Tiszatáj, 2004 (58. évfolyam, 1-12. szám

2004 / 4. szám - REGÉNY ÉS TÖRTÉNELEM - Gyáni Gábor: Történelem és regény: a történelmi regény

Z2T4 2004. április A történetírás 19. századi szaktudománnyá válása eredményezte a történelmi realiz­mus diadalra jutását, ami a poétikus, a tisztán fikciós ellenpárjaként határolta körül a múlt szakszerű elbeszélését. Ettől az időtől kötik a történelmi diskurzust a valóságreferen­cia definitív ismérvéhez, melynek nyomán a csupán nyelvileg létező tény fogalmát a dis­kurzuson túli struktúra, mármint a „valóság” látszólag tiszta és egyszerű másolataként emelik piedesztálra. A tény, amely a jelentést is magában foglalja, közvetlenül a valóság­ból kerül át tehát a róla szóló beszédbe, következésképpen „az ’objektív’ történelemben a ’valóság’ nem más, mint egy meg nem fogalmazott jelentett a referens látszólagos min­denhatóságának védelme mögött. Ez a helyzet határozza meg, fűzi hozzá Roland Barthes, azt, amit valóság-hatásnak nevezhetünk.” Ilyenformán nem a történelmi diskurzus eredménye, hanem a valóság folyománya a jelentés, a realista történetírói beszéd ezért folyvást azt ismételgeti, hogy ez történt - s ezáltal juttatja kifejezésre, hogy az amiről be­szél, valóban megtörtént.4 * A valóság-hatás közkedveltsége a történetíráson kívül - még ha csak időlegesen is - szintúgy a mimézist, az utánzás követelményeinek rendelte alá a kreatív művészetek hosszú sorát, a regényirodalmat is. S éppen ez az a pont, ahol sok hasonlóság fedezhető föl a történetírás és a fikciós beszédmód között. Hiszen a 19. századi regény „realizmusa”, valamint a korabeli történetírás „objektivitása” egyaránt abból a szándékból fakadt, hogy a fogalmi tartalmat (jelentést) kimondatlanul, vagy ahogy Hayden White élesen fogalmaz, „alattomos módon olyan referensnek tüntessen fel, amelyet állítólag csak leírni kívánt”.­ Ez az oka, hogy számos lényeges narratív strukturális azonosság (vagy hasonlóság) áll fenn továbbra is a történetírás, valamint a korabeli fikcionális elbeszélés között.­ A 19. század végétől azonban kezdett elválni egymástól a két beszédmód további útja; a történetírás ugyanis megmaradt a 19. századi keretek között, és csupán a még „tudomá­nyosabbá” válás iránt mutatott tovább hajlandóságot. Ez utóbbin az értendő, hogy a ko­rábbiaknál is nagyobb vonzerőt gyakorolt rá a természettudományos kutatási és kommu­nikációs gyakorlat - a kliometrikus történészek jutottak végül ez úton legtovább.­ Törek­vésük azonban logikus folytatása volt a narrativitás korábbi dogmájának, amely feltéte­lezte, „hogy az elbeszélt történet formáját a történeti cselekvők által létrehozott történet formája szabja meg”.­ Amikor tehát a történész az ilyenformán megjeleníthetetlen törté­néseket (pl. a struktúrákat) kezdi vizsgálni, akkor nyomban választania kell: vagy felhagy a történetírással, vagy pedig szakít a narratív előadásmóddal. A kliometrikusok és számos más társadalomtudományos történetírói áramlat képviselői ez utóbbi mellett döntöttek. Mindezen fejleményekkel szoros összhangban Ranke számított továbbra is a narratív történetírás töretlen példaképének. Ez azt jelenti, hogy (1) a történészek ezután is elhárí­tották maguktól a (partikuláris) nézőpont kivételesen nagy jelentőségének a tudatosítását; (2) továbbra sem vetettek számot a narrátor mindentudásának (és mindenhatóságának) . Roland Barthes: A történelem diskurzusa. In: Irisantal Tamás, szerk.: i. m. 97. s Hayden White: Az elbeszélés kérdése a mai történetelméletben. In: Uő: A történelem terhe. Osiris, Bp., 1997.168. 6 Erről Id. Lionel Gossman: i. m. 153. 7 Vö. Robert W. Foges: „Tudományos” és tradicionális történészek. Világtörténet, 1986/3-4. 7-40. 8 Hayden White: i. m. 149.

Next