Top Gun, 1999 (10. évfolyam, 1-12. szám)
1999 / 12. szám
A Top Gun egy korábbi számában minden igényt kielégítő monográfia jelent meg a típus alapváltozatának, a DC-3 közepes szállítórepülőgépnek a tervezéséről, építéséről, történetéről, alváltozatairól. Tekintettel arra, hogy a háború utáni Magyarország polgári és katonai repülésének egyik meghatározó típusa volt a DC-3 szovjet konstruktőrök által módosított, majd nagy számban gyártott Li—2 „Teve”, jogos tehát az igény, hogy tekintsük át e repülőgépek hazai „karrier”-jét. Elöljáróban a magam részéről annyit bocsájtanék előre, hogy 1961 és 73 között abban a szerencsében volt részem, hogy mind ejtőernyős, mind repülőműszakiként jó néhány alkalommal repülhettem a típussal, s később pedig a Kilián Repülőtechnikai Múzeum kötelékében részt vehettem az ottlévő példányok megőrzését, ápolását, ismertetését célzó munkában. A jelzett időszakban ezek a repülőgépek ugyan már jócskán „megették üzemanyaguk javát”, s az ejtőernyős ugratásnál - az An-2-eshez viszonyítva - sem számítottak kimondottan kedvencnek, de hasznosságuk, a típus sokoldalú használhatósága, nálunk is hosszú pályafutást biztosított a „Tevék” számára, s bizony megérdemlik a róluk szóló megemlékezést i ma mír március 29-én szovjet részről Pável Fjodorovics Berezin repülő vezérőrnagy, illetve Gerő Ernő, akkori közlekedési miniszter aláírták a Magyar-Szovjet Légiforgalmi Részvénytársaság (MASZOVLET) létrehozására vonatkozó egyezményt. A Magyar Köztársaság Kormánya a 4740/1946 ME számú rendeletével a benyújtott alapszabályzatnak megfelelően jóváhagyta a részvénytársaság működését. Ennek megfelelően a társaság alaptőkéje 27 millió pengő volt, 50-50%-os részvénymegosztással. Az alakuló közgyűlés 1946. március 30-án volt, ahol az igazgatóság elnöke Sinigla Károly, helyettese Mihail Kolonyin, a vezérigazgató I. V. Krajnov, az ő helyettese pedig Szintai József lett. A részvénytársaság székhelye Budapesten a Dorottya utca 7. szám alatt volt, működési helyéül pedig a budaörsi repülőtér került kijelölésre. Mivel a magyar légiközlekedést ekkor még a MALERT képviselte, a közlekedési miniszter 1946 júliusában a 48.631/1946-111. számú miniszteri rendelettel megszüntette annak működését. Ilyen előzmények után, 1946. június 8-án orosz forgalmi pilóták (csupa hosszú bőrkabátos, fekete kalapos ember) repülték át Budaörsre az első Li—2 típusú repülőgépet, amely a HA-LIA lajstromjelet kapta (gyári száma: 18423504). Néhány nap múlva - június 17-én -megérkezett a második gép is (HA-LIB, gysz: 18423506), majd augusztus 21-én további három géppel (HA-LIC, gysz: 18423507; van ahol így őrizték meg a veterán gépet - Pécs van ahol pedig így - Budakeszi lőtér HjjJiJJX A Li-2 típusú szállítórép ________________________ 16 TOP GUN