Theologiai Szemle, 2008 (51. új évfolyam, 1-4. szám)

2008 / 1. szám - SZÓLJ URAM - Fazakas Sándor: Igazság és kiengesztelődés

zösség és a politikai közösség határai egybe estek. Az új­­kori racionalizmus és a felvilágosodás, illetve a szekula­­rizáció felől önmagukat értelmező nemzetek számára nem ismert a Tóra által meghatározott Isten-kapcsolat tu­­data. A bűn és a megbékélés világi-politikai interpretáci­­ói egészen más előismeretekből indulnak ki, mint az írás. Párhuzamok felállítása nem könnyíti meg a mai tisztán­­látást. A megoldást nem az „ószövetségi hamar­­tológiához” vagy archaikus-kollektív-népi sémákhoz va­­ló visszatérés jelenti, hanem a napjaink individual­­isztikus és szubjektív bűnértelmezésének teológiai kriti­­kája, tekintettel nyugati­ keresztyénség fejlődésére, az új­­kori antropológiai ismeretekre és társadalmi-politikai problémákra. Martin Honecker szintén úgy látja, hogy a „kollektív bűnösség” fogalmában tulajdonképpen rég meghaladott, primitív­ vallási elképzelések nyoma érhető tetten, amely a nép, törzs, állam mágikus összefüggéseit feltételezi, ezért használata értelmetlen.10 Viszont a kollektív bűnösség fogalmának mellőzése nem jelenti azt, hogy a közösség, mint olyan mentes len­­ne cselekedetei következményeitől. Például egy gazdasá­­gi vállalkozás negatív szociális vagy ökológiai hatásaiért, átláthatatlan spekulatív gazdasági tranzakcióiért, bűn­­szervezetekkel való transznacionális együttműködéséért nem lehet csupán egy-egy munkatársat felelősségre von­­ni. Mint jogi személyiség számonkérhető és szá­­monkérendő. Továbbá a nemzet polgáraként és választó­­polgárként valamilyen szinten felelős,illetve érintett va­­gyok a nemzet nevében, ideológiai alapon elkövetett tör­­ténelmi bűnök következményeiért - ha másként nem, ak­­kor az­által, hogy hallgattam, amikor szólni kellett vol­­na... Ha kollektív bűnösségről nem is, kollektív felelős­­ségről beszélni kell! Kollektív bűnről csak egyféleképpen­­ a hit nyelvén beszélhet az ember, az Isten-ember kapcsolatának össze­­függéseiben (s ez egyben jelenti a kollektív bűnösség po­­litikai fogalmának teológiai kritikáját is). A kollektív bűnről való beszéd formája éppen ezért az Isten előtti bűnvallás, helye pedig az istentisztelet. Az egyház bűn­­vallása nem történelmi, politikai változások függvénye, hanem az istentisztelet része. Éppen ezért nem követel­­hető kívülről, politikai és társadalmi érdekek mentén. Ez nem zárja ki azt, hogy az egyház időnként ne adjon ki nyilatkozatot mulasztásainak beismeréséről a nyilvános­­ság számára - ez viszont már más műfaj, a sem a társa­­dalomi nyilvánosság, sem a média világa nem az Isten fóruma. Egyedül Jézus Krisztus egyháza van abban a helyzet­­ben - a keresztre feltekintve -, hogy kimondja: „mi vét­­keztünk”. A bűn feldolgozása akkor lesz hiteles, ha a kö­­zösség tagjai egyenként jutnak el az önvizsgálathoz, önis­­merethez és bűnvalláshoz — külső kényszer vagy erkölcsi nyomás nélkül. Csak az egyén személyes és konkrét bűn­­ismeretére és Isten előtti bűnvallására tekintettel lehet be­­szélni kollektív bűnről, mint egyéni bűnök egyének felet­­ti interaktív összefüggésről és egyéni­­meghasonlások szintéziséről”11, amelynek terhét egy egész közösség hor­­dozni kénytelen. Ennek a szempontnak mellőzése a kol­­lektív bűn fogalmát parttalanná, absztrakttá, ideologizál­­hatóvá és politikai célok számára kisajátíthatóvá teszi. A hit adhat igazán félelem nélküli bátorságot a múlt vétkei­­vel, vagyis a történelmi bűnökkel való őszinte szembené­­zéshez a közös jövő reménységében. 2. A történelmi igazság feltárása elengedhetetlen fel­­tétele a megbékélésnek - de a feltárt valóság mindig re­­latív, az „igazság” nem az ember tulajdona! A történelmi igazság feltárása, az események pontos rekonstruálása körültekintő, időigényes és felelősségtel­­jes munkát igényel. Kelet-Közép-Európa poszt-szocia­­lista országaihoz hasonlóan Magyarországon is lassan - még ha fragmentáltan is - de hozzáférhetőek lesznek a levéltári dokumentumok. Szükség van a tények feltárá­­sára, hiszen évről évre, nemzeti ünnepről nemzeti ünnep­­re olyan visszatérő jelenségnek lehetünk tanúi, amely szerint a múlt átalakul a történelem sokféle olvasata és az emlékezés aktuális indítékai alatt. Az a történelem, amelyre az utókor (egyre kevésbé az eseményeket átélt és egyre inkább a később született nemzedékek) emléke­­zik, valamilyen mértékben az emberi szellem terméke. Amire az egyén vagy a közösség emlékezik, és amit át­­hagyományoz, már nem annyira identikus az események kronologikus sorával, sokkal inkább ki van téve a feledé­­kenységnek, a különböző interpretációknak, az idealisz­­tikus vágyálmoknak. Mert a múlt mindig a jelen dimen­­ziói között megélt történelem, amelyből az ember direk­­tívákat kíván levezetni a jövendő számára. Jan Assmann megállapítása e tekintetben is figyelemre méltó: ״ a múlt nem magától áll elő, hanem egy bizonyos kulturális konstrukció és reprezentáció terméke, amelyet speciális motívumok, remények, elvárások, célok formálnak.”12 A ״ kulturális emlékezetnek”, főleg ha politikai megfonto­­lásoktól sem mentes, már önmagában is kísértése, hogy saját szempontjainak megfelelően, kontúrszerűen emel­­jen ki egyes jeleneteket a múlt folyamatából, másokat pedig átadjon a feledés árnyékvilágának. Egy ilyen mó­­don „retusált” történelem nem kíván meghaladott vagy korrigálható lenni, hiszen csak így tud megfelelni a cél­­nak: ítélet alá vonni azt, ami volt és legitimálni azt, ami van (legfeljebb a politikai előjel változik), így az emlé­­kezet lesz az abszolút, a történelem a relatív - és nem fordítva. Kiválóan szolgálja e célt, vagyis az emlékezet konstruálását (a történelem rekonstruálása helyett) a mé­­dia, eszköziesítve ezzel a múlt feldolgozásának folyama­­tát az éppen adott politikai-gazdasági érdekek mentén. A történelem tehát egy ״ szociális konstrukció”13 eredmé­­nye lesz, igazolva a Hayden White-i tételt: ״ az esemé­­nyek nem azért valósak, mert megtörténtek, hanem azért, mert emlékezésre méltónak ítéltettek.”14 Minden igaz­­ságtartalma mellett érezzük, az emlékezésnek ily módon való instrumentalizálása bármilyen politikai érdek men­­tén megtörténhet (mint ahogy meg is történt: 1918, 1921, 1945, 1956, 1989 stb. utólagos értékelése esetén, az ép­­pen hatalmon levő politikai elit szándékainak megfelelő­­en). A mementó így a mítoszteremtés forrásává válik, és legkevésbé sem segíti azt, amit szolgálnia kellene: az emlékezés identitásteremtő, egyéni­ illetve kollektív ön­­azonosságot erősítő folyamatát. így lehet az ugyanannak a történelmi eseménynek az olvasata az egyik (éppen ve­­zető) politikai erő számára a saját legitimitás forrása, a másik oldalon pedig e legitimitás megkérdőjelezésének alapja. A múlt hivatkozási alapja mindig a jelen - ez határoz­­za meg a történelemmel való foglalkozás munkamód­­szerét is: szétbontja a múltat elemeire, hogy „újabb” múltat építsen belőle. A kritikus történelemtudomány­­nak viszont vissza kell utasítania a jelen történéseit la­­tens módon legitimálni kívánó elvárásokat. Mivel a tér­

Next