Tolnai Világlapja, 1928. október-december (28. évfolyam, 40–52. szám)

1928-10-24 / 43. szám

46 A maszk forradalma írta : Lon Chaney A Metro—Goldwyn nagynevű művésze november 8-án lép a budapesti közönség elé „Rémnapok Szibériában" című rtj filmjében, amelyben a maszkírozásnak ez a kitűnő mestere ismét pompás maszkban jelenik meg. Az új miíle­um világítási bevezetése — izzólámpák — ívlámpák helyett — Hollywood műtermeiben valóságos forradalmat támasztott a maszkírozás terén. Miután az új világításon még tömérdek javítanivaló akad, a maszkírozás módszerében is újabb és újabb kísérletekre van szükség, különösen amióta a pand­romatikus, erősebb színérzékű nyers filmet használják a gyárak. A régi ívlám­pavilágítással szemben az izzólámpa-vi­lágításnak igen sok feltűnő tulajdonsága van. Elsősorban nagyobb meleget ad, ami természetesen a festék olvadását idézi elő, különösen a premierplanoknál. Ezenkívül sokkal élesebb, tehát kevesebb festék kell mint eddig és jobban kell vigyázni a természetességre. A régi világításnál pél­dául egy árnyalattal világosabb púdert használtunk, mint amilyen az alapfesték volt, ami azonban ma lehetetlenség, mert az éles világításnál igen kellemetlenül érvényesül. Éppen ezért az árnyékok is mélyebbeknek látszanak, úgyhogy az ellentétek sokkal erősebben érvényesülnek. Az árnyékokat és a vonalakat tehát sokkal gyengébben kell az arcra felrakni, nehogy a fényképen kiugorjanak. Eddig az új világításnál a köve­kező szabályokat állapítottak meg: A festéknek lehetőleg meg kell közelítenie a termé­szetes színeket azonban az eddignél egy árnyalattal söté­tebbnek kell lenniök. Az ajakfestékben több barna árnya­latnak kell lennie, mint­ pirosnak, mert a vörös inkább feke­tét mutat a filmen. Ugyanez áll a szem alatti vonalakra, mert az eddigi kék, zöld vagy fekete árnyalás helyett bar­nát kell használnunk. Az összes barna árnyalatok lágyab­ban érvényesülnek a filmen, sőt egyáltalában nem­ is lehet észrevenni, hogy egyáltalában használt-e a színész festéket. A hollywoodi műtermek világítási technikusai most azon dolgoznak, hogy az új lámpák hőfokát csökkentsék és ebben az irányban a kilátások igen kedvezőek. Vegyé­szeink ugyanakkor kísérleteket folytatnak, hogy a színpadi festék ne olvadjon olyan könnyen. Hogy az új világítás jobb fotográfiát ad-e, afelől nincs még egységes vélemény. Az előző berendezkedéssel mindenesetre egyenrangú, mert a m­a még feltétlenül fenn­álló hiányok eltörpülnek a munkában, áramban és időben elért megtakarítással szemben. A színész részére az új vilá­gítás előnye az, hogy a maszkot, amelynek nagyon termé­szetesnek kell lennie, szabad szemmel a hatás szempontjából jobban meg lehet ítélni és így próbafelvételekre nincs szükség. Lon Chaney és Huszár Pufi a „Rémnapok Szibériában" cím­ű ha­talmas Metro—Goldwyn-filmben Ricardo Cortez és Barbara Bedford a „Rémnapok, Szibériában" című új Metro—Goldwyn-attrakció főszereplői Tolnai Világlap­ja 46

Next