Tolnai Világlapja, 1927. július-szeptember (27. évfolyam, 28–40. szám)

1927-09-21 / 39. szám

62 Tolnai Világlapja osztották ki rám és a szerep szerint a felvevőgép előtt egy matrózt kel­lett alakítanom. Ennél mi sem volt könnyebb, mert mielőtt a filmhez kerültem volna, jóidőn keresztül ,mint tengerész kerestem meg a ke­nyeremet. Igaz, hogy azóta sokat felejtettem, •de a próbák alatt elég hamar vérbeli matróz lettem és a rendező minden utasítását azonnal végrehajtottam. • A felvételek egy hajó fedélzetén folytak le és hogy a film élethű le­gyen, egy öreg bárkát béreltek. A hajót az Istenre és a jóidőre bízva, tengerre küldték az egész társaságot. A munka akadálytalanul, lázasan folyt és a filmező társaság semmi rosszat sem sejtett, pedig a hajó kí­sérő személyzete jóelőre figyelmez­tette a rendezőt, hogy vihar lesz. John S. Robertson, a film rende­zője kijelentette, hog­y mivel a vilá­gítás kitűnő, a munkát feltétlenül be kell fejezni, sőt nem ártana, ha egy kis vihar jönne, mert neki a film­kézirat erős hullámverést ír elő. A színészek, köztük Pauline Starke, a film főszereplője és én helye­seltük ezt az álláspontot, örömmel dolgoztunk tovább a nyílt tengeren, a szerencsétlenség azonban sokkal gyorsabban következett be, mintsem gondoltuk volna. A munka derekán tartottunk, ami­kor a hullámok felcsaptak a fedél­zetre és majdnem lesodortak ben­nünket, de mivel Robertson el volt ragadtatva, némán dolgoztunk to­vább. * Néhány perc múlva a kísérősze­mélyzet jelentette, hogy a hajó nem bírja tovább a vihart és ha minden épkézláb ember nem siet a rések betömésére,, menthetetlenül elpusztu­lunk. Ez volt életem legveszedelmesebb pillanata. Mindenki a rendezőre né­zett és tőlle várta az utasítást. Robert­­son vállait vont, de amikor egy hul­lám a nyálba zúdult és majdnem le­sodorta a fedélzetről, beadta a dere­kát és félbeszakította a felvételeket . Mondhatom, hogy a bajtársiságot még nem láttam olyan megkapóan megnyilatkozni, mint akkor, azokban a pillanatokban. A statiszták életük kockáztatásá­val támogatták egymást és még a legkényesebb filmszínésznő is — nem törődve a ruhájával és rúzsos ajkával, — a résekhez rohant és se­gített a mentési munkálatokban. Ernest Torrence, aki „Az elátko­zott hajó" kézirata szerint gonosz embert játszott, volt a legkészsége­sebb. Ő maga, miután a felvételek alatt a hajókorláton keresztül a ten­gerbe vetette magát és mentőövvel ismét a fedélzetre húzták, azonnal a lékekhez rohant és deszkát, geren­dát cipelve segített a matrózoknak. Végre, majdnem kétórai munka után, megmenekültünk, de addig olyan sok érdekes élményben volt részünk, hogy erről egy külön fil­met lehetett volna készíteni. Robert­­son is észrevette ezt és így nyilatko­zott: — Film a filmben... Filmsztár-önjelöltek örüljetek: itt van a Photomaton! Önműködő filmfelvevőgép New­ York utcáin — Ezentúl mindenki filmet készít­het magáról — A film-automata elölt sorba Allnak a newyorkiak Alig van néhány hónapja annak, hogy egy newyorki fiatalember felta­lálta a fényképező-automatát, illetve, hogy ezt az automatát értékesíteni tudta. Ez a fia­talember eszten­dőkön keresztül nyomorgat és éhezett, de kü­lönös találmá­nyára nem tudott vevőt találni, míg végül egy ismert amerikai üzlet­ember elé jutott, aki kerek egy­millió dollárt fi­zetett a talál­mányért. Ez a találmány abból áll, hogy az utcán felállítják a fény­képező-automa­tát és az, aki le akarja magát fényképeztetni, egyszerűen az néhány centet és egy perc múlva m­ár kihullik a gépből a kész fénykép. Rövid idő alatt ezer ilyen automa­tát fognak New­ York utcáin felállí­tani és ezzel valószínűleg tönkrete­szik a fényképészipart, mert a fény­képező automatának meg van az az óriási előnye, hogy egy perc alatt ké­szíti el a fény­képet, amelyhez eddig előkészület, liftezés, várako­zás és egyéb idő­pocsékolás volt szükséges. És az ameri­kaiak még meg sem szokták a praktikus talál­mányt, máris új, még praktiku­sabb találmány hírét viszi szét a távíró. Anatole Jo­sephe, egy fiatal orosz mechanikus egy olyan készü­léket szerkesz­tett, amely nem fényképeket, ha­nem mingy­árt automatába dob AZ első filmsztár-önjelölt a „Photomaton" automata fülkéjében

Next