Theologiai Szemle, 2008 (51. új évfolyam, 1-4. szám)

2008 / 1. szám - SZÓLJ URAM - Kalota József: Ikon és szó - az ikonosztázion teológiája

Ikon és szó­­ az ikonosztázion teológiája A Theologiai Szemle Szerkesztőbizottsága az „ Október a Reformáció Hónapja 2007” rendezvénysorozat egyik programjaként Kecskeméten, a református egyházmegye dísztermé­­ben tartotta az úgynevezett Theologiai Szemle Napot. E nyilvános szerkesztőbizottsági ülésen elhangzott előadások közül az alábbiakban olvashatjuk Kaleta József Reuss András és Bodó Sára gondolatait. Ezúton is köszönetet mondunk e program házigazdájának, a Bács-Kiskun Református Egyházmegyének. (a szerkesztő) Az ״ ikon” és a ״ szó” egyaránt az Egyház művészi nyelve, az a ״ techné”, melynek segítségével valamit, vagy Valakit (Logosz) leképez és megjelenít. Ilyen érte­­lemben az ikonosztáz nem egy statikus látvány, hanem eleven, létező valóság, melynek nem az a funkciója, hogy a hívő elől eltakarja az oltárban zajló eseményeket, hanem éppen fordítva, hogy ráirányítsa a figyelmét és felnyissa a szemét a liturgikus cselekmények valódi di­­menzióira. Az ikonosztáz ״ maximális kifejeződése mindannak, amit az ikon képes számunkra vizuálisan feltárni.” (Quenot M., The Icon, St. Vladimir’s Seminary Press, New York, 1991, 48.) A liturgia alatt az ikonosztáz élet­­re kel, és az Egyház teljessége ténylegesen láthatóvá vá­­lik. A képfal történelmi kialakulásának folyamatát nél­­külözve csak a két fő teológiai irányt, az isteni leeresz­­kedés és az emberi lélek fölemelkedésének egyes stáció­­it kísérlem meg a középső függőleges képsor segítségé­­vel röviden megmutatni. Segítségemre lesz paptársam, Nacsinák Gergely András ״ A szem böjtje” és L. A. Uszpenszkij ״ Az ikon teológiája”, Kairosz-Paulus, Bu­­dapest, 2003״ c. könyve, amelyből a legtöbb idézet szár­­mazik. Isten megjelenéséről a középső függőleges képsor be­­szél. Ehhez a tengelyhez való emberi viszonyt a kétol­­dalt álló alakok mutatják. Ha az ikonosztáz tartalmát mélységében szemléltetjük, belső magját a legfelső ikonsor képezi. Fentről lefelé halad az isteni kinyilatkoz­­tatás és az üdvösség megvalósulásának útja. A főtengely ikonjai tehát föntről lefelé a következők: ״ Szenthárom­­ság” (ószövetségi) - ״ Istenanyja: a Jel” - ״ Megváltó a trónon, dicsőségben”­, valamint a Királyi Kapu. A Szentháromság ikon az abszolút centrumot, a kez­­det nélküli Őskezdetet jelenti. Isten az Ószövetség szá­­mára névtelen Isten: a négy mássalhangzó, amely jelzi őt, még sokkal arctalanabb, mint a magyar fordítás „Úr” szava, amely végül is köznapi fogalom. Isten Ábrahám három vendégének képében is úgy jelenik meg, hogy tu­­lajdonképpen rejtve marad. A három alak ennél fogva kiváltképpen alkalmas az ״ arché” elvének megjeleníté­­sére. Ez még majdnem a színtiszta ״ semmi”, legalábbis a mi szemléletünk számára, de már ״ szerkezet”. Külön jelentősége van annak, hogy a három arc egyforma. A könyv is néha egyes számban beszél hármójukról, csak köpenyeik színe mutatja személyi különbségüket. De az igen: ״ A pogány triászok és a keresztény Szentháromság közötti különbség az elemek kölcsönös átmenete és a személyek kölcsönös tükröződése, a kettősség és a dia­­lógus közti különbséget jelenti.” (Mitológiai enciklopé­­dia II., szerkesztette: Sz. A. Tokarev, Gondolat, Bp., 1988, 376.) A Szentháromság ikonokon egy fa tűnik még föl, és egy épület. Ezek által lesz a jelenet időfölöt­­tivé, mert a fa az Élet Fája, a fal pedig a Mennyei Jeru­­zsálemé. A Szentháromság ikon a kezdeten kívül az öröktől fogva való akaratnak, a lét forrásának és a világ­­ról való gondoskodásnak is a képe. A ״ Jeli Istenanyja ikon közepén, az asszony szíve alatt a már születésre váró Megváltó tűnik föl, de egyelő­­re még, mint ígéret és titok, a képen anyja méhében, ״ rejtetten” van jelen. Az Istenanyja mediátor, ״ egeknél tágasabb kapu”, akinek nyitottságát (״ synergiáját”) test­­tartása is mutatja, ókeresztény módra, kitárt karral imád­­kozik. A Forrás szintje után ez már a felfogható, a meg­­nyilvánulás folyamatában lévő, de még belső centrum, a felfakadó forrás képe. A Teremtő mellé új elem kerül: a Teremtőt hordozó Teremtményé. A köznapi hit antropo­­morfizáló tendenciái ellenére az ortodoxia hangsúlyo­­zottan egy transzcendens istenképet hirdet. Az bűvöli el, miképpen lesz ez a végül is absztrakt eszme emberi lény­­nyé. Hogyan lehet az elv, amin mindenek alapulnak, aminek nyomát őrzi magában minden létező, egy asz­­szony méhében jelen és hogy a Teremtő ezúttal a teremt­­mény képére formáltatik. A Jel Istenanyja a kapocs az is­­teneszme és az Istenember között, aki a következő re­­giszterben már nem rejtetten, hanem teljes dicsőségében van jelen. A „Megváltó a trónon” a Pantokrátor-ikonok egyik tí­­pusa. A névtelen, arctalan hatalom, amelynek létét a mindenségben meg lehet sejteni, valóságosan megjele­­nik, és emberi szavakkal beszél. Az asszintvonalak sehol másutt nem olyan erőteljesek, mint itt: ez a megdicsőült lét maximuma. Ez az, hogy „teljes Isten és teljes ember”. Megtart minden emberi kondíciót és minden isteni attri­­bútumot, elkeveredés nélkül, de szétválaszthatatlan, új minőségben. És nincs hova kitérni előle, elfoglalta tulaj­­donképpeni helyét, a centrumot, melyet sohasem hagyott el. Ezt jelenti a trón. Evett, ivott, és nem szűnt meg Is­­tennek lenni. Ha mégis valahol változást érzünk, akkor azt lehetne mondani, hogy az ikonosztázon Isten kinyí­­lik, mint a virág. Nem csupán ״ leereszkedik” valami, ami változhatatlan, hanem változatlanul ״ alakul”. A Deézisz-sor és a Királyi Kapu között szokott helyet kapni az Utolsó Vacsora ábrázolása, amely azt mutatja, hogy a fenti titokzatos folyamat miként lép kapcsolatba fizikai módon, érzékelhetően is a világgal. De ugyan­­azért került a kapuszárnyak hat táblájára az angyali üd­­vözlet és a négy evangélista képe is. Ezek az ikonok kap­­csolják a misztériumokat a hívők által közvetlenül ta­­pasztalt dolgokhoz, az Eucharisztiához és a Szentírás­­hoz, emlékeztetvén őket a kegyelem áramlásának folya­­matosságára és azok valóságosságára. Maga a Királyi Kapu, a liturgiában betöltött szerepén kívül is gazdag szimbolikus jelentéssel bír, amelyek kö­­zül most csak azt emeljük ki, hogy ez az a pont az ikon­­falon, amely nem szemlélődésre, hanem cselekvésre késztet, a szentélybe való belépésre, a szent világba va­­ló átlépésre, amelyről az ikonosztáz második olvasata szól. 16

Next