Tiszatáj, 2004 (58. évfolyam, 1-12. szám

2004 / 6. szám - REGÉNY ÉS TÖRTÉNELEM - Olasz Sándor: Köznapi fikció és műfajpoétikai nyitottság (Márai Sándor történelmi regényei)

2004- június 5711 litás.­ Márai történetszemlélete ugyanakkor rokon azokkal a felismerésekkel is, amelyek az elbeszélő fikció és a történetírás narratívái közötti hasonlóságot állapítják meg. Hayden White Metahistory c. könyvétől az újhistorizmusig felfokozott érdeklődés mutatkozik a történelmi eseményekhez kapcsolódó apró részletek iránt. „A »nagy elbeszélésekről« való lemondás következtében ez (tudniilik a kis dolgok frekventálása) gyakran együtt jár azzal, hogy »a maga nemében páratlan részlet« visszaírja a diszkurzusba a totalizáló történeti narratívát, amennyiben az epizód sokkal inkább lesz valamely rejtve maradó egység rep­rezentációja vagy lenyomata, mint inszignifikánsan önmaga.”­ A rankei „úgy, ahogy való­jában történt” igényével szembeszegülő történetírás és a 20. századi történelmi regény kö­zötti termékeny kapcsolat egyfelől a történetírás objektivitását, másfelől a 19. századi re­gény realizmusát kérdőjelezi meg. Hayden White 1973-ban megjelent könyve visszame­nőleg és előre is legalizál minden olyan elképzelést, amely a történelemben mindig jelen lévő fikcionális elemnek jelentőséget tulajdonít. Igen, „fattyú műfaj” jön létre, „a történe­lem és költészet istentelen, de nem természetellenes egyesülésének gyümölcse”. Egyszerre lehet valami a múlt eseményeinek modellje, reprodukálása és metaforikus kijelentések, jelképkomplexumok tárháza. A valóságreferenciákkal való összhang mellett a megtörtént eseményeket azonban nagyon sokféleképpen lehet cselekményesíteni. Az ironikus tagadás - mondja Hayden White - egészen odáig vezethet, hogy a narratív beszámoló nézőpontja szerint a történéseknek nincs különösebb jelentőségük, s még abban sem lehetünk bizto­sak, hogy körülhatárolható kezdettel, középpel és befejezéssel rendelkeznek.­ Történész és regényíró e fölismerések tükrében (Mészöly Miklós szavaival) a „kiszíne­zés többletével” él, s ez „mégsem a megmásítás rokona”, „a valóság úgy perverz, hogy csak akkor meztelen, ha felöltöztetjük”. „Felöltöztet” Márai is: az antik történetíróktól a szent­írásig sokféle helyen megtalálható tényeket átrendezi, elbeszélői, az elbeszélésben meg­szólalók mindig csak egy bizonyos részleges nézőpontból tekintenek az eseményekre, me­lyek „önmagukban egy kocka vagy egy gúla módjára léteznek, egy kockát azonban soha nem látunk egyszerre minden oldalról...”. Márai csaknem mindegyik regényében ragasz­kodik a nézőpontok pluralitásához. Az elbeszélő sohasem egyetlen nézőpont nevében ér­vel, legjobban talán a Rómában történt valami megszámlálhatatlanul sok látószöge érzé­kelteti a részleges igazságok sokféleségét. Ha egy nézőpont érvényesül, mint a Harminc ezüstpénz első százhúsz oldalán, akkor valójában esszéprózát olvasunk. (Fontos, hogy még itt sem esszéregényt. A Rómában történt valami egyik jegyzetében Márai fulmináns megjegyzést tesz „az esszéregény öszvér-zsenijeire”.) Ám akármelyik pólust szemléljük, Márai olyan elbeszélést hoz létre, amely nem csupán egymás utáni eseményekkel és ezen események szereplőinek szándékaival foglalkozik, hanem struktúrákkal, olykor kiismer­­hetetlennek tetsző masinériákkal, gondolkodásmódokkal. Mintha osztaná Braudelnek az események jelentéktelenségével kapcsolatos álláspontját. Hiszen néhány köznapi ember 4 Vekerdi László: Az Annales történetszemléletéről. In: Befejezetlen jelen. Bp. 1971. 9-32. 5 Dobos István: A szöveg történetisége - a történelem textualitása. Az újhistorizmus. In: Az iroda­lomértés formái. Debrecen, 2002.58-103. 6 Hayden White: A történelmi szöveg mint irodalmi műalkotás. In: Testes könyv I. Szerk. Kiss At­tila, Kovács Sándor S. K., Odorics Ferenc. Szeged, 1996. 334-347. 7 Paul Weyne: Sem tények, sem geometriai létező, hanem események. A történelem poétikája. In: Narratívák 4. Szerk. Thomka Beáta. Bp. 2000. 71.

Next