Tolna Megyei Népújság, 1957. július (2. évfolyam, 153-178. szám)

1957-07-26 / 174. szám

4 TOLNA MEGYEI NÉPÚJSÁG trdemes különös emberek ezek a nakiak — ez jár az eszemben folyton most is, amikor már egy-két nap eltelt a beszélgetésünk óta. A minap azzal fogadtak a tanácsházán, amikor bementem és ismét a munkájukról kezdtem érdeklődni, hogy nem kell ám őket azért annyira dicsérni, mert talán meg sem érdemlik.­­ Utaltak egy cikkre, ami legutóbb jelent meg a lapban, hogy az úgy megdicsérte őket, mintha nem tu­dom milyen nagy tettet hajtottak volna végre. Pedig ők nem számít­ják különös dolognak azt, amit csi­náltak és amit csinálnak. Máshol akkor tesznek általában szemrehányást az újságírónak, ha rosszat ír a vállalat vagy a tanács munkájáról, s ha jót ír — esetleg többet is, mint tapasztal — akkor hallgatnak, tudomásul veszik és igyekeznek ismét hasonló informá­ciót adni. Azt mondja a tanácsel­nök, Ricsovics József, hogy ne csak jót írjunk az ő községükről, mert van ott bőven tennivaló. De, hát ha az újságíró arról írna rosszat, ami jó, akkor őt bántaná a lelki­ismerete, hogy igazságtalan volt, így, hát kénytelen vagyok ismét el­ismeréssel írni a községben folyó kulturális tevékenységről... Nakon még soha nem volt kul­­túrcsoport. Ki törődött a múltban azzal, hogy a falu fiatalságának le­gyen hol szórakozni, művelődni, úgy művelődni és szórakozni, hogy abból a szórakozónak legyen hasz­na. Volt valamikor egy Levente­otthon, de oda a fiatalok nem szó­rakozni jártak, hanem kényszerből katonai kiképzést tanulni. A nemrég elkészült kultúrházat most annál többen keresik fel szí­vesen és ott jóleső érzéssel szóra­koznak. Nem csak vasárnap van forgalom a kultúrház termeiben, hanem hétköznap is, amikor a me­zőről hazajönnek. A jövőben teke­pályát is akarnak építeni a kultúr­házhoz, hogy az idősebb emberek is találjanak szórakozási lehetősé­get. Régen két kocsmája volt a köz­ségnek, a Nagy Mari nénié és a Buzogány-féle vendéglő, ahol napirenden voltak a verekedések ellentétek szítódtak a lakosság ré­tegei között. Az akkori vezetők örültek is az ilyen ellentéteknek, mert így legalább másfelé terelő­dött a dolgozók figyelme. Mi lett volna, ha egyszerre egy vélemé­nyen lett volna a falu lakosága? Hogy szeretik a kultúrát Nakon, annak ékes bizonyítéka az, hogy amikor van előadás, már a 300 férőhelyes új kultúrotthon is kicsi­nek bizonyul. Igaz, hogy a kultúr­ház belső berendezése még nagyon foghíjas. Ha előadás van, akkor székeket a szövetkezettől, a tanács­tól és az iskolától hordanak össze, vagy visz hazulról az, aki le akar ülni. De ez sem lesz már sokáig. A kormány 10 ezer forintot utalt ki a község részére, hogy vásároljanak berendezést az új kultúrházba. Azt gondolná az ember, hogy a nakiak a kultúrház építésén vég­zett társadalmi munkával kidolgoz­ták magukat egy időre s most majd elégedettek lesznek. Nem így van. A kultúrházat sem tekin­tik még befejezettnek. Még egy nagyobb termet is akarnak hozzá építeni, aminek elkészültével szín­házterem lenne emelkedő nézőtér­rel, a jelenlegi nagyterem pedig megmaradna tánc és egyéb szóra­kozóhelyiségnek. Azt is mondják, ha már van szép kultúrházuk, ak­kor meg kell teremteni annak a le­hetőségét is, hogy oda egy-egy ren­dezvényre kultúrált emberhez illő­en jelenhessenek meg. A község fő­utcájának azon az oldalán, ahol a kultúrház áll, nincs járda, s ős­­szel vagy télen — amikor általában a kulturális rendezvények vannak — sárosan tudnak csak megjelenni azokon. — Lebetonozzák a járdát — határozták el és ezt úgy közlik, mintha azt mondanák, hogy a falu­­végen kivágnak egy bokrot... Amit eddig elmondtam, hogy fel­építették a kultúrházat, hogy jár­dát akarnak építeni, hogy eddig még soha nem volt Nakon kultúr­otthon és még elmondhatom azt is, hogy a kisvasútnál várótermet akarnak építeni társadalmi mun­kával ... csak száraz tények, amik mondanak valamit, de mögöttük talán több, jelentősebb dolog van, mint maguk a tények. A tények mögött kell keresnünk a miértet. Azt, hogy miért csinálják mindezt a nakiak. Mi adja nekik most ezt a nagy lelkesedést? Talán úgy vá­laszolhatnánk erre, hogy úgy látják érdemes. Maguknak csinálják. Tá­mogatja őket az állam is. A múlt­ban nem tartották mindezt érde­mesnek. Úgy se ők használták volna ki, hisz építettek sok min­dent, amit csak építeniök volt sza­bad, de élvezni már más élvezte. Most az örömöt is ők találják ott, s így talán az öröm is megsokszo­rozódik, mert jobban a magukénak érzik. Buni TÁBORHELY, Paks, 1957. VII. II Ez a nap emlékezetes marad mind­nyájunk számára, nem csak azért, mert ezen a napon kezdődött el az első KISZ tábor Paksnál a Duna túlsó oldalán, s ennek mi voltunk a résztvevői, ha­nem azért is, mert sikerült tökéletesen elázni. Körülbelül fél óráig tartott a zápor, de Noé bárkájának vízözönbeli hangulatából csak a zöld ágakat ci­pelő galambok hiányoztak. A lányok — mert azok is voltak velünk — szá­razon megúszták, de a négyes sátor lakói, mint öt hontalan veréb, kóvá­lyogtak a sátrak között, mert ki­öntötte őket a hirtelen zuhany, ödön­­ke, a kettes sátor parancsnoka, és öt veszedelmes társa hátborzongatóan vészes üvöltő­ kórussal adta tudtára mindnyájunknak, hogy bokán felül érő vízben próbálják menteni, nem túlságosan választékos ruhatárukat. Ödönkéről, ha már itt tartunk, még tudni kell egyet-mást, mint a tábor egyik fő egyéniségéről. Szőke volt, nagyorrú s tizenegynehány éve elle­nére diszkrét kis pocakkal büszkélke­dett. Mindent legjobb barátjának, hi­hetetlenül nagykaliberű gyomrának áldozott és ráadásul Dombóvárról jött, ami rövidesen fogalom volt a táborban. A dombóváriak birkóztak, versenyt úsztak, kikenték egymást cipőkrémmel, egész tánczenekarral vonultak be a táborba és természetes­nek vettük, mikor egyik reggel hét sátor közül hármat áttelepítettek és bonyolult vizes csapdákat raktak a sátorajtók elé, hogy mindezt Rudi és társai, a dombóváriak eszelték ki. Táborozás kirándulás nélkül termé­szetesen nincs. Mi is kirándultunk hát a hét végén Paksra, a konzervgyárba. A tábor vezetői egy kis enyhe félelem­mel indultak el, mert két napja már mást sem lehetett hallani, mint tanako­dást: kapunk-e a gyár híres készítmé­nyéből, a meggyborból? Élen a zene­karral, kora délután vonultunk be a gyárba és elég volt egy jó vacsora az üzemlátogatás után ahhoz, hogy zene­karunk élénk és zajos közreműködésé­vel a hangulat a lehető legjobb legyen. A helybeli tánccsoporttal még táncol­tunk egyet, aztán behozták a demizso­­nokat. A 26 középiskolás olyan lett, mint egy hasonló létszámú hamisítat­lan angyalcsoport. A komoly „Profes­­­szor úrtól” kezdve a tábor tréfameste­réig, „Sósáig”, mindenki példásan vi­selkedett. Szinte furcsa volt ettől a vi­haros, örökmozgó, mindig csínyeken töprengő társaságtól ez a mértéktartó nyugalom, de megvolt a magyarázata. Az egyik csak ennyit jegyzett meg hal­kan: — Tudjuk, mivel tartozunk ... De nem csak mi látogattunk, ben­nünket is látogattak. A konzervgyária­kon kívül kijöttek hozzánk a géderlaki KISZ-szervezet tagjai és meghívásukat csak azért nem tudtuk elfogadni, mert az eső ismételten megkísérelte elönteni a táborunkat. Az állandó paksi látoga­tók mellett egy-két helybeli vendégünk is volt. Egyik napsütéses délelőtt fur­csa kettős közelítette meg a tábort: egy jóltáplált tehén kullogott a tábor felé, szarvain a lábaival kapaszkodva egy pöttömnyi gyerek lógott. Ez volt Józsi, a közeli házak egyikének legifjabb la­kója. Úgy odaszokott hozzánk tehenes­tül együtt, hogy éppen csak aludni járt haza. Vég­efelé járt a tíznapos ázás-fürdés­­pihenés, amikor tábortűz köré gyűlt össze a huszonhat fiatal. Késő éjszakáig szólt a zene, szállt a dal, közbe-közbe csendesen elbeszélgettünk, felelevenítve a kalandokat, míg el nem hangzott a szokásos figyelmeztető: takarodó! Ne­gyed óra múlva már csak az őrök kö­penyes alakjai jártak a sátrak között. 1957 JÚLIUS 26. Gondolatok 1<s*nnkedí$­». Vannak pillanatok az emberek életében, amikor valamilyen külső hatásra megfeledkeznek magukról, ez a külső hatás olyan lelki folyamatot indít el bennük, ami aztán ismét külsőségekben is megnyilvánul. Egyszerű példa erre, mondjuk, egy labdarúgómérkőzés, ahol a látottak alapján kapott külső hatás belülről ismét kifelé abban nyilvánul meg, hogy a szurkoló megfeledkezve magáról, elkiáltja magát, vagy lendít egyet a lábán, mintha ő is játszana. . . Természetes, hogy érzelmeit az ember igyekszik mások előtt visszatartani, de elfeledkezve, mégis kinyilvánítja őket. Ilyen esetnek voltam a szemtanúja a napokban Gyulaj községben is, ahol egy idős bácsika kíváncsisága ébresztett bennem gondolatokat. A községi tanács előtt, ahol három-négy idősebb gazda várakozott, egy lánctalpas traktor állt m­eg. Amikor a gép vezetője bement a tanácsházára, a tömegből kivált egy bácsi, és a traktorhoz ballagott. Látszott a léptein, hogy különös cél nélkül közeledett feléje. Csak kíváncsi volt rá, s talán azt is elfelejtette, hogy társai ott vannak a közelében. .. Körüljárta a gépet, megnézte alaposan elölről, oldalról, még meg is tapogatta a lánctalpat.. . Milyen gondolatok ötlöttek fel benne e rövid pár perc alatt? Erre lennék kíváncsi én is. Talán azt latolgatta, hogy ez a gép mennyivel erősebb, mint az ő két lova. Talán arra is gondolt, hogy ez után a gép után akasztva, mennyivel mélyebben hasít az eke a földbe, mint az ő két lova mögött. Lehet, hogy sokat magyarázták már neki a népnevelők, hogy a géppel végzett munka előnyösebb, nagyobb termést biz­tosít, mint az állati erővel végzett, de ő nem győződött eddig meg róla, s most, amikor saját akaratából ismerkedett meg a géppel, most elismerte, meg­látta, hogy valóban így van. Talán felvetődött benne eddig is a gondolat, hogy a gépállomás gépeivel kellene dolgoztatni, de mindig elvetette, hisz ott voltak a lovai, s lehet, hogy most úgy határozott, hogy az őszi mélyszántást már ilyen géppel végezteti el ő is ... Fiatal korában is biztosan szívesen settenkedett a gépek körül, de akkor elzavarták onnét. Abban az időben gépe csak a módosaknak lehetett, akik még azt se vették szívesen, ha a szegény ember gyereke nézegeti. Most talán az is feltűnt neki, hogy azt a lánctalpast a „Jóska, vagy Pista gyerek” vezeti, akinek az apja vele együtt cselédeskedett. „Csak” egy lánctalpas állt meg ott, ami ma már szinte mindennapi esemény — de amikor az a gép elment onnét — biztos vagyok benne, hogy a bácsi utána nézett és még később is ébreszt benne gondolatokat ez a rövid, talán egyperces ismerkedése a géppel. ■ . tádi Hosszú utak — rövid képek (Riport helyett) Az országutak csavargója sokat jár, sokat lát. Szépet is, csúnyát is. Néha két szeme is kevés beleka­cagni a világba az örömét, máskor kevés volna a könnyezésre is, — mert az élet ilyen. Vidám is, sírós is, győzelmes is, küzdelmes is —, mert ez az élet mégis csak emberek­ben és igen, az embereken történik. Az országutak csavargója nagyon sok emberrel találkozik, barátja alig van ,ismerőse számlálhatatlan. De legtöbb az élménye. Külön-kü­­lön csak apróságok (a mozaik­szem is kicsi), de belőlük összeáll a kép, a nagy és a monumentális. A költők életnek hívják és — főleg a kez­dők — nagy betűvel írják. Pedig az életben, ma és mindörökké csak egy jogos nagybetűs van: az Ember. Róla szól, hát neki — Neki aján­lom. Az Embernek. I. A TANÍTÓ ÚR A falu, ahol találkoztam vele, va­lahol az isten háta mögött van, vizek között, ég és föld határán, — egy kicsit a régmúltból ittmaradottan. A tanácsháza primitíven faragott kő­díszei még a halász—vadász— pákász ősök büszke rátartisá­­gát hirdetik a mai nemze­déknek. Az ősi foglalkozásokat ma már kiszorította a technikával tá­rulkozó élet, de az öregek emléke­zete még tud adatokat és tud mesé­ket. Van közöttük, akiknek a nagy­apját még csónakon vitték a teme­tőbe, de sok üggyel-bajjal, mert a szembe fújó szél mind visszaverte a csónakot... Szóval: Itt még meg­halni is gond volt a múltban, nem­hogy élni. A tanító úr ebben a faluban végzi a kultúra magvetését,­­ és negyven­négy küzdelmes esztendő alatt negy­vennégy osztály került ki a keze alól. Az első tanítványainak már az unokái is iskolások. Vidám szemmel kacag reám és ráncos arcán jókedvű ráncocskák enyhítik a gondokverte barázdákat. Nem ma találkoztunk először, de így még nem álltunk soha egymás mellett. Ő is mindig sietett, én is. Most nyugodt kényelemmel kari­­kázzuk a „Kossuth” füstjét és most ismerkedünk igazán. — Úgy látom, elégedett vagy... — veszem elő a közhelyet. (Mindig fordulatos és érdekes párbeszédek csak a jó regényekben vannak. Az életben sok a közhely.) — Persze, hogy elégedett vagyok. Most utasítottam vissza a havi nyolcvan forintjukat... s elbök a cigaretta parazsával arra valamerre, ahol a megye székel. Nem egészen értem, ha hallom is, amit mond, de igyekszem okos arcot mutatni. Szerencsémre, foly­tatja kérdezés nélkül is: — Havi nyolcvanat ajánlottak fel a kultúrcsoport vezetéséért. Ala­mizsnának szánták? Segítségnek? Mindegy. Nem pénzért csinálom. — Pénzért nem csinálom. Hát vissza­­küldtem... Elégedetten szív egy utolsót a ci­garettából, aztán alaposan eltapossa az eldobott csikket. — Nyár van, vigyázni kell. •— Még most is tanító. De nemcsak be­szél, példát mutat. Ezt csinálta négy és fél évtizeden át, a hátralévő pár esztendőben sem tudná már másképpen csinálni. Isk­olásgyerekek jönnek, nagyot kö­szönnek a tanító úrnak, meglep, hogy milyen bátran szembenéz köszönés közben a tanító, meg a tanítvány. — így tanítom őket. Aki nem néz szembe, nem egyenes ember. Ezek­ből pedig az lesz. Az osztályban nem él meg, aki hazudik. Nem is szoktak. Hm, nem lehetne ezt a felnőttek között is megcsinálni, tanító úr? A gyerekek vígan rugtatnak a Duna felé, mi új cigarettát gyújtunk.­­ Ha százszor születnék, százszor tanító lennék. Pedig nem könnyű kenyér. Nehéz, inkább irgalmatlan nehéz. A fizetés most javult vala­mit, jutalmat is már többször kap­ta­m ... Mégse tudnék ma sem más utat választani. Egy kis csend húzódik közénk a vallomás után. Töméntelen gyer­mekkacagás, sok verejtékes óra, rengeteg gond, de még több ered­mény áhitata ez. A tanító úr meg­hatódott egy kicsit. Én is. Aztán egyenesbe húzza magát és meg­invitál: — Te muzsikus ember vagy, gye­re, játszok neked valamit. Hallgatom a hegedűjét. A játéka nem művészi, de pontos, precíz, egy­szerű és hivalkodás nélkül való. — Játszott ö már boldogult Magyari Imre hegedűjén is, a Gyöngyösbok­rétának. A Gyöngyösbokréta igazi népi gondolata az ő fejében szüle­tett meg, — csak üzletemberek, kal­márkezek elragadták tőle, a népi­ből népiest, a magyarból magyarost csináltak. Fájó szívvel látta a hami­sítást, — megakadályozni nem tudta, hát eljött. Csak először — Magyarországon elsőnek — meg­alkotta a ma már közismert „üveges tánc” koreográfiáját. És most ez az ember, ember az embernek, muzsikus a muzsikusnak ajándékból muzsikál. Ahogy hallgatom a játékát, és né­­zem-nézem az arcát, büszke leszek, hogy ez most nekem szól, s nem cserélnék az oktatásügyi miniszter­rel sem, mert ő talán nem is tudja, hogy él az isten háta mögött valahol, vizek között, ég és a föld határán egy öreg pedagógus ,akit negyven­négy esztendő óta a becsületes mun­ka emelt a legnagyobb rangra, arra, hogy így hívják: a mi tanítónk. Jogosan! Jánosy Zoltán. Könyvismertetés Benito Pérez Galdós: Zaragoza ostroma (Móra Ferenc Kiadó). A XIX. század elején Napóleon ha­dai többek között elözönlik Spa­nyolországot is. De a spanyolok vakmerően szembeszállnak a fran­cia hadakkal és több esztendős partizánharcban az első súlyos csapást mérik a francia császár mindaddig veretlen tábornokaira. A függetlenségi háború egyik leg­fényesebb eseménye Zaragoza ost­roma. Ezt örökíti meg az író 46 kö­tetes regényciklusának e részében. A regény hőse, Aracelli nemcsak a legendás ostrom eseményeit örö­kíti meg önéletrajzi formában, hanem megeleveníti környezetét is. Az emberek sorsa, a papnak szánt fiatal katona szerelme az uzsorás lányával, Zaragoza kato­náinak, asszonyainak hősies helyt­állása tragikusan s egyben vidá­man villan fel a történelmi égzen­gés közepette.

Next