Tiszatáj, 2001 (55. évfolyam, 1-12. szám

2001 / 1. szám - Sándor Iván: A történelem (regény)beszédes némasága

11.__ tiszatáj Sándor Iván A történelem (regény) beszédes némasága 1. A regény már a huszadik század elején a veszendő személyiség nyomába eredt, de fél évszázad is eltelt, amíg felismerései átmentek a köztudatba. Korszakunk felgyorsu­lásában rövidebb idő is elég lesz ahhoz, hogy tudatosodjon a századvég regényírásának felismerése, az Én veszendősége után, a történelem veszendősége. „Kínzó gondolat: egy bizonyos időponttól kezdve a történelem többé nem valódi. Anélkül, hogy észrevette volna, az emberiség egészében véve elhagyta a valóságot; ami azóta történt, egyáltalán nem valóságos, ám ezt már észre sem tudjuk venni.” Canetti gondolatához hozzátenném: valóban, a valóságos történelem helyére egy nem valóságos lépett, ám ez a maszkos karnevál mégis egyének és nemzetek közös, mindennapos élethelyszíne. Hamissága, üressége valóságos minőség, tartalma van. An­nak oka, hogy a metamorfózis valóságát (valóban) észre sem vesszük, talán az lehet, hogy a történeti tudat helyére is valami más került. A történelem formaváltozataival együtt haladva a szellem formaváltozata: az informatikai tudat. A változással együtt jár, hogy a történelem évszázadokon át használt fogalma érvényét veszti, azáltal, hogy alakíthatóságának esélye, majd értelmének illúziója is szétfoszlik. Ez következményekkel jár a regény formaváltozataira, regény és történelem regény és történet viszonyára. Az egyik változás az, hogy a történelem nem múltként jelenik meg, de nem is jelenként, hanem egymástól elválaszthatatlanul. Ha a múltba visz, akkor is a jelen csapásain, ha a jelenben játszódik, akkor is múlt árnyékában lépked. Nem mindig volt ez így. Köztudott, hogy Walter Scott (nálunk Jósika Miklós) tör­ténelmi regényírása idején szétvált a jelen és a múlt. Amikor a scotti történelmi regény bűvöletébe vonta ez európai regényírást, az író a történész által feltárt „álló” múlt mozzanataiból alakította ki regénye meséjét. Ma éppen egy történész, Hayden White mutat rá arra, hogy az objektivitásfogalom, a kronológiai keret, a tudományos linea­­ritás vitakérdései mellett milyen jelentős a történettudós munkájában a művészi elem, a megszokott időrendi megközelítések helyett a szerkezetek, a szervező metaforák használata, a jelen és a múlt közötti tetszetős folyamatok helyett a diszkontinuitások, vagyis a művészi elemek alkalmazása, az egyetlen igazságnak való alárendeltség hiába­valósága. Mindez megrázkódtatással jár a történettudomány számára is, a regény számára is. 2. Hasonló megrázkódtatás volt, amikor több mint egy évszázada, szembenézve a tör­ténelemmel, a művészet riadtan kérdezte: de hát mi ez? Sándor Iván a Tiszatáj Könyvek sorozatban megjelenő történelmi esszéinek bevezető írása.

Next