Tolnai Világlapja, 1904. október-december (4. évfolyam, 40–52. szám)

1904-11-27 / 48. szám

TOLNAI VILÁG­ LAP 1629 a szegény szultánok, akiknek csak keztyűtlen ke­zét lehet majd látnunk, ha visszafelé hajtanak. Négy­öt gyönyörű fehér kezet láttam, ideges, kimerült, fáradt és elkeseredett kezek, szálljon felétek gon­dolatban egy európai fiatal ember csókja ! Egy kissé megborzongtam. Amit teszek, a leg­rettentőbb felségsértés. Pedig ime Abdul Hamid közeledik, a katonák parancsszóra kiáltják: jassa padisah. Mint egy sortűz, olyan ez az éljenzés. Jön­nek, már láthatók az udvari emberek. Izzed bej, a szultán titkára, egy kis arab, aki Szíriából jött ide és a padisah kegyelméből a leghatalmasabb férfiú a birodalomban. Nem lassú, mint a török államférfiak, hanem gyors, mint a sas, mint a sas­­keselyű. Azt hiszik, hogy az elmúlt héten az ő gyors észjárása miatt kellett kilenczezer örménynek meg­halnia . . . Jön Resid, a nagyvezér, egy rendkívül csúf úr : a tofane pasa, a tüzérség főtábornoka. Kocsin és lovon érkeznek a herczegek, amott egy álmos szemű nagy úr : Reschiad, a trónörökös. Ed­dig csak­­a­nnyit tudunk róla, hogy zilált anyagi körülmények között él, egy magyar ügyvéd nemrég perelte ezer török font adósságért. Jönnek a pasák. Olyanok jórészt, mint a mi tábornokaink. A hasuk megnő­, a lábuk megrövidül. Az arczukon olyasforma kifejezés, mintha összeté­vesztenék magukat Nagy Sándorral. A szultán ! Sárga paripán, aranyozott, nyitott hintón. Cserkesz kocsis hajtja a gyönyörű állato­kat A padisahval szemben az udvarnagy. Gházi Ozmán pasa, becsületes képű ősz katona. E fehér a­rcz mellett, mint kemény és keresett ellentét, Ab­dul Hamid hosszú fekete feje. Egész más arcza van, mint a többi töröknek, inkább arabul, semmi bon­bonná rajta, csupa szomorúság, idegesség és vad­ság. Talán ötvenéves, de harmincz is lehetne, egy harminczéves beteges férfi. Magas, kiszáradt alakja izeg és mozog, senkire sem nézve viszonozza az üdvözlést, ajkát és fejét érintvén jobbkezével. Vi­gasztalan és ellenszenves jelenség, szinte bizonyos, hogy senki sem szereti itt, legfeljebb ha a gyerekei. Száz és egynéhány felesége bizonynyal nem, hiszen csak igen kis részük ismeri, talán mindössze egy vagy kettő gyermekének atyja. Minden rendű és rangú szolgái — háromezer él udvarán — ret­tegnek tőle,­­pigyik sem biztos soha, mikor lesz pasa, vagy mikor küldik kuvasznak — Ázsiába, kur­­dok közé, a mérges vizekhez. A szultán fölment a fehér márványmecsetbe. Utána az udvar, angol bőr táskában és keleti szöve­tekben viszik az imádkozó kendőket. Nagy ereje van még itt a hitnek, vagy itt is mulatja magát a kor azzal, amiben jeles — álszenteskedéssel ? A nép hever a forró homokban, fekete ázsiai asszonyok, majd megfutnak a feredzse alatt. Azt beszélik, ilyen hőség nem volt itt ötven esztendeje. És még mind jobban gyűl a nép, mind nagyobb lesz a sokadalom. De azért izgalom semmi, mintha nem is egy hete ömlött voln­a a vér Sztambul és Pera utczáin. Mért­­földekre katonák állanak sorfalat, a moh az örmé­nyeket várja. Hátha fel mernének jönni. Ma nem jönnek még. De holnap, ki tudja, mit hoz a holnap? Csendben ért véget a szelamlik. Visszafelé a szultán maga hajtott. A kis hintóba az a két fehér lipoviczi mén volt befogva, amelyet a mi királyunk ajándékozott Abdul Ramidnak. Mintha valamivel nyu­­godtabb lenne most ő felsége. Arczán valami árny a bizalomnak, az — önbizalomnak. Az a kifejezés, melyet — I. Ferencz József arczát kivéve — min­den imperátoron láthat az, aki fantáziával tud nézni és nem úgy, mint egy rideg szemüveg. Az a bizo­nyos ezézári őrület ez, amelyről a halott história és az élő udvari emberek annyit tudnak beszélni. Külső bélyege egy belső meggyőződésnek, talán ennek : «Én vagyok, minden értem van. Szent va­gyok. Isten által vagyok, földi helyettese és tör­vényes megbízottja.» Az ember egyáltalán hajlandó magáról nagyot hinni, ha arra való pozíczióba ke­rül. Oly sokat és oly nagyot képes hinni, hogy nincs az az aquinói Tamás, aki ezt rendszerbe tudná szedni. És ha Abdul Hamid azt hiszi, hogy az ő testi épségben fordul meg az égi és a földi vilá­gok sora , ebben magában nincsen semmi különös. Ezt hitte magáról a bátyja is, Murád szul­tán, akit forradalommal tétetett le s akit elzárva tartott a Tseregán-palotában, míg meg nem halt meg Murád ? Abdul Hamid még él és nagyon élni és na­gyon uralkodni akar. És ha ebben az akaratában bolygatják , folyni fog a vér, akkor fog csak folyni igazán Bagdadtól Szófiáig, Kairótól Szerajevóig. Mert fél a padisah a széltől, amely lassan kél a Boszporuson, a világosságtól, a nyári esőtől, de a vértől nem. A halál épp ma egy hete pihen és nem poli­tizál. Csend van, a sziász s néhány temetőjű város­ban a sírások ezéhe vidám, csupán ezek a derék és szent életű fiúk ternót csináltak mostanában. Egyéb kereskedők némán várják a hundát. Tíz óra van, gyönyörű idő, aranyos fehér éjszaka és kö­­rülöttem­ a Péra, alattam Galata, mely ilyenkor ren­des zajba és mulatozásba fül : kihalt és néma. Az emberek elbújtak, a kutyákat a katonaság folyto­nos trombitaszója nem hagyja aludni. Ebben a kü­lönös csendben állítom helyre —­ a jegyzeteim szá­mára —■ a világ egy urának arczkép-vázlatát. A keret: a kétnapos csata, a Konstantinápolyban le­vert örmény forradalom története. Hangulatot csi­nál a munkához: egy-egy lövés éles hangja ha­sítja át a puha éjjelt. Megöltek ismét lent a Bosz­­porusnál valakit, vagy csak a kurd katonák tré­­fálódznak, hogy a padisah mulasson. Meglássák, ez az idegbeteg, keserű ember még egyszer kimulatja magát! GOND Őrizzük, becsüljük meg a szerelmi­­ és baráti bizalmat, mert ez életünk is és legdrágább kincse, s örömeink legha-­­­talmasabb éltető eleme, sőt még bajainkra, fájdalmainkra is leginkább ez öntheti az­­ enyhítés balzsamát. Vahot Imre: LATOK ' k Az első szerelmi csók a tavasznak vMT első napsugára, mely varázserővel osztja WM el a kebel jegét s melyre a hő érzel­t­e­mek ibolyaseregkint borítják el a szív AU reményligetét. Rózsaági.

Next