Tolna Megyei Népújság, 1959. június (4. évfolyam, 127-151. szám)

1959-06-21 / 144. szám

1959. június 21. TOLNA MEGYEI NÉPÚJSÁG 01 pS8ÜüifÉl§H$­­­lül­iiill „Az elmúlt hónapban öt tag­jelöltet vettünk fel” — kivonat a kölesdi községi MSZMP alapszervezet jelentéséből. AZ U­J TAGJELÖLTEK az értelmiség soraiból kerültek ki. Mind az öten pedagógusok, s nem úgy lettek párttagok, hogy gondoltak egyet és kérték felvé­telüket a pártba, hanem úgy, hogy hosszabb időn keresztül részt vet­tek a társadalmi munkában, a po­litikai oktatásban, közelebb ju­tottak a párthoz, amelynek poli­tikáját a maguk munkaterületén segítettek végrehajtani. Sas Oszkár elvtárs, az általános iskola igazgatója. Már nem fia­talember, harmincegy évi peda­gógiai munkára tekint vissza. Az elmúlt 31 év alatt nemzedékeket tanított, szülőket és azok gyerme­keit. A kölesdi általános iskolából kikerült tanulók akár középisko­lákba, akár a termelői munkába kerültek, többségükben megállták helyüket. Orvosok, pedagógusok, mérnökök és technikusok kapták meg az alapot a kölesdi iskola öreg falai között, s bármely ré­szére kerültek az országnak, se­hol sem hoztak szégyent iskolá­jukra és igazgatójukra. AZ EREDMÉNYEK mögött ott van az egykori II. sor­számú kétyi tanító, Sas Oszkár elvtárs, a kölesdi iskola jelenlegi igazgatója, valamint a munkában összekovácsolódott pedagógus kollektíva jó munkája. Sas elv­társ 10 év óta igazgatója a kölesdi általános iskolának és pedagógiai munkája mellett, jó néhány tár­sadalmi funkciója is van, ame­lyeket — bár nagy megterhelést jelentenek, igyekszik ellátni. Tagja a községi tanács végre­hajtó bizottságának. Elnöke a köz­ségi Hazafias Népfrontnak, ezen­kívül MHS-oktató, TIT-előadó —, hogy csak néhányat megemlít­sünk a sok funkcióból. Úgyszól­ván minden szabad ideje le van foglalva, ami nem is egészen he­lyes. Azt mondani sem kell, hogy Sas elvtársat nem valamely egyé­ni érdek, hanem a párt meggyőző szava hozta közelebb a kommu­nisták pártjához. — Eddig is jó volt a kapcsolat köztem és a párttagok között. Együtt, közösen dolgoztunk köz­ségünk fejlesztéséért. Ezután még szorosabb, elvtársiasabb lesz kap­csolatunk, s még egységesebb munkát hoztan tudunk végezni — mon- A FIATALABB PEDAGÓGUS, í­arkasfalvi József elvtárs műve­lődési ház igazgató, és a még fia­talabb Baranyai László a kultúr­­­­munka fellendítésében jelesked­tek. Nem túlozzuk el a dolgokat, amikor ezt mondjuk: Kölesden élénk kulturális élet van. Gyak­ran rendeznek színdarabokat, elő­adásokat. Legutóbb a Kossuth Tsz KISZ fiataljai a „Dulska as­­­szony erkölcse” című darabot ad­ták elő nagy sikerrel. Az elmúlt vasárnap jól sikerült ifjúsági nap volt, amelyen vendégül láttak a budapesti Műszaki Egyetem hall­gatói közül kilencven egyetemis­tát. Danyi András úttörő-vezető munkáját nemcsak az eredményes úttörő foglalkozásokkal lehet le­mérni, hanem azon a jó kapcsola­ton keresztül is, amely a fiatal pedagógus és az úttörők szülei között kialakult. Magáról alig mond valamit, inkább munkájá­ról beszél szívesen. — A szülőkkel megbeszélve és azok hozzájárulásával július 24- től 31-ig a kisszékelyi nagyerdő­ben táborozunk, körülbelül 35 úttörővel — mondotta. Danyi elv­társ az iskolai szünidőből jó né­hány napot a táborozás jó előké­szítésére áldoz. A HARMADIK KISZ-FIATAL, illetve az ötödik tagjelölt Deli György pedagógus. Ő a sportéletet szervezi és irányítja a községben. Ezenkívül nincs egyetlenegy olyan társadalmi munka, vagy megmoz­dulás, amelyből ő is ne venné ki a részét. A három fiatal pedagógus — Baranyai, Danyi és Deli elvtárs — tagja, vagy vezetőségi tagja a KISZ-szervezetnek, és évek óta lelkesen dolgoztak az ifjúsági mozgalom fellendítéséért. A párt­­taggyűlésen Honti János KISZ- titkár volt az ajánlójuk, s mind­ezeket el is mondta. Félreértés ne essék, az öt peda­góguson kívül vannak még töb­ben is Kölesden olyanok, akiknek munkáját dicséret illeti, de ez alkalommal azokról a pedagógu­sokról szóltunk, akik az MSZMP tagjelöltjei sorába léptek. A kislétszámú kölesdi pártszer­vezet öt tagjelölttel szaporodott és az öt pedagógussal olyanok ke­rültek a pártba, akik munkájuk­kal a párt tömegkapcsolatát erő­sítik. Személyükben olyan tagje­lölteket vettek fel, akik az MSZ­MP tagságára érdemeket szerez­tek. Érdemeket szereztek a párt­hoz való vonzódásukkal, amelyek nem a nagy szavakban, hanem a hétköznapok munkájában, a tet­tekben jutottak kifejezésre. Pozsonyi Ignácné Javul a kistormási Dózsa Tsz munkája A kistormási Dózsa Tsz-ben a tavasz folyamán választottak új vezetőséget. A tsz elnökének, Pin­tér Dezső elvtársnak van jártas­sága a vezetésben, s a tsz agno­­nómusa Kiss Imre elvtárs is ta­pasztalt mezőgazdász. A tsz új vezetősége eredménye­sen dolgozik, s irányító munká­ja nyomán javul a — korábban laza — munkafegyelem. Már a koratavasz folyamán minőségi ta­laj­munkát végeztek, s rágyőztek a növényápolásra is. Minden nö­vényféleséget kétszer megkapál­tak. Az állatállományra is nagyobb gondot fordítanak. Negyven fe­jőstehenük van, amelyet a saját erőből készített nyári szálláson tartanak.­­ A tsz tagjai most a küszöbön­­álló legnagyobb nyári munkára, az aratásra készülnek. Sok a dőlt gabona, így közel 150 holdat kézzel kell lekaszálni. Ehhez a munkához biztosították az arató­párokat. Iparkodnak, s összefog­nak a munkában, a cséplőgépek­nél is tsz-tagok dolgoznak majd. A tsz új vezetőségének megvan a szakképzettsége és a tekintélye, s munkája nyomán fokozatosan nő a jövedelem, amely kifejezés­re jut abban is, hogy havonta nyolc forint munkaegység-előleget fizetnek a tagoknak. Amerikai tudósok nyilatkozata egy szovjet ideggyógyászati berendezésről Amerikai tudósok egy csoport­ja Moszkvában részt vett a Nem­zetközi Űrhajózási Szövetség kon­ferenciáján, majd tíznapos kör­utat tett a Szovjetunió nagyváro­saiban. Amerikába visszatérve a tudó­sok beszámoltak élményeikről. Különösen nagy elismeréssel nyi­latkoztak a szovjet orvostudo­mány fejlődéséről és beszámol­tak egy altatógépről, amelyet szovjet tudósok nemrégiben ideg­­gyógyászati esetek kezelésére szerkesztettek. Az altatógép las­sú, egyenletes, elektromos ára­mot vezet a beteg testébe, aki et­től megnyugszik és elalszik. Ja­mes Rand clevelandi gyáros és feltaláló, aki az amerikai iparo­sok közül elsőnek létesített iro­dát Moszkvában, saját magán ki­próbálta a készüléket és annak, valamint több más szovjet talál­mánynak jogait meg akarja vá­sárolni az Egyesült Államok ré­szére. Tíz év múlva a szülők eldönthetik, fiút akarnak-e, vagy lányt Az upsalai fiziológiai intézetben Eric Lindahl professzor előadást tartott, amelyben kifejtette, hogy véleménye szerint tíz éven belül megoldódik a születendő gyer­mek nemének meghatározása. El­mondotta, hogy biztató kísérletek folynak tehenekkel, melyeknek borjáról 78 százalékos pontosság­gal meg tudják állapítani már, hogy milyen neműek lesznek. Melegítő tapéta Szovjet vegyészek olyan tapétát készítettek, amely a külsejét te­kintve semmiben sem tér el a kö­zönséges tapétától, de azzal a rendkívüli tulajdonsággal rendel­kezik, hogy fűti a lakást. Az új tapéta három gumirétegből áll, amelyek között különböző mű­anyagok és elektromos vezetők vannak. Ha az áramot bekapcsol­ják, a különleges tapéta a szoba hőmérsékletét 40 fokig felmele­­gíti. A melegítő tapétát a közel­jövőben nemcsak lakásokban, ha­nem gépkocsik belsejében is al­kalmazni fogják. 3 Villamosítják a Szakályi Tejüzemet A Szak­ályi Tejüzem gépeinek meghajtása gőzgéppel, transz­­misszió közvetítésével történik. A megye, de valószínűleg az or­szág tejüzemei között is a sza­­kályi az egyetlen, ahol még ilyen elavult berendezéssel dolgoznak. A transzmissziós meghajtás töb­bek közt azzal a hátránnyal jár, hogy nem lehet alkalmazni a mo­dern feldolgozó gépeket, a régi gépekhez pedig — mivel ilyen már nagyon kevés működik az országban — nehéz beszerezni al­katrészeket. A gépek elhelyezésé­ben sem lehet a különböző mű­veletek sorrendjének megfelelően a legjobb megoldást választani, hanem alkalmazkodni kell a köz­lőműhöz. Emiatt gyakori az üzemzavar, nehéz körülmények között dol­goznak az üzem munkásai, olyan műveleteket is kézierővel kell vé­­gezni, amelyeknek gépesítés­ét már a többi tejüzemben évekkel ezelőtt megoldották. A tavasszal véglegesen napi­rendre került az üzem villamo­sítása, amiről egyébként már kö­zel tíz esztendő óta volt szó. Két­százezer forintos költséggel meg­építették a három kilométeres vil­lamos távvezetéket, transzformá­tort szereltek fel az üzemben. Most már csak a belső hálózat és az új gépek felszerelése van hát­ra. A gépek nagy részét már meg­kapta az üzem, így többek kö­zött egy ötezer literes teljesítmé­nyű automata pásztor gépet és egy bolygókeverős sajtkádat, ami bár e'enkívül még kettő kerül az üzemben felszerelésre. A sze­relési munkák még a nyár folya­mán befejeződnek, ezzel megnő az üzem teljesítőképessége. Azt a tejmennyiséget, amelynek fel­dolgozásához eddig 24 órára — napi három műszakra — volt szükség, ezután másfél műszak alatt tudják majd feldolgozni. A gyors feldolgozás, a korszerű gé­pek használata nemcsak termelé­kenyebbé, könnyebbé teszi a mun­kát, hanem jelentős minőségja­vulást is várnak tőle az üzem dolgozói. A villamosítás előnyt jelent majd a község lakosságá­nak is. Mivel az új transzformá­tor teljesítőképessége nagyobb mint amennyi az üzem energia­ig­ nye. tehermentesíteni lehet az üzem környékén a hálózatot — eddig világítási áram volt az üzemben is —, ahol különösen az őszi, téli hónapokban éppen a túlterhelés miatt nagyon gyengén világítottak a lámpák. Hetven vagon meggy feldolgozására készülnek a Paksi Konzervgyárban Még javában tart a borsófeldol­gozás a Paksi Konzervgyárban, de már befejezték a meggy feldol­gozásának előkészületeit is. A ter­vek szerint az idén 64 vagon ci­gánymeggyet és hat vagon üveg­meggyet dolgoznak fel a gyárban. A meggyből nyolcféle készítményt gyártanak, köztük olyan cikkeket is, amelyek gyártására most kerül sor első ízben a paksi üzemben. Ilyen lesz az alkoholos meggylé és az alkoholos meggy, ami majd likőrgyárakba, illetve édesipari üzemekbe kerül további feldolgo­zásra. Az előkészületek során megnö­velték a gyár prés-kapacitását, a hidraulikus koszorúpréseket cso­magprésekké alakították át, ame­lyekkel termelékenyebb a mun­ka és a lé­ kihozatal is nagyobb lesz. meggyszállítmányokat napokban várják a Az első ezekben a gyárba, Híd épül Európa és Ázsia között Napjainkban a Boszporusz eu­rópai és ázsiai partja között csó­nakokkal, motornaszádokkal és különleges gőzhajókkal bonyolít­ják le a forgalmat. A tervek sze­rint a jövőben itt épül a világ egyik legnagyobb hídja. Az öböl­ben már megkezdték a talajvizs­gálati munkálatokat. A híd 50 méter magas lesz, hogy a nagy tengerjáró hajók akadály­talanul bejuthassanak az öbölbe. Két egymás fölött elhelyezkedő ívből áll majd, mert a hídon akar­ják átvezetni az Európa—Ázsia—­ Afrika- interkontinentális autó­­utat is. Mivel Törökországnak nincs pénze ilyen óriási építkezés­re, a munkálatok finanszírozására több amerikai, francia és nyugat­németországi cég tart igényt. Lázas készülődés, ólomlábakon cammogó napok — ez jellemezte a kirándulásunk előtti időszakot. Még egy utolsó nyugtalan ott­honi éjszaka és ránk virradt ki­rándulásunk nehezen várt indu­lási napja. A hajnali órákban kissé álmo­san, de mégis jókedvvel gyüle­keztünk a község főterén, az au­tóbusz-megállónál. Már jóval az indulási idő előtt elhelyezked­tünk az autóbuszban és türelmet­lenül vártuk, hogy utunkat meg­kezdhessük. Az autóbusz motorja berregni kezd, elindulunk. Néhány perc és máris a vasútállomáson vagyunk. Jegyváltással nem kell foglalkoz­nunk, mert ezt — a kirándulást ve­zető — osztályfőnökünk elintézte. Az egyik sarokban sakkozók, a másikban társasjátékot játszók ülnek, de vannak, akik az ének­lésben találnak szórakozást. Egy­két diák magába temetkezve ol­vas. Múlnak az órák, észre sem vesszük és máris Székesfehérvá­ron vagyunk. Továbbutazásunk­hoz csatlakozást csak két óra múl­va kapunk. A jelszó: »Nézzük meg a város nevezetességeit!« El­ső látnivalónk a hatalmas mére­tű, korszerű vasútállomás és az onnan kiinduló új emeletes há­zak hosszú sora. Megcsodáljuk a Bazilika szépségét és elmeren­günk az elmúlásra emlékeztető Romkert látnivalói felett. Az időnk rövid, máris hangzik »In­­dulás vissza az állomásra!« Sza­porán szedjük a lábunkat és egy utolsó rohanással felszállunk a veszprémi szerelvényre. Új táj, új város, új község, mind meg­annyi élmény. A távolból is jól látjuk ötéves tervünk egyik leg­nagyobb energiaszolgáltató beren­dezését, az inotai erőmű több­­emelet­ magas kazánjait, égbe­nyúló gyárkéményeit és a felfor­dított pohárhoz hasonló hűtő­tornyot. A rohanó képek sora után ki­bontakozik Veszprém körvonala. Újabb csomagolás és máris be­futott vonatunk a veszprémi vasútállomásra. »Átszállás Győr­be, jobbra az ötödik vágányon«— hangzik, a mikrofonból. A szol­gálatvezető indulást jelez, a moz­dony szuszogva elindul és egyre gyorsabban halad első utazási na­punk végcélja, Győr felé. A ko­rai felkelés nyomai már láthatók a fáradt arcokon. Amikor végre felhangzik a kalauz hangja: »Győr következik« — felderül­nek a fáradt arcok. Győrben ide­genvezetővel néztük meg a város nevezetességeit, történelmi emlé­keit. Kissé fáradtan mentünk szál­lásunkra, mégis nehezen tud­tunk elaludni, mert a látottak hosszú képsorban újultak fel emlékezetünkben. Másnap a virradat már talpon talált bennünket. A hajnali vo­nattal indultunk kirándulásunk végcélja a »Hűség városa« Sop­ron felé. Idegenvezetőnk érde­kes felvilágosító előadásában is­mertük meg az ódon város tör­ténetét, a műemlékek sokaságát. Megnéztük a Storno és Liszt Mú­zeum értékes műkincseit. Kirán­dultunk a Lővérekbe, majd utun­kat folytattuk a Károly-kilátó felé. A kilátóban előkerültek a fényképezőgépek, hogy megörö­kítsük a szemet elkápráztató, mindent lenyűgöző táj szépségeit. Gyönyörködtünk a Fertő-tó fel­­csillámló víztükrében, a festői fekvésű osztrák falvak távoli ké­peiben. Végigbarangoltuk a fertő­­rákosi kőbányát, Nagyce­nken és Fertődön megtekintettük a ma­gyar építészet műalkotásait, az ódon kastélyokat. A változatos és gazdag program két napra sza­bott tartózkodási időnket telje­sen kitöltötte. Mindent megnéz­tünk, ami szép, nemes és feleme­lő. Egyet sajnáltunk csak, sop­­roni tartózkodásunk végére ér­tünk. Búcsúzóul szívünkbe zár­juk a felejthetetlen szépségű vá­rost. KERÉNYI FERENC I. A) osztályú tanuló, Tolna ált. gimn. Soproni kirándulás

Next