Top Gun, 1999 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1999 / 12. szám

A Top Gun egy korábbi számában minden igényt kielégítő monográ­fia jelent meg a típus alapváltoza­tának, a DC-3 közepes szállítóre­pülőgépnek a tervezéséről, építé­séről, történetéről, alváltozatairól. Tekintettel arra, hogy a háború utáni Magyarország polgári és ka­tonai repülésének egyik meghatá­rozó típusa volt a DC-3 szovjet konstruktőrök által módosított, majd nagy számban gyártott Li—2 „Teve”, jogos tehát az igény, hogy tekintsük át e repülőgépek hazai „karrier”-jét. Elöljáróban a magam részéről annyit bocsájtanék előre, hogy 1961 és 73 között abban a szeren­csében volt részem, hogy mind ej­tőernyős, mind repülőműszaki­ként jó néhány alkalommal repül­hettem a típussal, s később pedig a Kilián Repülőtechnikai Múzeum kötelékében részt vehettem az ott­­lévő példányok megőrzését, ápo­lását, ismertetését célzó munká­ban. A jelzett időszakban ezek a re­pülőgépek ugyan már jócskán „megették üzemanyaguk javát”, s az ejtőernyős ugratásnál - az An-2-eshez viszonyítva - sem számítottak kimondottan kedvenc­nek, de hasznosságuk, a típus sokoldalú használhatósága, ná­lunk is hosszú pályafutást biztosí­tott a „Tevék” számára, s bizony megérdemlik a róluk szóló meg­emlékezést i m­a m­ír március 29-én szovjet­­ részről Pável Fjodoro­vics Berezin repülő vezérőrnagy, il­letve Gerő Ernő, akkori közlekedési miniszter aláírták a Magyar-Szovjet Légiforgalmi Részvénytársaság (MASZOVLET) létrehozására vonat­kozó egyezményt. A Magyar Köz­társaság Kormánya a 4740/1946 ME számú rendeletével a benyújtott alapszabályzatnak megfelelően jó­váhagyta a részvénytársaság mű­ködését. Ennek megfelelően a tár­saság alaptőkéje 27 millió pengő volt, 50-50%-os részvénymegosz­tással. Az alakuló közgyűlés 1946. március 30-án volt, ahol az igazga­tóság elnöke Sinigla Károly, helyet­tese Mihail Kolonyin, a vezérigaz­gató I. V. Krajnov, az ő helyettese pedig Szintai József lett. A rész­vénytársaság székhelye Budapes­ten a Dorottya utca 7. szám alatt volt, működési helyéül pedig a bu­daörsi repülőtér került kijelölésre. Mivel a magyar légiközlekedést ek­kor még a MALERT képviselte, a közlekedési miniszter 1946 júliusá­ban a 48.631/1946-111. számú mi­niszteri rendelettel megszüntette annak működését. Ilyen előzmények után, 1946. júni­us 8-án orosz forgalmi pilóták (csupa hosszú bőrkabátos, fekete kalapos ember) repülték át Buda­örsre az első Li—2 típusú repülőgé­pet, amely a HA-LIA lajstromjelet kapta (gyári száma: 18423504). Néhány nap múlva - június 17-én -megérkezett a második gép is (HA-LIB, gysz: 18423506), majd augusztus 21-én további három géppel (HA-LIC, gysz: 18423507; van ahol így őrizték meg a veterán gépet - Pécs van ahol pedig így - Budakeszi lőtér HjjJiJJX A Li-2 típusú szállítórép ________________________ 16 TOP GUN

Next