Tolnai Világlapja, 1928. október-december (28. évfolyam, 40–52. szám)
1928-10-24 / 43. szám
46 A maszk forradalma írta : Lon Chaney A Metro—Goldwyn nagynevű művésze november 8-án lép a budapesti közönség elé „Rémnapok Szibériában" című rtj filmjében, amelyben a maszkírozásnak ez a kitűnő mestere ismét pompás maszkban jelenik meg. Az új miíleum világítási bevezetése — izzólámpák — ívlámpák helyett — Hollywood műtermeiben valóságos forradalmat támasztott a maszkírozás terén. Miután az új világításon még tömérdek javítanivaló akad, a maszkírozás módszerében is újabb és újabb kísérletekre van szükség, különösen amióta a pandromatikus, erősebb színérzékű nyers filmet használják a gyárak. A régi ívlámpavilágítással szemben az izzólámpa-világításnak igen sok feltűnő tulajdonsága van. Elsősorban nagyobb meleget ad, ami természetesen a festék olvadását idézi elő, különösen a premierplanoknál. Ezenkívül sokkal élesebb, tehát kevesebb festék kell mint eddig és jobban kell vigyázni a természetességre. A régi világításnál például egy árnyalattal világosabb púdert használtunk, mint amilyen az alapfesték volt, ami azonban ma lehetetlenség, mert az éles világításnál igen kellemetlenül érvényesül. Éppen ezért az árnyékok is mélyebbeknek látszanak, úgyhogy az ellentétek sokkal erősebben érvényesülnek. Az árnyékokat és a vonalakat tehát sokkal gyengébben kell az arcra felrakni, nehogy a fényképen kiugorjanak. Eddig az új világításnál a kövekező szabályokat állapítottak meg: A festéknek lehetőleg meg kell közelítenie a természetes színeket azonban az eddignél egy árnyalattal sötétebbnek kell lenniök. Az ajakfestékben több barna árnyalatnak kell lennie, mint pirosnak, mert a vörös inkább feketét mutat a filmen. Ugyanez áll a szem alatti vonalakra, mert az eddigi kék, zöld vagy fekete árnyalás helyett barnát kell használnunk. Az összes barna árnyalatok lágyabban érvényesülnek a filmen, sőt egyáltalában nem is lehet észrevenni, hogy egyáltalában használt-e a színész festéket. A hollywoodi műtermek világítási technikusai most azon dolgoznak, hogy az új lámpák hőfokát csökkentsék és ebben az irányban a kilátások igen kedvezőek. Vegyészeink ugyanakkor kísérleteket folytatnak, hogy a színpadi festék ne olvadjon olyan könnyen. Hogy az új világítás jobb fotográfiát ad-e, afelől nincs még egységes vélemény. Az előző berendezkedéssel mindenesetre egyenrangú, mert a ma még feltétlenül fennálló hiányok eltörpülnek a munkában, áramban és időben elért megtakarítással szemben. A színész részére az új világítás előnye az, hogy a maszkot, amelynek nagyon természetesnek kell lennie, szabad szemmel a hatás szempontjából jobban meg lehet ítélni és így próbafelvételekre nincs szükség. Lon Chaney és Huszár Pufi a „Rémnapok Szibériában" című hatalmas Metro—Goldwyn-filmben Ricardo Cortez és Barbara Bedford a „Rémnapok, Szibériában" című új Metro—Goldwyn-attrakció főszereplői Tolnai Világlapja 46