Theologiai Szemle, 2008 (51. új évfolyam, 1-4. szám)

2008 / 1. szám - SZÓLJ URAM - Fazakas Sándor: Igazság és kiengesztelődés

tásnak vagy megbékélésnek az a formája (akár egyházi, akár politikai), amely elmegy az áldozatok mellet, végső soron cinikus, megveti az emberi érzéseket és szolidaritást. De azt az igazságot mégsem hallgathatja el, hogy az áldo­­zatok méltóságának helyreállítása és a bűnösök számonké­­rése csak a szabadság és a bűnbocsánat jegyében lehetsé­­ges. A keresztyén hit a megbékélés ügyét Krisztus kereszt­­je alatt szemléli, a bűnöket pedig Isten előtt kívánja megis­­merni és megnevezni. Csak a golgotai kereszt felől éri el a bűnről való beszéd azt a szintet, amely nem öl, nem csak elmarasztal, nem csak elszámoltat, hanem felmutatja a ke­­gyelemből való élet lehetőségét. A megbocsátás és az igaz­­ságtétel e feszültsége igazán nem oldható fel, de nem is ez a cél. Ennek érzékeltetésére álljon itt egy példa, Vaclav Havel korábbi polgárjogi harcos és későbbi csehszlovák államelnök egy interjúban elhangzott vallomása: ״ Elnökké való megválasztásom napján kaptam egy listát azoknak a személyeknek nevével, akiknek korábbi politikai zaklatásomhoz és megaláztatásomhoz köze volt. Aznap nemcsak, hogy elvesztettem ezt a papírt, de elfelejtettem a neveket is. ” Majd így folytatta: „De mint államelnök tudatában vagyok annak, hogy a társada­­lom valamilyen megoldást vár. Ellenkező esetben az lenne a benyomásuk a forradalomról, hogy befejezet­­len, nem teljes. Vannak emberek, akiknek életét és csa­­ládját a korábbi rezsim összetörte..., akik nem könnyen dolgozzák fel azt, hogy az egykori tettesek közül néme­­lyeknek ma is jobban megy, mint áldozataiknak. ”17 Ez a differenciált látás, amely különbséget tesz a meg­­bocsátás személyes szabadsága és a múlt bűneinek kérdé­­se elől kitérni nem tudó felelősség között, a reformátori alapfelismerésre emlékeztet. Arra, hogy az ember keresz­­tyénként egyrészt lemondhat a rajta esett sérelmek meg­­torlásáról, másrészt viszont mint a világban hivatalt vise­­lő személy felelős azért, hogy az igazság (iustitia civilis) a társadalmi megbékélés érdekében érvényre jusson. Ez nem a kettős morál érvényesítését jelenti valamely kelle­­metlen társadalmi-politikai kontextusban, hanem a ke­­resztyén ember szabadságának megfelelő viszonyulás két dimenzióját: a megbocsátás lelkülete és a realitás-érzéke­­lés tárgyszerűsége nem zárhatják ki egymást. A megbocsátás - teológiailag nézve - az egyetlen le­­hetőség a bűn további terjedésének meggátolására. A megbocsátás megszakítja a bűn továbbgyűrűzését, a go­­noszság beláthatatlan láncolatának sorát - hisz az el nem intézett múlt és történelmi bűn további igazságtalansá­­gokhoz vezet. A megbocsátás által a tettes és az áldozat, a megbocsátásra ráutalt és a kárvallott személy között egy különös kapcsolat és kötelező viszonyulás jön létre. Nem arról van szó, hogy a megbocsátó „jócselekedete” diadal­­maskodik az örök hálára kötelezett bűnös felett - hiszen mindketten egy felsőbb igazság és rend érvénye alatt áll­­nak. De a megbocsátást gyakorló kettős értelemben is „helyettes” lesz a vétkes számára: egyrészt a másik szá­­mára elenged valamit, amit az amúgy sem tudna jóvá ten­­ni, s ennek deficitjét kénytelen maga elhordozni, másrészt a megbocsátó reprezentánsa lesz annak a felső ״ hatalom­­nak”, amely őt a megbocsátásra késztette. Innen nézve a kereszt (Krisztus keresztje) az irgalom forrásává válik a bűnös ember számára, a megbocsátó ember pedig Isten eszköze a bűnösök megigazításában. Az önmagát Isten eszközeként értelmező keresztyén ember és egyház min­­den lehetségest meg kell, hogy tegyen az áldozatok fel­­emelésére, illetve az áldozatokat követelő struktúrák megváltoztatására. Ebből természetesen feszültség tá­­madhat az egyház körül vagy az egyházzal szemben. De az ebből adódó konfliktusokat az egyház egészének kell elhordozni a hatalom mindenkori hordozóival szemben. Ez bizonyos szempontból egyet jelent az árral való szem­­beúszással, de mint ilyen ״ történelmi szerep vállalásával” is egy olyan világban, ahol a gazdasági-társadalmi és po­­litikai struktúrák mindig (újabb) áldozatokat követelnek. Itt lesz nyilvánvaló, hogy a megbékélés, illetve kiengesz­­telődés nemcsak a múltra, hanem a jelenre és a jövendő­­re tekint - hisz nincs és nem is lesz olyan emberi cseleke­­det, amely ne lenne ráutalva a bűnbocsánatra. Az igazság és a megbékélés bibliai kijelentés fényében történő értelmezése esélyt adna nemcsak a múlt önreflexív áttekintésére, a ״ sebek behegedésére”, de olyan közös eti­­kai normák feletti ״ közmegegyezésre” is, amely alapját képezhetné a demokratikus jogállami intézmények meg­­szilárdításának. Pillanatnyilag társadalmaink nem büsz­­kélkedhetnek a megbékélésnek ilyen fórumaival. A ke­­resztyén egyház viszont a maga teológiai és etikai-szak­­mai kompetenciával nem szűnhet meg egyrészt kérlelni (2001 5,20) és meghívni a megbékélésre, másrészt a meg­­bocsátás-megbékélés belső dinamikáját megélni, illetve bizonyítani. Ez által az egyház paradigma lehetne az em­­lített fórumok megteremtésében, ahol keresztyének és nem-keresztyének számára egyaránt megtapasztalható lenne: a megbocsátás lehetősége magában hordozza egy új közösség ígéretét. Dr. Fazakas Sándor Jegyzetek 3 Günter Grass: Hagymahántás közben, Budapest 2007. 8-9. 2 Theodor W. Adorno: Was bedeutet: Aufarbeitung der Vergan­­genheit? In: Th. W. Adorno: Kulturkritik und Gesellschaft II. Gesammelte Schriften 10.2. Suhrkamp. Frankfurt a. M. 1997 (555- 572), 555. 3 Michael Beintker: Schulderinnerung als gesellschaftliches Projekt. Einige Erwägungen zur Forderung nach Aufarbeitung der Vergangenheit. In: Berliner Theologischer Zeitschrift. 17/2000. 7. 4 Schmidt Péter: A múlt lezárása vagy a jogrend védelme. In: Világos­­ság 12/1994(19-22), 21. 3 M. Beintker: I.m. 9. ® Martin Karrer: Art. Sünde IV. In: TRE Bd. 32. 479-481. - V.ö.: Otto Weber: Grundlagen der Dogmatik. Bd 1. Neukirchener Verlag Neukirchen-Vluyn, 1987^. 658-677. 7Jürgen Moltmann: Der Geist des Lebens. Eine ganzheitliche Pneumatologie. Chr. Kaiser. München 1991. 137-138. 8Eilert Herms: Gesellschaft gestalten. Beiträge zur evangelischen Sozialethik. Mohr & Siebeck. Tübingen 1991. 14. 9 Lásd: Carl G. Juno: Nach der Katastrophe (1945). In: Ders: Gesammelte Werke. Bd. 10. Zürich 1971. 222. 10 Martin Honecker: Geschichtliche Schuld... I.m. 152. - Honecker itt Lpgstrup megállapításait veszi alapul. Lásd: Knud Ejler L0GSTRUP: Art. Sünde und Schuld. In: RGG3 VI. 500. 13 M. Beintker: Die Eigendynamik der Sünde in sozialen Systemen. Publikálatlan kézirat. Másolata tulajdonomban. 21. 12 Jan Assmann: Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität der frühen Hochkulturen. München 1992. 88. 13 László János: Szociális emlékezet: a történelem szociálpszicholági­­ája. In: Magyar Tudomány 1/2003. 3. 14 Hayden White: A történelem terhe. Osiris. Budapest 1997. 134. 35 Lásd: Samu Mihály: Az igazságtétel jogelméleti vonatkozásai. In: Magyar jog. 6/1994. 332. 1® Kahler Frigyes: Szemtől szembe a múlttal. Válogatott írások. Kairosz Kiadó. Szentendre 1999. 150. 37 A. Michnik/V. Havel: Justice or Revenge? In: Journal of Democ­­racy 4. 1 Januar 1993. 22. 20-27. Idézet: Gary Smith / Avishai Margalit (Hg.): Amnestie oder die Politik der Erinnerung in der Demokratie. Suhrkamp. Frankfurt a. M. 1997. 12.

Next