Theologiai Szemle, 2008 (51. új évfolyam, 1-4. szám)

2008 / 1. szám - SZÓLJ URAM - Pecsuk Ottó: "Boldog, aki olvassa..."

SZÓLJ URAM 2008 a Biblia éve hazánkban, és a fenti idézetet a Je­­lenések könyvéből feltehetően sokszor fogjuk hallani az elkövetkezendő néhány hónapban, mint a tematikus év jelmondatát. Szervezőként természetesen célzottan vá­­lasztottuk ki éppen ezt az igét, hiszen két olyan gondola­­ti elemet is tartalmaz, amelyek a Biblia évében a nem egyházhoz tartozó számára is könnyebben érthetővé te­­szik a szándékunkat: az egyik a boldogság, a másik az Ol­­vasás, közelebbről is a bibliaolvasás. A boldogság mint az az állapot, amelyre minden ember törekszik, de csak olyan kevesen képesek valóban elérni. Nem kell hegye­­ket megmozgatnunk ahhoz, hogy ezt a fogalmat köze­­lebb vigyük az emberekhez, hiszen mint elvárás nagyon is közel van hozzájuk, s ugyanakkor mint valóság, na­­gyon távol. Az olvasás kérdése felveti az Istenben hívő és naponként Bibliát olvasó emberek iránymutató fele­­lősségét egy olyan társadalomban, ahol a funkcionális analfabétizmus uralkodik, nagyon sokan csak akkor ol­­vasnak, ha alapvető információk megszerzésére töreked­­nek, s az olvasás nem része az életükhöz tartozó értékek­­nek. Az olvasás a legtöbbeknek nem „örömszerzés”, nem lehetőség arra, hogy megismerjenek olyan gondola­­tokat és értékeket, amelyekkel az életük és a mindennap­­jaik gazdagabbá válhatnak. Mindannyian érezzük, hogy egy ilyen szimptómákat felmutató társadalomban óriási szükség lenne arra, hogy a bibliai értelemben vett bol­­dogság (az Istennel járó, kiteljesedett, megelégedett és ezért „áldott” élet) és a bibliaolvasás (ami Isten akarata keresésének legfőbb eszköze) szoros kapcsolatát felmu­­tassuk. Talán nem haszontalan, ha megvizsgáljuk e rövid idézet tágabb szövegkörnyezetét a Jelenések könyvében majd magát a jelmondatot is. A jelmondatot körülvevő versek ritkábban fognak elhangozni a Biblia éve során, és ezért talán joggal tarthatunk attól, hogy a legkülönfé­­lébb felkészültségű, hátterű és szándékú kommentátorok téves, az ige összefüggésének ellentmondó következteté­­seket vonnak le a boldogság és a bibliaolvasás kapcsola­­táról. Nézzük meg tehát először a közvetlen szövegkör­­nyezetet, amely János jelenésekről írott könyvének tulaj­­donképpeni bevezetése vagy címfelirata. Az első vers szerint a prófétai igék, amelyeket János a következőkben tolmácsol, egyfajta fokozatos kijelentés eredményei. A forrásuk Isten, akitől a feltámadott és di­­csőségben uralkodó Jézus Krisztus vette át az igéket (vö. Jn 12,49), hogy angyali közvetítéssel azok megérkezze­­nek Jánoshoz, Jézus szolgájához, aki végül papírra vetet­­te őket minden hívő számára. Meggyőződésem szerint az itt leírtak nem csak a Jelenések könyvére vonatkoznak, hanem minden prófétai igére, vagyis a teljes kijelentésre, a Bibliára (vö. 2Pt 1,19-21). A kijelentés forrása Isten, ugyanakkor az út, amelyet a Szentírás és annak tartalma megtesz, amíg hozzánk, a legutolsó szolgákhoz és „fel­­használókhoz” elérkezik, hosszú, áttételes és sokszor ti­­tokzatos (vö. az angyal mint titokzatos közvetítő szerepét a Bibliában). Jánosnak meg kell erősítenie, hogy bár ő jegyzi le ezeket az igéket, azoknak a végső forrása nem ő, az esendő és gyenge ember, hanem Isten maga illetve Isten dolgainak egyetlen számunkra érthető tolmácsoló­­ja, Jézus Krisztus. A lejegyzés formája talán „jánosi”, és ez egyesekben bizalmatlanságot ébreszthet a prófétai igék hitelessége és érvényessége felől, de vigyázat: a tar­­talom Istentől ered és az ő világos akaratát tükrözi. Eb­­ben az áttételességben a figyelmes olvasó számára vilá­­gossá válik mindaz a sok félreértés és gyanakvás, amely­­lyel a Biblia „tekintélye” találkozik a világban és sajnos az egyházban egyaránt. Tartsuk tiszteletben ezt az áttéte­­lességet és titokzatosságot a Biblia éve során is, ahelyett, hogy mindig és minden helyzetben igyekeznénk a Biblia tekintélyét „túlmagyarázni”. Az ige már magát a kijelentést, de különösen is a kije­­lentés továbbadásának, meghallgatásának és megtartásá­­nak szükségességét ezzel indokolja, „mert az idő közel van”. Valóban, amiképpen a Jelenések könyve egyszerre beszél a világmindenség látható eseményei mögötti, egy­­re inkább a dicsőséges végkifejlet felé kibontakozó drá­­máról és a jövő történéseiről (hiszen a prófécia jelentése mindig kettős; egyaránt van a jelenre ható és a jövőbe mutató szerepe), úgy a teljes Biblia is, mint Isten kijelen­­tése, egyszerre szól hozzánk a mában és tárja fel előttünk a „mostban” meghozott döntéseink következményeit. E kettős szerepéhez képest szinte másodlagosnak tűnik, hogy a Biblia tulajdonképpen többnyire múltbeli esemé­­nyeket rögzít. Az egész Újszövetség arról beszél, hogy vigyáznunk kell, mit teszünk, hogyan döntünk és milyen választásaink vannak: az életünk nem tart örökké, és ami most még távoli jövőnek tűnik, azzal egy szempillantás alatt ismét mint a jelenünkkel kell szembesülnünk, „mert az idő közel van”. A Biblia éve jelmondatában a boldog­­ság erre is utal: az a valóban boldog ember, aki az igeol­­vasásban felfedezi, mennyire fontosak a most meghozott élet döntései, Isten mellett vagy ellen; mennyire determi­­nálja a jelen a jövőt, amely nemcsak az isteni időszemlé­­let, de sokunk egyszerű élettapasztalata szerint mindig a küszöbön áll. És végül, talán érdemes néhány szót ejteni magáról a jelmondatról is: a két fordításunkban megmutatkozó ap­­rócska, ámde egzegetikailag igen jelentős különbség egy igekötő: ״ Boldog, aki olvassa” (röv. Károli) és ״ Boldog, aki felolvassa” (ÚF). Természetesen az első keresztyén gyülekezeteknek illetve a gyülekezeti tagoknak nem volt ״ Boldog, aki olvassa...” ״ Ez Jézus Krisztus kinyilatkoztatása, amelyet Isten adott neki, hogy közölje szolgáival mindazt, aminek hamarosan meg kell történnie, és amelyet angyalával elküldve kijelentett szolgájának, Jánosnak. Ő pedig bizonyságot tett Isten igéjéről és Jézus Krisztus bizonyságtételéről; mindenről, amit látott. Boldog, aki felolvassa, és boldogok, akik hallgatják ezeket a prófétai igéket, és megtartják azt, ami meg van írva bennük, mert az idő közel van. (Jel 1,1-3 - ÚF) 3 KÉZI KÖNYVTÁR NEM KÖLCSÖNÖZHETŐ

Next