizmusával: „A kiállítás folytatja majd az útját, a jobb megértés kö­vete marad a világ népei között. Eb­ből a megértésből kiindulva remél­hetjük, hogy az a csodálat és gyö­nyörűség, amelyet e művek alkotói kiváltanak a világban, a béke és a virágzás korszakát jelzi valameny­­nyiünk számára.” Szigeti Jenő

Next