Tolnai Világlapja, 1929. április-június (31. évfolyam, 14–26. szám)

1929-04-10 / 15. szám

Ú­j biztonsági berendezés vasúti A katasztrófák megelőzésére A New­ York és Chikagó között közlekedő vonatokat új biztonsági készülékkel szerelték fel, amely nagy mértékben fokozza a vasúti közlekedés biztonságát és a sokszor megbízhatatlan és gyarló emberi munkát ki­fogástalanul működő gépberendezéssel helyettesítette. Az új automatikusan működő készülék, elektro­mágneses váltószerkezetek segítségével tart fenn érint­kezést az úton levő szerelvénnyel. Ha a vonatot va­lami veszedelem fenyegeti, akkor a mozdonyvezető ezen úton azonnal jelzést kap, hogy fékezzen le, áll­jon meg. Ha a jelzést a vonat­vezető nem veszi észre, mert elaludt vagy a parancsot nem tudja végrehaj­tani, mert rosszullét vagy egyéb ok megakadályozza, akkor néhány pillanat múlva maga a készülék hozza működésbe a fékeket és bocsájtja ki a felesleges gőzt. Hogy a berendezés megbízhatóságát kipróbálják, a társaság kísérleti vonalszakaszán két teljes gőzzel haladó mozdonyt 10 mérföldnyi távolságból egymás­nak bocsátottak, miután már jóelőre kiszámították, hogy hol kell az összeütközésnek bekövetkezni és az ellenőrző bizottság kiment a kérdéses pályaszakaszra. Annak ellenére, hogy a mozdonyokon nem volt senki, (mert a személyzet utasítása szerint, amint a gépe­ket megindították, le kellett ugraniok) mindenki iz­gatottan várta azt a pillanatot, amikor a két acél­kolosszus egymásnak ront. Amikor a két rohanó gőzös m­érföldnyire volt egymástól, a feltaláló működésbe hozta a készüléket és a két magára hagyott robogó lokomotív, mintha a legügyesebb gépész vezetné őket, egymással szemben megártott anélkül, hogy a legcse­kélyebb kár esett volna bennük. Az önműködő biztonsági berendezés vasutakon arra hivatott, hogy megakadályozza a vasúti katasztrófákat. A felső képen a feltaláló indítás előtt lezárja­ az elektromos ellenőrző készüléket, az alsó képen pedig a pálya mentén elhelyezett indukciós váltószerkezet látható

Next