Tolnai Világlapja, 1906. április-június (6. évfolyam, 14–26. szám)

1906-04-15 / 16. szám

Apróságok a természet­­tudomány köréből. A legnagyobb olajfa. Nizza környékén szokták a kirándulók és télen is nyaralók meglátogatni a környék egyik legérdekesebb és legszebb múltú régiségét. Ez egy igen megkopott, de alsó gályáinál még friss erőben virágzó olajfa, mely a maga nemében Mathuzsá­­lem — rivális nélkül. Törzseke 38 lábnyi magas, 8 és fél láb átmé­­rőjű. 1516-ban egy Manchettini nevű természettudós már a kör­nyékbeli fák legöregebbjének ne­vezi és foglalkozik vele „Lettura Botanica “-jában. A legszebb ér­deme, hogy túlélte az 1516-iki híres nagy fergeteget, mely akkor az egész Földközi-tengerpart vidé­két csaknem összes növényzetétől megfosztotta. Hatalmas őstölgye­ket, erdőket irtott ki az óriási vihar, s valami szerencsés vélet­len megőrizte ezt az utókornak, mely kegyeletét azzal fejezte ki iránta, hogy kérgébe véste a ne­vét és a látogatás idejét. Muto­gatnak egy, sőt több verses epi­grammát Lafontaine , sőt Molliére és később Musset, aki George Sand, a híres franczia költőnőről áradozik két soros kis versben. Legutóbb rácscsal vették körül, s hatósági őrizőt rendeltek mellé, hogy megóvják a faricskálási düh elől. „Mikor egy világ megsem­misül.“ Ezzel a czímmel olvasunk egy régi múlt századbeli tudós­­folyóiratban híradást egy igen érdekes tüneményről, mely azóta feledésbe ment. 1834 május 25-én Orleansban, Benlooban, Baselben továbbá a német Württembergben és Magyarországon Sopronban cso­dás köd ereszkedett le hajnaltájt, amely végtelenül száraz és fojtó levegőt hozott magával. Szaga olyan volt, mint az égetett mészé. A napot különös rózsaszínű lepel­be burkolta, s az említett vidéke­ken alig átlátszó rózsaszínű köd uralkodott. Arago, akkori természet­­tudós egy vitairatban szól erről a tüneményről. A lapok, különösen a párisiak, rendkívüli idegességgel tárgyalták a dolgot. S daczára annak, hogy alig egy félszázaddal taszították le a Világ mejlett trónjá­ról a hármas Istenséget s állítot­ták fel helyette az Ész­ét, babonás halálfélelem lepte meg a francziá­­kat. Arago kijelenti, hogy az ő véleménye szerint ez a köd vagy a föld kebelében égő és a föld kérgén keresztül ható tűznek a füstje, vagy valamely szomszédos bolygó, meteor vagy meteorit meg­semmisüléséből származik. A fran­czia közvélemény megnyugodott s azóta vulkanikus kitörésekkor mutatkozott csak, akkor is elvétve ez a tünemény. Nem is törődtek vele sokat máig sem, Aragó egy­szerű feltevése a mai tudomány dogmája maradt. Ehhez jön kiegészítésül az az egykorú híradás, hogy ugyanazon a napon, május 25-én az afga­nisztáni Kandaharban sűrű villám­lás között alig áttetsző ködben apró kövek hullottak alá a leve­gőből. A kövecskék gömbölyűek és simák voltak, érintésnél néhány pillanatig tűrhetetlen forróságú volt minden egyes kődarab. A mosók­ban (elég szép logikával) a világ­­pusztulásról szóló imákat olvas­ták föl a Koránból s a dervisek a szabad mezőkön mélységes bűn­­bánat mellett imádkoztak, hogy az elmúlt túlvilág rettenetes sorsától kímélje meg az Irgalmas a hitet­len földet . . . Vizcsöppek a tudás forrásából. A remekművek kora. A „le sas tout“ czímű franczia lap hosz­­szabb elmélkedést közöl arról, hogy az irodalom és művészettel foglal­kozók mely idejükben a legter­mékenyebbek. Példákat példák után sorol föl s végül statisztikát csinál, melyben megállapítja, hogy 40—45 év közt születik a legtöbb dráma, 20—30 között a legtöbb vers, 30—40 között a legtöbb re­gény, nevetettek és kisebb műfajok ideje szintén 25—35 év közé esik. Kivételek természetesen bőven van­nak. A szemek csodái. A közön­séges életben megállapították már régen, hogy a sötétben csak a macska lát. Az ember szemében először fölfedezett szembogár vagy pupilla, mint eddig tudtuk, csak élesebb fénynél megrajzolt képe­ket vet a belső reczehártyára, amely ferdén esik ugyan arra az érzékeny belső lemezre,­de mi azt igen természetes okokból nem vesszük észre. Azonban különös volt, hogy az állatok közt nem mindnek így áll ez a szabály. Kimondták rá tehát azt, hogy ez kivétel. Nálunk nem ismerős. Egy szorgalmasabb olasz szemész, Dr. Lecat most felfedezett könyvében beigazolja, hogy az embernél is a megszokás dolga a kizáróla­gos fény mellett való érzékelés. Fölemlíti, hogy Tiberius császár néhány esztendeig gyakorta éjjeli sétákkal gyakorolta a szemét, hogy az orgyilkosoktól sötét éjje­leken is óvakodhassék. Ő mon­dotta, hogy ha az emberi és állati természetet nem úgy rendezik be, mint berendezték nappali életre, oly szépen vésné viaszba a belü­ket (akkor ez volt az írás módja) éjjel, mint ma az Azóra ébredésénél a laureatus poéta.­­ Parmában egy kisassz­ony (a neve Giulia Pel­­legrina) éjfélkor szintén világosab­ban látott, mint mások nappal. Huygens pedig egy hadifoglyot is­mert Antwerpenben, aki a legvas­tagabb szöveten át kivett minden apró tárgyat. De ez már más, ez csakugyan rendkívüli. Egy herczegnő kri­tikája. Hogy néha goromba herczegnő is akad, bizonyítja egy, a berlini udvari könyvtárban őr­zött levél, melyet egykor Amália porosz herczegnő, nagy Frigyes egyik nővére, Schulcz János­b­­rahám Péter karnagyhoz intézett, Schulz megzenésítette Racin­a At­­hatália-ját és azzal a kérelemmel küldötte meg Amália herczegnő­­nek, ki kiváló zeneértő hírében ál­lott, hogy fogadja el a zenemű dedikálását. Erre a herczegnőtől a következő választ kapta : «Azt hiszem, Schultz úr, itt tévedésről van szó és zeneműve helyett va­lamelyik gyermekének hangjegy­próbálgatásait küldte, mert a leg­csekélyebb művésziességet sem bírok felfedezni, ellenkezőleg ele­jétől végéig általában hibás, úgy a kifejezésben, mint értelemben és rithmusban egyaránt. A motus con­trarius teljesen a végére van he­lyezve, semmi a harmóniából, semmi dallam, a terzek teljes hiánya, egyetlen hang sem biztos beállítású, ki kell találni, melyik hangból kell kezdeni, semmi ká­noni­ utánzás, a legcsekélyebb con­­trapunkció nélkül, csupa quintek és oktávok. És ezt zenének nevezi Ön ! Isten legyen izgalmas azok­nak, kik magukra vonatkozóan ily heves képzelőtehetséggel bírnak és nyissa fel szemeiket, világosítsa meg elméjüket, hogy favágó és kontárok.“ Temperamentumosabban, mint a herczegnő ezekben a sorokban, aligha lehet bírálatot mondani. * A féltékenység a kétkedésből táplálkozik; azonnal vagy dühös­­séggé lesz, vagy megszűnik, mi­hely­t a kétséget bizonyosság váltj­a fel. TOLNAI VILÁG­LAPJA G - ■ cTY fa :τ^\ 6?

Next