Tolna Megyei Népújság, 1969. augusztus (19. évfolyam, 176-201. szám)

1969-08-19 / 191. szám

Csányi László: Babits tájai A leggyakoribb költő-ven­dég Szabolcska Mihály, aki­nek személyes kapcsolatai is voltak Szekszárddal, s verseit egy időben hétről hétre kö­zölte a Tolnavármegye és a Közérdek. A helyi poéta lau­­reatus, a Garay-hagyomány hű folytatója, Szabolcska ba­rátja, a fáradhatatlan dillet­­táns, Bodnár István, aki mi­ként Jókai novellahőse, Ke­selyes Péter, mindent mneg­­versel, s nincs olyan ese­mény, ünnepség, a jelentő­sebb házasságkötéseket is be­leértve, amit alkalmi ódáival ne köszöntene. Pénzügyi tanácsos volt, a népbank egyik vezetője, te­kintélyes szőlőbirtokos, viri­lista, egy időben lapszerkesz­tő. A történészek ma is ha­szonnal forgatják Bezerédj­­életrajzát, ő azonban költő­nek vallotta magát, a közvé­lemény is így ítélt, s minden­kor Babits fölé emelte a szor­galmas, de tehetségtelen lant­­verőt. Amikor 1911-ben Alkonyat című verseskötete megjelent, a Tolnamegyei Közlöny a sz­erző „zsenialitását” említi, a Tolnavármegye és a Közér­dek pedig Szabolcska vélemé­nyével már félreérthetetlenül a Holnaposok, s velük együtt Babits felé sújt: „A mai iro­dalmi tévelygések és hóbor­tosságok közepette valóságos oázis egy-egy ilyen becsüle­tes verses könyv”.­­ A kérdést így kell felten­nünk: milyen isteneknek ál­dozott az a Szekszárd, ame­lyik nem fogadta be Babitsot? Mert nemcsak a pályakezdőt utasította a fahangú Bodnár mögé, — erre még lesz alkal­munk visszatérni , hanem a harmincas években a végső magaslatokra érkezett Babits­csai sem volt hajlandó kö­zösséget vállalni. A Garay-kultusz, Vas Ge­reben emlékének ápolása, ön­magában dicséretes lehetett volna, még akkor is, ha a lo­­kálpatriotizmus eltúlozta je­lentőségüket A baj az volt, hogy az olvasói ízlés és kul­túra megrekedt ezeknél, sőt beérte Bodnárral, aki a má­sodik vonalbeli Garaynak is csak szürke epigonja lehetett Mert ez a legtöbb, amit Bod­nár költészetéről elmondha­tunk, de beszéljen helyettünk Ő maga. Válogatom, rendezgetem. Amit lassan összeírtam, Ez sem tetszik, az is gyönge , mind, mind ott már a láng­sírban. Oh, nem tudom tűzbe dobni. Mit rólatok írtam össze. Szivemből jött, élnie kell. Szívetekben mindörökre, Pedig bíz mi nem cifrázzuk, Dalunkban tán nincs új semmi.. Én se tudok, mint a fecske Más egyebet csak — szeretni! !A tűzhely mellől) A tehetetlenséget az önkri­tika sem menti, s ismételjük! a szekszárdi irodalmi köztudat mindenkor Babits fölé emelte ezt a fahangú lantverőt, benne látta a költőt a költészet megtestesítőjét. S amit szin­tén nem hallgathatunk el: itt nemcsak egy Szabolcsáén ne­velkedett rímfaragó verseze­­teiről van szó, hanem rigmu­sokba szedett politikai prog­ramról is, mert míg Babits azt írja: nagyobb örömmel onta­nám kis­ujjáért a csobogó vért, mint száz királyért, lo­bogóért, Bodnár így ünnepli a háborút: Vigasztalan sötét éjjel... De lám mégis tele fénnyel. Gyűlölet közt a szeretet Glóriát fon egy fej felett... Kinek szívét száz tőr járta S beletört a véres dárda, Ö a példánk; erős várunk —> ■— Isten áldja hős királyunk! C) Az akkori szekszárdi lapok házi költői között egy sincs, aki kiemelkednék ebből a si­várságból. A szerzők között egyébként feltűnően sok a nő (a korabeli szóhasználattal él­ve: úrhölgy), s ilyen strófákat olvashatunk. Szívünkre várunk tárt karokkal Lelkünk szép álma, reménye, Jöjj, te vagy legfőbb kívánságunk, Áldott, isteni szép béke! (Özv. Brandeiszné Frey Melanie) B. Halász Margit a kölesdi papokat ünnepli, imigyen: Kint a nagy világban vakít a pompa. Mi ad csupán vigaszt? Az Úr temploma. Gerenday Margit a vidéki démon szerepében tetszeleg: Vigyázz a szívedre, ha jön a május, Szerelmes ködében csukd be a szemed, Vigyázz, nehogy telkedbe lopja megint Tavaszi éjszakák álmát, engemet. A költőnőnek meglepő fogal­mai lehettek önmagáról, mert verse végén azt tanácsolja a meg nem nevezett imádónak, hogy „burkolózzon józan ön­­megtagadásba”, mert ellenke­ző esetben „magadhoz szorí­tasz megint engemet”, ami ezek szerint nem lehetett va­lami kellemes dolog. A ráérő férfiak is szívesen ragadnak pennát, s akkor ilyen verseket produkálnak: Édes atyád oldalán Gyakran látlak szép leány, Délczeg, sudár termeted Ragadja a képzetet, S mintha bimbó nyílás volna, Mintha madár dala szólna — ami még a jobbak közül va­ló, mert világosan felismerni benne a hűségesen követett Garayt, de mit szóljunk az ilyen versezethez: A macskát szereted?!! Rögtön odébb állok. —­ Nem vagy Te hűséges. Csak hízelgő s álnok! — De ha megsimítod Hűséges ebemet. Tudom, hogy van szíved. Mely „hisz, remél szeret!” (Folytatjuk.) 1 Tolnavármegye és a Közérdek, 1911 december 1*. 8 Tolnavármegye és a Közérdek, 1914 augusztus 29. T Mire fordítják a pénzt? Községfejlesztés Tabód. Négyszáz lakosú kis­község 1967. óta Bonyhádhoz tartozik. Az utóbbi években különösen a járdák és a vil­lanyhálózat bővítésére fordí­tottak nagyobb összegeket. Ta­­bódon 2000 négyzetméter jár­da épült és 2000 méterrel lett hosszabb a villanyhálózat is. Ezzel 76 lakásban gyulladt ki a villany. Tevel. A 2100 lakos közül 497 fizet átlag 260 forintos községfejlesztési hozzájárulást. Kommunális adót — 110 ezer forintot — két üzem fizet. Az így összegyűlt összegnél töb­bet terveztek társadalmi mun­kából. Lakosonként 75 forint­nyi segítségre számítanak az év végéig. Az elképzelés sze­rinti 150 ezer forintból az év első felében nem egész egy­­harmadot sikerült megvalósí­taniuk. Az elmúlt kilenc év­ben 9200 négyzetméter járdát, 500 négyzetméter utat burkol­tak be. Felszereltek 57 közvi­lágítási lámpát. 30 idős em­ber részére megalakították az öregek napközi otthonát. Fel­újítással egy fogorvosi körze­tet, ?0 gyerek részére bölcső­dét és egy­ könyvtárat hoztak létre. A felújítási keretből haj­tották végre két általános is­kolai­ tanterem átalakítását és a művelődési otthon bővítését is. A negyedik ötéves tervben 2000 négyzetméter járdát, 50 közvilágítási lámpát, egy tor­natermet és egy ravatalozót, valamint a törpevízmű-társu­­láshoz egy mélyfuratú kutat kívánnak megépíteni. Váralja. Évekig tartalékol­ták a pénzüket a váraljaiak. A vágyuk egy szép, modern kul­turált művelődési ház volt A 150 személyes kultúrközpontra nagy szüksége volt a falunak. Ehhez a beruházáshoz adták forintjaikat az elmúlt évben, de még adják ez évben is a falu lakosai. Az 1610 váraljai­ közül 375 fizet átlag 410 fo­rint községfejlesztési hozzájá­rulást. Tabódon Tevelen Váralján Závodon Zombán Závod. A závodiak nagy gondja is a művelődési ház volt. Százötven látogató részé­re készült az új épület szín­házterme. A závodiak szívesen és gyakran járnak a művelő­dési házba. Ezen kívül a köz­ségfej­lesz­tés fő feladata a jár­daépítés. A kis község 178 la­kosa 300 forint községfejlesz­­tési hozzájárulást fizet. Ennnél több társadalmi munkát ter­veztek Závod vezetői ez évre. Az első félévben a tervezett 64 ezer forintból azonban még nem valósítottak meg semmit. Zomba: Háromezer lakosa közül 744-en fizetnek átlag 250 forint községfejlesztési hozzá­járulást. A község területén két olyan üzem működik, amely kommunális adót fizet. Általuk 25 ezer forinttal gya­rapszik a község. Az elmúlt kilenc évben 3380 négy­zetméter betonjárdát, egy kör­zeti és egy állatorvosi rende­­­lőt és lakást, egy sportöltözet és kettő gázcseretelep­et épí­tettek. Jelentősen bővítették — 2200 méter — a villanyhálóza­tot is. Jelenleg nem sok válto­zás tapasztalható a községben, mivel a tanács úgy határozott, hogy tartalékolja a pénzét Rövidesen megalakul a köz­ségben a vízműtársulat, s a la­kosság jobb ívóvízellátása ér­dekében a tanács 320 ezer fo­rinttal támogatja a kezdemé­nyezést. A negyedik ötéves­ tervben a legnagyobb felada­tunknak az egész község terü­letén az ívóvízrendszer teljes kiépítését tartják. Szeretnének egy minden igényt kielégítő művelődési házat is felépíteni. Tervezik, hogy a községen át­vezető Szekszárd—Siófok fő közlekedési útvonalat korsze­rű világítással lássák el. Zom­ba belterületén két utcát mintegy másfél kilométer hosszú szakaszon szeretnének kikövezni és betongyalogjárdá­kat ígérnek oda, ahol ez még nincs a községben. M. É. fl VILÁGŰR Fantasztikus tudomány — tudományos fantasztikum u r A török hajóskapitány térképei természetesen nem eredetiek, hanem másolatok, sőt másolatok másolatai. De bárki is készítette az eredetieket évezredekkel ezelőtt, kétségtelenül tudott repülni és fényképezni is! Lélegzetelállítóan fantasztikus gondolat! ŐSKORI REPÜLŐTEREK Az Andok perui előhegységében, nem messze a tengertől, a Palpa völgyben fekszik Nacza ős­régi város. A völgy mindkét oldalán hatvan kilométer hosszú, két kilométer széles síkság húzódik, kocka alakú kövekkel teleszórva. A köveik rozsdás vasdarabokhoz hasonlítanak. A lakosság pampának nevezi a síkságot, holott növényzetnek nyoma sincs rajta. Akik átrepül­tek a síkság fölött, megállapították, hogy a kö­vek mértani szabályok szerint vannak elrendez­ve: párhuzamos vagy egymást keresztező vona­lakat mértani idomokat ábrázolnak. A régészek azt állítják, hogy a sok kő az inkák idejéből való út maradványa. De mi értelme volt párhuzamos és egymást keresztező utakat építeni egy hatvan kilométer­nél nem hosszabb síkságon, amelynek a végén az utaknak is hirtelen vége szakad? Természetesen ezen a tájon is találtak a régé­szek más leleteket, az úgynevezett Nazca kultúra nyomait, de nem túl egyszerű-e a geometriai sza­bályok szerint elhelyezett köveket is ebből az időből származó utak maradványának nyilvání­tani? 1952-ig ezen a vidéken nem voltak tervszerű ásatások, és a régebbi leletekről még nem dol­goztak ki rendszeres kronológiát. Csak újabban eszközöltek méréseket, s az eredmények megerő­síteni látszanak azt a feltevést, hogy a köveket asztronómiai tervek szerint helyezték el. Alden Mason professzor, a perui ősi kultúra nagy szak­értője, a kövekkel rajzolt vonalakat az akkori vallással hozta összefüggésbe, és szerinte nem lehetetlen, hogy voltaképpen egy naptár marad­ványai. Mások arra a gondolatra jöttek, hogy a hatvan kilométeres síkság repülőtér volt az ősi időkben. A magasból legalábbis repülőtér látszatát kelti. Természetesen ma még egyetlen archeológus sem merészkedik azt állítani, hogy Földünknek már voltak látogatói a világűrből, attól tartanak, hogy ezzel nevetségessé teszik magukat... De milyen célt szolgálhattak a nazeai kővona­lak? Persze, nem állítható bizonyossággal, hogy Nazca mellett repülőtér volt egykor, nagyon­­nagyon régen, amikor az ember még nem is gon­dolt repülésre. Hátha ezeket a köveket azért he­lyezték el a síkságon bizonyos rend szerint, hogy jeladásul szolgáljanak valakiknek, akik „a ma­gasból ereszkednek alá”, akiket a földiek akkor isteneknek tartottak? Peruban sok helyen óriási méretű rajzok lát­hatók a hegyoldalakon, s ezek kétségtelenül jel­zések, jeladások, levegőben lebegő lények számá­ra. Mi más lehetne a céljuk? Honnan tudhatták a sumérok, csillagászati mű­szerek híján, hogy az állócsillagok körül bolygók keringenek? A kőtáblákon olyan rajzok is van­nak, amelyek szárnyas golyón száguldó alakot mutatnak, s van olyan is, amely hihetetlenül ha­sonlít egy atom szerkezetét ábrázoló mai rajzhoz. A sumérok hagyatéka sok-sok kérdésre adhat választ, ha „világűri" szemmel szemléljük. UTALÁSOK RÉGMÚLT IDŐKBŐL — Az az állítás, hogy a Föld gömb alakú, el­lenkezik az egészséges emberi értelemmel — kiáltott fel ötszáz évvel ezelőtt egy tudós a bíró­sági tárgyalóteremben. — Hiszen ha gömb alakú volna, akkor az alsó felén lévő emberek le­zuhannának róla! — Sehol sem olvasható a Bibliában, hogy a Föld kering a Nap körül, s nem a Nap a Föld körül — mondta egy másik. — Tehát ez az állí­tás az ördög műve! Minden új tudományos gondolat kezdetben fantasztikusnak, képtelenségnek látszott, s az emberek ostobaságába ütközött. Most, a XXI. század küszöbén, a kutató értelemnek fel kell készülnie a legfantasztikusabb realitásokra, s ar­ra kell törekednie, hogy felülvizsgáljon évszáza­dokig sérthetetlennek tartott törvényeket és is­mereteket. Aki ötven évvel ezelőtt tudományos körökben megkockáztatta azt az állítást, hogy mesterséges égitesteket lehet a világűrbe küldeni, hogy akár a Föld, akár a Nap körül keringjenek, nevetsé­gessé tette magát, s úgyszólván tudományos ön­­gyilkosságot követett el. Ma már számtalan mű­bolygó kering az űrben, némelyik simán leeresz­kedett a Holdra és a Venusra, s kitűnő felvétele­ket küldött onnan. Ezért bízvást állíthatjuk, ma már semmi sem elképzelhetetlen. A modern tudományos kutató törölte szótárából ezt a szót.

Next