Top Gun, 1998 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1998 / 6. szám

Dessau, Junkers Ju-90-es előtt. Középen Háry Tata Nagyon szeretett az „arany hár­massal” (Risztics, Hefty, Ud­­vardy), de Újváryval és Takáccsal is repülni. Akkor is a köteléke élén repült, amikor start után lezuhant, és sú­lyosan megsebesült. Az összeomlás után szerette volna gépállományát hazamenteni, de Klagenfurtban a szlovén nemzeti tanács erőszakkal lefoglalta mara­dék Skoda gyártmányú Albatros D-u­t­asaikat. A Károlyi-kormány időszakában számos magyar repülőalakulat személyi állománya behívóparan­csot kapott. A Károlyi-kormány a fegyveresen Románia felől vissza­vonuló Mackensen (német) had­sereg fegyverzetét lefoglalta, és így a háború végi legmodernebb vadászgépből is jutott a Mátyás­földön alakult 1. vadászosztály­nak. Ezek voltak a Fokker D—VII- esek. Háry László a legjobb régi pilótái­ból alakította meg vadászrepülő egységét. A haza védelmében a ta­nácsköztársaság bukásáig a cseh és román megszállók elleni légi harcokban, felderítésekben és ala­csony támadásokban végig részt vettek. Néhány ismert név: Fejes István, Risztics János, Ujváry László, Udvardy Nándor és Hefty Frigyes voltak legjobb pilótái. A tanácsköztársaság magyar terü­leteket védő harcaiban részt vevő Háry László ellen nem indult eljá­rás, de mégis - viszonylag rövid ideig - mellőzésben volt része ne­ki is sok másnak is. 1921 tavaszán azonban Szegeden már oktat az az Ujváry László, akit Háryval együtt mellőztek. Háry azonban Törökor­szágban helyezkedett el moto­rosoktatóként. Rövidesen haza­tért, Horthy Miklós vitézzé avatta, részt vett a légierő fejlesztésében annak rejtett időszakában, sőt egy ideig a Közlekedési Minisztérium légügyi igazgatója is volt. 1938 és 1941 között, a bledi egyezmény nyomán megalakuló Magyar Királyi Honvéd Légierő parancsnokát is tisztelhettük sze­mélyében. A második világháború után, mél­tatlanul és ítélet nélkül Kistarcsán internáltként tartották fogva. Ugyanott halt meg súlyos szív­­bántalmak következtében. Fogva­tartói tulajdonképpen meggyilkol­ták, mert a hozzátartozói által megszerzett orvosságokat nem engedték felhasználni. A szörnyű emlékeket idéző 301-es parcellá­ban nyugszik, a Magyar Veterán Repülők Egyesülete minden évben június 11-én koszorút he­lyez sírkövére. Nevét és emlékét a MH. 93. vitéz Háry László Vegyes Repülő Osztály személyi állomá­nya őrzi. Ők ápolják a tököli repü­lőtéren a Háry-emlékművet is. A Flik 42—1 század legeredménye­sebb pilótái közül néhányról külön kell megemlékezni: Risztics János törzsőrmester Risztics már 1915-ben feltűnt rendkívüli bátorságával, talán in­kább vakmerőségével. Bru­movszky fedezte fel és vette ma­gához még 1916 júliusában, ami­kor megfigyelőből tábori pilótává képezte magát, és az Isonzo-fron­­ton a Flik-12-esek parancsnoka lett. Ez volt az első olyan század a Monarchia hadseregében, amely­hez szervezetszerűen vadászok is tartoztak. Mint a legtöbb Brumovszky-tanít­­ványt, őt is elhelyezik a Flik-42-t megerősítésére, de akkor már két légi győzelmet hozott magával. Mint Brumovszky, úgy Háry is ha­mar értékelni tudta Risztics igazi vadászrepülő-tulajdonságait. Ha­marosan hadseregparancsnoki dicséretben részesült és megkap­ta az első arany vitézségi érmét. 1918. április 17-én aratta hatodik légi győzelmét egy angol Bristollal szemben. 1918 nyarának elején ő is részt vett az utolsó nagy tám­adásban, az első piavei csatában. Május 4-én egy Sopwitht győzött le, ez a hetedik. Ekkor kapta meg másodszor az aranyat. Igazolt légi győzelmeinek száma 8. A háború után Németországba te­lepült, berepülő pilóta lett a dessaui Junkers műveknél, majd ugyanott később főpilóta. 1927-28-ban háromszor is világ­rekordot állított fel időtartam-re­pülésben. Stouy-Udvardy Nándor törzsőrmester A Stouy a család francia előneve, innen származik Udvardy háborús beceneve, a „Sztoni”. Eredeti Háry-nevelés. Amikor a 42-esekhez került, akkor még vitéz Háry László (1941-től ve­zérőrnagy) a Flik—42—J és a Magyar Királyi Honvéd Légierő (1938) parancsnoka. A „Tata” 16 TOP GUN

Next