Tolna Megyei Népújság, 1957. október (2. évfolyam, 230-256. szám)

1957-10-17 / 244. szám

1957 október 17. TOLNA MEGYEI NÉPÚJSÁG demokrácia — burzsoá diktatúra? Széleskörű vagy Érdemes még ma is az októberi el­lenforradalom idején készült külön­böző gyűlések, bizottsági értekezé­sek jegyzőkönyveit tanulmányozni, felidézni az eseményeket, emlékeket. Érdemes ezt megtenni, mert az emléke­zetes esemény közelgő évfordulója alkalmával főleg az ellenforradalmi elemek arról beszélnek, hogy az em­beri jogok kivívásáért folyt a harc. Nagy hangon arról beszéltek ők egy évvel ezelőtt, hogy „mi mindnyájan magyarok vagyunk, éljünk békes­ségben egymás mellett,’, „mi a népért teszünk mindent”, „minden ember­nek legyen szabadsága, biztosítsák mindenki számára a demokráciát.” Vizsgáljuk meg kicsit közelebbről az általuk oly nagyon hangoztatott szabadság­jogok alkalmazását az el­lenforradalom idején. Azt követel­ték a többi között, hogy mindenki mondhassa meg szabadon a vélemé­nyét, legyen szólásszabadság. De a szabadság „bajnokai’“ mihelyt a ke­zükben érezték a hatalmat, egészen mást értettek és csináltak, mint amit előzőleg mondtak. Bizonyíté­kul vegyük a szekszárdi nemzeti bi­zottság alakuló ülését. Az alakuló ülésen Sz. Nagy Károlyné nem fejezhette be­ mondanivalóját, mert beszéde legelején kommunistának val­lotta magát még a feldühödött el­lenforradalmi plénum előtt is. Csehák Ferenc munkástól, laki a jelenlévő ellenforradalmi mér­nök, Borbás István fejére kezdte olvasni, hogyan bánt éveken ke­resztül a munkásokkal, az elnök azonnal megvonta tőle a szót, mondván: „nem engedhetek meg személyeskedést.“’ De ugyanak­kor nem tekintette „személyes­kedésnek” az említett Borbás mérnöknek felszólalását, aki kommunistákat rágalmazott. Csak annak biztosítottak szólássza­badságot, aki a kommunisták ellen, a népi demokrácia ellen lépett fel. Aki védelmébe vette volna a népi demok­ráciát, a pártot, a kommunistákat, azoknak nem adtak szót, vagy igen hamar megvonták tőlük. Egy másik felszólaló az alakuló gyűlésen kifo­gást emelt az ellen, hogy: „mégicsak abszurdum, hogy itt mindenki szót kap“’ (előtte ugyanis kommunista kért szót.) Az észrevétel teljes si­kert aratott körükben. Ezentúl már nem kapott szót más csak az, aki az „új” rend mellett akarta kinyilvání­tani véleményét. Az ellenforradalmárok arról is fennhangon beszéltek, hogy ebben az országban végre meg kell valósítani a vallásszabadságot. Különösen szó­szólója volt ennek Partos Hubert. Mit értettek ők a vallásszabadságon? Könnyű a felelet. Egy szekszárdi példával könnyen érthetővé lehet tenni szavaik értelmét. Az ellenforradalom napjaiban az egyik általános iskolában pa­rancsba adták, hogy a vasárnapi misék hallgatása kötelékben kö­telező. És az egyik szekszárdi pedagógus vezetésével a gyere­keket — más vallásúakat is — bekényszerítették a templomba. Nekik úgy látszik nem volt megfe­lelő az alkotmánynak az a pontja, amely szétválasztja az államot az egyháztól. Nekik nem tetszett, hogy az járt templomba, aki akart, az vette igénybe az egyházi szertartá­sokat, aki annak szükségét érezte. Azt akarták, hogy mindenki éljen vele, ha másként nem, hát kényszerí­tés útján. Arra is­ jól emlékszik mindenki, hogyan üldözték azo­kat a tanulókat, akik nem akar­tak részt venni a hittanórákon. Jelen voltam a nemzeti bizottság alakuló ülésének értelmiségi szek­ciójának mintegy negyedórás külön megbeszélésén, amikor arról döntöt­tek, hogy az értelmiségieket kik kép­viseljék a nemzeti bizottságban. Er­ről a megbeszélésről úgyszólván még semmi sem került napvilágra. Nos, ezen a megbeszélésen az egyik rész­vevő kijelentette: „Uraim, mindenki jól ismer orosz és kommunista elle­nes beállítottságomról — bemutatko­zónak igazán jó volt ez abban az időben. — Én azt javasolom — folytatta —, hogy a két kommunista fia­talt (név szerint említette őket), akiket minden bizonnyal a fiata­lok jelölnek, buktassuk meg. A kommunisták nem közénk valók.“’ Valóban a fiatalok szerették és bíz­tak a két kommunista fiatalban és jelölték is őket, de az „értelmiségi szekció’“ artikulátlan „kórusa” le­hurrogta őket, s erre a gyűlés (tele kulákokkal és egyéb osztályidegen elemekkel) elvetette az ő megválasz­tásukat. A „szabad" világban, ahol min­denkire a „nagyszerű” demok­rácia vár (legalább is azt állí­tották az ellenforradalmárok), a kommunisták nem vehettek részt semmiben, sőt minden eszközt felhasználtak arra, hogy lejá­rassák és megfélemlítsék őket. Sokat fecsegtek arról is az ellen­forradalmárok, hogy mindenki vall­hatja és megmondhatja bántódás nél­kül politikai állásfoglalását, véle­ményét. Hamar elfeledkeztek erről is. Csábító jelszónak azonban megfe­lelt. Bizonyítéknak elegendő, ha a szekszárdi börtönben lejátszódott eseményeket említjük meg. A börtönőrök választhattak a párttagságuk és az állásuk — a kenyerük között. Aki a kenyeret vállalta, attól elvették és eléget­ték a párttagsági könyvét, más viszont kénytelen volt otthagyni munkahelyét. A bíróságon, a rendőrségen, a sajtónál elbocsá­tották a kommunistákat. Eddig többnyire csak arról volt szó, hogy az ellenforradalmárok ho­gyan igyekeztek kiszorítani a kom­munistákat a vezetésből. De nemcsak kommunista ellenes volt az ellenforradalom. A mun­kásosztály és a dolgozó paraszt­ság, valamint a haladó értelmi­ség ellen, a dolgozók uralma el­len irányult a támadás. Egy gyakorlati példával igen kön­­­nyen lehet ezt is bizonyítani. A nem­zeti bizottság alakuló ülésére előké­szítő megbeszéléseken jelöltek kül­dötteket. Azokon a megbeszélése­ken a kulákok, a „jómódúak“’ kerül­tek egymás után a küldöttek közé. Egymást ajánlották. Amikor aztán a dolgozó parasztok felvetették, hogy mégiscsak illene néhány szegény em­bert is megválasztani, akkor a ku­lákok, a többi között Vesztergomba, azt válaszolták: „A szegényeknek nincsen vagyo­nuk, éppen ezért nem is lehet­nek felelősek a politikáért“’. Eb­ből lehet érteni: ahol a vagyon, ott a politika, ott a hatalom. A politika pedig a tőkés magántu­lajdont védte volna. Ez érthető is, mert a politikát csak azok „csinálhatják“’, akik vagyon­nal rendelkeznek. A vagyon és a po­litika ilyen kapcsolatára igen jól emlékszünk még. A községben a poli­tikát a virilisták — a földbirtokosok, kulákok, tőkések csinálták. Megyei szinten hasonlóan földbirtokosok, ipari mágnások kezében volt a veze­tés. Ezt szerették volna ismét vi­szontlátni a letűnt rendszer letűnt urai. A vagyon és a politika ilyen kap­csolatának védelmére már az első percekben intézkedtek. Kiengedték és felfegyverezték a sokszoros bün­tetett előéletű egyéneket, csatasorba léptek a csendőrök, horthysta tisztek, keretlegények. Letartóztatták a népi demokratikus állam védelmére kész személyeket. Az új fegyveres testü­letnek aztán szabad volt mindent ten­ni a szabadság jelszava alatt. Mindez csak néhány gondolat és néhány cáfolhatatlan tény. Az ellen­forradalmárok a támadásnak ideoló­giai előkészítése során széleskörű demokráciát követeltek, valójában le­szűkítették azt, s a dolgozókat zárták ki belőle. Széleskörűen alkalmazott demokráciát és szabadságot követel­tek mindenki számára, de az álarc mögött már a burzsoá diktatúrát kezd­ték megvalósítani, amelyet jól is­mer, hamar felismert és amelyből nem kér a magyar dolgozó nép. K. Balog János MELLÉKUTCA A Pécsi Nemzeti Színház előadása A Pécsi Nemzeti Színház október 15-én mutatta be Szekszárdon a Fanny Hurst regényéből készült Mel­lékutca című darabját. Az előadás mérsékelt sikert aratott, a tapsokban megnyilvánuló elismerés inkább a szereplők, mintsem a darab érdemei­nek nyugtázása volt. Fanny Hurst regénye megjelenése­kor világsikert aratott. Bár a siker korántsem a regény erényeinek volt köszönhető, inkább a közízlés avatta szenzációvá. Ha értékítéletet akar­nánk mondani a regényről és sorolni valahová a „ranglistán”, azt kellene mondani: valahol Courts-Mahler és Zilahy Lajos között lebeg. Értékeiben is, mondanivalójában is, sőt stílusában úgyszintén; ebben keresendő tehát a világsiker oka A regényből Michel Dulud írt szín­művet. Erényei mellett megtartotta, sőt, — éppen a színpadszerűség kö­vetkeztében — nem egy helyen nö­velte, vagy inkább reflektorfénybe állította a regény hibáit. És az az érzésem, a Pécsi Színház előadásának rendezése nemhogy csökkenteni igye­kezett volna a darab szirupos érzel­gősségét, talán a közönségsiker érde­kében, még hangsúlyozta is azt. A regény és természetesen a darab alaptémája is a szerelmi háromszög. Ebben a darabban azonban azzal a különbséggel, hogy a feleségnek sem­mi szerepe nincs, soha nem látjuk a színen, sőt, szó is alig esik róla. Az előjátéktól eltekintve,­­ amely azon­kívül, hogy bemutatja a három fő­szereplőt, másra alig alkalmas,­­ mindhárom felvonás, sőt, az utójáték is Ray Schmidt-nek, a szeretőnek la­kásán játszódik. A történet röviden ennyi: Ray Schmidt, a kis boltoslány és Walter Saxel, a bankár egymásba szeretnek, társadalmi helyzetük miatt azonban férj és feleség nem válhat belőlük, hanem Ray Walter szeretője lesz és tizenöt éven keresztül heten­­kint egyszer találkoznak a lány laká­sán. Ray teljesen ennek a szerelemnek él és semmi sem tudja eltántorítani a férfitől. Egyszer kételkedik a férfi szerelmében, ezt szemébe kiáltja és a vád a szerelmes Waltert megöli. Még talán egyszer sem hozott a Pécsi Nemzeti Színház kiválóbb sze­reposztásban előadást Szekszárdra. Ismételten megerősödhetett a közön­ségben az a meggyőződés, hogy Simor Erzsi igen nagy színésznő. Walter sze­repében Szabó Ottó, az előjáték elfo­gódottsága után, méltó partnerévé vált Simonnak. Jól oldotta meg fel­adatát Fodor Teréz (Hattie Dixon) és Szirmay Jenő (Richard Saxel) is. Kü­lön kell szólni Nagy Béla Kurt Schendleré­ től. Emberit tudott for­málni szerepéből ,anélkül hogy tú­lozta volna a darab amúgyis bántó érzelgősségét. Alakításának megfor­málása kétségkívül javára vált nem­csak az előadás színvonalának, hanem mondanivalójának is. Az előadás hibái a darab hibái vol­tak. Az egészen kiváló színészi alakí­tásoknak köszönhető, hogy kellemes színházi estében volt része a szek­szárdi közönségnek. (I- 9V-) 3 November 7-re készülnek a várdombi traktorosok A Várdombi Gépállomás Béke­brigádja az október 10-én megtartott brigád-értekezleten versenyre hívta ki a gépállomás valamennyi trakto­ros brigádját. A brigád tagjai no­vember 7-e tiszteletére kezdeményez­ték a versenyt, amely a tervek telje­sítését tűzte ki célul. A verseny fel­tételei között a többi között az sze­repel, hogy a Béke-brigád éves ter­vét — az év végéig — 105 százalékra, az őszi tervet pedig 15 nappal a ha­táridő előtt, december 15-ig teljesíti. Emellett 5 százalékos üzemanyag­megtakarítást érnek el. A brigád te­rületén az őszi mélyszántást decem­ber 31-ig mind a termelőszövetkeze­tekben, mind az egyéni parasztgazda­ságokban befejezik. A Béke-brigád versenyfelhívásához a Várdombi Gépállomáson már több traktoros­brigád csatlakozott. Örömhír Jekaterinburgban . . . Irsai József elvtárssal az utcán találkoztam össze. Az ebéd utáni pi­henőt kihasználva, betértünk a tőlünk alig 25 lépésnyire lévő paksi föld­művesszövetkezeti étterembe, ahol egy kockástekitős sarokasztalkánál egy pohár sör mellett mondta el nekem Irsai elvtárs ezt a kis történetet, életének gazdag élményanyagából. * jyjár egy éve szolgáltam a Vörös Hadseregben amikor 1918. októberének utolsó szombatján egy régi magyar nótát dudorászva ha­ladtam végig Jekaterinburg főutcá­ján a postai távírda irányában, ahova szolgálatra vezényeltek. Amikor a melegre fűtött postai géptáviró kicsiny kis szobájába lép­tem, Török Miki, akit váltanom kel­lett, fogta puskáját, felcsatolta övére gránátjait, elbúcsúzott Olgától, a géptávirót kezelő magas, szőke pos­táslánytól és sietett vissza a lakta­nyába, hogy kipihenhesse magát a nyolcórás szolgálat után. Beesteledett, villanyt kellett gyúj­tanunk. Időnként felemeltem az or­mótlan vaskályha tetejét a piszka­vassal, s szenet raktam a tűzre. Olga szótlanul végezte munkáját és én unalmamban a karabélyomat tisztogattam. Már vagy századszor húztam végig a puskatisztító ves­­­szőre csavart olajos kóccal a kara­bély csövét, amikor Olga váratlanul örömtől sugárzó arccal ugrott fel székéről, s kezében a vékony fehér kis papírszalagot szorongatva, kiál­totta: — Joszif! Magyarországon forra­dalom van! Az első pillanatokban nem akartam hinni a fülemnek .. Magyarországon forradalom... — S aztán hirtelen végtelen jókedv fo­gott el, nagyot rikoltottam, meg­emeltem sapkámat, s Olgácskát de­rékon ragadva, táncra perdültem. Ajsónyikorgás zökkentett ki a fék­telen tánc ritmusából. Az ajtóban Andrjusa, a komiszár állt, nyakig begombolt, olajos bőr­kabátjában, oldalán hatalmas ten­gerészpisztollyal. Ahogy végigolvasta a géptávirat szövegét, egyre derültebb lett az arca, s végül is szokott, egyenletes halk hangjától eltérően nevetve ki­áltotta: — Közeledik a világforradalom, barátaim, előbb az orosz, aztán a magyar, holnap már a német is po­kolra küldi a cárt, a királyt, a csá­szárt, s mindenrendű élősdijét, aki eddig a vérét szívta. Az örömhírt követő harmadik hé­ten Andrjusa a laktanya egyik üres szobájába hívott össze bennünket, magyarokat. Az arcán ünnepélyes komolyság tükröződött, hangja emel­kedett, kissé meghatott volt, amikor beszélni kezdett. — Ha a honvágy hazahív benne­teket, menjetek, — mondta s a hangján éreztük, hogy sajnál meg­válni tőlünk. — Derekasan harcol­tatok a lenini vörös zászló alatt s mi azt kérjük tőletek, hogy majd ott­hon, Magyarországon is, bontsátok szélesre a vörös zászlót, az igazság zászlaját. Változtassátok a magyar­­országi forradalmat proletárforra­dalommá­­l indultunk hazafelé. A fejem­ben tervek ezrei kóvályog­tak. Paksot láttam egyre csak ma­gam előtt, Paksot, ahol most bizo­nyára forrong a nép, csak még nem tudja pontosan, hogy mit kellene csinálnia. A földim, Budahelyi Pali állt mellettem a vonat perronján, s kissé csodálkozva nézett rám, amikor a vállára ütöttem és azt kiáltottam a fülébe: — Majd mi megmagyarázzuk a paksi szegényeknek, hogy mit kell csinálni, megtanultuk az orosz­­országi munkástestvéreinktől. A vonat egyhangú zakatolással rohant a hótól fehér orosz éjszaká­ban s én tovább merengtem a per­ron vasára könyökölve. Akkor még nem láttam előre a jövőt, s álmodni sem mertem volna arról, hogy én leszek a paksi vörösőrség parancs­noka, csak azt éreztem, hogy sok­sok harc, sok-sok munka vár még rám. (Haypál) A hatai cigány tánccsoport november 7-re készül Egy napon küldöttség kereste fel a ha­zai kultúrotthon igazgatóját, mondván, hogy ők tánccsoportot akarnak szervezni, csak legyen, aki foglalkozzék velük, össze is jöttek vagy tizenöten, s meg­kezdték a próbákat. Egy ideig, míg ott­hon tartózkodott a kultúrotthon igazgató fia, ifj. Farkas Vilmos, addig ő irányí­totta a próbákat, most pedig az apa, az idősebb Farkas Vilmos. Hetenkint többször tartanak próbát. Már két táncot betanultak, most azok csi­szolása folyik. Szólótáncosaik is vannak, akik közül különösen Kanalas nevűről emlékezik meg nagy elismeréssel Farkas Vilmos. Igen tehetséges táncos és ha sa­ját tánctudását hozzáidomítja az egész csoport együttes munkájához, nagy és kellemes meglepetést fog okozni a népi táncokat szerető és értő közönségnek. A csoport készül az októberi forra­dalom évfordulójának megünneplésére. November 7-én lépnek először színpadra és mutatják be tudásukat a bátai kö­zönségnek. Mérlegbeszámoló a gépállomásokon A Gépállomások Megyei Igazgató­sága ezen a héten tájértekezleteken számoltatja be a gépállomások veze­tőit az év első három negyedében végzett munkáról. Itt szó esik a gépjavításokról, a gazdálkodásról, az őszi tervek teljesítésének lehetőségei­ről. Az első ilyen mérlegbeszámolót október 15-én tartották a Bonyhádi Gépállomáson, ahol a várdombi, a teveli és a bonyhádi gépállomás ve­zetői számoltak be. Október 16-án Dalmandon tartottak, 17-én pedig Nagydorogon tartanak hasonló beszá­molókat több gépállomás részvételé­vel.

Next