Theologiai Szemle, 2005 (48. új évfolyam, 1-4. szám)

2005 / 1. szám - SZÓLJ, URAM! - Derencsényi István: "Határok közt élve, határtalan reménységgel": olvasandó: Ézsaiás 40, 25-31

THRONOS רן0ר׳ י ív? ■4־ T״ T HÓK PÁL e- «inahiumi könyvtár Budapest, Ráday u. 28. SZÓLJ, URAM! ״ Határok közt élve, határtalan reménységgel” Mindenütt az életben határokhoz érünk és akadályokba üt­­közünk. Itt nem csupán falakra, sorompókra, kerítésekre, ár­­kokra, kidőlt fákra gondolok, amelyek gátolnak a közlekedés­­ben. Hanem ezt egészen átfogó módon értem. Igen, az élet minden területén tapasztaljuk lehetőségeink, adottságaink, képességeink határait. Mi esendő, gyarló, halan­­dó emberek gyakran szenvedünk egzisztenciánk szűkösségétől, szorosságától. Nem vagyunk képesek korlátlanul újat kezdeni és feldolgozni azt; befogadó és felfogó képességünknek határa van. Tehetségünk is véges, nem tudunk mindent és nem értünk mindenhez. „Tükör által homályosan látunk, rész szerint van bennünk az ismeret”. Nem végtelen a türelmünk, a mások iránt tanúsított megér­­tés és jóindulat. Gyakran megfogyatkozik az erőnk és az egész­­ségünk. Minél jobban előre haladunk az életkorban, annál gyakoribb élmény a határszituáció, vagyis az, hogy elérkeztem egy határ­­hoz, ahol már nem vagyok képes arra, amit korábban tudtam, s amit most akarnék, szeretnék. Ha másokon szeretnénk segíteni, ott is érezzük a határok kö­­zelségét, a lehetőségeink kimerülését. Elég arra gondolni, ami úrrá lesz rajtunk, mondjuk betegágynál; még azt sem tudjuk, mit mondjunk, nemhogy, mit tegyünk. Elég, ha egy kedélybe­­teggel találkozunk, vagy egy életunttal, akit ki kellene segíteni élete zsákutcájából. Az időnk is korlátozott. Az idő - ami most, ma rendelkezésünkre áll, ki tudja, holnap is a miénk lesz-e még. Senki sem él határok, korlátok nélkül. Minden ember hori­­zontja korlátozott, akár völgyben, akár hegycsúcson, akár vég­­telennek tetsző síkságon él. Néha ez a korlátozottság nem za­­var, egyszerűen tudomásul vesszük, és ennek megfelelően élünk­­, máskor azonban szorít és nyomaszt, szinte fojtogatóan hat reánk. Ilyen érzésünk van, amikor hirtelen értelmet veszte­­ni látszik létezésünk, amikor bizonytalanná lesz a sorsunk, a jö­­vőnk; amikor elvész az erő, a lendület; amikor többé nincs mel­­lettünk, akivel eddig éltünk. Ilyen esetekben gyakran eluralkodik rajtunk a rezignáltság, a halálos fáradtság? Ilyenkor felmerül bennünk a kérdés: Mi ér­­telme van még a küzdelemnek?! Sőt, egyáltalán van-e értelme a létezésnek?! Ilyenkor jön a kísértés arra, hogy mindent abba­­hagyjunk és feladjunk. Ebben a nagy fáradtságban és lemondásban gyakran fölser­­ült egy álom. Elkezdünk álmodozni, mint a szerencsejátékos, akinek pechsorozata van, de még mindig abban bizakodik, hogy a következő játékban majd rátalál a nagy szerencse: övé lesz a nyeremény, így reménykedünk, hogy „szárnyalni fogunk még mint a sas”, majd úgyis sikerül kitörni a korlátok közül. Azonban mindez csak álom. Mi bizony emberek vagyunk: két lábon jár­­va a gyakran göröngyös földön - és nem szárnyakat növesztve röpködünk könnyedén és vidáman a levegőben. Némelyek ugyan megpróbálják: mindent feladnak, felszámolnak ott, ahol határokhoz értek és áthatolhatatlan akadályokba ütköztek - el­­repülnek, eltelepülnek onnan, hogy valahol másutt próbáljanak szerencsét és kezdjenek újat az életben. Ez azonban többnyire nem szokott sikerrel járni, mert a problémák nem maradnak ott az elhagyott helyen, hanem velünk jönnek, hiszen ezek a prob­­lémák a mieink, vagyis személyesek, személyhez kötöttek; bi­­zony velünk jön a rossz szokás, a vérmérsékleti hiba, a bűn, a bánat, a gond, az alaptermészet, a rendezetlenségek, a megol­­datlanságok. Bizony álom­­ elrepülni, helyet változtatni és akkor minden rendbe jön. De tényleg csupán álom ez az elrepülni? Hát ez nem lehet semmiképpen sem valóság? Olvasandó: Ézsaiás 40,25-31 A Szentírásnak most éppen azt a helyét olvastuk, ahol ez a sóvárgás fogalmazódott meg. Jeruzsálem és benne a templom romokban hever, az ellenség a túlélőket idegen országba hur­­colta. A deportáltak minden reményt feladtak, csüggedtek, bé­­nák, rezignáltak. És ekkor Isten megbízásából így szól hozzá­­juk a próféta: „Tekintsetek föl a magasba”. A próféta mintha azt mondaná: Hát nem láttok? Hát mindnyájan vakok vagytok? Vagy nem akartok látni? Hát nem veszitek észre, hogy nem­­csak határok, gátak, falak, akadályok vannak? Nem csak az a valóság van, amire bénult tekintettel bámultok, hanem van an­­nál egy nagyobb valóság is, csak azt nem veszitek észre: „Hát tekintsetek föl a magasba!”. Ne csak azon merengjetek és búsongjatok, ne csak arra me­­redjen tekintetetek, ami tönkretesz és kifoszt titeket, hanem Ar­­ra nézzetek, aki képes meggyógyítani a sebzett lelkeket és fáj­­dalmas szíveket. Nézzetek Istenre és lássátok meg végtelen ha­­talmát, határtalan szeretetét. Olyan ez, mintha a próféta kinyit­­ná egy elsötétített szoba ablakát és odavonszolná a bent lévőket a nyitott ablakhoz, és azt mondaná: Na, nézzétek, hát ez a va­­lóság és nem az, ahová visszahúzódtatok. „Tekintsetek fel a magasba és nézzétek, ki teremtette az ott lévőket?” Tekintsetek fel, és akkor majd észreveszitek: nem azt kell halálosan komo­­lyan venni, amit mi csinálunk, amire mi képesek vagyunk, ha­­nem azt, amit Isten tesz, amire Ő képes. Hát ne gondoljuk, hogy mindent nekünk kell megoldanunk!­­ Ne gondoljuk, hogy minden eredmény vagy kudarc kizárólag tőlünk függ. Hát nem Isten teremtett mindent? Hát nem Neki köszönhet­­jük az életünket, megtartatásunkat? Hát miért éppen most for­­dítana hátat nekünk, teremtményeinek? De Ő ezt képtelen is volna megtenni, mert lényével, isteni lényegével ez nem egyez­­tethető össze.­­ ״ Még az anya is elfelejtheti gyermekét, de én te rólad el nem feledkezem - így szól az Úr”. ״ Tekintsetek fel!” - fúrjátok bele tekinteteteket a múltba, és ne feledjétek el, men­­nyi jót tett velünk az Isten. ״ Miért mondod hát, hogy rejtve van sorsom az Úr előtt?” - Hát nem hallottál arról, hogyan hozta ki népét az Úr ״ erős kéz­­zel és kinyújtott karral” Egyiptomból, a szolgálat házából? Hát nem hallottál arról, hogy Isten az O Fiában, Jézus Krisztusban mindent nekünk adott? Hát nem hallottál arról, hogy Isten ha­­talma, bölcsessége végtelen és szeretete soha el nem múlik? Az Úr a mi Istenünk, ajándékozó Isten - ahogy a próféta mondja: ״ Ő ad”. Istené az erő és a hatalom­­, de Ő ezt nem csu­­pán önmagának tartja meg. Ő ״ erőt ad a megfáradtnak és az erőtlent nagyon erőssé teszi. ” Ő״ ad”, és nem azért ad, mert ezt érdemeljük, hanem azért, mert nagy szükségünk van rá. Isten sohasem az érdemeinket keresi, hanem mindig a szükségeink­­re néz. Jézus mondja: „Szánakozom a sokaságon”. Isten az erőt nem mindig és nem azonos mértékben adja, hanem úgy, aho­­gyan azt kifürkészhetetlen bölcsessége diktálja. Van, amikor minden várakozást messze meghaladó módon adja; olyan sok erőt ad, hogy szárnyal vele a földön járó, kétlábú ember - más­­kor meg annyit ad, hogy a botladozó, földön elvágódó ember fel tudjon állni és tovább tudjon botorkálni. Azonban Isten, amikor erőt ad, mindig elegendőt ad, s ami­­kor kegyelmét kínálja, mindig eleget ad. Gyakran hallottam már és magam is átéltem, amikor keser­­vesen így sóhajt fel az ember ״ én ezt már nem bírom tovább, és csoda történt, és volt tovább”.­­ Volt tovább, ״ mert az Úr erőt ad a megfáradottnak és az erőtlent nagyon erőssé teszi”. Tekintsetek fel a magasba és vegyétek észre, nem vagytok magatokra hagyva ״ és ha az Isten velünk...” - nem lehet elle­­nünk senki és semmi sem! Derencsényi István 3

Next