Tolna Megyei Népújság, 1980. augusztus (30. évfolyam, 179-204. szám)

1980-08-17 / 193. szám

1980. augusztus 17. Alfons Mucha szecessziós álma ,­lfons Muchát Párizs Ä j harmincöt éves korá­éi­ban fedezte fel. S .........­ plakátjainak csodáiói közül alig tudta valaki is, hogy ez a legendákkal körül­szőtt festőművész a dél-mor­­vaországi Ivancice u Brna községben született 1860 jú­liusában. Pályáját mint já­rásbírósági írnok kezdte, de ennél a „civil” foglalkozás­nál sokkal kedvesebb volt szívének a zene és a festé­szet. Miután a tizenkilenc éves Mucha valahol olvasott a Burghardt és Kautsky bé­csi színházi cég műhelyéről, jelentkezett és fel is vették mint díszletfestőt. A bécsi Ringtheater leégése és a cég csődbe jutása után visszatért Morvaországba és Mikulov­­ban telepedett le, itt fedezte fel Khuen gróf, Mucha ké­sőbbi mecénása. A festő a közelben fekvő Hrusovany-i kastélya ebédlőjét díszítette, s vele ment családi várába, a tiroli Grandeggbe is, útja innen a müncheni akadémi­ára vezetett. Zsebében a friss akadémiai diplomával rövid időre visszatér Csehországba, s 1888-ban Párizsba megy, hogy ott folytassa tanulmá­nyait. Hét teljes, rendkívül igé­nyes, többnyire iparművé­szeti munkában és többnyire nyomorban eltelt év (zeneal­bumok fedelét falinaptárakat, vignettákat, ex libriseket festett) után rámosolygott a szerencse. 1894 karácsonyára váratlan megrendelést kapott a Renessaince Színháztól, Sarah Bernhardt számára kellett plakátokat készítenie a Gismonde című darabhoz. 1895 újév napján a Gis­­monde-ja már minden utca­sarkon látható, s egész Pá­rizst elbűvöli a plakát kes­keny, hosszított formátuma, elegáns dekoratív nőalakjá­val, finom, halk tónusával, lágy körvonalaival, szimbo­lista díszítőelemeivel, felü­letével. Megszületett a „le stíl Mucha”. Ekkor kezdődött el a leg­termékenyebb időszaka, Sa­rah Barnhardttal való együttműködése (1895—1904). Különböző színházi és rek­lámplakátjai születnek, de­koratív panneau-i, könyv­illusztrációi, ekkor készíti ornamentális és dekoratív motívumokból álló „docu­ments décoratifs”-jét. Már 1897-ben eljutott Csehországba a honfitárs festőművész hírneve, rövid­del első két párizsi kiállítása után. A „Salon des cents”­­ban rendezett plakátkiállítás replikája a Prágában meg­rendezett, árusítással egybe­kötött kiállítás volt, a kiállí­tás anyagának nagy részét a kelet-csehországi chrudimi múzeum vásárolta meg. Chrudim nagy szerepet ját­szott a művész magánéleté­ben is: kilenc évvel az első chrudimi kiállítása után, in­nen vitte magával élettársát, Marie Chytilovát. Párizsi munkája — bár igen sikeres volt — nem elé­gítette ki Muchát. Francia­­országi tartózkodása alatt állandóan azzal a gondolat­tal foglalkozott, hogyan fe­jezhetné ki művészi eszkö­zökkel a hazája iránt érzett szeretetet, hogyan róhatná le nemzete iránti „tartozá­sát”. A gondolat 1900-ban már konkrét formát öltött: elhatározta, hogy megfesti a szláv népek legjelentősebb eseményeit megörökítő soro­zatát. „Ebből a gondolatból született meg a Szláv Eposz című művem” — írja Mucha egyik levelében. „Saját költ­ségemre akartam megterem­teni, hogy.... népemnek aján­dékozhassam.” Hogy az ehhez szükséges anyagi eszközöket megteremt­hesse, Amerikába ment. In­nen 1910-ben végleg vissza­tért hazájába, ahol a Zbiroh­­kastélyban valósította meg álmát — húsz, nyolcméteres vászonból álló monumentális képsorozatát. Tízet a cseh, a többit más szláv népek tör­ténelmének szentelte. Ezzel a művével — amit tizennyolc évig tartó, rendkívül igényes munkával valósított meg és 1928-ban Prága városnak ajándékozott, (ma a képek Moravsky Krumlovban van­nak kiállítva) — Mucha vég­leg elfordult legkimagaslóbb szecessziós időszakától, bár neve ezzel mindörökre össze­kapcsolódott. S így nem ma­rad más hátra, minthogy Louis Aragon szavaival egyetértve ismételjük: „Ma, amikor századunk kezdete a múltba tűnik.... ez a nagy cseh művész — Gauguinnel és Toulouse Lautreckel együtt — úgy tűnik nekünk, mint a korát legjobban ész­­revevő, látó szem, mint az emberi érzékelés irányt adó eleme. Véleményem szerint az a különleges érdeme, hogy olyan stílust fedezett fel, amely korának stílusává vált.” JANA ZABKOVA A Szláv Eposz című képsorozatból: A jobbágyság eltörlé­se Oroszországban (balra) és Jan Hus Mester prédiká­ciója Medea — színházi pla­kát Restaurált királynői viseletek A Magyar Nemzeti Múze­umban található az ország egyik leggazdagabb textil­gyűjteménye. Nemcsak a tör­téneti múlt emlékeit őrzik, konzerválják itt, de a ma ti­pikus ruhatárából is szemre­­való kollekcóit tudnak bemu­tatni. Gyűjtési körük igen széles. „Mindent gyűjtünk, ami tipikus egy korszakra — mondja Földiné dr. Dózsa Katalin, a gyűjtemény veze­tője. Viseleteket, hímzése­ket, szőnyegeket, vagy ami­nek az anyaga textil, azt itt megtalálhatjuk. Ha egy-egy korszak jellegzetes darabjai neves személyekhez vagy ese­ményekhez is kötődnek, kü­lönösen becses darabjai gyűj­teményünknek. A történelmi vagy neves személyek tárgyai, ruháza­tuk szinte az élő személyiség jelenlétét, „létezését” való­színűsítik számunkra, akár a kiállítások vitrinjeiben, akár a kinyílt szekrényajtók gon­dosan letakart fogasai alól előbukkanó öltözeteiben. így csodálhatjuk meg Kossuth kormányzói atilláját, amelyet 1848—49-ben viselt, Deák Ferenc hímzett bőrtárcáját, vagy Erzsébet királyné fe­kete selyem ruhaderekát, melyet a véres dráma idején viselt. A 12 ezer darabból álló gyűjtemény a hímzések­től a szőnyegekig, a gyerek­­takaróktól a zászlókig, uszályfogótól a zsebkendő­tartóig és a kesztyűtágítóig, a ruhadíszítő ékszerekig min­dent magába foglal, ami kap­csolatban áll a divattal, a la­káskultúrával. Számos nagy sikerű nemzetközi kiállítás is bizonyítja a gyűjtemény gazdagságát. — „De nem okoz-e gondot ennek a sok különféle textí­liának a tárolása?” — kér­dem Dózsa Katalintól. — „Valóban igen rossz körülmények között voltunk eddig. Évekig kellett raktáro­zási gondjaink megoldására várni. A múzeumi főosztály két és fél milliós beruházása most teljesen korszerű rak­tárt rendezett be. Nagyobb gondunk most már az, hogy nincs megfelelő restaurátor­műhelyünk”. Beszélgetésünk színtere, a szűk restaurátori szoba, rög­vest elárulja, hogy egyik alapvető feltételük is hiány­zik: a tér. A ruhák — olykor 3 méter széles kerületű al­jakkal nehezen tisztíthatók, kezelhetők, ezekről a problé­mákról szól Sipos Enikő res­taurátor, aki 13 éve dolgozik a szakmában. — Elvben nincs is hely nagyobb szabású restaurálá­sokra, ezért gyakran „albér­letbe” kényszerülünk, példá­ul az Iparművészeti Múzeum restaurátorműhelyébe. A tex­tilrestaurálás igen összetett feladat. A munka több fázis­ra oszlik. Tisztában kell len­ni a kémiai eljárásokkal és biztos anyagismerettel kell rendelkezni. A varrás, amit a textilrestaurátor munkájá­nak tartanak, csak egyik ré­sze, töredéke az összrestaurá­­tori feladatnak. Mikor afelől érdeklődöm, van-e jelenleg olyan mun­kája, amin keresztül köze­lebbről is megismerhetnénk e szakma nehézségeit és szép­ségeit, Sípos Enikő egy kö­­teg fotót vesz elő. A képe­ken Mária királyné (II. La­jos király felesége) menyas­­­szonyi ruháját láthatjuk. 1928-ban vásárolták meg Ma­­riacellből, eddig csak állag­­megóvás céljából végeztek rajta javításokat, az első ko­moly restaurálásra most ke­rülhet sor. Az 1500-as évek első évtizedeiből származó ruhát alaposan megviselték az évszázadok. Eleve nagy gondot okoz, hogy hogyan tudják alábélelni megfelelő anyaggal, hiszen egészen más alapanyagú szöveteket használnak ma már. De nem közömbös az sem, milyen varrófonalat, festéket hasz­nálnak. Ezeknek az anyagok­nak a megszerzéséhez valósá­gos társadalmi összefogásra volt szükség, hiszen a gyá­rakban kellett megrendelniük a megfelelő anyagokat, így például a Goldberger és a Lőrinci Fonó textilüzemei ingyen, térítés nélkül járul­tak hozzá e nemzeti kincset érő jelentős ruhadarab res­taurálásához. A képeken tel­jes pompájában láthatjuk a ruhát, itt a műhelyben már csak darabjaiban csodálhat­juk meg az aranyszállal át­szőtt zöld selyemanyagot. A restaurátor évszázadok halványuló kezemunkáját varázsolja újjá, élővé, nem kis feladatot és felelősséget vállalva. MACHT ILONA XVII. századi hímzett bársony nyereg Sípos Enikő és Kralovánszky Mária restaurátorok Mária királyné esküvői ruhája .1--------------------------------------------------------------------------------------------­ Könyvritkaságok A Mongol Állami Könyv­tár felbecsülhetetlen értékű ritkaságai között szerepel egy 2500 évesre becsült, papi­ruszra rótt kézirat. Féltő gonddal őrzik a „Jadamba” nevű szent könyv három pél­dányát: az első könyvet — a legenda szerint — Nagar­­dzsuna hindu filozófus hasz­nálta, aki időszámításunk előtt élt. A másik már ké­sőbbi korból való, a XI. szá­zadból. Arany betűit fekete papírra ismeretlen mester ír­ta, címoldalán Buddha és Majdgr arany képe látható. Korban legfiatalabb a har­madik példány, de nem ke­vésbé értékes, hiszen a mon­gol könyvkészítés remeke. Papírjait különleges keverék­ből készített bevonat — bir­kavelő, enyv és cukor ele­gye — fedi, lapjai fényezet­­tek. Az állami könyvtár gazdag állományának különösen ér­tékes darabjai a tibeti tudó­sok, nagy gondolkodók, írók művei. Itt látható az ősi hindu tudományok alapjait jelentő, XI. századból való tibeti mű, a „Gandzsur”, amelyet filografikus módszer­rel nyomtattak szanszk­­rit, tibeti és mongol nyel­ven. Ez az eljárás a budd­hista kolostorokban volt használatos. A tartalom mellett szinte valamennyi könyvritkaság külseje is rendkívüli, s mu­­tatja, hogy a könyvek meg­tervezése valódi művészet volt az ősi Mongóliában és a környező országokban. Ennek a művészetnek szá­mos korai és késői emléke közül említést érdemel pél­dául a „Szanduindzsud", amelynek a díszítését e szá­zad elejének neves ékszeré­szére, Dagvára bízták. A könyv lapjai vékony ezüstlemezek, a betűket erre vésték, majd bearanyozták. A címlap is­tenképmások domborművét ábrázolja, korállal, gyöngyök­kel díszítve. Ennek a mű­nek a tíz kötete mintegy fél tonnát nyom! A mongol könyveket — sú­lyuk, értékük miatt is — gyakran selyemmel bélelt rózsafa, vagy más értékes fa dobozába zárva őrizték. NÉPÚJSÁG 11 Beck Ö. Fülöp-album kétségtelenül szobrásza­­tunk legjelesebbjei közé tartozik. Élete, pályafutása — leszámítva halála körülmé­nyeit — nyitott könyv. Em­lékezéseiben maga vallott hányatott sorsáról. Munkás­ságának elemzésével jeles szakírók foglalkoztak. Lyka Károly, Elek Artúr, Kállai Ernő méltatta kiállításait. Veje, Gombosi György fel­vázolta kibontakozásának ívét. Utoljára — 1969-ben — Hehler László vállalkozott monográfia-igényű összefog­lalásra. Néhai Dévényi Iván mégis joggal hangoztatta a részletesebb feldolgozás szük­ségességét. Ez az igény to­vábbra is kielégítetlen ma­rad, pedig a Corvina Kiadó új művel gyarapította a Beck c.-bibliográfiát. A szép albumhoz Kontha Sándor írt elemző esszét. Vizsgálódásainak menete el­tér a korábbi formáktól. Nem nélkülözi az új, mélyebbre hatoló megállapításokat sem. Kevesebb figyelmet fordít az életrajzi elemekre. A művek összességéből, a plasztikai szemlélet kirajzolódó válto­zásaiból vezeti le megállapí­tásait. Bevezető helyett a Beck. c. munkásságára ha­tó eredőket (Mareés, Hildeb­rand, a reneszánsz mesterek stb.) mutatja be. Különösen Hildebrand eszméi iránt volt fogékony, annak művészet­felfogását a maga gyakorla­tában próbálta érvényesíteni. Tudatosságának forrása itt keresendő, de feltétlenül számolni kell az antik mű­vészet iránti vonzalmával. Kibontakozásának ideje pedig egybeesik hazai szob­rászaink nagykorúsodásá­­val. A szerző különösen Si­­may Imre munkálkodását tartja fontosnak a konzer­vativizmus elleni hadakozás­ban. Beck ö. a józan, mér­téktartó mesterek közé tar­tozik. Ez nem zárja ki, hogy — hirdetett különállása el­lenére — munkái a korszak történelmével szinkronban, a progresszió állásait ne erősí­tenék. A húszas évektől­ kezdve közelít — részben eg­zisztenciális okokból — a hi­vatalosan elfogadott művé­szethez. Nem egyedül tett így, de akkori művei sem méltatlanok alkotójukhoz. A hős megdicsőülése című reli­efje e téma maradandó ké­réseinek egyike. Mégsem vált a nemzetrontó kurzus elfo­gadott szobrászává. Túlságo­san erős egyéniség volt, de a tagadásig nem jutott el. Beérte egy sajátos, a klasszi­kus ideálokra tekintő szel­lemi befelé fordulással. Az életmű legegységesebb részét az éremkészítés teszi ki. A fejlődés íve töretlen. Az induló évek kísérleteiből levezetett tanulságokat mind­végig alkalmazva „jutott el lehiggadt, fegyelmezett, de mindvégig árnyalt és gaz­dag plakettstílusához”. Az utókor megítélése szem­pontjából legjobb szobrait 1919 előtt alkotta. Későbbi munkái a művészi tartás né­mi, el nem ítélhető gyengü­léséről tanúskodnak. Az Ifjú­ság kútja, néhány emlékeze­tes síremléke (Baumgarten­, Fellner család) kiemelkedik a korszak átlagából önma­ga jelentőségét úgy ítélte meg, hogy „az érem terén alapvető” eredményekkel gazdagította, a magyar szob­­rászatot ítéletét az utókor is­ igazolta. Számos cikk, tanul­mány szolgál bizonyítékul. SALAMON NÁNDOR

Next