Tolna Megyei Népújság, 1983. június (33. évfolyam, 128-153. szám)

1983-06-16 / 141. szám

A közoktatás kérdései Kiállítás kapcsán, tankönyvekről A tankönyvek az oktatás legfontosabb segédeszközei. Ezeket a nélkülözhetetlen taneszközöket sok tényező formálja alakítja. Ilyen pél­dául a társadalom anyagi - szellemi fejlettsége, ideoló­giai-politikai célkitűzései, a hagyományok és sorolhat­nánk még. Ezért tanulságos, sőt szükséges néha az új tan­könyveket egybevetni a ko­rábbiakkal. Mint az köztudott, az új tantervek bevezetése 1978-tól folyik és ezekhez megfelelő tankönyvek is járulnak. Ha­zánkban a Tankönyvkiadó, a Műszaki Kiadó, a Medicina Könyvkiadó, a Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, valamint a Mezőgazdasági Könyvkiadó gondozásában jelennek meg tankönyvek, amelyek kiállí­tását Budapesten, a Néprajzi Múzeumban június elején nyitotta meg Köpeczi Béla művelődésügyi miniszter. A TANKÖNYVKIADÓ RÖVID TÖRTÉNETE A Tankönyvkiadó Nemzeti Vállalat létesítését 1949-ben rendelte el a kormány. Az alapítólevelet Ortutay Gyula vallás- és közoktatási minisz­ter írta alá. Az alapítását az tette szükségessé, hogy a kü­lönböző hatóságok, nyomdák és kiadóvállalatok helyett egységes irányítású intéz­ményre bízzák a tankönyv­­kiadást. A kiadó az Egyetemi Nyomda Vállalat tankönyv­­kiadói részlegéből alakult, majd feladatköre az évek fo­lyamán fokozatosan bővült. Napjainkban az általános is­kolában, a kisegítő és foglal­koztató iskolákban, a gimná­ziumokban, a szakközépisko­lákban, a szakmunkáskép­zőkben, a felnőttoktatásban használt közismereti, vala­mint a közgazdasági szakkö­zépiskolákban használt szak­mai tankönyvek és más, ta­nulást segítő kiadványok megjelentetésével foglalko­zik. A kiadó adja közre még a felsőfokú tanító- és óvónő­képző intézetek, egyes főisko­lák és egyetemek nappali és levelező, esti és továbbképző tagozatain használt tanköny­veket, segédkönyveket, nyelv­­tanulást szolgáló könyveket is. Ugyancsak itt jelennek meg a hazánkban élő nem­zetiségek anyanyelvi könyvei, egyetemi, főiskolai jegyzetei. A kiadó 1982-ben, az egye­temi jegyzeteket is beleszá­mítva 2386 művet adott ki, 29 millió példányban, 8026 tonna papír felhasználásával. A nyomdai munkálatok 13 nyomdában folytak. AMÍG EGY TANKÖNYV ELKÉSZÜL Nem kevés vita és ellent­mondás kíséri napjainkban a tankönyveket. Nézzük rövi­den, mi történik, amíg egy tankönyv a diákok kezébe kerül. Az Országos Pedagógiai In­tézet az érvényes tanterv is­meretében elkészíti azt az útmutatót, mely meghatároz­za egy tankönyv koncepció­ját és az oktatásban betöltött szerepét. A Tankönyvkiadó meghirdeti a tankönyv elké­szítésére a pályázatot. A jel­igés pályaműveket az erre a célra létrehozott tankönyvi bizottság bírálja el. Az el­készült kéziratot lektorálják. Az esetleges viták, ellent­mondások, vélemények egyeztetése után a végleges kéziratot a felelős szerkesztő megszerkeszti, hogy a kézirat megfeleljen a nyomdai szab­vány követelményeinek. A Tankönyvkiadó igazgatójá­nak jóváhagyása után a Mű­velődési Minisztérium illeté­kes főosztálya rendeli el a tankönyv használatbavételét. Ezután a felelős szerkesztő, a grafikai szerkesztő és a mű­szaki szerkesztő közösen ki­alakítják a tankönyv formai, tipográfiai arculatát, elkészí­tik az illusztrációkat, fény­képeket, majd megállapítják a példányszámot. Ha minden anyag megfelel a követelmé­nyeknek, akkor a kiadó en­gedélyezi a tankönyv ki­nyomtatását. Az első bekö­tött, kész tankönyveket a nyomda ismét a kiadóba kül­di és ezek ellenőrzése, el­fogadása jelenti a folyamat végét. A kész tankönyveket a nyomdából a könyvterjesz­tői raktárakba szállítják. In­nét már a felhasználóhoz, a diákokhoz vezet a tankönyv útja. Nem mindig késedel­mek, zökkenők nélkül, tankönykiállítás A Néprajzi Múzeumban rendezett kiállítás, az oktatá­si reform célkitűzéseit szol­gáló új tankönyveket, mun­kafüzeteket, feladatlapokat, tanári és tanulói segédlete­ket, ismeretterjesztő kiadvá­nyokat, főiskolai tankönyve­ket, pedagógiai, pszichológiai szakirodalmat, valamint nemzetiségi tankönyveket mutat be. Híven tükrözi a társadalmunkban beállt vál­tozásokat, a tudomány moz­gását — ezeket a tanköny­veknek is követniük kell. A felszabadulás után szinte tíz­évenként került sor a tan­könyvek tartalmi, módszer­tani megújítására. A most megjelent tankönyvek elődei másfél évtizeden át közvetí­tették az ismereteket a fel­növekvő nemzedéknek. Sze­repüket betöltötték, az idő eljárt fölöttük. Az új tankönyvek 1978 óta jelennek meg folyamatosan. Szerzőik kiválasztása pályá­zatok útján történik. Ezek a tankönyvek hozzájárulnak ahhoz, hogy a tanulók a ter­mészet és a társadalom jelen­ségeit megértsék, azokat fej­lődésükben szemléljék és is­mereteiket a gyakorlati élet­ben is alkalmazni tudják. DECSI KISS JÁNOS Nemzetiségi tankönyvek a kiállításon Fakanál nélkül... Nem hinném, hogy édesanyámat bárki ösztönözte volna kirándulásokra, méghozzá úgy, hogy négy, módfelett eleven csemetéjén kívül vállalja a szomszédságban lakó négy-öt pajtásunk felügyeletét is. A mama csak azt tudta, hogy moz­gékonyságunkat nem szabad beszorítani egy bérház udva­rába, ahol a felnőttek miatt még a szellőrezdülésnek is láb­ujjhegyen kell járnia. Nagy nap volt minden kirándulás a zöldbe, ahol helye volt játéknak, ficánkolásnak, mindama jóknak, aminek hiányától anyánk meg akart bennünket kí­mélni. De minden alkalommal úgy, hogy a pakkok valame­lyikébe lehetőleg sok szemtanú jelenlétében helyezte el azt a vadonatúj, illetve főzéshez nem használt fakanalat, ami fegyelmezési eszközként „jött” velünk. Dolga sohase volt, de mi nem is a fakanál alkalmazásától féltünk, hanem at­tól, hogy a szófogadatlan, vagy rosszalkodó legközelebb ott­hon kell maradjon büntetésből. Nem nagyon hallok ifjú barátaim körében mostanában hasonló kirándulásokról, pedig több szabad idő jut hétvége­ken szülőknek, gyerekeknek egyaránt. Ezzel együtt minden egykorvoltnál több az idő szülők és gyerekek pihentető, szó­rakoztató, tartalmas együttlétére. Néha még az irigység is hatalmába kerít, arról hallva, olvasva, hogy az ország egyes vidékein él és virul az „Egy őrs, egy család” mozgalom, vagy aminek eredetileg ez volt az alapja, az „Egy őrs, több család” mozgalom, amit az út­törőszövetség ajánlására az iskolák kezdeményeztek, indí­tottak útra. Az előbbinek az a lényege, hogy az egy úttörőőrsbe tar­tozó gyerekek szülei közül egy szülőpár szervez időközön­ként programot a gyerekeknek. Az utóbbi, az Egy őrs, több család” megoldás esetében kéthetenként az őrs más-más csa­ládnál tartja az összejövetelét, más és más szülők gondos­kodnak a programról... Itt jegyzem meg, hogy sem az egyik, sem a másik esetben nem gyerekzsúrról van szó, nem az őrs megvendégeléséről, hanem az összekovácsolódó kis kol­lektíva szabad idejének ismeretek szerzésére és játékra egyaránt alkalmas együtt-töltéséről. Tartalmas program pl. a nagyszülők fölkeresése, a házuk körüli munkák elvégzése, vagy sátras hétvége valamely szülő hétvégi telkén. További lehetőség: látogatás az apukák hobbi- vagy barkácsműhe­­lyébe. — a — Harckocsizók harcban Tartalékosok dicsérete Mint a Magyar Távirati Iroda közölte, az éves kikép­zési terveknek megfelelően, tartalékosok bevonásával harcászati gyakorlatra került sor. Az egyik harckocsizó ma­­gasabbegység gyakorlatának megtekintésére lehetőséget kaptunk. A rendkívül nehéz, hegyes, erdős terepen harcjárművek előremozgó oszlopát kerülget­jük. Harckocsik, páncélozott szállító járművek, sorozatve­tők, aknavetők, páncéltörő ütegek hosszú sora kavarja a port. A távolban robbanások sorozata dobol az „ellenség” fő védővonalán. A kavargó füstben, porban alig-alig le­het felfedezni a gondosan ál­cázott, beásott harckocsikat. Az avatatlan azt hinné: elha­gyott, holt acélkolosszusok, csak a szemlátomást is alig mozduló ágyúcsövek sejtetik a bennük levő katonákat. A rekkenő hőségben nem iri­gyeljük őket. Kísérőnk magyarázza a harchelyzetet. — A gépesített lövész ma­­gasabbegység előnyomulása elakadt az ellenség fő védő­vonalának állásainál. A front­parancsnokság úgy rendelke­zett, hogy tüzérségi erők, har­ci helikopterek által az ellen­ség fő védővonalára mért tűz­­csapása után támadásba kell vetni a harckocsizó maga­­sabbegységet. Az ellenség harckocsikkal megerősített fő védővonalának áttörése után tovább kell folytatni a táma­dást, széles ívű akadályon va­ló erőszakos átkeléssel. Ez utóbbi folyón való átkelést jelent. A harckocsizó maga­­sabbegység már elfoglalta a megindulási körletet, további parancsra vár. Közel s távolban semmi mozgás. Vagy mégis? Az egyik domb mögött valami mozog. Elő a távcsövet. Egy harckocsi lövegtornya mozog a dombélen, hasonlóképpen, mint amikor az egyes harcos laposkúszásban mozog előre, felderíteni az ellenséget. Még messzebb harci helikopterek „lopóznak” egy völgyben, szinte félelmetesen manőve­rezve, méterekkel a föld fe­lett. És egyszerre elszabadul a pokol. Egymásba szakadó rob­banás-dörejek, füst, por, a dombok mögül hirtelen fel­­emelkedő harci helikopterek rakétáinak sorozata. Feldü­börögnek a harckocsik, a páncélozott szállítójárművek motorjai. Az előbb még nép­telen terepen szétbontakozva törnek az ellenséges állások­ra. A harckocsiágyúk reccse­­nésébe belevegyül a PSZH-k toronygéppuskáinak mély­hangú ugatása. Alig töröljük ki szemünkből a port, füstöt, a támadó acél­monstrumok már betörtek az ellenség ál­lásaiba.♦ A harckocsizó magasabb­­egység törzse közben áttele­­püléshez készülődik. A politi­kai osztály vezetője egy mo­torkerékpár hátsó üléséről szóll éppen, a harcból érke­zett. őri Lajos alezredes, a ma­­gasabbegység pártbizottságá­nak titkára ad rövid tájékoz­tatót a gyakorlat eddigi me­netéről, annak tapasztalatai­ról. — A magasabbegység har­cászati gyakorlata a kiképzési terveknek megfelelően, mi­niszteri szemle keretében fo­lyik. Mintegy tizennégyezer tartalékos vonult be, rendkí­vül szervezetten, nagy fegyel­mezettséggel. Köztük a leg­fiatalabbak tavaly szereltek le, a legidősebb már elmúlott ötvenéves. Elvtársi, baráti légkörben, kétnapos összeko­vácsolási gyakorlat után cso­portosult át a magasabbegy­ség a gyakorlat térségébe, úgynevezett kombinált csa­patmozgással. A sorállomány és a tartalékosok fegyelme­zett magatartását jellemzi, hogy teljes harcértékben ér­keztünk ki, esemény, rendkí­vüli esemény nélkül. A tarta­lékosok hozzáállását csak di­csérni lehet, azért is, mert jó részük új harci technikával ismerkedett meg. Ennek el­lenére pontosan teljesítik a gyakorlat-támasztotta felada­tokat. A pártbizottság titkára el­mondta azt is, hogyan szer­vezték meg a pártpolitikai munkát, hogyan gondoskod­nak arról, hogy a gyakorlat szüneteiben kellően kipihen­hessék magukat a harcosok. Jó hatással volt az is, hogy a gyakorlatot megtekintette Oláh István vezérezredes, ve­zérkari főnök, miniszterhe­lyettes, azonkívül megláto­gatta a katonákat Romány Pál, a Bács-Kiskun megyei pártbizottság első titkára, dr. Gajdócsi Istvánnal, a megyei tanács elnökével együtt. Vonul a menetoszlop. Harc­kocsik, PSZH-k, páncéltörő lövegek, aknavetők, sorozat­vetők, híradó-, műhelygépko­csik, parancsnoki kocsik. Fo­lyik a harcgyakorlat, sorka­tonák, tartalékosok, egy sor­ban, egymás mellett. Pa­rancsnoki helikopter köröz — de jó lenne onnan föntről is megszemlélni az ember és a harci technika nagy erőpró­báját! BOGNÁR ISTVÁN Teljes sebességgel! !_ Indulás előtt Jogról, mindenkinek A háztartási alkalmazott nagymama Egy idős házaspár érdekes problémára hívta fel a figyel­memet. Elmesélték, hogy mindig együtt laktak a fiuk­kal. Először azért, mert az anya még orvostanhallgató korában is szerető gondosko­dással akarta körülvenni a „gyereket”. Hadd legyen neki könnyű az élete az egyetemi évek alatt. Aztán meg helyet adtak a korán nősülő fiú csa­ládjának is. Hamar jött a két unoka. És bár a fiatalok kü­lön háztartást vezettek, elkelt a nagymama dolgos keze, kü­lönösen az unokák gondozá­sában. Az idősödő asszonynak semmi munka nem volt a terhére, amit a gyermekeiért vállalt. Csak akkor döbbent rá, hogy nem gondoskodott öreg napjairól, amikor a fia­talok (sok év múlva) a saját otthonukba költöztek. Üres lett nélkülük a ház, de a nagymama már nem tu­dott munkát vállalni, nyug­díjszerző éveket gyűjteni, mert időközben öreg és beteg lett, így azután ottmaradtak ketten férje kis nyugdíjára. A fiatalok segíteni akarják őket, de nem szívesen fogad­ják el tőlük. Inkább az iránt érdeklődnének, hogy azokra az évekre, amíg a nagymama vezette a fiatalok háztartá­sát, nem fizethetnének-e utá­na biztosítási díjat, hogy va­lamicske nyugdíjat mégis kapjon. Esetünket azért ismertet­tem részletesen, mert nagyon sokan vannak hasonló hely­zetben. Az a jogszabály, ami­ről ők hallottak, csakugyan létezik, de rájuk már nem al­kalmazható. Elkéstek a kérel­mezéssel, no meg a „szolgála­ti idővel” egyébként is baj van. Van lehetőség arra, hogy az egyenesági rokonok szol­gálati időt szerezzenek úgy, hogy családjuk háztartását vezetik. Akkor is, ha külön lakásban laknak. A heti munkaórák száma el kell, hogy érje a 24 órát. És a munkáltatónak be kell jelen­tenie háztartási alkalmazott rokonát a társadalombiztosí­tási igazgatóságon. Utána társadalombiztosítási járulé­kot kell fizetnie. Kik azok a családtagok, akik háztartási alkalmazott­ként bejelenthetők? A gyer­mek, az unoka, a szülő, a nagyszülő, valamint a házas­társnak az előzőekben felso­rolt rokonai. A munkáltató­nak a vele egy lakásban lakó és háztartásában dolgozó fel­sorolt hozzátartozójára csak akkor terjed ki a biztosítás, ha a rokon érvényes munka­­szerződés alapján végzi a munkát. És a munka felvéte­lének időpontjában már van szolgálati ideje. Általában itt a 35. életévüket betöltött em­berek kerülnek szóba. Nekik legalább 10 év előzetes szol­gálati idővel kell rendelkez­niük. Ha a háztartási alkalma­zott nem lakik a munkáltató­val egy lakásban, akkor a biztosításhoz ezt az utóbbi feltételt nem kívánják meg. De még együttlakás esetén is lehet felmentést kérni a szol­gálati idő megszerzése alól a társadalombiztosítási bizott­ságtól. Gyakorlatilag a családta­goknak ez a biztosítása olyan esetekben fordul elő, amikor a dolgozó házaspár kisgyere­ke mellett a házastársak va­lamelyikének az anyja elvég­zi a szükséges háztartási munkát. De találkoztam már olyan megromlott egészségű (de le nem százalékolt) as­­­szonnyal is, aki szívesen szer­zett volna még néhány szol­gálati évet idős anyja-apja háztartásának vezetésével. Munkaszerződés kötése ese­tén ennek nincs akadálya. Az ehhez hasonló helyzet­ben lévőknek érdemes a tár­sadalombiztosítási igazgató­sághoz fordulni. DR. KERTÉSZ ÉVA

Next