Top Gun, 1998 (9. évfolyam, 1-12. szám)
1998 / 6. szám
A Flik 42—1 század összenőtt Háry László százados nevével. Ezt a századot úgy ismerték, mint majdnem teljesen magyarokból álló alakulatot. Háry László egy rendkívüli család gyermekeként 1891 -ben látta meg a napvilágot Gyömöre községben. Édesapja töltötte be a falu főjegyzőjének tisztét. A főjegyző felesége 16 gyermeket szült, és ezekből 15 utódot fel is neveltek. Lászlót szülei - még a háború kitörése előtt - beadták a nagyváradi hadapródiskolába, majd ennek elvégzése után zászlósként hegyivadász lett a k. u. k. hadseregben. Ennél a fegyvernemnél nem találta helyét, átkérte magát kerékpáros egységhez. A háború kitörése után innen jelentkezett a fiatal repülő fegyvernemhez. A Bécs környéki repülőiskolák elvégzése után a Flik-4-es felderítő századhoz került, ahol bátorságával rövidesen a legjobbak közé verekedte magát. 1916 júniusában az isonzói arcvonalon egy olasz aknavető alakulat felderítésében és megsemmisítésében fontos szerepet játszott. Barkász Emil hadnaggyal, az akkor már neves felderítőtiszttel pilótaként szállt fel Brandenburg C-1-es típusú géppel. Háry László már felderítő korában vadászerényeket csillogtatott. Egyik igen hasznos szokását alkalmazta ebben az esetben is. Az arcvonalat viszonylag nagy magasságban repülte át, majd nagy lendületű csúszófordulóval nagy sebességgel, 300 méter magasságban húzott el az olasz állások felett, és nagy szerencsével felfedezték a magát tüzeléssel eláruló aknavető egységet. Közben gépük motorja - valószínűleg találat miatt - leállt, mégis sikerült saját területen sima kényszerleszállást végezni. Egy saját tüzér-figyelőállást találtak, odacsatlakoztak, és onnan tudták távbeszélőn jelenteni az aknavető alakulat telepítésének pontos helyét. Felderítésük alapján a saját tüzérség ezeket megsemmisítette. 1917 nyarának végén került sor a Flikk 42 átszervezésére „J” századdá. Nem kellett toborozni ide a pilótákat, főleg a magyarokat nem. Risztics János és Udvardy Nándor törzsőrmesterek voltak az elsők azok közül, akik Háry László százados Flik-42-i századához kerültek. Itt jegyzem meg, hogy az utóbbi 9, az előbbi pedig 8 légi győzelemmel fejezte be a háborút. A kezdeti időszakban, amikor a negyvenkettesek vegyes századként szerepeltek, és az Isonzófront Prosecco repülőterén települtek, még Brandenburg KD gépekkel repültek. A légi harcokat ezzel a nem könnyen repülhető géppel és egyetlen, szárny fölött elhelyezett géppuskával vívták meg. Háry előtt a századot egy igen kemény osztrák vezette ideiglenesen, ugyanis megbízása csak a korábban idehelyezett Háry megérkezéséig szólt. Ekkor kapták meg a KD „koporsók” után a sokkal modernebb Aviatik Berg D-1 típusú vadászgépeket. Körülbelül ebben az időszakban helyezték a Flik-42-esekhez az akkor már nagyon jó nevű Hefty Frigyes törzsőrmestert is, aki a romániai fronton tüntette ki magát. Eltérően a többségtől, Hefty szerette Berget, de ugyanakkor „hírhedtnek” is nevezi ezt a madarat. Prosecco repülőtere igen rövid volt és köves. A Berg erős motorja azonban könnyen megbirkózott ezzel a problémával. Hefty írja róla: „nagyon szép madár, törzse karcsú... belső berendezése kifogástalan. Ülése valóságos klubszék, még a karfák is párnázottak. Repülése könnyed, mozgása gyors, vezetése kellemes. Osztrák barátaink die Berg-ként emlegetik, tehát kisasszonynak becézik, s lányok nevére keresztelik.” Aztán Háry megérkezett, és átvette a parancsnokságot helyettesétől, Ernst Strohschneider főhadnagytól. Az utóbbi egyébként az osztrák-magyar ászlistán - magyar források szerint - 12 légi győzelemmel nyolcadik, viszont hitelesnek tekinthető osztrák adatok 15 légi győzelemmel hetediknek jelentették. A megtörtént parancsnokváltáskor a korábban említett Risztics és Udvardy mellett, ott találta Hefty a németek által kiképzett Takács Nándor törzsőrmestert, valamint a szintén magyar Gräser Ferenc hadnagyot, Magerl Vincét, Salamon Gusztávot, Szijjártó Sándort és Újváry László hadnagyot. Hárynál szolgált Gassner Mihály kadét is. Ez a költői lelkületű magyar fiú nem kevesebbre szánta el magát, mint hogy megírja az első világháborús magyar frontrepülők történetét. Sajnos, nem tehette. 1916. március 27-én az olasz fronton a Flik-2-esek egyik megfigyelőjeként súlyosan megsebesült, kórházba került. Felépülése után helyezték a Háry-századhoz, de akkor már pilóta főhadnagyként. Részt vett a Montello fölött vívott véres légi harcokban, és 1918. április 4-én aratta első és egyben utolsó légi győzelmét egy angol Sopwith Camel fölött. Nem tudhatta, hogy napjai meg vannak számlálva. 1918. április 17-én Bergjének letörött az egyik szárnya, és Gassner hősi halált halt. A dél-tiroli légtér jó ismerője, a neves magyar megfigyelőtiszt, Boksay Antal írja a Háry-századról......tudomásom szerint talán az osztrák-magyar hadsereg egyetlen repülőszázada sincs olyan tökéletesen és mintaszerűen megszervezve, mint a Háryszázad... ugyanolyan mértékben tűnik ki Háry a legkisebb egységnek, a századnak tökéletes megszervezésével. Háry százados nemcsak együtt harcol pilótáival, de együtt tud velük érezni is. Annyi szépen kitüntetett repülő talán sehol sincs, mint ebben a században, mely az egyetlen igazi magyar repülőszázad. Háry százados egyénisége valóságos vonzerőt gyakorol, mert ebben a században a legkiválóbb magyar re- AZ I. VILÁGHÁBORÚ MAG 1 •* IN I wkVi JJ Mi J J JJ JjJjJLlJ J jJjJl vitéz Háry László, Hefty Frigyes és a többiek vitéz Háry László 1930. Középen, balra Takátsy Tibor. Rejtett időszak 14 TOP GUN